Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur får jag till det "rätta" soundet på el-gitarren förutsatt att jag är nöjd med grundljudet. Jag vet att mickning samt lokal mm påverkar detta, men:

Vilka frekvenser bör man boosta resp. reducera?

Vilka effekter bör/kan användas?

Finns det några knep för hur de kan triggas?

Hur läggar jag effekterna och ljudet i stereo bilden?

Många frågor är det... och jag vet att det finns 100-tals olika svar och varianter.

Kom gärna med era standard-, special- lösningar.

Det vore kul att få lite nya infallsviknlar samt ideér att testa.

Annons
Postat (redigerat)
Hur får jag till det "rätta" soundet på el-gitarren förutsatt att jag är nöjd med grundljudet. Jag vet att mickning samt lokal mm påverkar detta, men:

Vilka frekvenser bör man boosta resp. reducera?

Vilka effekter bör/kan användas?

Finns det några knep för hur de kan triggas?

Hur läggar jag effekterna och ljudet i stereo bilden?

Många frågor är det... och jag vet att det finns 100-tals olika svar och varianter.

Kom gärna med era standard-, special- lösningar.

Det vore kul att få lite nya infallsviknlar samt ideér att testa.

Kan bara nämna lite hur jag brukar göra.

Jag brukar lägga en kompressor dock ganska försiktigt rätt låg ratio runt 2:... sen så brukar det va lagom med en 3-4db kanske. Sen använder jag reverbet som finns i Amplitube för det låter kalas tycker jag. Men annars tycker jag ett reverb med inte så jätte stor rum funkar fint. Sen skär jag från ca 150-200 och boostar lite olika men runt 1000-2000 för att få lite krispigare gitarrer men det är väldigt olika beronde på vad för dist man eller ingen alls. Hur mycket plats gitarren ska ha i mixen osv.

Sen dubbar jag och pannorer ut dom höger vänster, ofta även en gitarr i mitten också. Vid själv inspelningen brukar jag också ha lite mer diskant och lite mindre dist än vad jag tycker är lagom när jag hör den live innan jag spelar in, blir lätt lite luddig annars.

Såhär gör jag typ!

Hoppas det hjälpte något...

Redigerat av Mutz
Postat

Vad för elgitarr ljud är du ute efter? Pop, Jazz, Rock eller metal? Rent eller distat? 😛

Postat

Jag är ute efter rockgittar och framför allt hur ställer jag eq?

Jag har nog inte riktigt fattar sökfunktionen än...

- Ok, tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.