Jump to content
Annons

Lära sig mixa mastra


woolke

Recommended Posts

Annons

Finns en uppsjö med sån info på nätet. Sök runt här på forumet och på google så hittar du massor.

Jag fick en bok gratis med en studio prenumeration förut som är väldigt pedagogisk och överskådlig. Heter "Digital ljudinspelning i ett nötskal" och finns bla att köpa här:

http://www.internetbokhandeln.se/_114KIFRD...9163607352.html

Kolla på biblan annars.

Hoppas det kan vara till nån hjälp. Det viktigaste är att man är intresserad och vill lära sig då kommer det liksom av sig själv vare sig man vill eller inte. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Fick också Digital ljudinspelning i ett nötskal med Studioprenumerationen, tycker den är fullkomligt crap! Kan verkligen inte rekommendera den. Vet dock inte vad för annat som finns att få tag på som kunde vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Finns en uppsjö med sån info på nätet. Sök runt här på forumet och på google så hittar du massor.

Jag fick en bok gratis med en studio prenumeration förut som är väldigt pedagogisk och överskådlig. Heter "Digital ljudinspelning i ett nötskal" och finns bla att köpa här:

http://www.internetbokhandeln.se/_114KIFRD...9163607352.html

Kolla på biblan annars.

Hoppas det kan vara till nån hjälp. Det viktigaste är att man är intresserad och vill lära sig då kommer det liksom av sig själv vare sig man vill eller inte. 😉

Den boken har jag sedan tidigare och jag tycker att det är en mycket bra bok för nybörjare... Den tar upp det mesta som man måste känna till om man vill komma igång med att bygga en hemstudio och börja spela in på egen hand... Men som sagt, att spela in och mixa handlar mycket om känsla... Därför bör denna bok och alla andra böcker/guider inte följas till 100%... Men som sagt, man lär sig mycket av denna bok ifall man är helt grön och inte har någon aning om vad inspelning/mixning handlar om!

/fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara svår att läsa sig till att lära sig mastra, handlar mycket om ljudkännedom, ljudbilder osv.

Du blir inte masteringstekniker av att läsa en bok, men har du teorin i huvudet så kan du också förstå hur situationer hänger ihop. Att man kan justera en sak när vill åt en annan för att vara mindre destruktiv med råmaterialet etc.

Antar att du inte läst boken, kanske dumt att kommentera då.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mastering Audio" av Bob Katz innehåller mycket vital information.

Ingen direkt nybörjarbok, va?

Nybörjarbok är det inte. Men jag tycker ändå att man som nybörjare kan läsa den för att man kommer lära sig en hel del av den ändå. Även när man har ett par år bakom sig så kan man ju fortfarande ta fram den och läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

regel ett.

var varsam med kompressor och limmiter.

låter det inte fett nog på spåret gå tillbaka till mix och fixa felet.

en bra mix skall inte mastras. mer än volymanpassning och inskrivning av låt namn på skivan.

Ps enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick också Digital ljudinspelning i ett nötskal med Studioprenumerationen, tycker den är fullkomligt crap! Kan verkligen inte rekommendera den. Vet dock inte vad för annat som finns att få tag på som kunde vara bättre.

Håller int med. tycker att den boken är bäst särskilt när man är nybörjare. Den används som kurs literatur.

En fråga? Har du överhuvudtaget läst den?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mastering Audio" av Bob Katz innehåller mycket vital information.

Ingen direkt nybörjarbok, va?

Nybörjarbok är det inte. Men jag tycker ändå att man som nybörjare kan läsa den för att man kommer lära sig en hel del av den ändå. Även när man har ett par år bakom sig så kan man ju fortfarande ta fram den och läsa.

Tror bara att den kan vara ganska svår att ta till sig för en nybörjare. Det är nog bättre att börja med en mer lättsmält bok och sen gå vidare till Bob Katz manual.

Jag har mailat lite med Katz och han tycker att man ska läsa boken, inte ge upp när det blir för tekniskt, och sen gå tillbaka och läsa den en gång till lite senare. Då trillar en hel del nya poletter ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara svår att läsa sig till att lära sig mastra, handlar mycket om ljudkännedom, ljudbilder osv.

jaha

😉

Musik är väldigt svårt! Handlar mycket om melodier, rytm, o.s.v. i kombination med att kompositören bör vara musikaliskt begåvad!

(Ovanstående är svar på ca 90% utav alla icke-tekniska frågor här på detta forum, så klipp ut, spara i "Anteckningar" samt använd så ofta ni bara kan 🙂!)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mastering Audio" av Bob Katz innehåller mycket vital information.

Ingen direkt nybörjarbok, va?

Nybörjarbok är det inte. Men jag tycker ändå att man som nybörjare kan läsa den för att man kommer lära sig en hel del av den ändå. Även när man har ett par år bakom sig så kan man ju fortfarande ta fram den och läsa.

Tror bara att den kan vara ganska svår att ta till sig för en nybörjare. Det är nog bättre att börja med en mer lättsmält bok och sen gå vidare till Bob Katz manual.

Jag har mailat lite med Katz och han tycker att man ska läsa boken, inte ge upp när det blir för tekniskt, och sen gå tillbaka och läsa den en gång till lite senare. Då trillar en hel del nya poletter ner.

Kul att se att jag och författare Katz var rörande överens då!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
AndersL (oregistrerad)
regel ett.

var varsam med kompressor och limmiter.

låter det inte fett nog på spåret gå tillbaka till mix och fixa felet.

en bra mix skall inte mastras. mer än volymanpassning och inskrivning av låt namn på skivan.

Ps enligt mig.

Precis! Bra konkreta tips.

Var försiktig med eq:n också. Utgå ifrån att det ska låta så färdigt som möjligt redan vid inspelning.

För flitig användning av reverb är också ett vanligt misstag, speciellt på sång.

Redigerat av AndersL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

....men hur skall man speal in då? Första tagningen på sången, skall man inte försöka få den så perfekt som möjligt? Alltså med effekter och så. Att sången skall "sitta" är ju inget att snacka om, men skall man spela in utan eller med effekter?!

T.ex. Autotune. Spela in med autotune, eller skall man använda det sedan? (Om man nu behöver/vill använda det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar in med effekter är man ju låst vid de effekterna sedan.. Så det är ingen höjdare 🙂

Effekterna ska läggas i efterhand, så att man fortfarande kan förändra grundmaterialet hur man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min sequencer så går det att låsa upp i efterhand...hur bra som helst! 🙂

..fast då spelar du inte in med effekterna påslagna.

Jag trodde han syftade på hårdvarueffekter.. Det kanske han inte gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min sequencer så går det att låsa upp i efterhand...hur bra som helst!  😄

..fast då spelar du inte in med effekterna påslagna.

Jag trodde han syftade på hårdvarueffekter.. Det kanske han inte gjorde.

Det var ett skämt....gick inte fram riktigt. SORRY.

Självklart så ska effekter läggas¨på i efterhand. Är man helt hundra på vilken effekt som ska ligga på hur mkt osv så kan man givetvis spela in med effekten på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...