Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag var upp å fikade hos Fredman när jag hade vägarna förbi Gbg för ett par veckor sen. De skulle tydligen ha flyttat redan i juni, men det hade dragit ut på tiden av olika anledningar. Anders Fridén ska ta över även resten av lokalerna, tills nu har han haft "mellankontrollrummet" och ett sångbås, naturligtvis även tillgång till stora inspelningsrummet. Vetefan hur Fridén ska driva det där "för han är ju ändå aldrig här" som Fredrik sa, haha. 🙂 Antar att han måste anställa nån, och då slutar det väl med att han hamnar i samma ekonomiska återvändsgränd som Fredrik.

Tydligen ska de utbyta lite tjänster iallafall, för det verkar som att Fredrik kommer att fortsätta spela in trummor i sina gamla lokaler, och det är ju bra. Resten kan han ju lika gärna göra hemma i garaget; 99% av en bra metalproduktion sitter i öronen, fingarna & huvudet på producenten. 😏

Annons
  • Svar 200
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Hej!

Däremot anser jag att jag - och flera andra tydligen - har genomskådat musikindustrins försök att manipulera den allmänna opinionen.

Precis, exempelvis går ju stora delar av Svensk industri just nu med tokvinst, cheferna kasserar in miljardbonusar hit och dit (om man överdriver nån nolla 😉!)

samtidigt som dom avskedar folk men... dom har åtminstone vett att inte hitta på nåt att skylla ifrån sig på! Dom säger rakryggat att våran verksamhet går ut

på att gå med vinst, tough shit om man får gå! Inte som fega skivbranchen - Oj, oj det är så synd om oss som numera bara går med 500% mer i vinst än alla

andra (lagliga) brancher 🙂!

Redigerat av Hans
Postat

"Tydligen ska de utbyta lite tjänster iallafall, för det verkar som att Fredrik kommer att fortsätta spela in trummor i sina gamla lokaler, och det är ju bra. Resten kan han ju lika gärna göra hemma i garaget"

Så är cirkeln sluten...

Postat (redigerat)

hur kommer det sig att försäljningsrekorden slås hela tiden då skivförsäljningen minskar 😉

jag är övertygad att det säljs lika mycket idag som för, dessutom tror jag att det är artisterna som tjänar mest på nedladding i form av "promotion"

finns många band jag har laddat ner låtar av för att sedan upptäcka hur bra dom är t.ex danska bandet Mew, som jag i lördags var och såg i stockholm, hade aldrig gott på deras konsert om jag inte hade laddat ner dom 🙂

köpte dock 2 av deras skivor ca 2 veckor innan konserten

där jag även mötte "majken" , växlade några ord med han 😉

Redigerat av suedehead
Postat
hur kommer det sig att försäljningsrekorden slås hela tiden då skivförsäljningen minskar 😉

jag är övertygad att det säljs lika mycket idag som för, dessutom tror jag att det är artisterna som tjänar mest på nedladding i form av "promotion"

finns många band jag har laddat ner låtar av för att sedan upptäcka hur bra dom är t.ex danska bandet Mew, som jag i lördags var och såg i stockholm, hade aldrig gott på deras konsert om jag inte hade laddat ner dom 🙂

köpte dock 2 av deras skivor ca 2 veckor innan konserten

där jag även mötte "majken" , växlade några ord med han 😉

Du åkte och kollade på bandet live och köpte 2 skivor.

Gör alla så?....knappast..

och vad händer med de band som inte spelar live?

Postat
hur kommer det sig att försäljningsrekorden slås hela tiden då skivförsäljningen minskar  😳

jag är övertygad att det säljs lika mycket idag som för, dessutom tror jag att det är artisterna som tjänar mest på nedladding i form av "promotion"

finns många band jag har laddat ner låtar av för att sedan upptäcka hur bra dom är t.ex danska bandet Mew, som jag i lördags var och såg i stockholm, hade aldrig gott på deras konsert om jag inte hade laddat ner dom  🙁

köpte dock 2 av deras skivor ca 2 veckor innan konserten

där jag även mötte "majken" , växlade några ord med han    😄

Du åkte och kollade på bandet live och köpte 2 skivor.

Gör alla så?....knappast..

och vad händer med de band som inte spelar live?

"köpte dock 2 av deras skivor ca 2 veckor innan konserten"

väldigt viktig mening i sammanhanget , alltså

1. laddade ner låtar

2. köpte album

3. gick på konsert

4. träffa majken 😛

förlåt om jag var otydlig

Postat
hur kommer det sig att försäljningsrekorden slås hela tiden då skivförsäljningen minskar  😳

jag är övertygad att det säljs lika mycket idag som för, dessutom tror jag att det är artisterna som tjänar mest på nedladding i form av "promotion"

finns många band jag har laddat ner låtar av för att sedan upptäcka hur bra dom är t.ex danska bandet Mew, som jag i lördags var och såg i stockholm, hade aldrig gott på deras konsert om jag inte hade laddat ner dom  🙁

köpte dock 2 av deras skivor ca 2 veckor innan konserten

där jag även mötte "majken" , växlade några ord med han    🙁

Du åkte och kollade på bandet live och köpte 2 skivor.

Gör alla så?....knappast..

och vad händer med de band som inte spelar live?

"köpte dock 2 av deras skivor ca 2 veckor innan konserten"

väldigt viktig mening i sammanhanget , alltså

1. laddade ner låtar

2. köpte album

3. gick på konsert

4. träffa majken 😄

förlåt om jag var otydlig

Du var inte ett dugg otydlig, det var nog snarare jag som var det. 😛

Det jag menade var: Du laddade ned -> köpte skivor.... gör alla/de flesta det? eller skiter de i att köpa skivan fast de lyssnar på den och tycker den är bra?

Och du gick och såg bandet live, men vad händer med band/artister/projekt som inte spelar live?

Postat

den stora "pointen" jag vill komma fram till är att band (som spelar live eller inte) blir upptäcka av personer som aldrig annars skulle upptäcka dom tack vare att dom blir ner laddade.

som band söker man ju alltid nya fans, även om dom laddar ner så har dom säkert polare som dom rekomenderar musiken till, som i sin tur köper albumen.

sen är du ju alltid ett plus om dom besöker änns konserter och köper krimskrams från än :rolleyes:

Postat

Hej!

Jo, om man är ett liveband har jag svårt att se att nedladdning spelar någon egentlig roll! Nu är ju även live-scenen ganska nedbantad

även sett i ett kortare historsikt perspektiv! Vad reklamfilmsmusik betalar är dåligt skämt, filmmusik är inte heller särdeles lukrativt så...

vad fanns då kvar, A-kassa :rolleyes:?

Postat
Hej!

Jo, om man är ett liveband har jag svårt att se att nedladdning spelar någon egentlig roll! Nu är ju även live-scenen ganska nedbantad

även sett i ett kortare historsikt perspektiv! Vad reklamfilmsmusik betalar är dåligt skämt, filmmusik är inte heller särdeles lukrativt så...

vad fanns då kvar, A-kassa 😱?

jag tycker det ploppar upp nya festivaler i sverige varje år , var det verkligen mer förr?

Postat

Hej

Nej, inte festivaler faktiskt! Ähh jag har ingen koll, det kan ha vänt för länge sen! Bara kul i såfall! Live är live(t)!

Postat

För att man skall kunna tjäna några pengar på att spela live måste man ta gager uppe i 40-50.000 kronorsklassen eller mer. (och det är inte alltför många som kan ta såpass mycket i betalt)

Ljudtekniker skall ha betalt.

Produktionsbolaget skall ha 10-20 %

Man måste hyra färdmedel, och betala bensin/diesel. (ev egen buss, men då tillkommer inköp/underhåll/värdeminskning)

Hyra av ev. extra utrustning som kan behövas.

Oftast måste man ha en/två extra personer med sig som hjälper till där det behövs.

Ev. en chaufför.

Ev. en Manager/Turnéledare

Mat åt hela gänget.

Övriga omkostnader.

När allt detta är betalt så har man kanske hälften av gaget kvar eller lite mer, och när det sedan arbetsgivaravgifter och skatt är dragen så blir det inte mycket pengar i fickan på de 5 tuffa grabbar som gav sig iväg på rock 'n' roll-turné... 😱

När gaget och antalet spelningar ökar, ökar också antalet personer man behöver ha med sig i sällskapet, och mängden utrustning/tillbehör du måste ta med dig.

Postat

BROJD: Du åkte och kollade på bandet live och köpte 2 skivor.

Gör alla så?....knappast..

och vad händer med de band som inte spelar live?

de som köper skivan enligt suedeheads mönster skulle i en tidigare icke-internet värld köpt skivan efter annan provlyssning. En person som inte köper skivan trots nedladdning skulle troligtvis inte köpt den i en icke-internet värld heller: summa 0!!!

Det finns samlare av allt, de som sitter på tusentals nedladdade låtar bygger ju snarare databanker med digital media, för hinna med att lyssna på allt går ju inte.

En annan stor orsak som inte tagit upp i denna tråd ang. skivförsäljningstapp är DVD och annat som kommit in och tagit intresse från presumtiva skivköpare, männinskor lägger tid och pengar på annat, men det kan ha kommit upp i andra trådar så nu slutar jag vara OT.

Postat

Att DC++ skulle fungera som någon sorts gigantisk provlyssningsstation är iallafall det löjligaste argumentet från folk som gillar att ladda hem olagligt.

Att fildelning innebär minskad försäljning, behöver vi ens diskutera det?

Postat
Att DC++ skulle fungera som någon sorts gigantisk provlyssningsstation är iallafall det löjligaste argumentet från folk som gillar att ladda hem olagligt.

Jag har köpt många CD från bl.a små utländska labels efter att ha ramlat över dom på nätet och sedan tankat hem låtar från DC++/Soulseek m.fl. för att kolla vad det är. Har jag inte hittat några låtar så köper jag inte grisen i säcken för 200 kr.

Så det må vara ett löjligt argument, man jag har då i alla fall både upptäckt och köpt mer musik tack vare fildelningen. Och jag har flera kompisar som säger samma sak.

Postat
Och jag har flera kompisar som säger samma sak.

Aha ok, men är du och dina kompisar tillräckligt köpstarka för att kompensera resterande 98% som faktiskt inte köper skivan?

Om inte så har jag svårt att se hur det har med saken att göra.

Jag menar, min farsa tankar aldrig skivor släppta av svenska independentbolag - av någon slags solidaritetskänsla, påstår han. Men inte inbillar jag mig att alla på fildelningsnätverken tänker likadant, om du fattar?

Känns ganska onödigt att diskutera huruvida fildelning bidrar till minskad försäljning. Nog är det uppenbart för de allra flesta att det är så? 🙂

Postat

Jag köper i alla fall inte en skiva om jag inte har hört musiken innan - i alla fall om inte skivan innehåller någon av mina favoriter så jag vet ungefär vad jag har att vänta.

Jag laddar inte ner "pirat"-musik. Inte en endaste låt! Någonsin! Så då kvarstår att provlyssna på den någon annanstans. Hos bekanta. Eller på etermedia. Men nu lyssnar jag inte så mycket på radio...

Jag har inte tid eller lust att stå i timmar i en skivaffär och lyssna på nya skivor.

Följaktligen: Det finns ganska mycket musik som jag inte nås av. Jag köper alla skivor jag gillar och vill ha på CD-formatet. Jag skulle alltså köpa betydligt mycket mera musik om det fanns möjlighet att provlyssna "lagligt". Speciellt vad gäller mera udda eller mindre band/musiker som inte når ut lika effektivt.

Kunde jag ladda ner fritt och välja och vraka skulle jag utan tvekan nappa på betydligt flera.

Visst, jag läser skivrescensioner. Och ibland, när något verkar extra speciellt så blir det ett inköp. Men detta är i mycket begränsad utsträckning. Tyvärr så visar det sig ofta att jag och rescensenten har helt olika kriterier på vad som är bra musik, därav detta.

Det här är ju inte heller några spekulationer om hur folk "kanske gör". Jag gör ju faktiskt exakt så här. Och tror inte att jag är helt unik.

Jag tror alltså att "kriget" mot piratmusiken i viss utsträckning motverkar sitt eget syfte. Inte helt kanske, men definitivt till en del. Och framför allt - vilket jag väl gjort ganska klart i tidigare inlägg - anser jag att skivindustrins påståenden i sammanhanget bör tas med ett helt saltkar...

Jo - jag vägrar dessutom att betala för komprimerad och "skyddad" musik med nedsatt ljudkvalitet som jag inte kan lyssna på var jag vill! Så den typen av legal nedladdning sysslar jag heller inte med.

Postat
Att DC++ skulle fungera som någon sorts gigantisk provlyssningsstation är iallafall det löjligaste argumentet från folk som gillar att ladda hem olagligt.

Att fildelning innebär minskad försäljning, behöver vi ens diskutera det?

Nej, jag tror inte det, Dan! Det verkar som om de flesta skriver under på att någon någonstans får betala får betala för det. Dock inte de stora bolagen centralt. De ser väl, i vanlig ordning, till att slimma och effektivisera organisationen och för detta blir de rikeligen belönade. Det är helt andra människor som får betala detta.

Jag vill också tacka ALLA som hittills gjort inlägg i denna tråden, oavsett åsikt. Nivån har, hittills, hållits på en nivå långt över vad vi kunnat göra tidigare när detta diskuterats.

För att gå vidare i resonemanget: En sak som sagts från musikbranschen i många år, långt innan ens CD-skivan kom, är att internationella artisters Skandinavien/ Sverige turnéer ofta är en fin affär för EMA men en ganska dålig för artisten. Resonemanget har gått ut på att kostnaderna för att skeppa en stor produktion över hit för en eller två spelningar, medför stora kostnader. Det skall finnas många exempel på artister som valt bort Sverige av just denna anledning. Vidare har resonemanget gått ut på att den lilla förtjänst som artisten gör, i huvudsak, beror på den ökade skivförsäljning som ett besök brukar generera.

Detta resonemang har jag tagit del av många gånger under årens lopp i både tidningar, tv, radio och de få gånger man haft förmånen att prata med folk i turnésvängen.

Vad tror Ni? Ligger det något i resonemanget? Om det gör det, vad för påverkan har den minskade skivförsäljningen i detta avseendet?

Vi har väl alla märkt av att det dykt upp en herrans massa festivaler på senare år. Ersätter de, i viss mån, de lite större och längre turnéerna, för svenska artister åtminstone?

Jag har varit på Roskildefestivalen 9 gånger. Den första gången var -86. Där har man ibland träffat skivbolagsfolk och konsertarrangörer. De har berättat hur de använt festivalspelningar som test för nya artister. Kommer det mycket folk på festivalspelningen, publiken är entusiastisk och recensenterna nöjda så tittar man på möjligheter att snickra ihop en Skandinavienturné.

Postat

Turnéer och konserter är ju återigen en "provlyssning" och entusiastskapare.

Självklart stödjer dessa skivförsäljningen.

Och, lika självklart, ser man även här, hur "industrin" ser till att säkra sina vinster i ett mera kortsiktigt perspektiv som påverkar helheten negativt. Helt i analogi med mitt tidigare resonemang.

Postat

Finns det några siffror/undersökningar som visar att dessa "nedladdare utan att köpa skivan senare" tidigare var sånna som köpte sin, tänkt att börja köpa sin eller överhuvudettaget finns som möjlig målgrupp för att köpa musik? Är det inte så är det på ett sätt status quo, varken mer eller mindre pengar till artisten eller personerna bakom. Ingenting har egentligen hänt, det bara verkar så. Naturligtvis med undantaget att artisten (och dem som jobbat bakom) kommer ut till fler personer för lika mycket pengar som tidigare.

Postat
Finns det några siffror/undersökningar som visar att dessa "nedladdare utan att köpa skivan senare" tidigare var sånna som köpte sin, tänkt att börja köpa sin eller överhuvudettaget finns som möjlig målgrupp för att köpa musik?

Nej någon sådan statistik finns knappast.

Behövs inte heller. Att folk tankar istället för att köpa är uppenbart.

Postat
Känns ganska onödigt att diskutera huruvida fildelning bidrar till minskad försäljning. Nog är det uppenbart för de allra flesta att det är så? 😆

Eftersom att det bara går att bevisa att försäljningen minskar på grund av nedladdning med statistik, så är diskussionen onödig. Någon sådan statistik finns dock inte, så vitt jag vet.

Postat
Eftersom att det bara går att bevisa att försäljningen minskar på grund av nedladdning med statistik, så är diskussionen onödig. Någon sådan statistik finns dock inte, så vitt jag vet.

Varför behövs sådana bevis?

Tycker du det är osannolikt att de allra flesta använder tandkräm till att borsta tänderna med, om jag inte producerar statistiska bevis?

Fildelning är naturligtvis inte hela orsaken till branschens nedgång och den sviktande försäljningen, men nog måste det klassas som extremt strutsbeteende när man låtsas att fildelning inte påverkar alls?

Postat (redigerat)

Eftersom att det bara går att bevisa att försäljningen minskar på grund av nedladdning med statistik,  så är diskussionen onödig. Någon sådan statistik finns dock inte, så vitt jag vet.

Varför behövs sådana bevis?

Tycker du det är osannolikt att de allra flesta använder tandkräm till att borsta tänderna med, om jag inte producerar statistiska bevis?

Fildelning är naturligtvis inte hela orsaken till branschens nedgång och den sviktande försäljningen, men nog måste det klassas som extremt strutsbeteende när man låtsas att fildelning inte påverkar alls?

Om tandkrämstillverkarna hävade att alla människor har slutat använda tandkräm när de borstar tänderna, alla jag känner hävdar att de borstar tänderna med tandkräm och tillverkarna fortfarande hävdar att ingen gör det så skulle jag gärna se lite statistiska undersökningar. Utan ovanstående scenario är din tandkrämsjämförelse inget annat än en irrelevant härskarteknik.

Jag har aldrig hävdat att illegal nedladdning inte påverkar alls, däremot står jag frågande till om den påverkar skivförsäljningen påsotivit eller negativt, eftersom att det presenterats undersökningar som påvisar båda två.

Jag förespråkar inte illegal nedladdning i något av inläggen jag skrivit ovan, jag vill veta hur det ligger till.

Redigerat av mornel
Postat
Jag har aldrig hävdat att illegal nedladdning inte påverkar alls, däremot står jag frågande till om den påverkar skivförsäljningen påsotivit eller negativt, eftersom att det presenterats undersökningar som påvisar båda två.

Fildelning leder till ökad försäljning?

Påståenden av det slaget gör det omöjligt att föra en seriös debatt.

Postat

Frågan är dock - om det funnits statistik - vad skulle man finna då?

Om man då skulle ta antalet nedladdade "piratlåtar" sedan dra av

o antalet låtar som kopierades på band eller annat media från radio och andra original, innan dagens fildelning blev möjlig

o antalet låtar som bara laddas ner av "samlare" som enbart tycker att det är kul att ha låtar och andra filer på lager men aldrig lyssnar eller använder dem (detta tror jag är en förvånande stor andel - människan är i många fall ganska märklig)

o antalet låtar som laddas ner och sedan leder till skivköp

o antalet låtar som den som i och för sig lyssnar ändå inte skulle ha köpt på grund av ointresse (fel låtar för den personens smak, alltså chansningar) eller bristande ekonomi eller annat.

Hur många blir det då kvar?

Den räkneoperationen är naturligtvis ganska svår att göra med någon större exakthet. Men den är likafullt både relevant och intressant.

Jag tror att den delen som blir kvar, och alltså är den verkliga, över tiden relativa, "förlusten" för skivindustrin och de som försörjer sig på denna, är överraskande liten.

Och till sist, återigen, för säkerhets skull, jag försvarar inte stöld av musik. Men jag anser att debatten bör föras med så relevanta storheter som möjligt. Annars missar man kanske verkliga orsaker och problem som idag drabbar till exempel artister, tekniker m fl. Speciellt mot bakgrunden, som jag tidigare berört, att det torde vara oerhört svårt att ändra på de aktuella beteendemönstren eftersom lagstiftningen uppenbart till stor del skiljer sig från den allmänna rättsuppfattningen - rätt eller fel lämnat därhän...

Postat

Jag har aldrig hävdat att illegal nedladdning inte påverkar alls, däremot står jag frågande till om den påverkar skivförsäljningen påsotivit eller negativt, eftersom att det presenterats undersökningar som påvisar båda två.

Fildelning leder till ökad försäljning?

Påståenden av det slaget gör det omöjligt att föra en seriös debatt.

Det finns amerikanska undersökningar som pekar på det, ja. Det var en artikel om en sådan i DN för omkring ett år sedan. Anledningen är att nedladdningen gör att människor upptäcker en otrolig massa ny musik som de inte hade upptäckt annars och därför köper fler skivor än de hade gjort om de inte hade haft möjlighet att ladda ner låtar från början. Självklart gäller inte detta för alla, men enligt undersökningen jag läste så kompenserade de människor som faktiskt köpte skivor för det som de andra istället laddade ner.

Problemet för storbolagen är dock att denna nya skivkonsumtion sträcker sig mot mindre etablerade artister, independentbolag etc. vilket gör att den totala summan skivor som säljs ökar, men att de fem storas försäljning sjunker.

Skivförsäljningen förflyttas alltså från de stora artisterna till många, mindre etablerade. Om undersökningen stämmer (det finns andra undersökningar som talar emot den) är det är förstås oförsvarbart att en del artister inte ska få betalt för den musik de skapar, trots att människor lyssnar på den, men samtidigt tycker jag personligen att det är roligt med en musik"bransch" med stor bredd.

Dumb Dan, vad är det som gör att debatten är oseriös?

Postat

Hej!

Låt oss tänka tanken att kranvatten inte fanns, att alla kranar bara var utsmyckning och att allt dricksvatten köptes på flaska uti affär!

Nu, betänk ifall samtliga kranar i alla Svenska hem plötsligen slogs på med förstklassigt kranvatten, tror du försäljningen av kranvatten

på flaska i butik skulle minska eller öka? Nu när det fanns ett smidigare och gratis alternativ i hemmet, dom som svarar både och eller

svårt att säga är faktiskt beundransvärda 😉?

Postat
Hej!

Låt oss tänka tanken att kranvatten inte fanns, att alla kranar bara var utsmyckning och att allt dricksvatten köptes på flaska uti affär!

Nu, betänk ifall samtliga kranar i alla Svenska hem plötsligen slogs på med förstklassigt kranvatten, tror du försäljningen av kranvatten

på flaska i butik skulle minska eller öka? Nu när det fanns ett smidigare och gratis alternativ i hemmet, dom som svarar både och eller

svårt att säga är faktiskt beundransvärda 😉?

Som jag försökte förklara ovan är det här inte en diskussion om sunt förnuft. Jag förstår att människor tror att skivförsäljningen sjunker, men det finns statistiska undersökningar som visar att den ökar.

Vatten är inte något man samlar på, det är en förbrukningsvara. Jämförelsen är irrelevant, eftersom att skivor och vatten inte är direkt jämförbara.

Postat
Dumb Dan, vad är det som gör att debatten är oseriös?

Detta:

vilket gör att den totala summan skivor som säljs ökar

Det gör den ju inte?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.