Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 200
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Gissade nästan det... 😳

Men nu är vi väldigt OT.

Just det.

Tråkigt det där med Fredmans Epistlar, förresten.

Postat

för något år sen gick bert ut och tyckte det var för jävligt att man var tvungen att göra reklam för musik i TV-reklam eftersom det var så dyrt och inte gav så mycket. Men eftersom "alla andra" gjorde det så var "alla andra" tvungna att göra det också. Det finns nog mycket att skylla på.

Postat
för något år sen gick bert ut och tyckte det var för jävligt att man var tvungen att göra reklam för musik i TV-reklam eftersom det var så dyrt och inte gav så mycket. Men eftersom "alla andra" gjorde det så var "alla andra" tvungna att göra det också. Det finns nog mycket att skylla på.

Hahaha, klockrent.

Postat

Det är inte alls vad jag har sett! Pet Sounds bygger ut

Sorry.

Det har ingenting med skivor att göra. Pet Sounds byggde ut för att få plats med DVD-filmer, böcker & café. När Skivförsäljningen går ner så får ju butikerna hitta andra sätt att käna cash. Jag lovar att Pet Sounds om ett inte så avlägsen framtid kommer att inleda ett samarbete med Sneakerstuff & börja beckna japanska toklimiterade Kaiser Chief-Reeboks. Antingen det eller så kommer Stefan Jakobsson att börja flytta verksamheten till sitt radhus i Stenhamra och sälja hembrända skivor & xerox-fanzine i carporten.

Dessutom så behövde Fredrik Virtanen & hans Metrokompisar nånstans att fika.

Jag kanske bara inbillar mig, men jag är övertygad om att skivdelen också uttökades i samma vända. Men men.

Postat
Min konst går ut på att doppa blomkålshuvuden i neonfärg och göra halsband av, och kan jag inte försörja mig på det så får jag hitta ett jobb vid sidan om.

😆🙂🙂

Postat

Det pratas en hel del om "Skivbolagsbossarna och deras bonusar i miljonklass".

Hur många procent av skivbolagen delar ut sådana löner tror ni? 😆

Jag är nu inte så jäkla erfaren inom området, men jag har under de senaste åren haft en hel del med olika skivbolag att göra genom mitt band och andra projekt/band jag medverkat i. Och trots att det finns hyfsat kända hårdrocksakter (som inte enbart hårdrockare hört talas om) på bolagen i fråga så handlar det snarare om att få det hela gå runt, inte bli miljonär.

Surikatmamma hade en intressant punkt i sitt inlägg:

Och jag vill också tillägga att man inte har "rätt" att försörja sig på sin konst om ingen vill ha den. Min konst går ut på att doppa blomkålshuvuden i neonfärg och göra halsband av, och kan jag inte försörja mig på det så får jag hitta ett jobb vid sidan om. Sån är kapitalismen. Ingen profit = ingen verksamhet.

Jag håller delvis med dig på denna punkten, men om intresset för din konst finns och många lyssnar på din musik, men ingen betalar så blir det hela lite skevt.

Och det som dumb dan påpekar ang. att studion flyttar in i sovrummet stämmer förmodligen, men den teorin håller verkligen inte i fallet "Studio Fredman."

Go wonderboy! 🙂

Postat
Frågan är: Tror man att det kan vara möjligt att en vanlig dödlig människa i andra änden kan få betala för att man ska kunna ladda "gratis"?

Jag håller med, Wonderboy! Det är denna frågan som är intressant!

Aha, så du ville ha samma gamla debatt om fildelning trots allt?

Jag måste ha missuppfattat, trodde det var Fredmans flytt som var nyheten. 🙂

Mmm, det trodde jag också. 😆

Jag skulle hellre diskutera hur kvaliteten i en hemstudio tar över jobben från stora studior. Inte massa tjafs om skivbolagens överlevnad kontra illegala mp3-filer.

Postat

Tråkigt med Fredman på sätt och vis. Många bra skivor spelades in där och Fredrik är en go gubbe.

Fast... jag måste nog ändå hålla med DumbDan lite angående garderobsstudion. Jag tror ändå det har en viss påverkan..

Brojd... hur menar du med att det inte gäller Fredman?

Många band verkar numera köra varianten; Spela in trummor i dyr studio, spela in allt annat själva billigt(med bra utrustning naturligtvis), för att tillsist åka tillbaks till den dyra studion för att mixa.

Kolla på grupper som In flames och Soilworks. Vart spelade dessa band innan de började med varianten jag just nämnde? Just det! Studio Fredman.

Att tekniken har blivit billigare gynnar även stora band. Kan tänka mig att det är en otrolig frihet att som In flames hyra en stuga ute på landet och stänga in sig med Pro tools och skapa helt utan att pressas av den enorma tids/penga pressen som finns om man spelar in i en dyr studio.

Jag tycker själv att mina egna "garderobs inspelningar" på vissa sätt låter bättre än den skiva jag spelade in i studio Fredman för några år sedan.

Visst har dom oändligt mycket bättre utrustning i Fredman, men jag har otroligt mycket mer tid att lägga på min musik och mitt ljud hemma.

Jag tror att Fredman kommer att klara sig. Det är nog bara en fråga om att anpassa sig.

Som avslutning... jag tror att man gör det lätt för sig om man bara skyller på nedladdningen. Jag tror att ljudteknikens utveckling har en större betydelse.

Ha det finemang! 😆

/Kristoffer

Postat
Brojd... hur menar du med att det inte gäller Fredman?

Många band verkar numera köra varianten; Spela in trummor i dyr studio, spela in allt annat själva billigt(med bra utrustning naturligtvis), för att tillsist åka tillbaks till den dyra studion för att mixa.

Kolla på grupper som In flames och Soilworks. Vart spelade dessa band innan de började med varianten jag just nämnde? Just det! Studio Fredman.

Att tekniken har blivit billigare gynnar även stora band. Kan tänka mig att det är en otrolig frihet att som In flames hyra en stuga ute på landet och stänga in sig med Pro tools och skapa helt utan att pressas av den enorma tids/penga pressen som finns om man spelar in i en dyr studio.

Spelar In Flames/Soilwork in trummorna själva också?

Visst kan de utan problem hyra in de grejer de behöver och spela in allt själva (trummor brukar ofta spelas in i större studio) om de har den tekniska kompetens som behövs.

För min egen del är jag dock helt övertygad om att resultatet generellt blir bättre ljudmässigt om man låter ett fullblodsproffs sköta inspelningen på bra utrustning.

En fördel med att spela in själv är väl istället att du har all tid i världen att göra det du vill, men för min del så dödar det kreativiteten med alltför många valmöjligheter.

Men det är klart, inte ens fredman kan få en platta låta lika bra som dark tranquilitys nya på en vecka.

Om din egen inspelning lät bättre än den som gjordes i fredman skulle jag kunna gissa mig till att du inte hade alls lika lång tid på dig i fredman, samt att du kom ditt eget ljudideal närmre när du skötte allt själv?

Postat (redigerat)
Jag tror inte alls att minskad försäljning har med saken att göra, just nu visar dessutom trenden på det motsatta - folk köper digitalt som aldrig förr.

Det är sant, men den digitala försäljningen kompenserar inte på långa vägar den minskningstakt av skivförsäljningen som pågår, vare sig i Sverige eller världen som helhet. Uppgifter från samtal med jurist på Ncb i början på veckan.

Borde vi inte märka av den minskade skivförsäljningen genom nedstängda skivaffärer? Av vad jag har sett har inte en enda skivaffär jag har brukat besöka i Stockholm stängt sedan Napster dök upp, utom möjligen "The Hits Hurt" på Kungsholmen; en hyperinriktad mespopskivaffär som alltid hade stängt på grund av brådskande ärenden när man kom dit.

Man får ju se sig om i lite fler städer äm sthlm för att kunna stödja det resonemanget.

Jag är uppväxt i Bollnäs där det alltid funnits en bra och bred skivaffär. Denna fick slå igen förra året till direkt följd av den "digitala revolutionen". Det tycker jag är förjävligt.

nu är man nödgad att knalla till Åhlens om man vill tjakka en skiva i Bollnäs.

Samtidigt kan jag inte sticka under stol med att jag, liksom andra, själv laddat ner en och annan gång. Dubbelmoralen är stor i denna debatt. Och jag kan inte riktigt se någon lösning.

*edit* Gled lite OT där.

Redigerat av Eliasson
Postat
Spelar In Flames/Soilwork in trummorna själva också?

Om din egen inspelning lät bättre än den som gjordes i fredman skulle jag kunna gissa mig till att du inte hade alls lika lång tid på dig i fredman, samt att du kom ditt eget ljudideal närmre när du skötte allt själv?

Japp som jag skrev så spelar de först in trummorna i en stor studio.

När det gäller mina inspelningar så är det precis som du skriver.

Det är lättare att komma nära ens egna ljudideal. Och mindre stressigt än att spela in en hel skiva plus mixa på mindre än 3 veckor i Fredman.

Du nämnde också nackdelen med för mycket tid/för många valmöjligheter och det är verkligen en nackdel. Jag har för mig att det diskuterades i en annan tråd tidigare. Det är jobbigt att idag vara låtskrivare, musiker, inspelningstekniker och producent på samma gång.

Att många sitter hemma själva och gör musik tar ju fram nya problem som inte fanns förut.

Jag undrar hur framtiden kommer att se ut. Kommer stora studios att finnas kvar? Jag tror det. Men undra om det inte kommer att komma helt nya varianter också.

Kanske kommer folk att köpa producenter till sina demos iställer för att köpa tid i en dyr studio.

Folk som har kunskaperna att hjälpa en med produktionerna man gör hemma men som inte nödvändigtvis måste ha utrustningen.

Alltså att man köper kunskapen istället för att hyra in utrustningen.

Som någon nämnde tidigare så har väll demo marknaden försvunnit helt från studios?

Detta måste ju påverka dem en hel del.

Attans! Jag har inte tid att spamma här egentligen.. jag borde ju städa men denna tråden var ju så intressant! 😄

/Kristoffer

Postat

Ni får naturligtvis diskutera vad Ni vill i denna tråd. Vill man förstå är det dock lätt att se vad denna tråd handlar om för min del. Jag ser detta som ett av flera exempel på att den "illegala nedladdningen" kostar för någon. En massa folk resonerar om bolag hit och dit och det får Ni gärna göra men det är få som vill/kan/vågar/har lust att besvara den fråga jag kastat ut ett par gånger om nu.

Sen tjatas det om icke tillförlitlig statistik ang ev vikande försäljning och om man verkligen kan säga att bolagens nerdragningar skulle bero på detta. Jag har varit otydlig här och skall försöka bli tydligare. Mina "kompisars" tjänster är minst lika efterfrågade som tidigare. Det kan handla om studiomusikerjobb, låtar, arrangemang, inspelningar etc. De pengar som det handlar om har blivit mindre, mycket mindre. Folk får arbeta med annat för att få det att gå ihop och hinner/ kan inte ta de jobb de blir erbjudna i den utsträckning de kunde tidigare. Motiveringen de får från sina uppdragsgivare är att den minskade skivförsäljningen är orsaken. Jag är övertygad om att det ligger någonting i det även om jag tror vissa delar av branschen om vad som helst.

Jag arbetar som lärare på ett gymnasium. Jag frågar mina elever om deras dator- och musikvanor. Jag vet att detta kan kritiseras som grovt ovetenskapligt men jag kör ändå: Av mina 62 elever i år laddar över 80% ner "gratis" från nätet ISTÄLLET för att köpa. När de hittar något de gillar, går de inte och köper skivan, vare sig i butik eller på nätet utan de laddar "gratis" ner resten av gruppens/artistens låtkatalog. Motiveringen från eleverna brukar vara något av följande: lagligt, inte olagligt i alla fall, man åker inte dit, har inte råd, vill lägga studiebidraget på annat, enkelt och smidigt.

Jag har i andra trådar uttryckt min glädje över utvecklingen med alla dessa mindre, nischade bolag som gör att det är lättare än någonsin att få tag i "smal" musik. Jag handlar numer all min musik över nätet, jag har inte handlat i skivaffär på åtminstone ett par år.

Jag inser och välkomnar de förändringar som sker inom branschen. Jag hör bättre, roligare musik nu än vad jag hört någonsin tidigare.

Min poäng är ju att någon får betala när någon annan laddar ner "gratis". De stora aktörerna ser nog till att gå runt på ett eller annat sätt och de smarta, livskraftiga överlever i nya kostymer. Det jag talar om är någonting annat, förstår Ni eller är jag otydlig igen?

Postat
förstår Ni eller är jag otydlig igen?

Jag förstår vad du menar, men jag tror inte din eller dina kompisars analys är riktig.

😄

Postat
Japp som jag skrev så spelar de först in trummorna i en stor studio.

När det gäller mina inspelningar så är det precis som du skriver.

Det är lättare att komma nära ens egna ljudideal. Och mindre stressigt än att spela in en hel skiva plus mixa på mindre än 3 veckor i Fredman.

Du nämnde också nackdelen med för mycket tid/för många valmöjligheter och det är verkligen en nackdel. Jag har för mig att det diskuterades i en annan tråd tidigare. Det är jobbigt att idag vara låtskrivare, musiker, inspelningstekniker och producent på samma gång.

Att många sitter hemma själva och gör musik tar ju fram nya problem som inte fanns förut.

Jag undrar hur framtiden kommer att se ut. Kommer stora studios att finnas kvar? Jag tror det. Men undra om det inte kommer att komma helt nya varianter också.

Kanske kommer folk att köpa producenter till sina demos iställer för att köpa tid i en dyr studio.

Folk som har kunskaperna att hjälpa en med produktionerna man gör hemma men som inte nödvändigtvis måste ha utrustningen.

Alltså att man köper kunskapen istället för att hyra in utrustningen.

Som någon nämnde tidigare så har väll demo marknaden försvunnit helt från studios?

Detta måste ju påverka dem en hel del.

Attans! Jag har inte tid att spamma här egentligen.. jag borde ju städa men denna tråden var ju så intressant! 😉

/Kristoffer

Jo jag såg det, men jag tänkte på ifall de fixade med triggers och placerade ut mickar själva, eller om det var en tekniker inblandad som fixade de grejerna också?

Demomarknaden verkar finnas kvar hos den mindre/hemmastudion, det är dock väldigt få som väljer/har råd att spela in demon hos fredman.... av naturliga skäl. 😄

Själv tycker jag att det är en nackdel att göra allting själv, då en tekniker/producent med några års erfarenhet ofta kommer med tips och idéer, både låtmässigt och produktionsmässigt som jag aldrig skulle kommit på om jag suttit hemma själv och rattat.

Postat (redigerat)
Av mina 62 elever i år laddar över 80% ner "gratis" från nätet ISTÄLLET för att köpa. När de hittar något de gillar, går de inte och köper skivan, vare sig i butik eller på nätet utan de laddar "gratis" ner resten av gruppens/artistens låtkatalog.

Ok.

Men detta har ju inte att göra med Fredmans flytt heller? Inte ens indirekt.

Tidigare var man så beroende av stora studios. Man tom. repade i studion innan inspelningen. Sånt finns knappt idag. Vem orkar hyra en stor studio? Idag räcker små projektstudios, ibland hela vägen från låtskrivningsidén till den färdiga mixen.

Skiv/musikförsäljning är något annat.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)
förstår Ni eller är jag otydlig igen?

Jag förstår vad du menar, men jag tror inte din eller dina kompisars analys är riktig.

😄

Jag förstår och jag håller med! (wonderboy alltså) 😉

Däremot så undrar jag om det inte kan vara så att det hela är till viss del gengrerelaterat?

(Att vissa musikstilar drabbas hårdare än andra, samt att vissa målgrupper/åldersgrupper resonerar olika ang. fildelning.)

Jag känner ett flertal människor som gått från att köpa MINST 3 skivor i månaden till att köpa absolut MAX 1 skiva i månaden sedan de fick tillgång till bredband och fildelningsnätverken. Den skiva de köper brukar oftast vara en skiva släppt av en favoritartist, eller ev. något samlarobjekt.

Redigerat av brojd
Postat
förstår Ni eller är jag otydlig igen?

Jag förstår vad du menar, men jag tror inte din eller dina kompisars analys är riktig.

😄

Hej Dan!

Det är inte min analys och inte mina "kompisars" heller. Det är argumentet de möter från sina uppdragsgivare. 😉

Postat
förstår Ni eller är jag otydlig igen?

Jag förstår vad du menar, men jag tror inte din eller dina kompisars analys är riktig.

😄

Hej Dan!

Det är inte min analys och inte mina "kompisars" heller. Det är argumentet de möter från sina uppdragsgivare. 😉

Jag brukar ta det min chef säger med en nypa salt, rekommenderas även i detta fall.

🙂

Skivbolagen genom ifpi gör ju allt för att styra över fokus från de viktiga frågorna till just den illegala nedladdningen. Jag kan inte ta dom på allvar.

Postat (redigerat)
Ni får naturligtvis diskutera vad Ni vill i denna tråd. Vill man förstå är det dock lätt att se vad denna tråd handlar om för min del. Jag ser detta som ett av flera exempel på att den "illegala nedladdningen" kostar för någon. En massa folk resonerar om bolag hit och dit och det får Ni gärna göra men det är få som vill/kan/vågar/har lust att besvara den fråga jag kastat ut ett par gånger om nu.

Sen tjatas det om icke tillförlitlig statistik ang ev vikande försäljning och om man verkligen kan säga att bolagens nerdragningar skulle bero på detta. Jag har varit otydlig här och skall försöka bli tydligare. Mina "kompisars" tjänster är minst lika efterfrågade som tidigare. Det kan handla om studiomusikerjobb, låtar, arrangemang, inspelningar etc. De pengar som det handlar om har blivit mindre, mycket mindre. Folk får arbeta med annat för att få det att gå ihop och hinner/ kan inte ta de jobb de blir erbjudna i den utsträckning de kunde tidigare. Motiveringen de får från sina uppdragsgivare är att den minskade skivförsäljningen är orsaken. Jag är övertygad om att det ligger någonting i det även om jag tror vissa delar av branschen om vad som helst.

Jag arbetar som lärare på ett gymnasium. Jag frågar mina elever om deras dator- och musikvanor. Jag vet att detta kan kritiseras som grovt ovetenskapligt men jag kör ändå: Av mina 62 elever i år laddar över 80% ner "gratis" från nätet ISTÄLLET för att köpa. När de hittar något de gillar, går de inte och köper skivan, vare sig i butik eller på nätet utan de laddar "gratis" ner resten av gruppens/artistens låtkatalog. Motiveringen från eleverna brukar vara något av följande: lagligt, inte olagligt i alla fall, man åker inte dit, har inte råd, vill lägga studiebidraget på annat, enkelt och smidigt.

Jag har i andra trådar uttryckt min glädje över utvecklingen med alla dessa mindre, nischade bolag som gör att det är lättare än någonsin att få tag i "smal" musik. Jag handlar numer all min musik över nätet, jag har inte handlat i skivaffär på åtminstone ett par år.

Jag inser och välkomnar de förändringar som sker inom branschen. Jag hör bättre, roligare musik nu än vad jag hört någonsin tidigare.

Min poäng är ju att någon får betala när någon annan laddar ner "gratis". De stora aktörerna ser nog till att gå runt på ett eller annat sätt och de smarta, livskraftiga överlever i nya kostymer. Det jag talar om är någonting annat, förstår Ni eller är jag otydlig igen?

Rätt eller fel att ladda ner - det är egentligen helt oväsentligt!

Det är opinionen och det allmänna rättsmedvetandet som styr. Anser "folk" att det är OK att ladda ner så kan du införa fängelsestraff på nedladdningar. De kommer att fortsätta i alla fall!

Sen är jag - som sagt - helt övertygad att nedladdningen är bara en liten del av det hela. Som inte avsevärt ändrar förhållandet att kopiering, med användandet av olika lagringsutrymme, funnits i alla tider, så länge det funnits möjligheter att kopiera Och inte ens i "begynnelsen", med rullbandspelaren, för snart 50 år sen, ansågs det som fel. Det som folk har gjort i 50 år och ansett att det är helt OK är svårt - eller omöjligt - att ändra på...

Att det sedan nu helt plötsligt har blivit ett problem beror i första hand på att musikindustrin sett att det inte är lika enkelt att tjäna stora pengar längre. Av en rad olika orsaker, bland annat genom ny teknik som ger produktionsmöjligheter till den stora massan och flera musiker/konstnärer/vad du vill. Den kakan vill man inte släppa ifrån sig utan man försöker med alla medel att "cut their losses".

Det är inte något nytt att man försöker stoppa kopieringen. Man galltjöt när kassetterna kom också. Men nu har PR-apparaten - och de statistiska möjligheterna - blivit förfinade, så det hörs mera.

OK, det blir alltid folk som drabbas av förändring och framsteg. Så även här. Men det är bara att acceptera att det varje dag är en helt ny värld vi vaknar till. Det är inte bara ljudtekniker som blir av med jobben och tvingas hitta nya vägar för att världen utvecklas. Det är många andra yrkeskategorier också. Och utvecklingen kan vi inte ens stoppa om vi så ville - och det vore nog inte så bra om vi kunde det heller.

Jag tror inte heller att det är de små "nischade" artisterna som drabbas i första hand av nedladdningen. Möjligen är det så att det är de som tjänar på den, för att de har en chans att uppmärksammas mer. Det visas väl inte minst också genom att det inte är ovanligt att det är "små och/eller smala" som själva lägger ut sin musik på nätet.

Till sist är det också alla konsumenter som bestämmer vad de vill köpa och vad de vill betala - eller inte betala - för.

Redigerat av Violiner
Postat
Skivbolagen genom ifpi gör ju allt för att styra över fokus från de viktiga frågorna till just den illegala nedladdningen. Jag kan inte ta dom på allvar.

SÅ sant!

Postat

Hej!

Alltså, tänk efter nu! Musik finns gratis på internet medan samma musik är svindyr på Åhlens och ni menar att detta inte påverkar en branch

vars inkomster är helt baserade på att sälja skivor, på (exempelvis) Åhlens!

Håller faktiskt med wonderboy i denna tråd: Av mina 62 elever i år laddar över 80% ner "gratis" från nätet ISTÄLLET för att köpa. När de

hittar något de gillar, går de inte och köper skivan, vare sig i butik eller på nätet utan de laddar "gratis" ner resten av gruppens/artistens låtkatalog.

Träffade en annan lärare som fått än sämre resultat! Alla laddade ned! Bara ett fåtal hade senaste året köpt skivor! Dessa skivor var

uteslutande presenter till föräldrar och syskon! Eleven som hade flest skivor hemma hade 800 st och av dessa var ingen skiva köpt 😄!

När dessa individer blir majoritet utav 20-åringarna då ni blir det kris på riktigt i skivbranchen, ingen konstlad vi har inte råd att betala lika

mycket för studio-inspelningar-kris, utan denna gången så blir det konkurs, men som sagt, hoppas att jag har fel!

Postat
Alltså, tänk efter nu! Musik finns gratis på internet medan samma musik är svindyr på Åhlens och ni menar att detta inte påverkar en branch

vars inkomster är helt baserade på att sälja skivor, på (exempelvis) Åhlens!

Givetvis är inte den illegala nedladdningen utan betydelse - men den är långt ifrån orsaken till alla problem, så som branschen vill påskina.

Postat

En annan fråga, som jag tyvärr inte har tid att utveckla just nu, är om någon förtjänar att leva på musik..

Jag har tänkt mycket på det. Om jag skulle få möjligheten, så skulle jag naturligvis hellre tjäna mina pengar på att göra musik än att stå och slava på mitt jobb där jag får ont i ryggen och i handlederna. Jag älskar att göra musik.

Men förtjänar jag verkligen det? Vill inte alla mina arbetskamrater egegntligen hellre tjäna pengar på att göra något roligt? Varför skulle just jag vara utvald att få det så bra?

Folk kommer säga att om du är så bra på att göra musik så att du kan leva på det så har du förtjänat det. Jag vet inte... jag hade gjort/gör musik trots att jag inte tjänar pengar på det. Det är inte alls därför jag skriver musik.

Jag har tjänat lite pengar på min musik men inte alls tillräckligt för att gå plus efter alla köpta intrument och betalda replokalshyror och allt som man har betalat genom åren.

Jag blev bara glad när jag hittade min skiva för nedladdning. Det betyder ju att mer folk får höra och kanske uppskatta min musik.

Kanske känns det annorlunda om musiken betalar hyran hemma.

Kanske har folk blivit bortskämmda med att kunna leva på sin musik och är livrädda för att behöva gå tillbaks till "verkliga livet".

Metallica gubbarna skulle nog inte trivas på Volvo.. 😆

Kan man verkligen sälja konst?

Nackdelen med att musik skall vara gratis är ju naturligvis att det aldrig skulle bli några stora påkostade produktioner.

Nu blev det ju ganska utvecklat ändå. 😆

Jag vet inte ens själv vad jag tycker om allt detta. Vet inte vart jag står i frågan, men jag funderar mycket på det.

Attans nu gled jag ju iväg från Studio Fredman ämnet ändå..

Det enda jag vet är att jag kommer fortsätta att göra musik så länge jag lever oavsett om jag får betalt eller ej.

/Kristoffer

Postat (redigerat)

Hej!

Nej, det har du rätt i! Finns en hel del andra problem! Hade skivbolagen haft hyffat affärsinne så hade dom ju anammat nedladdningskonceptet

redan för en massa år sedan och då hade de enorma besparingar som detta inneburit nog mer än väl kompenserat de inkomstbortfall som illegal

fildelning sedan åsamkat, nu kom dom liksom inte förrän kl 10.00 till tisdagsmötet som var bestämt till kl 9.00... på måndag (veckan innan!)

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

Om jag minns rätt från den musikhistoria jag läste för alldeles för länge sedan så försörjde sig musiker antingen som anställda i något hov eller som gycklare/spelmän på olika marknader osv.

Ungefär samtidigt med Bethoven så kunde musiker/kompositörer börja att så smått tjäna pengar genom att sälja partitur etc genom förlag så att andra kunde spela upp deras musik antingen hemma på pianot eller i andra sammanhang. Men de flesta var väl fortfarande gycklare/spelmän, ett yrke som hade LÅG status.

Sen kom radion och så smått skivförsäljningen igång och resten vet ni.

Vad jag försöker säga är att kunna leva på musiken som vissa gör idag har inte alltid varit självklart.

Självklart förändrar ny teknik det sätt som vi konsumerar/lyssnar/använder musik på. Vart vi är på väg återstår väl att se men det kommer nog inte att se ut som det har gjorde för tio år sedan eller igår.

Tidningen Studio hade ju inte haft särskilt stor marknad för inte alltför länge sedan och vem vet hur det ser ut om 5 år?

Edit: snabbkoll stavning

Redigerat av berch
Postat
Vad jag försöker säga är att kunna leva på musiken som vissa gör idag har inte alltid varit självklart.

Exakt. Vad som är skillnaden idag är att stora ekonomiska intressen gjort en industri av konsten/skapandet. Och samtidigt som man då skapat en, i det stora perspektivet, tillfälligtvis god ekonomisk plattform för i alla fall en del av utövarna har det viktiga blivit de ekonomiska intressena och att i högsta grad "kommersialisera konsten". Gott eller ont, det lämnar jag därhän.

Men marknadskrafterna är lika skoningslösa mot sig själva som mot de små utövarna och konsumenterna. Så när förändringens vindar blåser - och det gör de alltid - så ändras hela tiden förutsättningarna...

Postat
En annan fråga, som jag tyvärr inte har tid att utveckla just nu, är om någon förtjänar att leva på musik..

Nu blev det jättekonstigt, tycker jag!

Stolle, Du verkar utgå från att alla har ett skitjobb som de inte trivs med. Det är ju inte sant.

Sen att musik borde vara fri, är det inte det den är? Eller är musiken verkligen fri den dag den är gratis? Jag tvivlar starkt på det.

Min vision hade snarare varit att alla hade fått jobba/syssla/leka med det de är bra på och kunna leva på det, det hade varit något!

Att, på det sättet du gör, koppla bort musik från allt annat inom kulturliv och samhällsliv i stort, tycker jag är helt fel. Varför skall musik särbehandlas? Om Du verkligen menar vad Du säger borde det gälla andra konstformer också PLUS en massa annat i ditt liv som du lägger pengar på.

Då borde man väl istället säga så här: Alla skall ha rätt till gratis boende, gratis mat dvs livets nödtorft. Sen skulle man själv få välja vad man ville lägga pengar och tid på.

Förtjänar verkligen människor att ha stinkande tråkiga jobb som de drar sig för att gå till? Det tror jag inte att Du menar.

Postat (redigerat)

I och med att Gwen Stefanis Hollaback girl " Köpts " Över en miljon ggr laglig

är det ju bevisat att dom nya Distrubutions leden fungerar som dom ska.

Men håller med dom flesta här om att " Stor Studion " Men SSL eller Neve bord kommer att succesivt minska då efterfrågan på dessa även gradvis minskar.

Sedan kommer troligtvis kanske inte dom med den Absolut bästa utrustningen utan dom med Kunskap om just Deras utrustning att i större grad överleva och få fortsatta erbjudanden om Mastring/Mixning.

Jag tror även att stor studionrna kommer att utöka sin verksamhet till förlaggning kanske även skivbolagsform för att kunna säkra sin existens.

I och med det kan dom ha låtskrivare/artister som spelar in sina Demosar på annan ort och vid slutskedet kommer in till Stor studion för sången och mixning.

Ett bra exempel på just utökad verksamhet är ju The Location ( Gamla Cheiron )

Som idag även har förläggar verksamhet i deras utbud.

Jag har tänkt mycket på det. Om jag skulle få möjligheten, så skulle jag naturligvis hellre tjäna mina pengar på att göra musik än att stå och slava på mitt jobb där jag får ont i ryggen och i handlederna. Jag älskar att göra musik.

Men förtjänar jag verkligen det? Vill inte alla mina arbetskamrater egegntligen hellre tjäna pengar på att göra något roligt? Varför skulle just jag vara utvald att få det så bra?

Med den inställningen , NEJ DU förtjänar inte att tjäna pengar på din musik.

Andra gör det dock.

I Sverige och resterande västvärlden för övrigt har alla människor möjlighet att bli i stort sett vad dom vill.

Dom som jobbar med något dom gillar och brinner för ( Konst , Musik , Film m.m )

Förtjänar verkligen att leva på det då dom någon gång i sitt liv Lyft på arslet och skapat sin egna framtid istället för att förlita sig på andra och hoppas på det bästa.

Ambition och envishet är det som krävs i en av världens mest konkurrerande branch.

Dom få som lyckas förtjänar det , Resten som är avundsjuka bör se om sitt egna sätt att försöka uppfylla sina mål och ändra på det som inte verkar fungera.

I övrigt så tycker jag att just Avundsjukan på att andra lyckas bör bestraffas med fängelse.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Att alla kunde få jobba med sådant som dom tycker är roligt hade ju varit det bästa! Hoppas samhället kommer dit någon gång.

Kan inte låta bli att reagera när jag ser folk som Per Gessle och Metallica komma med utagerande när det gäller nedladdning av musik.

Har inte dom pengar så de klarar sig.

Förtjänar folk att bli så snuskigt rika på musik?

Å andra sidan... förtjänar fotbollsspelare att tjäna de miljoner som de gör?

Detsamma gäller väll alla stora företagsledare och dylikt..

Om inte vad skulle man göra för at förhindra att folk blir så rika? Och kan man verkligen göra det utan att inkräkta på folks frihet?

Jag har inga svar på det, men om jag mot all förmodan skulle bli en jätterik rockstjärna så skulle jag nog känna mig överpriviligerad(svårt ord).

Jag hoppas att jag hade skänkt bort alla miljoner till de fattiga och behövande, men man är ju bara människa så det hade man väll inte.

Eller också så är jag bara gammal och bitter för att jag har ett skitjobb och vill ha en bit av kakan... :rolleyes:

Redigerat av Stolle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.