Jump to content
Annons

Studio Fredman flyttar!


wonderboy

Recommended Posts

Borde vi inte märka av den minskade skivförsäljningen genom nedstängda skivaffärer? Av vad jag har sett har inte en enda skivaffär jag har brukat besöka i Stockholm stängt sedan Napster dök upp, utom möjligen "The Hits Hurt" på Kungsholmen; en hyperinriktad mespopskivaffär som alltid hade stängt på grund av brådskande ärenden när man kom dit.

Nu svarar jag innan jag läst igenom hela tråden, så jag kanske "hoppar över nåt";

MEN i Linköping finns ingen skivaffär värd namnet längre. Ingen. Varuhus och bensinmackar och spelbutiker, men ingen skivbutik.

Jo en, Crazy Records, som med minimala marginaler säljer secondhand-LP med 80-talshårdrock. En annan affär heter Record Store, där det står ett par reabackar och 3/4 butik är Sony Playstation.

Utan att kasta mig in i debatten ville jag ha det sagt.

Tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 200
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej!

En sak jag har märkt är att många gamla gubbar har fått maka på sig för nya unga talanger i studiobranchen..

Ingen jag känner som verkar i musikbranschen pratar om vare sig kris eller illegal nedladdning, för övrigt. 😆

- Dagens skräddare & skomakare pratar nog inte heller om att det var bättre förr men... fanns det mera jobb inom skrået förr i tiden 😮?

Bankrånare pratar nog inte heller om att det var bättre förr men... var det bättre förr med varken larm eller kameror samt mycket mera kosing 😮?

Det man inte vet att man missat... vet man inte att man missat?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

De jag pratar med som jobbar eller försöker jobba inom branschen idag är väldigt överens. Den direkta orsaken är den, i deras ögon, illegala nedladdningen. Här på forumet är det många som är av en helt annan åsikt. Varför?

Tidigare i år hade DN en artikelserie om "krisen i skivbranschen". I en artikel intervjuade de olika studioägare om det hårdnade arbetsklimatet, att skivbolag anlitade studios i mindre utsträckning än tidigare.

I intervjuerna kom fildelningen upp som en förklaring till varför skivbolagen dragit ned på studiotiden. Men det riktigt intressanta var den statistik som presenterades. Där jämfördes skivbolagens minskade intäkter mot den genomsnittliga studiotid varje produktion fick.

Jag har letat och sökt efter artikeln (för att komma med de exakta siffrorna) men inte hittat den. Hursomhelst hade studiotiden, under de senare åren, minskat i mycket större utsträckning än skivbolagens intäkter på skivförsäljning.

Det är möjligt att fildelningen är en bidragande orsak till "krisen i skivbranschen", men enligt DNs sätt att framställa det är den direkta konsekvensen av fildelning inte den starkast bidragande orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde vi inte märka av den minskade skivförsäljningen genom nedstängda skivaffärer? Av vad jag har sett har inte en enda skivaffär jag har brukat besöka i Stockholm stängt sedan Napster dök upp, utom möjligen "The Hits Hurt" på Kungsholmen; en hyperinriktad mespopskivaffär som alltid hade stängt på grund av brådskande ärenden när man kom dit.

Nu svarar jag innan jag läst igenom hela tråden, så jag kanske "hoppar över nåt";

MEN i Linköping finns ingen skivaffär värd namnet längre. Ingen. Varuhus och bensinmackar och spelbutiker, men ingen skivbutik.

Jo en, Crazy Records, som med minimala marginaler säljer secondhand-LP med 80-talshårdrock. En annan affär heter Record Store, där det står ett par reabackar och 3/4 butik är Sony Playstation.

Utan att kasta mig in i debatten ville jag ha det sagt.

Tjing

Bengan

Ja men detta beror på (enligt en kompis som hade B-näs enda skivaffär) att de stora kedjorna med Åhlens i spetsen säljer rea-skivor till samma pris som små butiker köper in för. Har en annan polare (fotoaffär) som köper dataspel på rea på onoff och säljer i sin butik för att det blir billigare än att köpa av grossisten.

Små skivbutikers öde beror på de stora drakarna, inte på minskat skivköpande.

Det går inte att konkurrera helt enkelt

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering bara. De jag pratar med som jobbar eller försöker jobba inom branschen idag är väldigt överens. Den direkta orsaken är den, i deras ögon, illegala nedladdningen. Här på forumet är det många som är av en helt annan åsikt. Varför? Jag känner inga skivbolagsfolk (det är ju därför jag sitter här!) eller multimiljardärer som vill lägga beslag på andras pengar. De har alltså dragit fel slutsatser? Allihop? Att branscher måste gå igenom stålbad då och då är nog bara bra i långa loppet men det här är väl ändå något annat? Jag menar om folk börjar stjäla bilar från SAABs fabriksområde, hade man resonerat likadant då? Nej, då hade man sagt att då tar man något rent fysiskt medans här har ju egentligen inte något försvunnit. Det ena är inte ok, tycker de flesta men det andra är det, tycker fler.

En sak jag har märkt är att många gamla gubbar har fått maka på sig för nya unga talanger i studiobranchen.. Och anledningen nästan uteslutande är att deras ljudideal inte överensstämmer med kundens och så försvinner bokningarna. Att dom sen skyller på piratkopiering är bara ett sätt att slå ifrån sig sin egen okunskap (då gällande att dom helt enkelt inte hänger med i dagens sound). Prettotekniker kan VÄGRA göra saker bara för att dom är av den gamla skolan och då är det klart att resultatet inte blir det kunden kanske önskade.

Jag ser det som händer som ett generationsskifte där musikstudios försvinner i den form dom finns nu. En bra producent lever alltid kvar men jag tror att många renodlade ljudtekniker kommer försvinna. I alla fall i musikbranchen. Inom tv/film/reklam/radio och i dom riktiga storstudiosarna kommer det säkert finnas kvar plats för dom ett bra tag till, men i mindre musikstudios är dom mest överflödiga egentligen. Det är så pass lätt och billigt att göra en bra inspelning idag ändå.

Hmmm.. kanske ligger något i det, men i fallet studio fredman stämmer det verkligen inte.

Fredman, Abyss och några till är bland de största "märkesstudiorna" inom hårdrock, och de flesta metallskallar skulle vilja göra en "stor" produktion i någon av studiorna, men tyvärr har bolagen oftast inte råd med mer än en vecka eller två åt banden i en sådan studio, så då gör man budgetvarianten, lägger trummor och mixar i stora studion, och gör resten hemma..... och resultatet blir inte lika bra som den blir för band som får låna studion i flera veckor/månader. (Dimmu Borgir mf.)

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag har märkt är att många gamla gubbar har fått maka på sig för nya unga talanger i studiobranchen..

Intressant observation.

Ingen jag känner som verkar i musikbranschen pratar om vare sig kris eller illegal nedladdning, för övrigt. 😮

Däremot är de flesta överens om att fysiska plattor snart är väck, men det är ju en helt annan diskussion...

Dan: Som jag påpekade tidigare så tror jag detta är delvis gengrerelaterat också.

(kris och nedladdning alltså, inte att plattorna skall bort.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att studiotiderna minskar har säkert flera förklaringar men, alla (skivbolag,förlag mm) pressar ju låtskrivare idag att i princip lämna in färdiga studioproduktioner för att spara tid och pengar. Alla som skickar låtar vet vad jag talar om. Det är inte som på Stikkans tid när Benny och grabbarna kunde sitta på skithuset med en telefon och ukulelen och nynna för gamle Stig. Nä, det ska vara proffskvalitet idag annars tar dom inte i dig med tång ens. Vill man höra resultatet är det bara att skruva på radion. Det låter dator om mycket och "snabb-produktioner" är ett begrepp hos bl.a Bert K. Sist jag var med om att spela in ett album kostade det 800000 i bara studiotid (Atlantis på Karlbergsvägen). Det är inte ett enda bolag i Sverige berett att betala idag.....för nånting tror jag?

fy fan vad jag pratar men............nedladdningar är inte hela sanningen till den lilla studions eller musikaffärens död.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att studiotiderna minskar har säkert flera förklaringar men, alla (skivbolag,förlag mm) pressar ju låtskrivare idag att i princip lämna in färdiga studioproduktioner för att spara tid och pengar. Alla som skickar låtar vet vad jag talar om. Det är inte som på Stikkans tid när Benny och grabbarna kunde sitta på skithuset med en telefon och ukulelen och nynna för gamle Stig. Nä, det ska vara proffskvalitet idag annars tar dom inte i dig med tång ens. Vill man höra resultatet är det bara att skruva på radion. Det låter dator om mycket och "snabb-produktioner" är ett begrepp hos bl.a Bert K. Sist jag var med om att spela in ett album kostade det 800000 i bara studiotid (Atlantis på Karlbergsvägen). Det är inte ett enda bolag i Sverige berett att betala idag.....för nånting tror jag?

fy fan vad jag pratar men............nedladdningar är inte hela sanningen till den lilla studions eller musikaffärens död.

Det är ungefär det jag tror också. Det skivindustrin VILL att alla skall inrikta sig på är att nedladdningarna är det enda stora problemet. Då mörkar man allt annat. Och försöker skapa förståelse för kopieringsskydd, neddragningar av studiotid (för att egentligen maximera intäkterna) mm mm. Det är ett medvetet marknadsstyrningsgrepp. Som många tycks köpa med hull och hår!

För att åter vara övertydlig, det verkar behövas: Jag har inte någonstans sagt att jag tycker att nedladdning är OK. Jag har tvärtom sagt att jag personligen aldrig laddat ner en endaste låt. Men jag vill över huvud taget inte ge mig in i den debatten om det är OK eller inte. Därför att jag tror att den debatten är inte den viktiga!!! (Se ovan)

Sen är det en annan sak att det också torde vara omöjligt att få den stora allmänheten att tycka att det är brottsligt att ladda ner musik. Som jag sa i ett tidigare inlägg, folk har kopierat musik i uppemot 50 år och därmed gjort det till "accepterat". Oavsett vad lagstiftningen säger.

OK vi vänder på resonemanget - om det är så att nedladdningen har enorma proportioner? Vi säger det för att prova en hypotes. Vad säger det då i så fall? Att majoriteten av Sveriges befolkning är brottslingar? Eller kan det vara så att den allmänna rättsuppfattningen är att det inte är ett brott? Och i så fall, hur effektiv är då lagstiftningen?

Och då som en direkt följd av detta, hur stor är chansen att minska nedladdningen? Är det kanske bättre att söka andra vägar..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en fantastiskt underhållande tråd.

Jag har stått och tänkt på detta hela dagen på jobbet. Många av er skriver väldigt intressant och jag känner att jag har fått mycket att fundera över.

Bara en liten tanke angående ursprungsämnet studio Fredman.

Som Brojd nämnde tidigare i denna tråd, så är Fredman tillsammans med t.ex Abyss kännda för ett visst sound.

I Fredmans fall så är det ju "the gothenburg sound".

Som Fredrik nämnt flera gånger så har ju studion levt väldigt mycket på gamla meriter. Framförallt kanske At the gates plattan Slaughter of the soul. Nästan alla som kom till Fredman ville ha det soundet.

Kan det inte ha blivit lite att folk har tröttnat på fredman soundet? Jag tycker man hör väldigt tydligt om en skiva är inspelad i Fredman eller Abyss.

Vill minnas att Peter i Abyss studion nämnde att han låg lågt med studion ett tag för att folk inte skulle tröttna på soundet.

Kan det vara samma sak i Fredmans fall? In flames, Soilwork och Opeth har ju lämnat honom för att hitta ett annat sound.

Jaja.. några funderingar sent på natten.

Ha det fint allihop.

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en fantastiskt underhållande tråd.

Jag har stått och tänkt på detta hela dagen på jobbet. Många av er skriver väldigt intressant och jag känner att jag har fått mycket att fundera över.

Bara en liten tanke angående ursprungsämnet studio Fredman.

Som Brojd nämnde tidigare i denna tråd, så är Fredman tillsammans med t.ex Abyss kännda för ett visst sound.

I Fredmans fall så är det ju "the gothenburg sound".

Som Fredrik nämnt flera gånger så har ju studion levt väldigt mycket på gamla meriter. Framförallt kanske At the gates plattan Slaughter of the soul. Nästan alla som kom till Fredman ville ha det soundet.

Kan det inte ha blivit lite att folk har tröttnat på fredman soundet? Jag tycker man hör väldigt tydligt om en skiva är inspelad i Fredman eller Abyss.

Vill minnas att Peter i Abyss studion nämnde att han låg lågt med studion ett tag för att folk inte skulle tröttna på soundet.

Kan det vara samma sak i Fredmans fall? In flames, Soilwork och Opeth har ju lämnat honom för att hitta ett annat sound.

Jaja.. några funderingar sent på natten.

Ha det fint allihop.

/Kristoffer

Jag tror definitivt att det ligger något i det du säger med att In Flames, Opeth mf. nu vill "uppdatera" sitt sound, det som förvånar mig är att det inte kommer in några ersättare som vill spela in där.

Eller kan det vara så att han satt priserna såpass högt att det bara är de "stora drakarna" som har råd med en ordentlig produktion där?

Vårt skivbolag föreslog att vi skulle åka dit och spela in nya plattan, men vi håller oss hellre till abyss hemma i dalarna. (jag ryser vid tanken på att spendera en månad i göteborg där det ryktas att en karl som kallar sig wonderboy huserar) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteintressanta åsikter från alla möjliga håll, speciellt sen mitt senaste inlägg! (OBS! jag menar inte att mitt senaste inlägg skulle vara anledningen till att Ni andra skrivt så bra saker utan bara att Ni skrivit intressanta saker sen jag var inne sist.)

Om Ni läser det inlägg som startar tråden igen så ser Ni att det nu verkligen berör ursprungstesen: Någon nånstans får betala för att någon annan laddar ned gratis.

Sen finns alla de andra anledningarna Ni nämner också. Jag skall släppa en bomb: Jag tror inte heller att den gratis nedladdningen är den enda anledningen, inte ens den största anledningen. Jag har också skrivit lite kort om att jag verkligen tycker saker om de stora multinationella och att det säkert bara är bra med stålbad för olika branscher då och då. Att sådana stålbad kräver "offer" i form av att folk får se sig om efter annat, tänka om, är en naturlig del av den processen.

Det låter som om Dumb Dan tror det rör sig om gamla gubbar som skulle vara mina bekanta men det är, i så fall, inte sant. Du brukar ju alltid ge bakgrund åt Dina åsikter och resonemang där Du försöker förklara. Kan Du inte göra det denna gången också? Jag inser att Du har en god inblick i branschen och jag är beredd att både lyssna och ta till mig Dina åsikter och teorier. Det framstår för mig som om Du vet en massa saker men att Du inte riktigt vill ta bladet från munnen. Ingen av "mina bekanta" är 30 år fyllda. Jag skriver också att deras tjänster fortfarande är lika efterfrågade men att "priset" har gått ner. "Fredman" känner jag inte personligen men han är väl äldre?

"Gamla folk" som lever på "gamla meriter" åker ju ut för eller senare, så sant som det är sagt och det är ju, i förlängningen, bra för branschen och, framförallt, bra för musiken.

Jag ser nu att många anser att det är så som jag har sagt. Joachime hänvisar till DN där de skriver att "illegal nedladdning" är en del av problemet, dock inte hela. Stolle skriver om Fredmans sound och jag håller med. Jag har aldrig varit speciellt trakterad av soundet från första början. Dock går det inte att förneka att det haft betydelse för många gruppers framgångar. Jag har läst om "The Gothenburg Sound" i tidningar från all världens hörn och Fredman är en studio som nämns många gånger när det skrivs om svenska, tyngre grupper. Själv tycker jag att Soilworks senaste, som Fredman inte spelat in, låter jättebra, ny och fräsch, ett hårdrockssound för 2 000-talet.

Jag uppfattar det som att de flesta faktiskt tillstår att den "gratis nedladdning" som pågår faktiskt påverkar branschen och de människor som jobbar i den, även "fotfolket". Detta var ju också poängen med mitt inlägg. Det är roligt att vi nu är många som tillstår att det är på det viset. Jag menar att man borde tänka lite längre innan man laddar gratis nästa gång och att det man gör visst får effekt. Sen är jag den förste att tillstå att vi aldrig kan få reda på exakt hur mycket det påverkar och varje undersökning som presenteras ifrågasätts av någon. Detta är inte det viktiga, det viktiga är insikten om att det spelar roll, även om man anser det vara marginellt.

Betänk hur diskussionen förlöpte förra gången vi pratade om det här. Då upplevde jag mig stå ganska ensam i min uppfattning. Nu tillstår flera att den "gratis nedladdning" som pågår har bidragit till den och att det, i liten eller stor mån, har påverkat enskilda i branschen.

Låt förändringens vindar blåsa, ingen välkomnar det mer än jag. Det som skett de senaste åren är nåt av det bästa som hänt på flera år, kanske någonsin! Jag gick igenom min skivsamling i går kväll. Mina 50 senast köpta skivor är inhandlade på nätet. 40 av dem är utgivna av små, oberoende bolag - ibland av artisten själv. Tänker jag på musikstilarna som är representerade så inser jag att jag varit svältfödd på dem, det har inte gått/ varit extremt svårt att få tag i mycket av detta tidigare.

Det som jag påstår nu kan jag inte bevisa men jag tror många håller med mig ändå. Åtminstone 20 av de skivor jag köpt skulle aldrig givits ut på 80- och 90-talet. Musiken hade varit "för smal" för de stora bolagen. Jag gissar också att produktionskostnaden hade blivit för stor för mindre, oberoende bolag i och med att det var studios som gällde för musikinspelning då.

Jag hyllar den digitala revolutionen och tycker att det aldrig varit mer spännande än nu, både på inspelningssidan och att köpa musik över nätet. Ut med det gamla och in med det nya men av rätt anledningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om Dumb Dan tror det rör sig om gamla gubbar som skulle vara mina bekanta men det är, i så fall, inte sant.

Tror kanske du blandar ihop mig med Vacum här. 😉

Min teori är att mellanstudios inte behövs i samma utsträckning som förr, knappt ens storstudios (kolla Polar till exempel).

Att gå till en speciell lokal och producera inspelningar är helt enkelt inte lika hett som för bara några år sedan, eftersom så mycket av teknik och kunnande idag finns i var musikers hem.

Något annat hade jag egentligen inte att säga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om Dumb Dan tror det rör sig om gamla gubbar som skulle vara mina bekanta men det är, i så fall, inte sant.

Tror kanske du blandar ihop mig med Vacum här. 😉

Min teori är att mellanstudios inte behövs i samma utsträckning som förr, knappt ens storstudios (kolla Polar till exempel).

Att gå till en speciell lokal och producera inspelningar är helt enkelt inte lika hett som för bara några år sedan, eftersom så mycket av teknik och kunnande idag finns i var musikers hem.

Något annat hade jag egentligen inte att säga. 🙂

Håller med helt och hållet, utifrån det lilla jag vet! De första och flesta studios i Gbg-området som fått stryka på foten, på ett eller annat sätt, är just de som benämnts "mellanklass-studios".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre diskutera hur kvaliteten i en hemstudio tar över jobben från stora studior. Inte massa tjafs om skivbolagens överlevnad kontra illegala mp3-filer.

Det skulle jag också vilja läsa om! Starta en tråd vetja! I denna tråd ville jag dock ha reda på om folk verkligen tror att illegal nedladdning inte har någon som helst påverkan för "vanligt folk" inom branschen. Artikeln om Fredman tjänade som ett exempel, bra eller dåligt. Citatet från artikeln är ordagrant och orden är "Fredmans" egna, inte mina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på grupper som In flames och Soilworks. Vart spelade dessa band innan de började med varianten jag just nämnde? Just det! Studio Fredman.

Enligt Soilworks egen studiodagbok från inspelningarna av "Natural Born Chaos" och "Figure Number Five" gick det till ungefär så här (med reservation för ev minnesfel): Den första av de nämnda skivor spelades, i stort sett i sin helhet, in i Studio Fredman med Devin Townsend som producent.

"Figure Number Five" började med att alla gitarrer, och därefter bas, spelades in i en studio nära medlemmarnas hemort (Helsingborg). Oklart om detta var en hemmastudio eller något annat. Jag uppfattade det dock som om Wichers var involverad i själva studion. Sen lades synthar, antingen i samma studio eller någon annan. Sång och trummor spelades in samtidigt. Sångaren jobbade i en studio någonstans i Sverige. Samtidigt satt trummisen i Studio Fredman och satte trummorna. Sångaren skrev själv om hur han och trummisen ringde varann varje dag och berättade vad de hade spelat in och hur det hade gått. Än en gång, jag kan komma ihåg vissa saker fel. Jag var inne på hemsidan precis men kunde inte hitta infon igen. De har ju gjort om hemsidan ganska rejält sen jag läste detta, i höjd med att "Figure Number Five" släpptes för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser nu att många anser att det är så som jag har sagt. Joachime hänvisar till DN där de skriver att "illegal nedladdning" är en del av problemet, dock inte hela.

Ja, jag kunde tyvärr inte mer än att hänvisa till artikeln eftersom jag inte kunde hittade den. (Att hänvisa till något som inte går att hitta känns alltid lite påhittat 😉 ) Och jag kan hålla med i ditt påstående att "illegal" fildelning får betalas av någon. På samma sätt som legal nedladdning betalas av någon, eller varför inte marknadsföring.

Vad jag egentligen vill lyfta fram i mitt förra inlägg (kanske lite otydligt) var just det som Violiner var inne på lite grann. Att den "illegala" fildelningen blivit en syndabock för krisen i musikindustrin.

Du (wonderboy) verkar tycka att det är intressant att konstatera att fildelning faktiskt har konsekvenser för musikindustrin. Jag skulle tycka det var intressantare med en diskussion om vilka övriga faktorer som kan förklara den situation industrin nu befinner sig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Borde vi inte hålla isär musikstilarna lite!

Om en person säger att mellan-studios inte längre behövs med personlig referens till dans-akter (som aldrig riktigt behövt studio ens

på 80-talet) så blir det hela lite skevt när samtidigt en akt med mycket akustiskt antagligen kommer behöva en studio även om 20 år!

Menar en trumloop kan ju vemsomhelst micka upp medan micka upp trumset vara lite svårare och tar mer plats, det senare kräfva studio!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Du (wonderboy) verkar tycka att det är intressant att konstatera att fildelning faktiskt har konsekvenser för musikindustrin. Jag skulle tycka det var intressantare med en diskussion om vilka övriga faktorer som kan förklara den situation industrin nu befinner sig i.

Ja, jag tycker det är intressant i och med de inlägg som tidigare gjorts i frågan om nedladdningarna i andra trådar. Det är ju ett område där var och en av oss kan ta personlig ställning och agera utifrån det. Jag upplever det som att många på detta forum hävdat att det inte gör någonting och, om det gör någonting, så är det enbart positivt. Jag ville visa på en annan sida. Sen är det en fråga där många är direkt involverade i.

Sen håller jag med Dig i det övriga resonemanget. Jag har också lagt in lite aspekter på det i mitt resonemang. Linus är också inne på samma linje - att diskutera andra faktorer till den nu uppkomna situationen och vad man tror om den framtida utvecklingen.

Den som vill kan lägga upp en tråd om det. Om Du hittar DN-artikeln så kunde kanske den vara en intressant utgångspunkt för diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Borde vi inte hålla isär musikstilarna lite!

Om en person säger att mellan-studios inte längre behövs med personlig referens till dans-akter (som aldrig riktigt behövt studio ens

på 80-talet) så blir det hela lite skevt när samtidigt en akt med mycket akustiskt antagligen kommer behöva en studio även om 20 år!

Menar en trumloop kan ju vemsomhelst micka upp medan micka upp trumset vara lite svårare och tar mer plats, det senare kräfva studio!

Håller helt klart med!

Har påpekat detta (att problemet delvis kan vara gengrerelaterat) flera gånger tidigare i tråden, men ingen har nappat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, visst är det skillnad på hur techno- och metalproducenter jobbar.

Men det är ju i Fredman och Polar det krisar, inte hemma hos Cari Lekebusch, om ni fattar vad jag menar.

Det verkar inte finnas samma behov av studios som förr, oavsett genre.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker det är intressant i och med de inlägg som tidigare gjorts i frågan om nedladdningarna i andra trådar. Det är ju ett område där var och en av oss kan ta personlig ställning och agera utifrån det. Jag upplever det som att många på detta forum hävdat att det inte gör någonting och, om det gör någonting, så är det enbart positivt. Jag ville visa på en annan sida. Sen är det en fråga där många är direkt involverade i.

Nja, jag tycker inte det känns meningsfullt att leka don Quijote och slåss med väderkvarnar. Speciellt eftersom jag tror - som tydligen flera andra här - att problemet är betydligt mindre än skivindustrin, medvetet och strategiskt, vill ha det till.

(Sen att jag - upprepat med en drucken papegojas envishet - aldrig laddat ner en endaste musikfil själv, är en annan sak.)

Om jag skulle gå ut och propagera mot den "hemska musiknedladdningens fördärv som håller på att ruinera alla stackars musiker och stjäla jobben från de stackars teknikerna" skulle jag känna mig som en dopad kasperdocka i händerna på en multinationell maktfullkomlig skivindustri. Och det skulle aldrig falla mig in!!!

Detta inser jag låter som något av ett politiskt uttalande. Men det är det definitivt inte. Långt därifrån. Det har bara med sunt förnuft att göra. Jag hatar när någon - individ, organisation eller annan/annat - försöker manipulera mig och/eller andra.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Efter att ha sett Faktum i går om musiker som levt på a-kassa och suss under uppbygggandet avbanden, Och demoinspelningar fixade av studieförbund så har jag som skattebetalre sedan 72 inget dåligt samvete för att ladda ner några svenska artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha sett Faktum i går om musiker som levt på a-kassa och suss under uppbygggandet avbanden, Och demoinspelningar fixade av studieförbund så har jag som skattebetalre sedan 72 inget dåligt samvete för att ladda ner några svenska artister.

Efter att ha läst ovanst. inlägg börjar jag allvarligt fundera på att sluta bry mig om att försöka försörja mig på musiken, och säga upp mig och börja gå på a-kassa istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbranschen hade tydligen en liknande kris i början av åttiotalet. Då skällde man på kassett-bandspelarens intåg. Senare visade det sig att det berodde på att skivbolagen envisades med att satsa pengar på en massa (vid den tiden) oerhört uttjatad disco-musik som ingen ville köpa.

Följande blir nog svårt att skriva utan att verka självgod och bitter (vilket är två tillstånd som jag verkligen inte gillar att befinna mig i), men kan det verkligen inte vara någonting liknande nu? Vi släppte en skiva förra året via ett pyttelitet portugisisk bolag. Skivan har verkligen sålt uselt, men fick i a f väldigt bra recensioner. Några utdrag:

"VII Gates' heavy metal is close to perfect" (Tartaeran Desire)

"Sound Riot have a winner in this band - perhaps they’ve discovered the next Rainbow or UFO!!" (Battle Helm)

"If this band holds it together and is fortunate enough to “make it big” over time, Fire, Walk With Me will eventually be hailed as a classic Metal album that will be held up by many as one of the better efforts the genre has ever produced. My advice to you is to get on the bandwagon now and be one of the first to make this realization before someone tells you you should have 10 years from now!" (Metalexpressradio.com)

"Now its up to the metalheads to discover what a truly good band VII Gates really are." (Metal-ruls.com)

"I'm not sure if the band knows which songs they wrote kick the most ass either" (Metalcrypt.com)

Har läst några hundra recensioner av skivan, och detta går liksom igen hela tiden. Spontant och hjärtligt från människor som inte blivit mutade på något sätt alls. Nu kan jag visserligen inte reklamtarifferna på våran stora TV-kanaler (t ex TV3), men jag misstänker att man inte behöver speciellt många 15-20 sekunders reklaminlägg med ett band som "Bubbles" eller något liknande för att komma upp i vad hela produktionen (inspelning, mix och mastring) av våran skiva kostade (ca 50-60 000 kronor). Samtidigt, vad hade dom här reklam-TV-skivorna fått för recensioner om dom skickats ut till tidningar utan någon direkt uppbackning?

Återigen, jättesvårt att beskriva denna tankegång utan att verka självgod

eller bitter, men det var det bästa (minst dåliga...) exempel jag kunde komma på.

Var på en fest för några veckor sen, och värdinnan spelade en av sina "Best of the 90s"-skivor. När man hör sånt så blir det sannerligen begripligt att skivbolagen börjar komma i kris, dom har ju inte satsat speciellt långsiktigt, om man uttrycker sig försiktigt... Börjar väl bli lite bättring på det, även om musiken idag oftast inte är speciellt spännande. Vet inte om följande har något värde men betänk t ex att på vilken som helst entuasiast-sida om Beatles, så finns det långa listor på på misstag i låtarna, av typen "1:05-1:07 så hör man ett skrapljud, vilket beror på att John Lennon rättar till sina glasögon", eller Paul McCartneys felsjungningar (namnbytet i sista versen på "Obla-di obla-da" är ju helt lysande!). Hos vilka artister som är stora idag tror ni att folk kommer sitta om 30 år och analysera sönder låtarna på det viset? Och om man skulle försöka, så skulle det nog inte vara speciellt spännande.

Däremot hänger nog stycket ovan klart ihop med varför många musiker får svårare att försörja sig; En studiomusiker idag (om det nu finns sådana kvar...) behöver ju t ex inte längre spela en hel låt. En vers och en refräng på sin höjd, sen klipper man och klistrar lite, och så är det klart! Likadant är det med alla TV-program. Själv tycker jag att det är bedrövligt att t ex Melodifestivalen (som man nu ändå verkligen lyckats få riktigt populär) förvandlats till en slags påkostad kareoke-kväll!! Skillnaden mellan en riktig orkester och färdigprogrammerade bakgrunder går inte att beskriva. Johan Norberg (krönikör i Fuzz bl a) har varit inne på samma linje flera gånger och menat på att samtidigt som man har råd att lägga en halv miljon på att göra en video till en låt, så har man inte råd att hyra in riktig stråkensemble för 20 000 till inspelningen av låten. Vilket nog kan vara en bra sammanfattning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar en trumloop kan ju vemsomhelst micka upp medan micka upp trumset vara lite svårare och tar mer plats, det senare kräfva studio!

Jag förstår inte vad metal vs. techno har med saken att göra. Jag förstår vad ni menar, men håller inte med.

Som ni säger, de som producerat dansmusik sedan 80-talet har aldrig haft behov av Studio Fredman, och därmed gör de ingen ekonomisk skillnad för Polar eller Fredman.

De som skriver metalmusik idag har ett däremot ett minskat behov för Polar & Fredman. Därav minskade pengar för Fredmans stora studio.

En del programmerar trummorna. Men de flesta mickar fortfarande trumset. Ja, tänka sig! Det går att micka ett fullt trumset i mindre studios också! Små studios finns det gott om i Sverige. Och de kan ta in ett helt band.

Nu håller Fredman på att anpassa sig efter den skaran...

Blanda inte äpplen och päron. Om du inte tänker göra fruktsallad.

OT:

Själv tänkte jag starta en studiecirkel på distans om musikdiskussion. "Studio forum" tänkte jag kalla den. Nån intresserad? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, tänkte i.o.f.s. inte på metall heller utan allt med sång och akustiska instrument, just dance & electronica är väl en av de få genrer

där de allra sista behoven av en studio eliminerades på 2000-talet så då menade jag att o ta det som exempel blir lite meningslöst!

Fast samtidigt finns det en poäng i att alla som gör musik behöver studio mycket mindra, man kan tycka illa om klippa & klistra men

bara en sån sak som att välja tagningar och justera volymer, som ju många gånger är det tidskrävande - förut spelade man in i 10

timmar "klippte" i 50 och studion fick betalt för 60 timmar! Nu kan man spela in i 10 timmar, ta med sig "bandet" hem sätta in det i

sin egen dator och spendera dessa 50 timmar gratis hemma och studion fick således bara 1/6 så mycket i pröjs!

Link to comment
Dela på andra sajter

OT:

Själv tänkte jag starta en studiecirkel på distans om musikdiskussion. "Studio forum" tänkte jag kalla den. Nån intresserad? 😏

Fenomenal idé. Fredman kanske borde göra samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker det är intressant i och med de inlägg som tidigare gjorts i frågan om nedladdningarna i andra trådar. Det är ju ett område där var och en av oss kan ta personlig ställning och agera utifrån det. Jag upplever det som att många på detta forum hävdat att det inte gör någonting och, om det gör någonting, så är det enbart positivt. Jag ville visa på en annan sida. Sen är det en fråga där många är direkt involverade i.

Nja, jag tycker inte det känns meningsfullt att leka don Quijote och slåss med väderkvarnar. Speciellt eftersom jag tror - som tydligen flera andra här - att problemet är betydligt mindre än skivindustrin, medvetet och strategiskt, vill ha det till.

(Sen att jag - upprepat med en drucken papegojas envishet - aldrig laddat ner en endaste musikfil själv, är en annan sak.)

Om jag skulle gå ut och propagera mot den "hemska musiknedladdningens fördärv som håller på att ruinera alla stackars musiker och stjäla jobben från de stackars teknikerna" skulle jag känna mig som en dopad kasperdocka i händerna på en multinationell maktfullkomlig skivindustri. Och det skulle aldrig falla mig in!!!

Detta inser jag låter som något av ett politiskt uttalande. Men det är det definitivt inte. Långt därifrån. Det har bara med sunt förnuft att göra. Jag hatar när någon - individ, organisation eller annan/annat - försöker manipulera mig och/eller andra.

Jag går inte i någon skivindustris ledband. Jag känner inte minsta sympati med de multinationella skivbolagen. Jag har bara påpekat att det verkar finnas ett samband mellan gratisnedladdningar och det som händer enskilda personer i denna bransch. Där uppfattar jag det klart som att det är svårt för någon att seriöst påstå något annat.

Sen kan man bråka i evinnerlighet om hur mycket det påverkar. Jag tror det finns andra saker som påverkar minst lika mycket. Dock finns det en skillnad. Det jag läst kring detta, både här på forumet och i massmedia, gör gällande att gratisnedtankningen är olaglig. Det är inte olagligt att köpa sig ett Q-base, spela in, starta ett bolag, eller att lägga ut sin egen musik och ge bort den gratis.

Jag har skaffat mig min åsikt själv, utan någon industri. Jag har försökt att diskutera förhållandet mellan gratisnedladdningen och enskilda personer som tjänat sitt levebröd i denna bransch.

Violiner, Du behöver inte hålla med! Det är lugnt! Det finns många här som delar Dina åsikter.

Jag behöver dock inte fråga Dig om lov och jag kan inte skriva utifrån om Du eller någon annan uppfattar det som meningsfullt eller inte.

Slutligen ber jag om ursäkt om Du känt Dig manipulerad, det var inte meningen. Jag trodde det framgick att detta var åsikter och funderingar grundade på vad jag läst i medierna, samtal med låtskrivare, musikanter etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går inte i någon skivindustris ledband. Jag känner inte minsta sympati med de multinationella skivbolagen. Jag har bara påpekat att det verkar finnas ett samband mellan gratisnedladdningar och det som händer enskilda personer i denna bransch. Där uppfattar jag det klart som att det är svårt för någon att seriöst påstå något annat.

Sen kan man bråka i evinnerlighet om hur mycket det påverkar. Jag tror det finns andra saker som påverkar minst lika mycket. Dock finns det en skillnad. Det jag läst kring detta, både här på forumet och i massmedia, gör gällande att gratisnedtankningen är olaglig. Det är inte olagligt att köpa sig ett Q-base, spela in, starta ett bolag, eller att lägga ut sin egen musik och ge bort den gratis.

Jag har skaffat mig min åsikt själv, utan någon industri. Jag har försökt att diskutera förhållandet mellan gratisnedladdningen och enskilda personer som tjänat sitt levebröd i denna bransch.

Violiner, Du behöver inte hålla med! Det är lugnt! Det finns många här som delar Dina åsikter.

Jag behöver dock inte fråga Dig om lov och jag kan inte skriva utifrån om Du eller någon annan uppfattar det som meningsfullt eller inte.

Slutligen ber jag om ursäkt om Du känt Dig manipulerad, det var inte meningen. Jag trodde det framgick att detta var åsikter och funderingar grundade på vad jag läst i medierna, samtal med låtskrivare, musikanter etc.

Jag känner mig inte manipulerad, vare sig av dig eller någon annan. Däremot anser jag att jag - och flera andra tydligen - har genomskådat musikindustrins försök att manipulera den allmänna opinionen.

Det jag skrivit, som jag får intrycket av att du uppfattat som personlig kritik, är helt allmänna reflexioner som inte har något med din person att göra. Jag upplever det fortfarande som vi har en ganska intressant övergripande diskussion. Jag hoppas att du kan göra detsamma. Jag skulle tycka att det vore tråkigt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...