Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: Stainless Steel

ARTIST/GRUPP: Meee

GENRE: Hårdrock

LÅTLÄNGD: 5:40

KOMPOSITÖR: Meee

PRODUCENT: Meee

EV. MEDVERKANDE: Stefan på sång

INSPELNINGSÅR:2005-09-01

FORMAT: mp3

STORLEK: 5-6MB

STATUS: Ett Första utkastet, långt ifrån färdig..

Låtlänk:

Hej,

vill ni som är grymma på det här hjälpa en stackars nybörjare med en nygräddad låt?😮

Det ligger i mitt intresse att låten ska bli så bra som möjligt, så därför uppskattas alla förslag, synpunkter och all kritik. Detta vad gäller komposition, arr , mixning, mastring, ljudbild, sång, riffs, text.. ja.. ALLT...

Självklart får ni gärna påpeka om ngt är bra åxå..alltid kul att höra komplimanger 😉

Jag har använt:

SEQ progg: Cubase SX3

Mastringsprogg: T-racks

Ljudkort: Maya 5.1 från Audiotrack (kort från tidig 1300-tal)

Sång: Shure SM-58, inspelad i mitt lilla hobbyrum med betongväggar

Trummor: battery och Dfh

Bas: vb-1 VSTi (den som följer med cubase)

piano & ståkar: Edirol Orchestral

Gitarr: Min jackson Ps-1a via amplitube. WAHWAH: BOSS ME-30

Mus: Logitech ..🙂

Inga proffsgrejjer Mao.

Nåväl..

Låt SÅGNINGEN BÖRJA...

😉

MvH,

HObbe

Annons
Postat
Helt ok! 🙂 Lite sne på rösten bara, men... Låter lite klent tycker jag.

\D

lite klent?? vadåm låten eller rösten eller vadå???

o vad innebär "sne" på rösten??😄

Postat

Sången är lite falsk på vissa ställen. Och inte så jämn. Sen så hörs inte stämmorna. Det känns dom det inte är något tryck i sången. Samma sak gäller kompguran. Kompet känns även det lite tanigt. Det ska ju vara fet rockbalad. Måste få mer go-känsla i låten. Gillar pianot i början. Du har en fin vision men skulle kunna får det mycket bättre.

Postat (redigerat)
Helt ok! 😎 Lite sne på rösten bara, men... Låter lite klent tycker jag.

\D

lite klent?? vadåm låten eller rösten eller vadå???

o vad innebär "sne" på rösten??🙂

Var jag otydlig? 🙂 Med klen menar jag att det inte är nåt TRYCK i låten. Det behövs lite mer tung bas i pianot tycker ja. Och trummorna med. Häv fram dom lite i ljudbilden, och slå hårdare! 😛 (Låter som att du var jättetrött när du spelade in det här, så du orkade inte ta i lika mycket... typ eller nåt 😄 )

"Sne", menas med att jag är inte så jätteförtjust i rösten. Men den är ganska ok. 😉

Jaja, nu ska jag inte såga mera! 😉

Dock är du bra på piano och elgitarr. 😎 *småförtjust i pianomelodin, faktiskt, den e mums* 🙂

Edit: Vad är det med kvaliten på låten, kör du på 192kb\s eller? låter inte som det. 😄

Redigerat av Danabacken
Postat
Sången är lite falsk på vissa ställen. Och inte så jämn. Sen så hörs inte stämmorna. Det känns dom det inte är något tryck i sången. Samma sak gäller kompguran. Kompet känns även det lite tanigt. Det ska ju vara fet rockbalad. Måste få mer go-känsla i låten. Gillar pianot i början. Du har en fin vision men skulle kunna får det mycket bättre.

För att försvara sångaren: Vi spelade inhela låten på 20 min..1a tagningen typ. Ska tilläggas att låten komponerades under tiden vi spelade in ... 😉

Men självklart ska det läggas mer tid på det när vi spelar in sången igen... Då ska jag även försöka få mer GO... tror man kan få lite mer gå bara genom mixningen.

Fin vision? tackar... få det bättre? självklart.. det är där ni kommer in i bilden.

Har lagt upp låtar här förut och fått gryymt bra tips/kritik. Så jag har fått stoor respekt för alla som hänger härinnne, för vad de kan...

REEESPECT 😛

Det behövs lite mer tung bas i pianot tycker ja. Och trummorna med. Häv fram dom lite i ljudbilden, och slå hårdare! 😄

Ja.. det är fan ingen dum idé... måste genast sätta mig och experimentera med det. Vågade inte slå för hårt, då vaknar ju grannarna.😄

Jaja, nu ska jag inte såga mera! 🙂

Jofan, klart du ska göra det. Hur ska jag annars veta vad som kanbli bättre?

Dock är du bra på piano och elgitarr. 😉 *småförtjust i pianomelodin, faktiskt, den e mums* 😎

hehe...Tackar... grejjen är att jag inte kan spela piano alls. melodin är eg komponerad på gitarr. Det är midi-piano. men tack ändå...

Vad är det med kvaliten på låten, kör du på 192kb\s eller? låter inte som det

Jag körde med variabel bithastighet.. MP3PRO heter det va? Men jag tror att jag pajjade en del av"kvaliten" när jag försökte mastra i T-racks...

Tack ännu en gång.. och gärna mer synpunkter och tips.. hur får jag enklast det där GO:et som alla eftersöker?? o hur får jag refrängen att låta mindre "tunn" (relativt versen där jag har kompgitarr, piano, bas och cello-stråkar medans refärngen bara är gitarr o bas)?

Postat

Konstig ljudbild. Allting ligger så himla långt bort i mixen + att allting har så väldigt låg volym. Varför detta?

Prova att spela in kompgitarren 2 gånger dvs dubba den och panorera fullt vänster resp höger för att få stereobredden i kompet. Låten är dessutom på tok för lång...med tanke på att det går ungefär likadant hela tiden. 😳

Konstigt slut. 😄

Bra grund men behöver finslipas.

Mvh / djonas

Postat
Konstig ljudbild. Allting ligger så himla långt bort i mixen + att allting har så väldigt låg volym. Varför detta?

Prova att spela in kompgitarren 2 gånger dvs dubba den och panorera fullt vänster resp höger för att få stereobredden i kompet. Låten är dessutom på tok för lång...med tanke på att det går ungefär likadant hela tiden. 😆

Konstigt slut. 🙂

Bra grund men behöver finslipas.

Mvh / djonas

det där med ljudbild är det jag har svårast för. Det kan bero lite på att jag sitter med ett par Primax-datorhögtalare som monitorer, men till stor del att jag är helt kass på att mixa/mastra . Därav denna tråd, där jag vill ha input från er med rätt utrustning och framförallt, rätt kunskaper/erfarenheter.

Refränggitarren är faktiskt inspelad såsom du föreslog. Däremot är kompgitarren "singel". detta för att jag ville hålla tillbaka lite på versen o få det GO:et i refräng, som jag misslyckades med.. 🙂

Att den är lång och enformig, beror nog mkt på att jag vill få in en bridge nånstans, som avviker lite från resten av låten. Jag inser även att jag måste skära ner på den, även om det tar emot.. 😄

BTW, lyssnade på dina tve mästerverk igår. 10-ackordslåten och 10-sololåten... Du var ju inte så jävla bra själv......

hehe, nejdå... de var klockrena. Har promotat dem för mina arbetskamrater tom.. 🙂

Postat

Halloj, Spännande harmisar!

Lite ljudsnack;

Jag får direkt känslan att detta INTE är en typisk hårdrocksballad. Jag vill direkt höra den i ett tidigt Stina Nordenstam arr. Typ "people are strange". Jobba mer med pianot, skippa elgittarerna och trummorna. Lägg sången naknare och närmare. Skala av den.

Solot kan du lira med ett rent gitarrljud. LÅnga toner som får ringa ut med kort sustain. Rytmiskt kan det räcka med en uppklippt loop geneom ett "telefon" filter.

jaja, detta är bara ideér jag får när jag lyssnar på låten. Klart det funkar som en hårdrocksballad oxå, men det krävs nog lite mer pill 😄

Fast koolast vore om du skippade hårdrocksgenren på denna.

/E

Postat (redigerat)
Halloj, Spännande harmisar!

Lite ljudsnack;

Jag får direkt känslan att detta INTE är en typisk hårdrocksballad. Jag vill direkt höra den i ett tidigt Stina Nordenstam arr. Typ "people are strange". Jobba mer med pianot, skippa elgittarerna och trummorna. Lägg sången naknare och närmare. Skala av den.

Solot kan du lira med ett rent gitarrljud. LÅnga toner som får ringa ut med kort sustain. Rytmiskt kan det räcka med en uppklippt loop geneom ett "telefon" filter.

jaja, detta är bara ideér jag får när jag lyssnar på låten. Klart det funkar som en hårdrocksballad oxå, men det krävs nog lite mer pill 🙂

Fast koolast vore om du skippade hårdrocksgenren på denna.

/E

Hej,

Intressanta synpunkter där... 🙂

Eftersom jag är gitarrist, så blir det svårt att skippa gitarrerna och bara hålla mig till pianot. Kan ju inte ens spela piano..: 😄

Håller med dig om att solot är "FÖR mkt". HAde tänkt göra om den helt till nästa version. Men dist o wahwah, lär det bli.. *me like*

Lite nyfiken: Hur definierar du hårdrocksballad? Jag skulle kanske kunna strippa bort "balladen", men hårdrock är det väl ändå..!? 😉

Redigerat av hobbex2004

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.