Jump to content
Annons

Recommended Posts

Squid (oregistrerad)
Postat

Hej! Precis inhandlat Logic 7 Pro . . . väldigt nöjd :-)

Jag börjar får grepp på en hel del saker men en sak buggar mig; även om Logic indikerar insignal från mitt keyboard hörs inget från de medföljande mjukvarusyntarna . . .

vilken inställning har jag missat, jag trodde det bara var att tuta och köra?

ciao /H

Annons
Postat

hej, välkommen till Logic! 😆

* det skulle kunna vara att du glömt att sätta en/rätt outoput på kanalen....

* alternativt, den kanalen du vill ska låta måste vara "rec"-aktiverad....

Squid (oregistrerad)
Postat

tanx! känns bra !

jag håller knappen inne och får fram en meny . . .

och väljer grand som output . . . inget ljud .. . och rec är itryckt. Jag utgick från "default" -setup.

Sen min första besvikelse . . . när jag rewirar reason kan jag inte välja "Reason hard ware interface" som en stereo-inputkanal. Den är i Logic uppdelad i L & R. Allt blir pressat i mono 😆

Tanken är att jag ska mixa i Reason och lägga på röst i Logic.

tanx

/H

Postat

Oj, det är så svårt när man inte sitter framför logic själv....nu blir det jättebasic:

1: Se till att du står i själva Arrange-fönstret....

2: Välj ett Audioinstrument-spår (dom har en lite blå kloss som standard)

3: Där finns det inserts och sends som du nu kan skita i...sen I/O, Inputen(den översta av dom två) skall vara ett Audioinstrument om jag inte tar fel....typ, EXS24

4: Outputen skall vara den output du använder....oftast 1/2

5: Om du sen rec-aktiverar spåret och har det markerat bör det garantera funka....

Eftersom du ser att det går in MIDI i Logic, så bör det ju inte vara problem med MIDI-setupen....

Ang, reason har jag tyvärr ingen koll alls, använder inte reason....men varför drar du inte varje kanal separat ut från reason in i Logic!?!? Så du kan mixa allt (alla reasonspår och alla Logic-spår) i Logic istället.........

Squid (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Japp nu funkar det fint med instrumenten, tack! 🙂

Ang. Reason och Logic. Visst det hade varit smidigast att mixa allt i Logic men det är tre saker som gnager mig:

1. Alla kanaler från Reason skickas i mono, dvs, en stereosynt i Reason som via dess "hårdvaruinterface" verkar inte kunna kopplas till en stereokanal i Logic. Jag vill liksom ha syntens två monokanaler "mergat" till en stereokanal in i Logic.

2. Effekterna i Reason verkar vara mycket energisnålare än Logics. Eller är ett delay, EQ, kompressor lika processorkrävande i båda? Kan jag fortfarande använda Reason effekterna fast jag drar in allt i Logic?

3. Jag har precis hoppat från Cubase SX, där upplevde jag ingen som helst latency när jag rewirade med Reason. I Logic stötte jag på problemet direkt 🙂 Jag trodde bara det var att tuta och köra som det var i SX. Jag trodde CoreAudio fixade allt sådant?!

ciao /H

Redigerat av Squid
Squid (oregistrerad)
Postat (redigerat)

ok jag löste 1:an och 2:an på mina frågor med hjälp av sökfunktionen :rolleyes:

Jag skickade MIX L o MIX R i ett spår var, panorerade dessa max åt L o R respektive, så funkade det.

en kvarstår:

3. Jag har precis hoppat från Cubase SX, där upplevde jag ingen som helst latency när jag rewirade med Reason. I Logic stötte jag på problemet direkt. Jag trodde det bara var att tuta och köra som det var i SX. I inställningar (AUDIO) kan jag ställa in Rewire behavior från Playback Mode till Live Mode. Live mode funkar fint, men är alldeles för resurskrävande. Är det verkligen så det måste vara? Eller kan det vara så att Cubase SX automatiskt ställs in på motsvarande Live Mode?

ciao / H

Redigerat av Squid
Squid (oregistrerad)
Postat

Ok jag har löst allt nu . . . för den här gången . . .

Tips till de som inte vet (jag visste det inte för än nyligen):

http://logicpro.se

asbra forum där Pboy är kung på Logic och sökfunktionen är super . . .

for now

ciao

/H

Postat
ok jag löste 1:an och 2:an på mina frågor med hjälp av sökfunktionen 😉

Jag skickade MIX L o MIX R i ett spår var, panorerade dessa max åt L o R respektive, så funkade det.

Skicka sedan de två utpanorerade Rewire-monokanalerna till en buss, så kan du behandla Reason-mixen som en stereokanal. Då kan du lägga t.ex. stereopluggar på mixen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.