Jump to content
Annons

Hjälp med synth

zum

Recommended Posts

oki,, du kanske skall köpa en microKorg i alla fall...? Tyvärr så är det lite för små tangenter för min del.

Eller vi säger såhär. Köp en Nordlead2. Det är en synt! Den låter både blipp och blopp.

Eller kanske en groovebox av något slag? Det är lite mer "preset",, fördiga rythmer, ljud, patterns o.s.v. som du sedan kan kombinera i det oändliga.

http://www.vintagesynth.com/roland/mc303.shtml

en sådan kanske? Det finns en variant med keyboard oxo,, (sålde min nyligen)

http://www.vintagesynth.com/roland/jx305.shtml

Min favvo för tillfället är en Waldorf Q http://www.vintagesynth.com/waldorf/waldorf_q.shtml

Hade en OB12 för en tid sedan..

http://www.vintagesynth.com/oberheim/ob12.shtml

OB12'an kanske kan passa? Jag tyckte den var väldigt lättjobbad, men det är många spakar att dra i! Många parametrar , , ,

Hur mycket pengar tänker du lägga? Max?

Dela på andra sajter

Annons

EG-101 är lite halvepig. Det är mer en groovebox i ett syntskal än en riktig synt. Du har väldigt lite kontroll över ljuden jämfört med en "riktig" synt. Fullt möjligt att EG-101:an kommer att funka hur bra som helst för just dig, men summan av det hela är att om du någon gång skulle vilja lattja lite med att göra om ljuden lite grand, eller helt enkelt blir trött på ljuden som finns i den redan, så finns det inte mycket du kan göra åt saken. Dessutom brukar man kunna hitta en begagnad MS2000 eller microKorg för samma pris som EG-101:orna brukar gå för. Tror att EG-101:an skulle vara ett misstag med tanke på de musikstilar som du tidigare nämnt.

Så... kör du på en microKorg. Det är en av mina första syntar och jag har lärt mig rätt mycket av den. Oftast hatar jag den, men man kan inte sticka under stolen med att det är en riktig synt, att den kan göra många olika slags ljud och att storleken och priset är precis rätt.

Dela på andra sajter

Okej, då får det bli en sådan då...

Man ska testa sakerna innan man testar dem. Köp aldrig någonting bara på andras omdöme, oavsett om det är experter eller ej. Risken är ju att du kommer hem och inte alls gillar den. Testa först, köp sen.

Dela på andra sajter

oj oj,, det var väldigt vilka sunda tankar, titta innan du tittar. Gör det! Det är inte helt lätt att hitta synten man är intresserad av,, mycket lär man sig dessutom inte så snabbt som en titt inne i butiken... svårt svårt!

testa, testa, testa,,, prislappen kommer säkert att bli större för var gång du testat en synt och lärt dig mer!

Jag har hängt i butikerna,, varit inne en gång i veckan eller så,, de senaste 20 åren,,, kanske inte alltid omtyckt av de i butiken. Vet inte hur många olika syntar jag ägt. De som varit lite roligare, och som jag definitivt kan tänka mig att köpa igen är Korg's mono/poly och Sequential Sircuit's Multitrak. Jag kommer aldrig att köpa en JX-305 igen! Men en JX-3P... JX8P'n var "sådär" PPG2.2? Nja,, men den är väääldigt cool. E-max, nej, bestämt nej.. sampler är inte min grej helt enkelt.

Korg MS2000 (storebror till microKorg) ,,, om den hade haft fler röster så hade jag köpt två.

Nu ligger begäret efter en Polyevolver på bristningsgränsen.... även om det bara är 4 röster på den oxo..

Dela på andra sajter

-hey har snappat upp en ny synth 😆 iaf är den ny för mig....hur som helst! Ensoniq ESQ1? Min polare har en sådan, han gör crd musik och annan sorts musik! 😉 är det något som skulle funka?

Dela på andra sajter

Helt ok synt, enligt mig. Kan dock tänka mig att du ska börja med ngt annat... Har du testat microKorg ännu?!?!

Det finns om jag inte missminner mig en del bra mjukvara till ESQ1, så att det blir lättare att editera ljud.

Har du tesat ESQ1'an? Vad tycker du om den?

Dela på andra sajter

Hej!

He he, gamla ESQ-1 😆! Alltså den är väl cool men då för kanske 500:- och om du verkligen diggar ESQ1 så köp då hellre en SQ80

Har du testat micrKorg än 😉? Den har ju rolig vocoder dessutom och begagnad går den för 2500:- Endera dan köper jag en själv!

Dela på andra sajter

Undra om Zum fattat att han skall kolla in en microKorg ännu?

Testa den i butiken

Köp den

Lek med den hemma

Sälj den

Köp en stooor synt (mer stålar blir det....)

Börja någon stans, t.ex. en microKorg. Du har råd att lära dig på en sådan, den har än så länge ett bra andrahandsvärde, vilket inte en ESQ1 har. Eftersom micro'n verkligen vill vara en kompetent synt så kommer du långt med den. Sedan har du tillräckligt med erfarenhet att ta nästa steg....

microKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorg 😆

Dela på andra sajter

microKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKor

gmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorgmicroKorg 😆!

Alltså, är kanske inte den mest fantastiska synth som någonsin gjorts men varenda gång jag testat den så fastnar jag o så blir jag glad

samt tänker en sån ska jag köpa begagnad! Sen blir det aldrig av men ljud-patcherna är verkligen spelvänliga och vocodern är helt okej

klart användbar! Har hört att Pharell (till vänster) (fast japanen då, han som gör allt) har använt den på i stort sett varenda låt dom gjort!

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

microKorgen är ju garanterat den mest portabla VA-synten någonsin. Är ju som sagt inte den bästa synten och aliasingbruset är nästan nog för att man ska ställa sig och hoppa på den, men trots det så har jag med mig min överallt. Bättre resesällskap får man leta efter.

Dela på andra sajter

ehm, ja jag har spelat lite på en esq? Nej! 😄 det finns ingen affär i kalmar som säljer microkorg 🙁

Inte lätt att bo i en småstad. Du får väl åka på snabbvisit till närmaste större grannkommun om du nu vill testa syntarna du funderar på. Funkar ju alltid att köpa på postorder, men som sagt ska man alltid försöka testa syntarna innan, om det nu inte är riktigt jäkla billigt 🙂

Dela på andra sajter

Zum,,, vill du ha en ESQ1? Köp den då! Någonstans skall du börja. Men jag tror att du kommer att få lite roligare med microKorgen!

Kollat in den på http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=microKORG

Gör det, så kanske du får lite hum om den.

Sluta tveka. Hur mycket pengar skall du lägga på din synt? Nu menar jag verkligen, hur mycket är max?? Det duger inte med ett "det beror på"-svar! 1000:-? 2000:-,,,,, 5000:-?

Det finns mängder med bra och dåliga syntar, billiga och dyra. Du måste bestämma dig för något.

1. Skall jag köpa en synt? Ja/Nej

om du svarar jag går du vidare till nästa fråga

2. Vad får den kosta max? 1500:- / 3000:- / 6000:-

För 1500:- får du en tråkig gammal synt som inte kommer att ge dig så mycket (förmodligen så finns det massa as-trista samplers och keyboards)

För 3000:- så kan du ha tur att hitta en begagnad synt som du kommer att kul med (mest modulsyntar, de utan tangentbord, och lite äldre syntar)

För 6000:- hittar du säkert rätt många syntar som är både roliga, snygga och prisvärd (lite av varje, allt från gamla godingar till nyare hyfsade syntar)

Sluta leta efter en synt innan du vet om du verkligen vill ha en synt eller inte, och dessutom hur mycket den får kosta!

Dela på andra sajter

okej, ska svara på dina frågor! 🙂

JA! jag vill ha en synth

Den får väl kosta runt 3000-5000 max 😄 typ..

Och jag vill INTE! ha någon synth utan klaviatur!

Och hur hårda ljud kan man göra med en microkorg?

Dela på andra sajter

Fast nu var det väl ändå ett himla tjat om den där mikroKorgen...! 😉

😛

Ok, den är säkert kul, men det finns då andra jag mycket hellre skulle rekommendera nån att skaffa som förstasynth. Hur långt kommer man med 4 röster liksom??

Den där microQ-keyboarden jag länkade till för ett tag sedan t.ex. (http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/de...nonceid=3607741).

Dela på andra sajter

ang Waldorf v/s Korg,,, jag röstar personligen på Waldorf! Men Zum vill testa lite, då kändes microKorg'en som en enkel apparat som har det mesta och som man kan nå utan att man är speciellt erfaren.

Kan vi enas om att microKorg är en bra första synt, för en som aldrig ägt en synt tidigare och som vill spendera så lite som möjligt?

ESQ1 tycker jag nog inte är lämplig om man tar hänsyn till en "nybörjare".

Jag skulle kunna rabbla upp en hel hög med syntar som är bra, (jag menar "bra", det är ju mitt egna omdöme...)

utan inbördes ordning...

Waldorf microQ , Q och Q+

Oberheim Matrix12, Matrix6, OB-12

Sequential Sircuits mums,,, här finns det många kul syntar

Korg Mono/Poly

Roland Jupiter 4,6 och 8

Moog Prodigy, multimoog

Crumar Bit-99, Bit-01

ESI Polyevolver

Clavia Nordlead2, deras modulsyntar

det värsta är att det finns fler!

MEN! Killen skall köpa sin första synt....

Börja med en microKorg,,, tjatigt men vad tusan, han skall ju börja någon stans?! Hade det varit någon med lite erfarenhet så hade jag tveklöst sagt Waldorf mQ! (i den lägre prisklassen s.a.s.)

Dela på andra sajter

Korg MS2000 är när man tänker på det, förmodligen en bättre förstasynt än microKorgen, och man brukar kunna hitta dom för 5-6 papp beggade. microKorgen var min första synt med en sån där edit-matris, och det tog ett bra tag innan jag fick det hela att funka bra för mig. Eller Alesis Ion, men dom hittar man ju aldrig begagnade till några bra priser.

Dela på andra sajter

Edit: Alltså riktat till Light Head:

Hmmm... Fast varför då?

Ok, att microQn är djupare än micrKorgen, men man behöver ju inte "dyka ner" om man inte vill. Och själva editeringen bygger ju på "matrix"-principen i bägge fallen om jag inte fattat fel, så där är det ju ingen större skillnad.

Däremot har ju microQn 16 parter och upp till 25 röster vilket är en himla skillnad mot microKorgen...

Redigerat av android
Dela på andra sajter

...oki,, skit samma,, ville bara hjälpa Zum, men det ser ju just nu ut som om min hjälp, i form av egen erfarenhet och intresse är det som skall debatteras.

Zum skall köpa en synt, han har ett keyboard,, han verkar inte ha den blekaste aning om vad som är skillnad på synt och keyboard.

Försök att hitta argument för att övertyga honom, inte mig! Jag äger redan en microQ,,, den är jättebra! Gillar verkligen hur den är uppbyggd, passsar mig fint. Låter rätt mycket synt oxo

Frågan är: Vad skall Zum köpa för synt?

Han är nybörjare?! Min tanke med microKorgen är endast att det är väldigt lätt att hitta ljud som är kul. Det är väldigt intuitivt. Priset är nog rätt för honom oxo?!

Om jag själv skulle köpa en microKorg,, så hade jag inte gjort det, jag hade köpt en MS2000. Varför har jag inte köpt en sådan? Den har ju bara 4 röster.... Men den är enkel att få grepp om. Skulle kunna tänka mig att köpa en sådan till min 3,5åriga son (pappa skulle visst leka en del med den oxo)

Dela på andra sajter

Fick du köpt någon synt Zum?

Kom på ett par saker ang mQ, den har upp till 75 röster, genom expansion. Tyvärr så finns inte företaget Waldorf kvar sedan ett par år! :,-( Då Waldorf har tillverkat ett antal riktigt "stora" syntar finner jag det rätt tråkigt.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.