zum Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 Tjo, ehm tänkte börja göra lite egen musik, och tänkte göra det på en synth! Men ehm jag vet inte vilken som är bäst att börja med? Kan absolut inget om synthar, Men har spelat keyboard en stund, men börjar tröttna på dom tråkiga effekterna keyboarden har att erbjuda 😱 Så tänkte se om det fanns nån lätt synth och börja med! helst rätt billig också 😉 btw, tänkte göra Cat Rapes Dog musik ungefär 🥰 MVH zum Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 (redigerat) Hej! Då har du kommit till paradiset ! Till att börja med finns det gratis-synthar (i datorn) som är riktigt riktigt bra! Sedan finns det köpe-synthar (i datorn) som är billiga samt än bättre om man vill det ska låta som "riktiga" synthar! En hårdvaru-synth som är billig, och enligt mig riktigt bra, är Korg microkorg! Den går begagnad för under 2500 kr! Just micro Korgen har dock minitangenter! Redigerat 4 oktober 2005 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 4 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 4 oktober 2005 Hmmm, "mjukvaru" synthar ehm suger? 😱 testade reason 3.0 funkade inte alls för mig :S vill hellre ha en "riktig" synth 🥰 men kanske ska testa dom där gratis syntharna som du snackade om 😉 kan du ge mig några namn?- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 (redigerat) Hej! Vad menar du med hårdvaru-synthar, analoga? Då kan jag hålla med dig men gällande digitala hårdvaru-synthar så okej de har ju fortfarande övertaget, bortsett irfån att de kostar 5 till 10ggr mer, men vänta 1 eller 2, 3 år så är de nog därefter ifrånåkta för all framtid 😕! Men, vadå har du testat ex Arturia´s eller Korg´s mjukvaru-synthar, riktigt riktigt bra, enligt mig! Okej orginalen (som finns på nåt museum) kanske är coolare men kopiorna låter också grymt bra! N.I´s Reaktor 5 lär också vara fantastisk, GForce och Virsyn´s synth-pluggar också, alltså det finns hur mycket somhelst! Men om det nu måste vara hårdvaru-digitalt skulle jag personligen inte säga nej till (och begagnat kan det bli hyffsat billigt faktiskt): Clavia Nordlead-serien, Acess Virus-serien, Waldorf Microwave-serien, Novation Supernova 1 / 2 samt som billig bubblare: Korg microkorg!) EX5 eller Trinity V3 (med Z1 och Prophecy(?)) som tydligen går för under 4000 (istället för nypris på ca 30,000) är ju också fenomenala fynd! Cat Rapes Dog? Undrar om jag hört dom, vilken musikstil? Redigerat 4 oktober 2005 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 Fast Cat Rapes Dog använde juh en hel del gitarrer också 😕 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 (redigerat) CRD: URL=http://www.subspace.se/artist/catrapesdog.asp]http://www.subspace.se/artist/catrapesdog.asp[/url] /Daniel Redigerat 5 oktober 2005 av D Vibe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 4 oktober 2005 Dela Postat 4 oktober 2005 .. och ja, om man ska börja pilla med musik så bör man nog prova lite mjukvarusynthar först. Det finns hur mkt bra gratissynthar som helst som har sitt eget lilla liv, precis som hårdvarusynthar. Vad som är bra/dåligt avgör man själv. Finns även en hel del mjukvarusynthar som härmar hårdvarusynthar. Vilken nivå är du på ungefär? Vore nog bra att veta... /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Fast jag måste ju säga att inget slår en riktig hårdvarusynth som förstasynth... Nåt lagom enkelt, men ändå hyfsat komplext så att man verkligen lär sig hur man gör egna ljud. Bästa förslaget jag har i den linjen är nog Korg Polysix, men det vore ju förstås bättre med nåt som har MIDI... Hans har en del bra förslag, men lägg även till Waldorf Q/microQ. Eller Alesis Ion/Micron kanske? Hmmm... Så mitt förslag är nog att du skaffar dig en lagom bra hårdvarusynth, och sedan även testar lite mjukvara så att du vet hur du vill arbeta. Har ingen riktig koll på vad CRD använde för grejer (trots att jag sett dom live minst 3 ggr och alltid brukar försöka kolla in vad som spelas på), men jag skulle tro att en lagom blandning av analogt och FM tar dig dit du vill... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Hej! Kom just på att välbehållen hemlighet om man diggar FM-synthar är Yamaha FS1R som numera går att få för en spottstyver, var underprissatt redan när den kom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 5 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 5 oktober 2005 Ah okej, tack så mycket ska kolla in alla synthar ni har nämt 🙂 Ehm, Mjuvarusynthar har inte samma känsla i spelandet som ett riktigt instrument 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Hej! Kom just på att välbehållen hemlighet om man diggar FM-synthar är Yamaha FS1R som numera går att få för en spottstyver, var underprissatt redan när den kom. ÅTTA operatörer! 🙂 *vafanfinnsdetingendrägglandesmileyför?* VILL HA! http://www.sonicstate.com/synth/yamaha_fs1r.cfm /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Ah okej, tack så mycket ska kolla in alla synthar ni har nämt 😄 Ehm, Mjuvarusynthar har inte samma känsla i spelandet som ett riktigt instrument 🙂 Håller helt och fullt med dig!! Så då är det ju egentligen inget snack då... Skaffa dig en (eller flera!!) riktiga synthar! 🙁 Vad har du för budget att gå på? Jag skulle absolut rekommendera en Waldorf Q i första hand om du har råd... I stort sett en ratt per funktion, så det är enkelt upplagt, men samtidigt är det nog den djupaste synthen man kan få tag på. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Vill du ha en bra hårdvarusynth som du inte lessnar på ljudet på i första taget så sök efter en begagnad Kurzweil K2000. En sån kan du nog hitta från 3000:- Jag har haft en sån sedan 1992 och den är fortfaranade min allroundsynt... Funkar bra som MIDI-keyboard om du ska skaffa mjukvarusynter sen också. Den har en 16 kanalers seqencer så du kan göra det mesta av musikskapandet redan i synten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 5 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 5 oktober 2005 Hmm, är lite kär i Microkorgen 🙂 den e ju så lite, efter som jag har brist på plats i mitt rum så vore det trevligt med en synth i mindre format!🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Hmm, är lite kär i Microkorgen 🙂 den e ju så lite, efter som jag har brist på plats i mitt rum så vore det trevligt med en synth i mindre format!🙂 Jasså.. Var du inte seriösare än så.. Nåväl.. Köp den leksakssynten då. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 5 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 5 oktober 2005 Kanske ska berätta att jag har hört massa negativa saker om den :/ Men är det verkligen en sån dålig synth? :/ Den är ju rätt billig och smidig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Ehm, Mjuvarusynthar har inte samma känsla i spelandet som ett riktigt instrument 😆 Det beror väl helt och hållet på vilket keayboard du har? DE flesta mjukvarusyntar går ju att styra via ett midikeyboard. Eller vad menar du med känsla? menar du spelkänsla eller något annat. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 5 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 5 oktober 2005 Allså att använda mjukvara? dvs program? är det ju ingen spelkänsla i? 🙂😆🙂🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Hmm,, "ingen spelkänsla" Det verkar på dig som om du har en förutfattad mening, eller kanske inte någon erfarenhet? Du har en "keyboard", vilken modell? Om du anser att den har bättre känsla än billiga hårdvarusyntar och mjukvarupluggar... Skall du använda dator överhuvudtaget? Till exemepel som sequencer, eller inspelning av ljudet. Du har ont om plats? Är det avgörande om det är en stor eller liten synt? Behöver du många röster på synten? Rythmer och trummor? Det finns många syntar under 5-6000 som är vettiga. Tycke å smak.. microKorg'en finns ju som en MS-2000 oxo, med vanliga tangeter. Dock bara 4 röster samtidgit (max) på MS2000 och micro. Personligen så vill jag ha minst 16 röster. Ett accord, en bas, lite stråkar och någon liten effekt? Novation har ett par modeller som kan vara intressanta. Nova2 ?? Jag har testat en massa olika maskiner. Många av dem känns som om de passar mer eller mindre bra in i olika typer av musikstilar. micro-korg lite åt trance hållet,, typ så.. Good luck Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Ehm, Mjuvarusynthar har inte samma känsla i spelandet som ett riktigt instrument 🙂 Det beror väl helt och hållet på vilket keayboard du har? DE flesta mjukvarusyntar går ju att styra via ett midikeyboard. Eller vad menar du med känsla? menar du spelkänsla eller något annat. 🙂 Nu vet jag ju inte vad zum menar, men jag tycker att "spelkänslan" sitter i att jag har en fysisk enhet (=synthen) framför mig när jag spelar. Om jag vill ändra lite på filtret väljer jag ratten som det står "cutoff", osv.... But to each their own... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Lite gamla analoga häckar går ju att komma över för små pengar. Som en Roland Juno 106 kanske, enkel synt, men kanske lite väl enkel i dagens sammanhang, inga effekter förutom ett brusande chorus. Microkorgen som många nämnt ovan är det inget större fel på, om man inte vill spela på något som känns som ett piano. Klaviaturen är ingen direkt höjdare om man ställer lite högre krav på den biten. Då passar storebror ms2000 bättre. Ljudmässigt säger folk både det ena och det andra om dessa, men de är snabbjobbade och man kan göra en hel del skoj med dem. Det hela handlar ju lite om vilka prioriteringar man vill göra. Om du vet att du vill ha de där verkligt analoga gamla ljuden, då är det ju såndan utrustning du ska köpa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 5 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 5 oktober 2005 Okej ehm, ska försöka förklara vad jag menar med spelkänsla 🙂 Att sitta vid datorn och göra musik är inte alls lika roligt som att ha det framför sig! Jag vill ha en gammal synth 80 tals, Med lite halv roliga effekter som man kan göra både synthpop/c64 musik (welle: Erdball). Sen vill jag kunna göra lite hårdare cat rapes dog musik! Ehm som sagt jag är ganska mycket nybörjare på vad för synthar som passar till det :/ därför täntke jag att jag kunde få lite hjälp här! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 5 oktober 2005 Dela Postat 5 oktober 2005 Kära Zum, Har jag missförstått dig rätt ,,, Du vill ha något billigt, som inte tar någon plats, något med massa rattar på? Du är nybörjare? Dessutom skall det finnas effekter och annat inbyggt plus mycket mer? Korrekt? Vill du att det skall vara någon form av "Grove-synt" kanske? I vilket fall så låter det inte som om du vet speciellt mycket om vare sig vad du själv vill eller vad som finns att tillstå ute på "fältet". Har du aldrig ägt en synt tidigare? (Bara ett keyboard?) Några tips från mig i alla fall... Nordlead 2 (massa rattar och knappar, låter bra, inga egna effekter) Nova 2 (massa rattar och knappar, låter bra, effekter) Personligen så gillar jag Nordlead bäst av de två. Oki,, skall du spela in detta? Hur har du tänkt dig det? Skall du använda sequencer? (antar att du vet vad det är) OBS!!! Jag vill inte vara spydig, jag hjälpr väldigt gärna till så mycket jag kan! En annan lösning, som antyts i tidigare svar, köp ett midiklaviatur som du gillar. På det så finns det förmodligen en massa rattar vilka du enkelt bestämmer vad de skall styra i mjukvarusyntarna som du laddar din pc med. Har du ett bra klaviatru, så kan du sedan köpa rack-syntar. Sparar plats. En annan synt som är kul är Waldorf's mQ (micro-Q) 3oktaver, men väldigt mycket för pengarna. En hel del rattar och knappar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 6 oktober 2005 Dela Postat 6 oktober 2005 En annan synt som är kul är Waldorf's mQ (micro-Q) 3oktaver, men väldigt mycket för pengarna. En hel del rattar och knappar. http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/de...nonceid=3607741 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 6 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 6 oktober 2005 Ehn, Lighthead, ska försöka svara på dina frågor 😎 Nej jag har inte haft någon synth innan, jag äger en keyboard som sagt... ehm, och nej, jag kan INGET om synthar 🙂 därför hade jag tänkt att lära mig det. Därför behöver jag en lätt synth att börja med, och inte något som är styrt med datorn... Ungefär som en keyboard, med rattar så man kan göra om ljuden 🙂 Om jag inte är helt ute och cyklar om vad en synth är 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 7 oktober 2005 Dela Postat 7 oktober 2005 Jag tror att du missat lite när det gäller synt/keyboard. Vet du hur enveloper och lfo's funkar,, vet du vad en VCO/CDO är? Midi? Sampler, analog/digital synt? En sak du inte svarade på är om/hur du tänkt spela in det du spelar på den tänkta synten. Om svaret är "inte med min PC i alla fall..." (eller liknande) så klarar du dig nog bra med väldigt enkla syntar. Roland har en hel drös. Men jag tror att du skulle gilla Korg MS2000, Waldorf microQ och Clavia Nordlead2. Den sistnämnda, Nordlead2, tror jag du kommer uppleva som relativt enkel att använda, men att den har väääldgt mycket att ge. Snygg och inte allt för platskrävande. Givetvis finns det hur många kul och bra syntar som helst, men börja med en Nodrlead, den har ett relativt bra andrahandsvärde oxo, om du ändrar dig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 7 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 7 oktober 2005 Well, nej, jag vet inte vad ehm, du nu nämde är 🙂 Ehm Keyboard och synth är väl ungefär samma sak? Förutom att du kan göra om ljuden i synth? :S well som sagt, jag är nybörjare! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 7 oktober 2005 Dela Postat 7 oktober 2005 (redigerat) Well, nej, jag vet inte vad ehm, du nu nämde är 🙂 Ehm Keyboard och synth är väl ungefär samma sak? Förutom att du kan göra om ljuden i synth? :S well som sagt, jag är nybörjare! En keyboard har ofta inspelade ljud: pianon, gitarrer och trummor (givetvis ibland även syntljud) mm, vilket en synt inte har (generaliserar lite). En synt kan du göra egna ljud i, men de kommer troligen aldrig att låta ens i närheten av riktiga instrument. Det är en viktig sak att tänka på. Om du nu vill göra ljud som bara låter syntetiska (därav synth) så är en synt helt i din smak. Redigerat 7 oktober 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 7 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 7 oktober 2005 okej, jag vill ju ha synth blip ljud? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zum Postat 7 oktober 2005 Trådstartare Dela Postat 7 oktober 2005 http://www.vintagesynth.com/roland/eg101.shtml <--- ärdet något som funkar?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.