Light Head Postat 27 februari 2006 Postat 27 februari 2006 Tillika genombrott! Utan den hade de definitivt inte varit där de är i dag! Vare sig man gillar skivan eller ej så är det ju så. Vilket skulle vara deras "stora" hit enligt dig? På en intervjun (som du länkade till) är ju inte Vince Clarke med så han kan tyvärr inte försvara sig. Min personliga favoritskiva med DM är Black Celebration, eller A Broken Frame Jag fattar inte riktigt vart du vill komma? Personligen tycker jag att Vince Clarkes musik är allt för ytlig. Vare sig det är under Depeche Mode eller under Erasure. /Daniel Ja, vart ville jag komma,, Varför såga det som är grunden till det du verkar gilla i dag?! Man behöver inte gilla allt, eller hur?! Jag kan tänka mig att enbart skillnaden i soundet är så stort att det finns de som inte gillar det första, eller det issta de gjort. Det är ju trots allt någon form av resa?! Nog om detta nu, Ok?
hackeman Postat 27 februari 2006 Postat 27 februari 2006 Hackeman: Berätta mer! Körde de Shake the disease? Hur lät den? Hade de ändrat i några låtar? Thomas har redan svarat. Precis samma program i Kph. 😲 Dock blev gamla klassiker som Everything Counts och Just Can't Get Enough inte alls samma succé som t.ex Personal Jesus i Parken. Inte alls samma allsång och uppslutning. Förmodligen var majoriteten av publiken fans av "senare" Depeche snarare än varit med från början. Men dj-vlars vilket tryck det var i Personal Jesus, speciellt när feta strålkastare fejdades upp och ut mot publiken varje gång det var dax att sträcka ut händerna och skrika "REACH OUT AND TOUCH FAITH". Tänk 48,000 pers om gör detta i synk! Fan, får gåshud bara jag skriver det. 😄
D Vibe Postat 27 februari 2006 Trådstartare Postat 27 februari 2006 Tillika genombrott! Utan den hade de definitivt inte varit där de är i dag! Vare sig man gillar skivan eller ej så är det ju så. Vilket skulle vara deras "stora" hit enligt dig? På en intervjun (som du länkade till) är ju inte Vince Clarke med så han kan tyvärr inte försvara sig. Min personliga favoritskiva med DM är Black Celebration, eller A Broken Frame Jag fattar inte riktigt vart du vill komma? Personligen tycker jag att Vince Clarkes musik är allt för ytlig. Vare sig det är under Depeche Mode eller under Erasure. /Daniel Ja, vart ville jag komma,, Varför såga det som är grunden till det du verkar gilla i dag?! Man behöver inte gilla allt, eller hur?! Jag kan tänka mig att enbart skillnaden i soundet är så stort att det finns de som inte gillar det första, eller det issta de gjort. Det är ju trots allt någon form av resa?! Så bara för att man gillar senare låtar så innebär det att man MÅSTE gilla alla de allra första?! Hej kom och hjälp mig med den logiken.. Jag säger inte att alla ALLA låtar på Speak'n'spell är dåliga, jag säger dock att Martin Gores låtar är jävla många gånger bättre än Vince Clarkes; och att P R E T T Y inte är någon höjdarlåt direkt. Nog om detta nu, Ok? Var knappast jag som drog upp det här i första hand, men visst; nog om detta. Konserten i Scandinavium var en RIKTIG höjdarkonsert! Synd att publiken var lite halvdöd bara 😱 /Daniel
hackeman Postat 27 februari 2006 Postat 27 februari 2006 Konserten i Scandinavium var en RIKTIG höjdarkonsert! Synd att publiken var lite halvdöd bara 😄 Oh-no. Har Stockholmssyndromet nu spridit sig ända ner till Gbg!? 😱
Light Head Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Tillika genombrott! Utan den hade de definitivt inte varit där de är i dag! Vare sig man gillar skivan eller ej så är det ju så. Vilket skulle vara deras "stora" hit enligt dig? På en intervjun (som du länkade till) är ju inte Vince Clarke med så han kan tyvärr inte försvara sig. Min personliga favoritskiva med DM är Black Celebration, eller A Broken Frame Jag fattar inte riktigt vart du vill komma? Personligen tycker jag att Vince Clarkes musik är allt för ytlig. Vare sig det är under Depeche Mode eller under Erasure. /Daniel Ja, vart ville jag komma,, Varför såga det som är grunden till det du verkar gilla i dag?! Man behöver inte gilla allt, eller hur?! Jag kan tänka mig att enbart skillnaden i soundet är så stort att det finns de som inte gillar det första, eller det issta de gjort. Det är ju trots allt någon form av resa?! Så bara för att man gillar senare låtar så innebär det att man MÅSTE gilla alla de allra första?! Hej kom och hjälp mig med den logiken.. Jag säger inte att alla ALLA låtar på Speak'n'spell är dåliga, jag säger dock att Martin Gores låtar är jävla många gånger bättre än Vince Clarkes; och att P R E T T Y inte är någon höjdarlåt direkt. Nog om detta nu, Ok? Var knappast jag som drog upp det här i första hand, men visst; nog om detta. Konserten i Scandinavium var en RIKTIG höjdarkonsert! Synd att publiken var lite halvdöd bara 😳 /Daniel Du konstaterar att det förhåller sig så?! Antar att du menar att det är din personliga åsikt?! Jag trodde att jag med stor tydlighet skrev att "man behöver inte gilla allt, eller hur?" ?? Och jag menar verkligen det, men kände nog mig lite förbryllad när du skrev att första plattan suger. Jag ville nog bara att du skulle "hylla" den som DM's första platta och den som var deras genombrott, inte att du skulle gilla den! Vilka låtar tycker du är bra på Speak n' Spell? Eller kanske ännu viktigare,,, vilken låt skall man lyssna på för att få ta del av Gore's genialitet när det gäller skapandet av låtar?
Jarnis Postat 28 februari 2006 Postat 28 februari 2006 Lighthead och D Vibe: er diskussion är kul att följa. Förstår dock inte riktigt vad den handlar om, hehe.
D Vibe Postat 28 februari 2006 Trådstartare Postat 28 februari 2006 Lighthead och D Vibe: er diskussion är kul att följa. Förstår dock inte riktigt vad den handlar om, hehe. Jag fattar den inte heller 😕 . /Daniel
D Vibe Postat 28 februari 2006 Trådstartare Postat 28 februari 2006 Du konstaterar att det förhåller sig så?! Antar att du menar att det är din personliga åsikt?! Jag trodde att jag med stor tydlighet skrev att "man behöver inte gilla allt, eller hur?" ?? Och jag menar verkligen det, men kände nog mig lite förbryllad när du skrev att första plattan suger. Jag ville nog bara att du skulle "hylla" den som DM's första platta och den som var deras genombrott, inte att du skulle gilla den! Vilka låtar tycker du är bra på Speak n' Spell? Eller kanske ännu viktigare,,, vilken låt skall man lyssna på för att få ta del av Gore's genialitet när det gäller skapandet av låtar? Jag konstaterade bara att jag tycker det finns många stolpskott på Speak'n'spell; men att det finns guldkorn som t.ex. Photographic och Icemachine. För att konstatera Gores genialitet kan man inte peka ut en enda låt. /Daniel
D Vibe Postat 28 februari 2006 Trådstartare Postat 28 februari 2006 Depeche-special i Musikjournalen i P3 .. lyssna på offline-versionen på deras hemsida på sr.se/p3 .. /Daniel
Light Head Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 Lighthead och D Vibe: er diskussion är kul att följa. Förstår dock inte riktigt vad den handlar om, hehe. Old school meets the new kids on the block... (förmodligen..)
Björn Olsberg Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 Jag konstaterade bara att jag tycker det finns många stolpskott på Speak'n'spell; men att det finns guldkorn som t.ex. Photographic och Icemachine. Jag har en promosingel från 79 med just Photograhic - och med låten I Sometimes Wish I Was Dead på b-sidan 😕 Underbar konsert. Och det var inget Stockholmssyndrom i Globen, Hacke. Kanske inte 40 000 pers men det var ordentligt tryck. Tycker faktiskt att detta är en av de bästa konserter de har gett. Upplevelsemässigt och musikaliskt gillade jag även Music for the Masses-turnen skarpt. Nitzer som förband, det var tungt i ordets bemärkelse!
Light Head Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 (redigerat) Jag tyckte nog att konserten på Olympen i Lund 1984 var bättre... 😕 Den där promon snurrar allt lite då och då på min vinylsvarv.. speciellt B-sidan! Redigerat 2 mars 2006 av Light Head
hackeman Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 (redigerat) Jag tyckte nog att konserten på Olympen i Lund 1984 var bättre... Ahh, those were the days! 🙁 Jag kommer ihåg hur man stod längst fram vid scenen och trängdes utspökad i märkligt hatt, DM-halsduk och för stora skor. Vid ett tillfälle när publiken flyttade sig som ett hav åt höger så fastnade min sko under någon annans fot. Oj, typ. Såklart ramlar jag ner under publiken, får panik, och viftar ohejdat omkring mig för att komma upp igen. Väl uppe inser jag att jag har tappat hatten, halsduken och en sko. Jag dyker ner igen, får tag i vad jag tror är halsduken och en sko, dyker upp igen, och skon visar sig vara hatten som är ihopskrynklad. Känner mig lite förvånad över läget när jag står där i trängseln med en skitig DM-halsduk kring halsen, en söndertrampad och megaskryklig hatt på huvudet, och endast en sko. Tänker att jag nog f-n behöver den där andra skon. Ber lite folk omkring mig att skapa en ring med tomrum i mitten så jag kan se golvet. Och sen flyttar vi runt vår ring på golvet i jakt på skon... smart ju. Och vi hittar minsann skon! Där, på golvet! Min skrynliga skitiga alldeles för stora sko. Jag hoppar in i mitten av ringen, sätter mig ner och knyter på min skon. Reser mig upp, nöjd som fan, och tackar ringen runt om mig för hjälpen och säger att de kan slappna av nu. Ringen slappnar av, hela gänget trycks i enda stor synkad smäll in mot mitten, där jag står och blir totalt mosad. Ngghhfh. Och nästa gång jag tappar hatten skiter jag i den. Redigerat 3 mars 2006 av hackeman
D Vibe Postat 3 mars 2006 Trådstartare Postat 3 mars 2006 Lighthead och D Vibe: er diskussion är kul att följa. Förstår dock inte riktigt vad den handlar om, hehe. Old school meets the new kids on the block... (förmodligen..) Om du syftar på att jag skulle vara New Kids On The Block; så får du nog omvärdera lite, jag har iaf lyssnat på Depeche sen 1985; ja, jag var sex år gammal då.. /Daniel
Light Head Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Lighthead och D Vibe: er diskussion är kul att följa. Förstår dock inte riktigt vad den handlar om, hehe. Old school meets the new kids on the block... (förmodligen..) Om du syftar på att jag skulle vara New Kids On The Block; så får du nog omvärdera lite, jag har iaf lyssnat på Depeche sen 1985; ja, jag var sex år gammal då.. /Daniel Say no more, say no more... you know what I mean, nudge nudge.. wink wink.. you know what I mean.. Jag lyssnade på Jarre 1976... Inte för att det spelar så stor roll, eller att jag kommer ihåg Depeche Mode på måndagsbörsen som om det var i går, men jag har lyssnat på DM genom hela deras karriär. Det finns Up's n' Down's på vägen, helt klart.
D Vibe Postat 3 mars 2006 Trådstartare Postat 3 mars 2006 (redigerat) Lighthead och D Vibe: er diskussion är kul att följa. Förstår dock inte riktigt vad den handlar om, hehe. Old school meets the new kids on the block... (förmodligen..) Om du syftar på att jag skulle vara New Kids On The Block; så får du nog omvärdera lite, jag har iaf lyssnat på Depeche sen 1985; ja, jag var sex år gammal då.. /Daniel Say no more, say no more... you know what I mean, nudge nudge.. wink wink.. you know what I mean.. Jag lyssnade på Jarre 1976... Inte för att det spelar så stor roll, eller att jag kommer ihåg Depeche Mode på måndagsbörsen som om det var i går, men jag har lyssnat på DM genom hela deras karriär. Det finns Up's n' Down's på vägen, helt klart. Lite svårt för mig att ha lyssnat på hela deras karriär medvetet, eftersom jag var 2 år gammal när de släppte första plattan. Jag vill knappast räkna mig som en newschooler vad gäller Depeche för det. /Daniel Edit: skrev fel. Redigerat 3 mars 2006 av D Vibe
Light Head Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Daniel,, peace?! DM är över det hela taget en källa till inspiration och trevlig lyssning ....
D Vibe Postat 3 mars 2006 Trådstartare Postat 3 mars 2006 Daniel,, peace?! DM är över det hela taget en källa till inspiration och trevlig lyssning .... Helt klart! 😳 ..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.