Jump to content
Annons

vad ska tjejen få att äta ikväll?


Sonnert

Recommended Posts

Hej.

jag tänkte överaska tjejen när hon kommer hem från jobbet ikväll.

i annat fall brukar jag köpa lite räkor, vilöksdip, gurkstavar osv osv.

har ni några tips på lite andra goda, smöriga prylar man kan bjuda på?

obs: taco är för mkt 😉

edit: det behöver nödvändigtvis inte vara "mat", det går bra med sötsaker också.

men inga kanebullar 😱

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp ett par färska kyklingfileer (inte djupfrysta). Skär bort det vita hinnorna på dom.

Skär en skåra halvägs igenom fileen längs efter den.

Fyll skåran med nån god ädelost (jag brukar iof. använda västerbottensost då jag är därifrån). Rulla sen in hela fileerna i bacon så att dom ser ut som ett par mumier.

Nu ska du gärna ha en traktörpanna med lock men har du inte det går det med en stekpanna med lock också..

Slå på en sträng med soya över kycklingfileerna och stek dom på halv värme ( på en platta som går till 6 så menar jag 3) med med locket på ca 10 minuter innan du vänder på dom. slå på en dutt soya även på den sidan. peppra och ev salta . Vänd dom totalt 4 gånger tills du stekt dom ca 35 minuter. Plocka sen upp fileerna och lägg dom på serveringsfat (eventuell eftervärmning i ungen på 50~70 grader)

Nu har du fått ett fint spad i stekpannan.. Släng lite skivade champinioner och peppra lite. Låt dom steka ett tag på, Red av det hela med ca 2,5 Dl grädde (jag föredrar vispgrädde) så har du en god sås också.

Till det hela så brukar jag endera servera jasminris kokat med en påse saffran.. Eller så ungsteker jag borstad klyftpotatis (skalen kvar) i 200 grader.

ris , kykling ev. potatis tar ungefär lika lång tid att tillaga så det blir färdigt samtidigt (ca 50 minuter)

Smaklig måltid 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kålsoppa?

Oxsvanssoppa?

Fläsklägg med rotmos?

Ugnsbakad njure?

Hjärta- och hjärna-gryta?

Blodpudding?

Komage?

Vitlöksgratinerade musslor?

Schwarzwaldtårta?

Lasagne med skaldjur?

Rotfruktsmousse toppad med gurka?

Banana split?

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hönökaka som du brer räkost och ketchup på. (Inte för tjockt lager, typ som om du brer en macka) Sedan lite vanlig ost som strös över. Ha inne i ugnen på ca 200 grader tills osten fått lite färg.

Hur gott som helst. Och enkelt. Ni andra måste prova detta också. 😄

Skär det i småbitar om du vill ha snackskänsla 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitt vin och räkor är ju en sån klyscha, men det är fan svårslaget. Garanterad succé!

Annars kan man dippa färska grönsaker (morot, gurka, fänkål, selleri, ...) i en blandning av olivolja, balsamvinäger och salt. Brukar också vara smarrigt med lite gott bröd till.

Are you hungry? Come dine at the Hard-as-a-rock Café!
Link to comment
Dela på andra sajter

Champagne och jordgubbar såklart!

Och lite smält choklad att doppa jordgubbarna i.. lika romantiskt som gott.

Och glöm inte att tappa upp badkaret med en massa sköna och väldoftande oljor, och omringa med levande ljus. Du ska såklart servera skumpan och jordgubbarna när hon (ni) sitter i badkaret.

Och lite soft musik i bakgrunden, typ Sade.

Hmm. Borde ta efter mitt tips själv oxå. 😄

edit: vill du ha nåt mer "matigt" att grunda med först funkar sushi bra till skumpa..

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Obs, ingen kanelbullar, önskade skribenten.

Om inte Hackemans förslag kan ordnas, så är riktigt exklusiv handplockad chokladkonfekt ett bra förslag. Med lämplig söt dryck till...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Sväng ihop en schysst feta- och tomtpaj! Det går fort, är enkelt och blir makalöst smarrigt.

Nähe du, du får nog vänta tills jul med det där tipset.

Deda: Gör en sallad:

Vanlig sallad

ruccola

tomat

gurka

mozarella

röd lök

bacon

Helt underbar. Rödlöken skall inte stekas. Mozarellan får gärna rinna av väldigt ordentligt, blir lätt klafsigt i salladen annars.

Eller.... Hon kanske redan kommit hem från jobbet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sväng ihop en schysst feta- och tomtpaj! Det går fort, är enkelt och blir makalöst smarrigt.

Nähe du, du får nog vänta tills jul med det där tipset.

Hahaha, det tog en lång stund innan jag upptäckte att jag hade missat ett a i tomat, för jag antar att det var det du anmärkte på?

😉😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Sväng ihop en schysst feta- och tomtpaj! Det går fort, är enkelt och blir makalöst smarrigt.

Nähe du, du får nog vänta tills jul med det där tipset.

Hahaha, det tog en lång stund innan jag upptäckte att jag hade missat ett a i tomat, för jag antar att det var det du anmärkte på?

😉😆😆

Japp! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm sallad är ju ett fint alternativ.

jag får ta och tänka över detta ordentligt.

hon kommer ju hem ca kl 23 så det får itne vara något mäktigt.

tack för alla bra svar

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
hmmm sallad är ju ett fint alternativ.

jag får ta och tänka över detta ordentligt.

hon kommer ju hem ca kl 23 så det får itne vara något mäktigt.

tack för alla bra svar

Varsågod Peter! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp vitlöksbröd som man "bakar" i ugnen (ja, värmer upp då). Köp sedan en god ädelost (jag kör Kvibille, det är närmast för mig) samt en burk med kräftstjärtar.

Skitenkelt och mycket gott, jag brukar äta varannan med tjock halvsmält ädelost och varannan med räkstjärtar (tjockt med smör under som smälter in i brödet).

Ett gott vin eller ett par smarriga öl till!

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...