Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte en Focusrite TrackMaster Pro från England. Började som vanligt att plöja manualen och där stod att läsa i fet stil:

WARNING: THIS UNIT MUST BE EARTHED BY THE POWER CORD. UNDER NO CIRCUMSTANCES SHOULD THE MAINS EARTH BE DISCONNECTED FROM THE MAINS LEAD.

Inga problem. Bara att byta ut den brittiska jordade kontakten mot en vanlig svensk jordad. Men, när jag skruvade isär den såg jag att jordstiftet inte var anslutet och till råga på allt fanns det inte ens någon jordtråd i kabeln...!

Någon på forumet som vet hur jag kan göra? Vågar jag ansluta den ojordad? Det är dessutom en specialkontakt (3 stift) in i själva burken, så det går inte att använda någon vanlig adepter....

Annons
Postat (redigerat)

Klart du vågar ansluta till ojordat uttag.. Texten är mest en varning som dom måste skriva för att få den (s)godkänd.. Däremot var det ju extremt lurigt att den medföljande kabeln var fejkad. 😎 El-jorden har inget att göra i sig med ljudkvaliten. Själv har jag en separat jordskena i mitt effektrack som chassiet på alla apparater är anslutet till.. Strömförsöjningen i "min" studio är kopplad via en 1:1 transformator som skiljer hela utrustningen galvaniskt från övriga elnät.

Redigerat av hegobald
Postat

Fick också ett blixtsnabbt svar från Focusrite där de förklarade hur det ligger till. Även om förklaringen att "det blivit ett litet feltryck i manualen" kändes en smula krystat...

Hur som helst, suverän support från Focusrite - och Hegobald 😕

• 4 år senare...
Postat

Mitt ljudkort har börjat krångla och funderar på att byta till ett annat. Har hittat focusrite saffire pro serie, och på baksidan står det att den måste anslutas till ett jordat uttag med en liknande text som vortex hade. Det är en klassisk tjock trepols kontakt, ingen transformator på sladden.

Jag har inga jordade uttag i studion, hur viktigt är detta egentligen beträffande garantier, brum och säkerhet?

Postat (redigerat)
Inga problem. Bara att byta ut den brittiska jordade kontakten mot en vanlig svensk jordad. Men, när jag skruvade isär den såg jag att jordstiftet inte var anslutet och till råga på allt fanns det inte ens någon jordtråd i kabeln...!

Klipp sönder och dumpa sladdjäveln med fejk-jord. (Även om du vet att den är fejk vet man aldrig i vilka händer den hamnar i framtiden. Syskonbarnen kanske lånar den ovetandes etc...)

Har du jordat uttag så måste du antingen ha:

1. En riktig jordad kabel.

eller

2. En "platt" stickpropp (europapropp). Sådana får endast användas i kombination med godkända apparater, alltså sådana med dubbelisolering (dvs är märkta med en dubbel-fyrkant).

Har du inte ett jordat uttag så skaffar du helt enkelt en gammeldags ojordad kabel!

Redigerat av oioioi

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.