Jump to content
Annons

Hur viktigt är musikteori egentligen?


Karemil

Recommended Posts

För mig är det skillnad på musikteori och noter, visserligen kan jag varken eller, men är inte noter bara ett gammalt sätt att "spara" musik före mp3 kom ut? 😎

För kvintcirkeln och andra fina grejer är väl musikteori utan noter....?! eller är jag helt ute och cyklar med min damcykel i djungeln 🙂

Nej du har helt rätt... Noter kan väl knappast räknas som musikteori eftersom de inte innehåller några teorier, utan bara överenskommelser. Dock baseras det vanliga notsystemet som vi använder en del på olika västerländska musikteorier (som teorierna om tonarter och taktarter, t ex), så det underlättar väl om man lär sig lite musikteori samtidigt som man lär sig noter.

För att fortsätta parallellen till språk så kan man väl säga att noter är bokstäver och musikteori är grammatik och stavning, ungefär. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jo, allt handlar om vilket upplägg och lärare man har! Ex matte är kul om det relateras till verkligheten men nästan tråkigt såsom det lärs ut i skolan!

Det gäller i.o.f.s. det allra mesta - det är kul (och svårt) i verkligheten men (lätt och) tråkigt i skolan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer man kan, desto bättre.

Borde vara allas motto, i alla sammanhang.

jovisst.

men alltså, att öva praktiskt ger ju samma resultat. teorin kan ju vara lite av en genväg, men du blir ju inte bättre för att du kan teorin. genom att öva öva öva på ditt instrument/produktion/vaduvill så blir du ju till slut så bra du klarar av att bli.

så du menar att det finns en gräns man kan uppnå? Typ: "ahapp nu är jag så bra jag kan bli på gitarr, nu ska jag sattsa på att bli så bra jag kan bli på piano åxå, sen kanske trummor" Det finns väll ingen gräns på hur bra man kan bli? Eller har jag fattat fel? Förklara gärna lite bättre! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon nämde så är teori bra för att förklara hur saker händer ihop samt att sätta namn på det bla. Men sammanhangen kan man får på annat sätt ex. som jag sagt tidigare genom att planka och spela mycket.

Noter och teori går under namnet musiklära så man kan säga att det hänger ihop. När jag undervisar i musiklära så är det både noter och teori.

Noter är bra för att du kan förmedla en ide till en annan musiker utan att vara på plats. Precis som när jag skriver en lapp typ: "Köp mjölk älskling", jag behöver alltså inte träffa en person för att förmedla kunskap eller information till denna. Noter används också i sammanhang när ett större antal musiker ska musiciera, Typ storband eller symfoniorkester. Det är lättare för 100 man att läsa noter än för dem att komma ihåg ett 1 timmes orkestermusik utantil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gud vad hungrig jag blev efter att ha läst denna tråd!

hmm, har nog en köttabit i kylen. En kantarellsås, potatis och gelé kanske?!

Kanske ska säga nåt meningsfullt också i diskussionen...

För mig är det skillnad på musikteori och noter, visserligen kan jag varken eller, men är inte noter bara ett gammalt sätt att "spara" musik före mp3 kom ut? 😱

För kvintcirkeln och andra fina grejer är väl musikteori utan noter....?! eller är jag helt ute och cyklar med min damcykel i djungeln 😉

Nä precis, det var änna den teorin jag menade egentligen. Ackordföljder, kvintcirklar mm mm. Men det är ju som ni säger, ju mer man plankar från sådant man hör, ju mer saker kan man som låter bra.

Noter kan man ju hyfsat sedan den obligatoriska pianotiden 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurre (oregistrerad)

Kan man Karemil? Fan, var det bara jag som lyckades spela piano i fyra år utan att lära mig noter??? 🙂

Pianoläraren satte väl dit mig till slut genom att låta mig spela låtar jag inte kände igen. Det gick väl mindre bra.

Jag känner såhär iaf. Jag skulle gärna lära mig lite musikteori, men jag vägrar fortfarande lära mig noter. Det är lättare att trycka "record" i cubase och ladda ner mp3. Dock finns väl en poäng med stora orkestrar, men då ska inte jag vara av av snubbarna med stråken, utan stjärnan som har de med på sin turné 🙂

Kantarellsås, slut! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...