Jump to content
Annons

Hur viktigt är musikteori egentligen?


Karemil

Recommended Posts

Tjo!

Satt och funderade häromdan när jag satt vid datorn och pysslade med ett projekt. Jag kom på att egentligen är man inte så höjdarbra på musikteori, men ändå lyckas man göra saker som låter rätt ok ändå.

Hur viktigt tycker ni det är att ha koll på musikteori? Typ skalor, harmonier etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PetePizza (oregistrerad)

Det är nog väldigt individuellt men jag kan varken noter eller skalor eller ackord. Brukar känna efter tills det låter bra.

Det heter väl gehör när man lyssnar och härmar tror jag. 🙂

Jo, förresten, jag vet var C ligger på ett piano. 🙂

EDIT: Jag tror egentligen att det är både och. Bra om man kan allt, och kan alla ackord och alla skalor, men samtidigt bra om man inte kan nåt alls för då inser man ju inga begränsningar... Nånstans där mittimellan är nog bäst.

Redigerat av PetePizza
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikteori är bra när du ska förklara vissa saker för folk som är lärda.

Det är inget som gör att du direkt blir mer musikalisk, det gör bara att du kan uttrycka dig på ett akademiskt sätt. Skulle vilja hävda att det är bättre och spela en massa olika saker så man får koll på vad som är vanligt etc. Teorin sätter bara namn på det och tycker man att det är viktigt så.

Gehör är bra att ha men det finns olika "sorters" gehör kan man säga.

Satsa på det som är mest praktiskt. Dvs att kunna spela saker på ditt instrument efter att du har hört dem. Det teoretiska gehöret som går ut på att kunna noter det hur har hört är inte alltid det viktigaste.

Redigerat av KluZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig i karemil. Kan nästan inget om teori, men får ändå till skaer jag själv är nöjd med. Det enda jag känner mig i behov av är mer ackordlära. Så det inte bara blir C, Am, F, G-låtar. Finns det någon bra site att lära sig lite mer sånt på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer man kan, desto bättre.

Borde vara allas motto, i alla sammanhang.

jovisst.

men alltså, att öva praktiskt ger ju samma resultat. teorin kan ju vara lite av en genväg, men du blir ju inte bättre för att du kan teorin. genom att öva öva öva på ditt instrument/produktion/vaduvill så blir du ju till slut så bra du klarar av att bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig i karemil. Kan nästan inget om teori, men får ändå till skaer jag själv är nöjd med. Det enda jag känner mig i behov av är mer ackordlära. Så det inte bara blir C, Am, F, G-låtar. Finns det någon bra site att lära sig lite mer sånt på?

Experimentera, planka och gör djärva försök. Man lär sig alltid på att göra själv.

Gör som experiment att "nu ska jag skrive en låt med så knasiga ackordkombinationer som möjligt". Du kommer att märka att vissa saker fungerar skitbra o andra mindre bra.

Tvära ackordvändningar har dessutom en tendes att mildras om det kommer en melodi över som binder ihop det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig i karemil. Kan nästan inget om teori, men får ändå till skaer jag själv är nöjd med. Det enda jag känner mig i behov av är mer ackordlära. Så det inte bara blir C, Am, F, G-låtar. Finns det någon bra site att lära sig lite mer sånt på?

Experimentera, planka och gör djärva försök. Man lär sig alltid på att göra själv.

Gör som experiment att "nu ska jag skrive en låt med så knasiga ackordkombinationer som möjligt". Du kommer att märka att vissa saker fungerar skitbra o andra mindre bra.

Tvära ackordvändningar har dessutom en tendes att mildras om det kommer en melodi över som binder ihop det.

Ok, det är ungefär det jag gör nu. Men jag ska testa din idé om en låt med massa skumma ackord 😛

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra en jämförelse.

Hur många här inne tror att man exempelvis blir en bättre författare och kan berätta bättre historier om man kan grammatik.

Man kanske blir en tekniskt skickligare författare men dina författarideér kommer inte att få ett lyft framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra en jämförelse.

Hur många här inne tror att man exempelvis blir en bättre författare och kan berätta bättre historier om man kan grammatik.

Man kanske blir en tekniskt skickligare författare men dina författarideér kommer inte att få ett lyft framåt.

Men visst kan det vara så att om man har koll på teorin så kan man få praktiken att låta bättre? Helknasiga ackordföljder funkar inte jämt 😛

Nån som vet en bra sida om lite allmän musikteori?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra en jämförelse.

Hur många här inne tror att man exempelvis blir en bättre författare och kan berätta bättre historier om man kan grammatik.

Man kanske blir en tekniskt skickligare författare men dina författarideér kommer inte att få ett lyft framåt.

Jag tror att man blir en bättre författare/kompositör. Givetvis måste du ha grundtalang, men kunskap tynger aldrig. Man behöver liksom inte uppfinna hjulet på nytt när man kör fast.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...0&hl=musikteori

https://www.studio.se/index.php?showtopic...0&hl=musikteori

http://www.musictheory.net

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Hur många här inne tror att man exempelvis blir en bättre författare och kan berätta bättre historier om man kan grammatik."

Hur många här inne tror att man blir en sämre författare och berättar sämre historier om man inte kan grammatik?

Det tror jag, exempelvis:

dte vra ne gång å typ hons svarde dän rtejde skärnans mosken att om dett skola dum bretätt om i urminnes tider berätt om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära Hans och övriga läsare!

Till att börja med så är ditt exempel ett lysande exempel på dålig STAVNING. Grammatiken var inte heller så lysande men det var mer fel på stavningen.

Sedan blandar ni övriga ihop en sak.

Om jag muntligen berättar en historia så kommer ni inte att ha några problem med att hänga med (liksom vid praktiskt musicerande) men ska jag SKRIVA NER min idé, så att andra, senare, kan plocka upp den utan att jag är där eller kan förstå vad jag menar, DÅ behövs musikalisk grammatik (dvs. musikteori).

Ni vet alla att Björn o Benny; Paul o John inte var notkunniga. Säkerligen så var de inte speciellt hajja på akademiska kunskaper heller men spela kunde de. De hade en gedigen repetoar bakom sig. Och det är DET som är viktigt. Att ha spelat mycket och att ha plankat mycket så man har ett gediget bagage med sig.

Vad saker och ting heter behöver man inte förrän man ska kommunicera med akademiskt folk.

Redigerat av KluZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är självlärd och har en grund som är helt uppbyggd på gehör men jag måste erkänna att på senare år har jag haft mkt stor hjälp av att lära mig lite musikteori. Det blir lixom som en extra dimension på ens musicerande. 😛

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra en jämförelse.

Hur många här inne tror att man exempelvis blir en bättre författare och kan berätta bättre historier om man kan grammatik.

Man kanske blir en tekniskt skickligare författare men dina författarideér kommer inte att få ett lyft framåt.

Jag skulle nog snarare jämföra musikteorin (om vi nu jämför med litteraturen) med säg större ordförråd, dramaturgi, att förstå vad som gör ett personporträtt, miljöbeskrivningar e.t.c. än att bara säga grammatik. Och jag tror dom flesta håller med om att det gör nog en författare bättre. Det är som med all konst och allt kreativt skapande: fantasi, känsla och kreativitet/passion måste hålla en jämn nivå med teknisk och teoretikt kunnande.

Kan man bara (eller för mycket av) det teoretiska har man inget att komma med. Och tvärt om, det spelar ingen roll hur bra idéer eller mycket känsla och inlevelse man har om man inte vet hur man förmedlar dom.

Sen menar jag inte att man måste kunna alla akademiska termer osv. Bara man har ett tekniskt kunnade som motsvarar det kreativa så spelar ingen roll hur man fått det, genom trial and error eller via nån fin skola... Fast ofta kan det vara mer inspirerande att vara autodidakt och upptäcka saker själv.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ganska mycket teori (inte jätte men ganska), och har väl lite blandade känslor inför det. Å ena sidan så tycker jag det är skitkul, kommer ofta på mej själv med att sitta och tänka ut snygga ackordföljder teoretiskt och så, jag analyserar ofta automatiskt musik jag hör, och det är väldigt kul att kunna dissekera en låt och fatta eller åtminstone få för sig att man fattar vad som gör att den låter som den låter... men samtidigt så är det ett hinder. Jag har lärt mej traditionell, västerländsk musikteori, med lite pop/rock-inriktning kanske, och det gör att det är så lätt att tänka att man "ska" göra på ett visst sätt för att få till en viss känsla. Det är jättejättejättejättejättesvårt att tänka bort och låser ganska mycket, tycker jag. En gång för inte så många år sen så kunde jag inte ett smack teori, visste faktiskt inte ens vad ett durackord var t ex... och om jag lyssnar på musik som jag gjorde då och analyserar den nu, så märker jag att jag gör helt störda saker som jag aldrig skulle få för mej nu, och det låter bra. Detta var låtar som jag skrev genom att verkligen testa mej fram och försöka höra vilka toner som lät rätt eller fel... ganska mycket underliga men snygga färgningar på ackorden blev det, många bastoner på annat än grundtonerna. Och det lustiga är att när man inte vet vad man håller på med så är det lättare att få udda saker att kännas naturliga. Om jag gör nåt med udda harmonik nu så vet jag det och det får mej att se hela låten som udda, vilket den därför också blir. Inte för att det nödvändigtvis är nåt problem i sig, men lite intressant kanske...

Ett annat problem som jag iaf upplevde precis när jag hade börjat lära mej lite teori, var att nästan vad jag än gjorde så kändes det genast väldigt okreativt, eftersom det var så enkelt att sätta namn på det... kändes liksom genast som att man aldrig gjorde nåt nytt och orginellt, utan bara samma sak som alla andra poplåtskrivare. Men så småningom fattar man att orginalliteten kanske inte främst ligger i vad för ackord man använder, utan vad man gör med dom och vad man laddar dom med för känslor...

Skulle vara trevligt om man kunde stänga av den där kunskapen ibland, försöka skriva nåt, och sedan slå på den igen och rätta till det som är galet på ett dåligt sätt och spara det som är galet på ett bra sätt. 😛

EDIT: Ska tillägga att jag förmodligen vann en hel del på att jag just suttit och försökt själv ganska länge när jag väl började få teorilektioner i skolan. Jag hade liksom redan hunnit forma mej en del diffusa teorier och så själv, så när jag väl fick "facit" (vilket ju inte alls är rätt ord... men jag orkar inte komma på nåt bättre) så hade jag liksom min egen idé om det att utgå ifrån vilket gjorde att jag hade lättare att snappa upp och se helheten i det jag lärde mej... tror jag.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, vadå det är ju inte alls viktigt om man är låtsnickrare på hobby-nivå 😳! Inte om man är det på professionell nivå heller men...

det är ju knappast någon nackdel, ungefär som det inte är någon nackdel att kunna fler än ett instrument, flera språk, laga mat, o.s.v!

PS Ursäkta om min liknelse var kef eller dryg, tyckte bara att det där med författare och grammatik inte stämde alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Tbruce!

Jag känner igen mig exakt i din formulering nämligen att så snart jag började lära mig en massa så märkte jag att det hämmade mig. Det tog lång tid att bryta men det gick.

Det finns ju självklart inget facit på det här, det enda jag kan göra är att meddela min syn på det hela och i slutändan så måste trådskaparen själv ta beslut om hur han/hon ska göra.

Till Hans!

D e lungt! Tog inte åt mig så mycket av det.

Ska bara hem o skjuta mig i huvet nu men bry er inte om d.

Snyft! 😳

Men allvarligt talat. Notation är ju vårat skriftspråk. O det innehåller ju regler för vad man får göra o inte får göra. Jämförelsen haltar kanske lite gtann men jag tycker inte att den är så tokig. Har undervisat en del i musikteori och brukar dra den liknelsen men den är inte 100%

Kör hårt

KluZ

Redigerat av KluZ
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du har dock en poäng! Jag spelade piano i några år... lärde mig ingenting, noter var bara tråkigt, kul att spela dock!

Spelade läxan max en timme innan lektionen och kom alltid dit ock kunde läxan hjälpligt kasst! För mig skulle att läsa

musik-teori på universitetet vara som tortyr, har aldrig haft minsta problem i skolan så är inte det (bortsett ifrån lite dyxleksi 😳)

utan att det just dödar det roliga i något som är fantastiskt roligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra en jämförelse.

Hur många här inne tror att man exempelvis blir en bättre författare och kan berätta bättre historier om man kan grammatik.

Man kanske blir en tekniskt skickligare författare men dina författarideér kommer inte att få ett lyft framåt.

en annan liknelse 😆 --

vem som helst (nästan) kan göra god och ätbar mat, men en kock som verkligen vet vad han gör, kan göra samma sak både snabbare och troligtvis bättre även om han får använda enklare medel. när han smakar av en soppa vet han precis vilka kryddor och i vilka mängder han vill ha för få den att smaka på ett visst sätt... typ.

vem som helst kan exprimentera med kryddor och ingredienser i köket men det kanske tar lite längre innan det blir precis rätt, och kanske är det så att en lite sämre kock inte riktigt vet exakt vilken smakupplevelse han är ute efter när han lagar rätten, men när han väl är klar kan han avgöra om det är gott eller inte.

~ f

som anser att han är bättre kock än musiker!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra en jämförelse.

Hur många här inne tror att man exempelvis blir en bättre författare och kan berätta bättre historier om man kan grammatik.

Man kanske blir en tekniskt skickligare författare men dina författarideér kommer inte att få ett lyft framåt.

Tja, man skulle nog inte bli en speciellt bra författare utan att ha pluggat Svenska i skolan några år. En förutsättning är ju att kunna läsa, vilket underlättar då man enkelt kan ta del av vad andra skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurre (oregistrerad)

Ja gud vad hungrig jag blev efter att ha läst denna tråd!

hmm, har nog en köttabit i kylen. En kantarellsås, potatis och gelé kanske?!

Kanske ska säga nåt meningsfullt också i diskussionen...

För mig är det skillnad på musikteori och noter, visserligen kan jag varken eller, men är inte noter bara ett gammalt sätt att "spara" musik före mp3 kom ut? 😆

För kvintcirkeln och andra fina grejer är väl musikteori utan noter....?! eller är jag helt ute och cyklar med min damcykel i djungeln 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag suger på teori. Men jag gör låtar i alla fall! 😆

Men det är klart att det underlättar om man kan teori, men jag vill hävda att det inte är ett tvång så länge man har hyfsat gehör. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikteori handlar väl i grund och botten om att förstå varför det låter bra med vissa ackord i en viss följd, eller varför man kan spela just de här tonerna på dessa ackord.

Teorin är bra att kunna, för att sedan kunna bryta sig ifrån den när man skriver. man ska ju absolut inte följa teorin slaviskt.

Jag trodde musiktoeri var onödigt och tråkigt tills jag började i skolan och vi har en massa musikteori.

Det är kul och man lär sig förstå en jäkla massa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...