Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ja, vi alla vet ju hur stor betydelse rummet, mikrofoner och instrument har vid inspelning ... men är det nån som t.ex har spelat in trummar i -20c och sedan i +35c ??

blir det nån ljudskillnad, man tycker ju att det borde bli nån 😲

Annons
Postat (redigerat)

Tja, lär bli lättare att göra enhandsvirvlar i -20°... typ bara att hålla stocken en bit ovanför skinnet och frysa så man darrar. 😉

EDIT: Insåg just att "hålla stocken en bit ovanför skinnet" låter väldigt... ehr... fel. Men ni fattar. 😲

Redigerat av tbruce
Postat

Förutom att stämningen på skinnet går åt helvete, så inbillar jag mig att det borde bli skörare också. Ljudet kan jag inte uttala mig om.

Hur metallsargar mår av det vet jag inte, men träsargar kan spricka.

PetePizza (oregistrerad)
Postat

Teoretiskt sätt så ändras ju ljudets hastighet när det blir kallare.

Vid 21 grader celsius så är ju ljudets hastighet 344m/sek men för varje minskning med hela grader så minskar även ljudets hastighet med 0,6 m/sek på grund av densiteten i det mediet som ljudet färdas i. Alltså så är ljudets hastighet vid -20 grader inte längre 344m/s utan 325,4 m/s.

Detta gäller ju även vid ökning så vid 35+ grader så blir alltså ljudets hastighet (344+(14grader x 0,6))=352,4m/sekund.

Rent praktiskt så borde det väl kunna bli lite annorlunda fasutsläckningar mellan mikrofonerna om man jämför identiska inspelningar mellan dessa två temperaturer men vetefan om det märks...men kul fundering i alla fall 🙂

Förresten, det ska ju även tilläggas att denna regel gäller vid havsytan och det lufttryck som råder där. Har dock aldrig spelat trummor i nivå med havet 🙂

Postat

Tror nog att tillräckligt många minus innebär att man får vara försiktig så att skinnet inte spricker, med andra ord lär det vara tystare vid minus 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.