Jump to content
Annons

Akustik/monitor placering

Recommended Posts

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Hej alla glada!

Jag har ett rum som ser ut så här:

rummet1yv.jpg

Jag har beställt ett par Event TR-8 som kommer i början av nästa vecka!

Med tanke på rummets karaktär (alla väggar - betong) tänker jag inhandla lite akustikreglerande material av märket Golden Age Acoustics.

Jag tänker mig AccuZorb Abzorba 40 från gaderob till där sängen börjar, 180cm på höjden och 10cm från väggen. Dessa tänker jag vidare klä med Foamzorb panel 50 och panel 80 bakom monitorerna. Då blir det 2st panel 80 över som jag sätter på gaderoben (Kanske en bit ut även dessa?).

Monitorerna tänker jag placera på hemmabyggda träben med Foamzorb IsoMon emellan.

Detta är ungefär vad min budget räcker till. Jag är medveten om att vissa basfrekvenser kan spöka till även efter isolering. Basfällor, kanske någon av dessa blir nästa inköp..?

Vad tror ni?

Tack på förhand,

tRasH cAn maN

Annons
Postat

Om basfrekvenserna spokar sa fungerar ENDAST (las vid rumsatgarder!) ordentliga basfallor, varav helmholtzresonatorer ar de effektivaste. Svenska Svana saljer mycket bra produkter som ar prisvarda (kolla in deras meritlista, de bygger studios over hela europa). V4 kostar drygt tusenlappen. http://www.diffusor.com/Varitune/v4.htm. Du far aven instruktioner om hur du staller in dom efter ditt rum. Kolla ocksa deras priser for ovriga produkter for dampning och diffusering - dom ar oftast billigast och bast!

Annars kan du skaffa en Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 med matmikrofon, anvanda microfonen till att placera monitorerna sa att du endast har hojningar (dippar kan inte kompenseras for elektroniskt) och sedan justera frekvensgangen elektroniskt.

Sjalvklart utesluter det ena inte det andra men akustiska atgarder ar per definition battre.

Lycka till!

Postat
Har du en tyst dator?

Finns det?? 😲

Tyvärr har jag ett riktigt oväsen till dator, och att fläkten på grafikkorten på något sätt måste blivit skev eller nåt och låter extra mycket, gör det hela inte bättre.

Vad jag är mest orolig över dock är ackustiken. Jag lägger ner (enligt mina mått) en smärre förmögenhet på hela monitor/ackustik -grejen och vill på nåt sätt höra mig för så jag inte gör nån stor miss.

/tRasH

Postat
Plasera burken utanför rummet!

Har faktiskt funderat på att stoppa in den i garderoben!

Postat

Jag tycker att du tänker rätt. Skivorna som monteras 10cm från väggen kommer att suga upp basen bra - och eftersom du sätter skumabsorbenter utanpå dem, så slipper du ifrån den difusserande effekten som den hårdare ytan på skivorna annars har på höga frekvenser. Abzorba absorberar bas bättre än LF-Traps - men LF Traps är ju snygga i hörnen - och tar i alla fall mer bas än de vanliga kilpanelerna... De tjockare skumabsorbenterna bakom högtalarna, där du trycker in högtalarna lite, är också en hjälp för att få mer kontroll på ljudet, liksom absorbenterna under monitorerna. 🙂

Ta gärna också en titt i taket. Om du skulle se monitorerna i en spegel i taket från lyssningsplatsen, så placera gärna absorbenter där också - liksom gärna på sidoväggarna om du skulle kunna se monitorerna i en spegel där...

Du har dock ett problem kvar. Om jag förstår det rätt, så kommer den vänstra högtalaren väldigt nära garderoben, eller...?

Det kommer i så fall att ge dig mer basrespons från vänster kanal, så att du riskerar att få obalans i mixen. Det hade varit bättre om du kunde placera dig mer symmetriskt - men det kan förstås vara svårt om man ska kunna bo där också... 🙂

Om det är möjligt, så skulle det rentav kunna vara bättre om du sitter mot den andra väggen (den som hamnar bakom ryggen med nuvarande planering...), så att du inte har garderoben precis bredvid - fast det kanske inte funkar med tanke på sängen...?

Postat
Om jag förstår det rätt, så kommer den vänstra högtalaren väldigt nära garderoben, eller...?

Det kommer i så fall att ge dig mer basrespons från vänster kanal, så att du riskerar att få obalans i mixen. Det hade varit bättre om du kunde placera dig mer symmetriskt - men det kan förstås vara svårt om man ska kunna bo där också... 🙂

Om det är möjligt, så skulle det rentav kunna vara bättre om du sitter mot den andra väggen (den som hamnar bakom ryggen med nuvarande planering...), så att du inte har garderoben precis bredvid - fast det kanske inte funkar med tanke på sängen...?

Hmmm.... Och du tror inte att sätta lite panel 80 10cm från garderoben hjälper nämnvärt? Tror iaf jag testar så här. Skulle det bli för mycket bas åt vänster får jag väl fundera på att möblera om.

Ps. :Claes, you've got mail! Ds.

/tRasH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.