Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: Rachel Green

ARTIST/GRUPP: Anneli Rydahl feat. Nikolaus von Knorring

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:21

KOMPOSITÖR: Anneli Rydahl

PRODUCENT: Anneli Rydahl och Nikolaus von Knorring

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 4 mb

STATUS: Färdig omastrad

LÅTLÄNK:Rachel Green - Lyssna

Tjenare!

Nu har vi mixat på låten vi fick hjälp att arrangera i Indien och det vore kul med synpunkter!

Puss o Kram

/Anneli o Nicko

Annons
Postat

Jag tycker inte att sången smälter in så bra i ljudbilden. Låter lite karaoke om den, framförallt tjejrösten. Jag skulle testa eq:a och försöka ge den en tydligare plats i ljudbilden för den är lite dov nu. Den sitter ju bra och är ren med bra timing.

I övrigt då.. Låter som att ni är rätt duktiga. Jag har dock svårt att se att detta skulle kunna slå på något sätt. Låter som hobbymusik för mig.

Ha det bra!

Postat

Gillas!

Melodin är mycket bra (Kärnan enligt mig). Får lite Disney-feeling eller annan tecknad långfilmskänsla över låten.

Jag gillar inte alls arrangemanget. Känns tamt på något vis.

Låg gitarr med piezo-ljud.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Visst.

Arret är rätt snyggt, men rent låtskrivarmässigt så är det fullständigt ointressant vad gäller melodi, harmonier & text. & varför Indien? Åkte ni dit enbart för att "få hjälp att arrangera"? isåfall så borde ni ha haft med en betydligt bättre låt.

En ointressant låt kan tyvärr inte göras intressant genom avancerade & speciella arrangemang.

Den märkliga toktunade röstgrejen i början (antar att det ska låta lite östorientalisk chant om det) är bara förvirrande. & inte särskilt trovärdigt om man inte behärskar tekniken ordentligt.

Men flickan sjunger fint & era röster passar bra ihop. Skriv en riktigt grym låt & arra själva, för jag tror att ni kan det här, egentligen.

Postat

Hej!

Vill lämna några ord här också.

Produktionen säger jag inget om, jag kan för lite men den känns inte bra iaf.

Men arrangemanget iaf. Jag tycker att det spretar för mycket. Eller snarare är för mycket ideér under för kort tid.

Sen undrar jag ju varför kören 02:20 in i låten är på Svenska medan allt annat är på Engelska, eller var det det som var den gömda mandeln? 😳

Jobba på. Man lär sig så länge man inte ger upp.

Postat
Åkte ni dit enbart för att "få hjälp att arrangera"?

Nej han med lite annat också.

- Tv-show asianet (sydindiens största tvkanal länk).

- Artikel i Malayala Manorma (en av indiens största morgontidningar).

-Anneli sjunger titelspåret till Bollywood filmen ISRAA.

Detta för att bygga en grund för släppet av Rachel Green och för att främja vidare sammarbeten.

Hela historien

vi1.jpg

Postat

Gillar varken arret eller produktionen. Mycket omotiverade inslag som mest stör och för stora skillnader mellan de olika delarna. Programmeringen är tafflig över lag (trummorna i synnerhet). Håller med Danny om introsången: låter mer som en felinställd autotune än sydost-sång-vad-det-nu-heter.

Det stora problemet ligger i att det börjar som en ballad, men plötsligt blir det en poplåt med plastiga midi-ljud och hackiga funkgitarrer. Vad är poängen med det? Mina konkreta tips är att behålla balladstämningen över hela låten eller köra på det drivande hela vägen. Tycker inte kombinationen funkar.

Lägg mer tid och kraft på produktionen. Låna in musiker som spelar! Det skulle lösa en hel del saker. Åker man till Indien och är med i stora shower så borde det finnas resurser till vettiga musiker också.

Vad gäller låten i sig som komposition så borde ni ta er en titt på refrängerna. Verserna funkar bra, men refrängerna kan bli mer melodiska. Eftersom versen går stadigt mot nånting som ska bli "större" så blir det en antiklimax när refrängen kommer med sina avsnoppade korta fraser. Bygg ut på höjden och dra ut tonerna på längden.

mycket gnäll, men det är vad jag tycker!

Postat

Jodå, det är ju snyggt å sådär men produktionen hugger ju inte direkt tag i mej.

Det är någor med att det händer för mycket i låten, man får liksom inte koll på prylarna förrän det händet något nytt och när det är över så kommer man inte ihåg något.

Bra titel dock, stort kom-ihåg värde där.

Hitta den röda, eller åtminstone i den röda färgskalan, tråden och börja därifrån.

Kul att det verkar gå bra för er i Indien!

/emser

Postat

Jag nöjer mig med att kommentera mixen, låten är så långt ifrån mina preferenser att det är omöjligt att komma med nåt konstruktivt.

Du har en hängmatta av Göran Persson-format; ingen mid, bara massa vass 8 khz-fjutt. Det ligger ett dubbat utpannat ljud rätt igenom tracket som påminner om maraccas, fast jag misstänker att det är a-guror.

Sångljudet är skapligt, men saknar botten.

Dessutom behöver hela baspaketet pumpas upp rätt kraftigt.

Postat (redigerat)

Lite kommentarer:

Renodla introt, det spretar hejvilt och säger ingenting.

Ta bort den distade gitarren som ligger i bakgrunden och stör lite då och då.

Basslappet i sticket ställer jag mig lite frågande till.

Men på det stora hela en ok poplåt som jag tror skulle behöva renodlas lite för att bli riktigt bra.

Redigerat av claypool
Postat

Ok, jag hade tydligen fel om att det här inte kan slå "på något sätt". Men jag fattar heller ingenting av Bollywood-filmer 😉 Ni verkar ha haft det kul i Indien!

Postat
Det stora problemet ligger i att det börjar som en ballad, men plötsligt blir det en poplåt med plastiga midi-ljud och hackiga funkgitarrer. Vad är poängen med det? Mina konkreta tips är att behålla balladstämningen över hela låten eller köra på det drivande hela vägen. Tycker inte kombinationen funkar.

Håller med, men varför inte göra typ en hårdrocksballad med stor ljudbild , stråkar, gitarr och trummor 😱 Låter lite för snällt nu..Annars är det mycket fint...Bra röst ...

Rockypop

Postat

Jag tycker att melodierna är fina och arret är skönt! Mjukt och fint! En vacker låt! Dock aningens kommersiell för min smak! Lite för lättlyssnat alltså!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.