crillemannen Postat 7 december 2005 Dela Postat 7 december 2005 Eh.. För det första om du vill bli riktigt duktig på att sjunga så är enda sättet att gå till en pedagog. Och tro inte att det kommer hända något på två sessions. Rösten är ett känsligt instrument som tar lång tid att utveckla... Alla röster har ett visst "läge" där den trivs bäst (kallas tessitura) En skolad röst har oftast en större tessitura än en oskolad röst t.ex. Mitt tips är gå till en sångpedagog !!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
I C O N (oregistrerad) Postat 15 december 2005 Dela Postat 15 december 2005 ??? Har aldrig sjungit i hela mitt liv tills vi i bandet blev av med vår sångare... Gav fan i gitarren å började sjunga istället vid 30 års ålder... Jävligt roligt, men har rätt svårt att lyssna till mig själv... Det är bara att köra på!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BurnTheGround Postat 21 december 2005 Dela Postat 21 december 2005 jag minns att när jag spelade in min sång första gången trodde jag att det var fel på mikrofonen. för det lät ínte alls likadant som jag föreställde mig i huvudet. och då gick jag och köpte en ny mikrofon 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
syntelman Postat 22 december 2005 Dela Postat 22 december 2005 (redigerat) Okej. Nu börjar jag min karriär på Studio Forum med kanske årets mest pinsamma inlägg. 🙁 Har alltid varit väldigt musikintresserad, och bestämde mig rätt nyligen för att plocka fram gitarren man aldrig lärde sig spela på och slå slag i saken. Och till gitarren är det ju alltid roligt att kunna sjunga. Jag har alltid trott att jag har haft en helt okej röst, inget man kan bli rockstjärna på möjligtvis m en inget Idol-juryn skulle ärkebusera mig för. Bestämde mig då häromdagen för att spela in en kort snutt, och insåg plötsligt att jag kanske har helt fel. För det första blir man ju lite chockad över att höra hur annorlunda det låter mot vad man föreställt sig. För det andra är flödet extremt dåligt, och det hela låter väldigt monotont. Sedan tycker jag orden låter väldigt utsmetade, som om jag är berusad när jag sjunger. Nu är ljudkvalitén extremt dålig och man hör egentligen inte min röst speciellt bra tror jag, eftersom jag saknade mikrofon och fick spela in med hörlurar. 😠 Hursomhelst, tror ni att jag kan utgå från detta och faktiskt lära mig att sjunga någorlunda? Eller är jag bara helt tondöv? Att gå hos sångpedagog är helt uteslutet, dels för att detta bara är en rolig hobby och dels för att jag är en fattig student. Läste i ett inlägg här om en mp3-kurs som hette "Vocal Couch" (har jag för mig). Ingen som har kvar denna, eller någon länk till? Klippet finns här: Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 22 december 2005 av syntelman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaldByChoice Postat 22 december 2005 Dela Postat 22 december 2005 Läste i ett inlägg här om en mp3-kurs som hette "Vocal Couch" (har jag för mig). Sångsoffan?! 😠 Förlåt, kunde inte låta bli. 🙁 Jag har tagit sånglektioner sedan gymnasiet (musiklinjen i Karlstad) och utan dessa vete fan hur jag skulle låta idag... Jag vill starkt rekommendera en sångpedagog för den som vill lära sig sjunga. Sångpedagog + mycket spelningar är en lysande kombination. Då får man liksom både teorin och praktiken på en gång. Mycket av det man lär sig hos en pedagog är svårt att anamma "live", om ni förstår vad jag menar... Lite som körkortsteorin. 🙂 Jag har sjungit (och spelat) i ett coverband som varit ute och spelat i 3 år och det har gett mig enormt mycket! Men, utan sånglektionerna i ryggen så skulle jag antagligen förstört min röst vid det här laget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
syntelman Postat 22 december 2005 Dela Postat 22 december 2005 Soffa. 😏 Aja. Skam den som ger sig, sprang förbi Clas Ohlson tidigare idag och såg att de hade en kinamikrofon vid namn Okay DM-801 för 85:-, lagom för min budget så slog till. Låter garanterat mycket bättre än inspelning med hörlurar. 😏 Och skam den som ger sig. Har suttit och sjungit lite idag, och åtminstonde jag tycker att det blir bättre. Det låter fortfarande rätt sunkigt, och inte speciellt musikaliskt men det känns som om det finns lite hopp om att jag iaf ska kunna lära mig att sjunga "okej". Smakprov: Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Adiszo Postat 3 april 2006 Dela Postat 3 april 2006 hihi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 31 maj 2006 Dela Postat 31 maj 2006 (redigerat) Ja, köp Complete Vocal Technique för 500 kr. Där har du all information du behöver för att kunna utveckla din röst och ta höga toner. http://www.sadolin.net/uk/index.html (klicka sen på Svenska flaggan) Promise! Redigerat 31 maj 2006 av ewroL Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 1 juni 2006 Dela Postat 1 juni 2006 MIn åsikt är att ALLA kan sjunga. Alla i hela världen. Det är bara en fråga om att kunna hålla tonen 🤪 absolut. För att kunna hålla tonen krävs teknik. Alla har tillräckligt bra röst. Men alla har inte tekniken. GÅ TILL SÅNGPEDAGOG JA!!! Utan teknik sjunger man som Håkan Hellström gör efter bara några låtar live. Han flåsar mer än han sjunger. Inte för att han är bra på platta heller varken som musiker eller sångare. / adama Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adama Postat 1 juni 2006 Dela Postat 1 juni 2006 1. Hört att tungan o hur man har huvudet är viktigt med...hur ska man ha detta? 2. Hur gör man om man har en röst som även när man snackar låtar störd? 3. Vad får man lära sig där? 1. Ja, du ska aldrig sträcka dig efter en ton. dvs. sträcka halsen för att komma upp till en speciell ton, och inte heller pressa ner hakan då du ska ta en låg ton. Lätt att man gör detta i början. 2. Försök göra någonting bra utan det. Bli en sångare med unik röst. Inte låta som alla andra. Finns för få såna. 3. Du får lära dig saker som fråga 1 t.ex. Även ära dig sjunga från magen. Man brukar säga att sjunga från halsen är att som spela fiol utan stråke. Allt detta är teknik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hobbex2004 Postat 8 juli 2006 Dela Postat 8 juli 2006 Också är det det där med tonart...har ingen direkt koll på vilken ton jag sjunger i när jag inte går upp eller ner, men när jag snackar visar gitarr stämmarn på D och när jag försöker sjunga går den upp till G.Vet inte om gitarr stämmare är världens bästa sak för o kolla det på, men bättre än inget iaf...😄 Så, nu är det det där med att jag aldrig har suttit o pluggat hur man ändrar tonart på låtar på gitarr, minsn dock att jag hadde något papper någonstanns där det stod vilka ackord som var för vilka tonarter o vilka ackord det var ifall man körde i en annan tonart. såg ut typ såhär: D : *ackord* *ackord* *ackord* *ackord* G: *ackord* *ackord* *ackord* *ackord* kvintcirkeln är klockren för detta ändamål... Utan att gå in på för mk teori så kan du tänka såhär: om en låt går i tex D, letar du upp D i cirkeln och tar de två bokstäverna som står närmast denna.. i det här fallet blir det D, G & A...där har du dina ackord i tonarten D. För E får vi då alltså A E & H.... vill du ist köra 4-ackordslåt, då tar du även med den röda bokstaven innanför cirkeln och splear den i moll..... Tex: D-> G, D, A & Hm Efter ett tag lär man sig cirkeln utantill och behöver inte ha den framför sig hela tiden. det finns massor med ramsor för att minnas ordningen. Tex: Fat College Girls Don´t Always Eat Breakfast (H)... finns fler i länken nedan: kvintcirkeln.... Säg til om du hittar en bra sångpedagog i GBG... jag kanske åxå skulle ta några lektioner... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kira (oregistrerad) Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Hej mitt namn är Kira jag har alltid velat börja med musik och sjunga. men jag vet inte ifall jag har talangen till det har som sagt aldrig sjungt mera än för mig själv. hur ska jag ta mig till väga för att börja med att sjunga och träna upp min röst? om någon har något tips var vänliga och svara ^^ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Dom flesta kan nog sjunga kira, hur bra är väl frågan men det är väl lite skitsamma man kan ju sjunga för att man tycker det är skoj och inte bry sig så mycket om det låter "bra" eller ej. Sjunga är både skoj och nyttigt så kör på bara för guds skull. Du kan ju spela in nåt litet och lägga det upp här så kanske folk här kan svara lite oxå, eller lira och sjung för vänner och hör vad dom tycker. Vill man veta hur bra man eventuellt skulle kunna bli ur ett mer proffesionellt perspektiv så är det nog lite mera komplicerat. Då måste man nog på nått sätt konfrontera sig mot nåt slags proffs i ämnet och då rätt proffs i förhållande till vad man har tänkt sig att sjunga. Jag sjunger inte så jätte bra men det skiter jag i och kör ändå 😄 ger fullkomligt blanka den i om det faller på läppen eller ej. Har lagt upp låtar här och ibland gnälls det och ibland får man beröm 😉 . Lycka till Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bluemoon Postat 2 november 2006 Dela Postat 2 november 2006 (redigerat) att gå till sångpedagog är oundvikligt om man vill sattsa på sång på riktigt, då en bra sånglärare lär ut en bra teknik som inte förstör rösten. Alla sånglärare är dock inte bra sånglärare, vissa lärare lär ut helt feeeeeeel teknik tyvärr- gör mer skada en nytta. den teknik som är bäst är den då du lär dig att ha rätt magstöd (ja, man kan få lära sig fel magstöd av vissa lärare), lär dig att vara helt avslappnad i käke, tunga, läppar m.m. Och att man lär sig sjunga med de "rätta" musklerna och med öppet struphuvud istället, detta är helt omöjligt att lära ut utan en kunnig pedagog då det krävs mycket träning. -avslappning är hursomhelst A och O om man behärskar en bra sångteknik, det är just spänningar som förstör i princip alla otränade röster. En viktigt sak, innan man går till en sånglärare bör man kunna sjunga någorlunda, alltså att man lärt känna sin sångröst någosånär, inte att kunna ta höga C men att man kan sjunga och därmed kan visa hurdan ens röst låter. glömde att tillägga- att sjunga ska vara kul. som nybörjare, pröva dig fram lite. sjung till artister du tycker är bra osv. 😄 Redigerat 2 november 2006 av sandraML Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ynot Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 (redigerat) håller med föregående talare. När du är hemma och gör nåt, vafansomhelst, och har musik i bakgrunden, Tralla då med. Hela tiden! Det är ganska bra att öva tonsäkerheten, du får mycken sån vana gratis om du alltid nynnar med i det du lyssnar på. Dessutom kan du göra andra saker under tiden 😄 När det gäller sångpedagog märker du ganska snart om det ger dig något eller inte. Men de allra flesta jag känner som gått hos en sån, ink mig själv, upplevde en KLAR skillnad efter några gånger bara. Man får lite grundövningar man kan pilla med hemma och det gör mycket. Det viktigaste är att inte ge upp. MIn åsikt är att ALLA kan sjunga. Alla i hela världen. Det är bara en fråga om att kunna hålla tonen 😄 go nuts!! /E har du nogåtyoo säga så sjung för helvete orkade inte läsa alla svar så detta kanske står någon stans, men vill du använde rösten som enbart instrument? eller har du något att säga från hjärta detta gör skillnad. lycka till..tony Redigerat 3 november 2006 av ynot Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D.i.a Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 kvintcirkeln är klockren för detta ändamål... Utan att gå in på för mk teori så kan du tänka såhär: om en låt går i tex D, letar du upp D i cirkeln och tar de två bokstäverna som står närmast denna.. i det här fallet blir det D, G & A...där har du dina ackord i tonarten D. För E får vi då alltså A E & H.... vill du ist köra 4-ackordslåt, då tar du även med den röda bokstaven innanför cirkeln och splear den i moll..... Tex: D-> G, D, A & Hm Hmmm sjung så mycke du kan till allt som du kan tänka dig. Gå till en sångpedagog för tekniken och röstens skull 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaldByChoice Postat 3 november 2006 Dela Postat 3 november 2006 Ja, köp Complete Vocal Technique för 500 kr. Där har du all information du behöver för att kunna utveckla din röst och ta höga toner. http://www.sadolin.net/uk/index.html (klicka sen på Svenska flaggan) Promise! Tusen tack för tipset om denna kurs! Den hade jag missat. Beställde den precis. 😛 Tack igen! 😆 P.S. Den kostar 590:- + 44:- frakt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
R_ett (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Dela Postat 6 november 2006 håller med föregående talare. När du är hemma och gör nåt, vafansomhelst, och har musik i bakgrunden, Tralla då med. Hela tiden! Det är ganska bra att öva tonsäkerheten, du får mycken sån vana gratis om du alltid nynnar med i det du lyssnar på. Dessutom kan du göra andra saker under tiden 😆 Jag hörde nånstans att det dummaste man kan göra är att just sjunga med nån/nåt annat, för då lär man sig egentligen inget. Därför skulle det t ex vara värdelöst att gå i kör om man vill lära sig sjunga. Detta är alltså enligt någon källa som jag inte minns, och jag har ingen aning om om det faktiskt stämmer eller inte, men ville flika in det bara. 🙂 Jadu, vet inte hur din "källa" sjunger, men att denne har HELT fel i sina påstående är helt klart. Alla behöver inte vara proffs, men innan man postar sånnahär helt befängda grejjer borde man åtminstonde undersöka saken lite. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kaasgaard Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 håller med föregående talare. När du är hemma och gör nåt, vafansomhelst, och har musik i bakgrunden, Tralla då med. Hela tiden! Det är ganska bra att öva tonsäkerheten, du får mycken sån vana gratis om du alltid nynnar med i det du lyssnar på. Dessutom kan du göra andra saker under tiden 😉 Jag hörde nånstans att det dummaste man kan göra är att just sjunga med nån/nåt annat, för då lär man sig egentligen inget. Därför skulle det t ex vara värdelöst att gå i kör om man vill lära sig sjunga. Detta är alltså enligt någon källa som jag inte minns, och jag har ingen aning om om det faktiskt stämmer eller inte, men ville flika in det bara. 😉 Jadu, vet inte hur din "källa" sjunger, men att denne har HELT fel i sina påstående är helt klart. Alla behöver inte vara proffs, men innan man postar sånnahär helt befängda grejjer borde man åtminstonde undersöka saken lite. jag måste nog säga att sjunga med andra är väldigt bra att göra, om det gäller att sjunga i ett band eller så... däremot, körsjungning har jag också hört och erfarit kan vara väldigt dåligt för individualiteten hos en leadsångare...man slätas liksom ut efter ett tag; många som jag har lirat med som har sjungit i kör länge är bra på just det, men när det kommer till leadsång så blir det ofta riktigt tråkigt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nikolaus Postat 7 november 2006 Dela Postat 7 november 2006 Att tänka på när man sjunger till skivor eller med andra är att man ska se till att man hör sig själv bra. Vad gäller körer så kan jag inflika att det finns duktiga sångare som blir utsållade vid antagningen just för att de har en (för)speciel röst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
temporary Postat 12 november 2006 Dela Postat 12 november 2006 Är det någon som kan rekommendera bra sångpedagoger i Stockholm? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Woxxy Postat 29 juni 2007 Dela Postat 29 juni 2007 Är det någon som kan rekommendera bra sångpedagoger i Stockholm? 🙂 Undrar samma sak! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bethebear Postat 24 oktober 2008 Dela Postat 24 oktober 2008 Hm...mjo..gå o nynna kan man ju göra.Ingen som har några sånpedagoger o rekomendera i Göteborg? Jag är utbildad sångpedagog i Göteborg! Jag håller sångkurser i Vasastan. Nybörjare eller avancerad, jag har flera spännande kurser! Kolla gärna runt, jag har bäst pris i stan. 😲 SMS:a mig på: 0761-695 622 om det finns intresse. Har kurser både i vinter samt till våren. www.myspace.com/studioreddoor CHECK IT OUT! haha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GustafssonMikael Postat 2 september 2009 Dela Postat 2 september 2009 Är det nån som vet nån sångpedagog i samma prisklass som bethebear fast i Stockholm? Det vore perfekt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.