Jump to content
Annons

Logic 7 pro Studentbilligt

Recommended Posts

Squid (oregistrerad)
Postat

Tjabba!

Jag har alltid jobbat med Cubase och är ganska van vid det programmet.

Nu kan jag (som student) köpa Logic 7 pro till halva priset (typ 5000). Jag börjar därför fundera på att byta, eftersom jag har en mac G5 o OSX. Har alltid haft lite hatkärlek till Cubase, jag kan jobba med det bra men jag tycker det är så plåttrigt och . . . ja jag vet inte, den förstör min kreativitet.

Vad tycker ni jag ska göra?

- Vilka är fördelarna/nackdelarna i respektive program, om man sätter dem bredvid varandra? Vilka möjligheter har den ena som den andra inte har?

- Jag jobbar mycket med Reason (Rewirar med Cubase). Vilket program är energisnålast eller funkar bäst med Rewire?

- Rent spontant, ska jag fortsätta med Cubase eller byta?

Ciao

/H

Annons
Postat

Har själv bytt från PC/Cubase till Mac/Logic....och jag tänker aldrig byta tebax...trivs som handen i en skräddarsydd handske.....! 😉

Men det är ju som mkt annat högst personligt....jag tycker Logic är mkt mkt mer lättarbetat/snabbarbetat och, helt enkelt logiskt.....men många andra tycker motsatsen vet jag....

Men, om man säger så här.....hade du vart tvungen att köpa "dyra" logic 7, och redan suttit på Cubase SX3(om det nu är senaste?), hade jag nog tyckt att det är en tung kostnad för att "bara byta" liksom, men.....eftersom du får det så pass billigt i och med studentpriserna, så tycker jag helt klart att det är värt det.....man får ett väldigt kompetent paket....

annat att ta i beaktande är vad du sitter med för annan mjukvara....har du många köpta pluggar och vsti'er?

det kan ju kanske orsaka en del problem i såna fall när du vill få dessa att funka i logic.....gamla Cubase-projekt kan vara lite jobbiga att fortsätta arbeta med i Logic.....

Vet att det går utmärkt att rewira Reason i Logic, har gjort det för länge sen....men jag minns inte hur, för jag använder inte reason längre....

Det bästa vore ju om du kunde testa Logic någonstans...för att få en liten inblick i hur det är uppbyggt........det är väldigt tungt, man kan modifiera i all evighet efter ens egen smak och tycke, och bygga om hela plattformen liksom, men är man inte intresserad av detta, vilket jag inte är tex, så är det liksom bara att tuta och köra ändå.....

Postat

Ser bara fördelar med logic faktiskt. Är man inte riktigt kompis med cubase-upplägget så är det en bra idé att byta. Logic utformar du som du själv vill. Dessutom får du med Spacedesignerreverbet och EXS24 som i sig är värt varenda krona.. I alla fall i mitt tycke. Plus en drös med andra bra synthar och effekter.

Det är numera tokenkelt att komma igång med logic, men vill du ha full koll på allting tar det säkert ett bra tag att greppa allting. Är själv uppfödd på logic sen dom allra första versionerna (och jobbade med Notator innan dess) och tycker Cubase är oändligt mycket krångligare och omständigare att lära sig...

Som det är idag går det väl göra i stort sett samma saker i båda programmen och trivs man i Cubase är det egentligen ingen mening med att byta.

Squid (oregistrerad)
Postat

Har nu inhandlat . . . är mkt nöjd

/H

Postat
Vet att det går utmärkt att rewira Reason i Logic, har gjort det för länge sen....men jag minns inte hur, för jag använder inte reason längre....

Icke! Det går förbannat segt och latencyn skjuter i höjden.

-----

Brev jag fick från Propellerheads angående detta ( kan vara lite svårt att läsa dock :rolleyes: ):

Hej Martin,

TyvC$rr C$r det inte bC$ttre C$n att det tar lC%ng tid att ladda samplingar och ReFills i Reason nC$r det kC6rs i ReWire lC$ge med Logic. Vi C$r medvetna om detta och vi vet att det gC%r alldeles jC$tte lC%ngsamt just i Logic med laddnings processen.

Problemet C$r att det C$r INTE upp till Reason att skC6ta hastigheten av sample laddningar i ReWire lC$ge, C$ven om jag fC6rstC%r att man som anvC$dare lC$tt kan tro det. Detta C$r lite komplicerat men jag ger mig pC% en fC6lrenklad fC6rklaring.

I ReWire lC$ge, nC$r man laddar in samplingar, sC% laddas dessa fC6rst in i panelen (Reason racket) nC$sta steg C$r att kopiera dessa till Reason Engeine, som i ReWire lC$ge kC6rs av ReWire host programmet (Logic). TyvC$rr C$r det lldeles fC6r lC%g prioritet pC% instruktionerna frC%n Logic till Reason Engine att kolla om det ska laddas in nya samplingar.

Att Live C$r snabbare bereo pC% att dessa instruktioner frC%n Live till Reason Engine har hC6gre prioritet o sker snabbare.

TyvC$rr kan vi inte pC%verka detta, utan detta ligger i Logics ReWire implementation.

Vi C$r som sagt medvetna om det, och jag hoppas detta C$r nC%got som kommer fC6rbC$ttras i framtida versioner. Om det C$r till nC%gon trC6st sC% vill jag att du ska veta attdet ligger C$ven i vC%rat intresse att ReWire implementationerna C$r sC% bra som mC6jligt i ReWire programmen.

Hoppas du C$r nC6jd med svaret C$ven om det inte hjlper dig just nu.

Mvh

Loui Westin

Postat

Akta Er för Pluffo! Han har haft M-box. Då hatade han först Protools för att han inte fick det att funka. Sen köpte han Logic som han körde via M-box. Då började han hata M-box. Numer har han problem med Logic och hatar sålunda även det. Bäva månde Steinberg! You´re next!

Postat (redigerat)
Akta Er för Pluffo! Han har haft M-box. Då hatade han först Protools för att han inte fick det att funka. Sen köpte han Logic som han körde via M-box. Då började han hata M-box. Numer har han problem med Logic och hatar sålunda även det. Bäva månde Steinberg! You´re next!

:rolleyes:

Tror nästa mål för Pluffo är att såga Ableton Live.

Men han har bevisligen helt rätt i att Logic inte är den optimala Rewirevärden. Än!

Edit: Hjärnfel.

Redigerat av Jocke
Postat

Hmmm......nu var det som sagt nästan 2 år sen jag körde Reason i Logic, men nog fan funkade det bra, vad jag minns....Logic6.....och nån gammal variant av reason....(vi körde inte i vår egna studio då, så jag hade inte stenkoll på versionerna)

Kan dock säga att jag inte var någon frekvent användare av reason då heller, men jag var inne och labbade ibland med matrixen, som jag då gillade skarpt, eftersom jag använde reason väldigt mkt på PC innan.....

men....jag kan minnas fel, det har hänt nån gång tidigare ( :rolleyes:🙂 ) ....men jag tror inte vi upplevde några problem, mer än att jag inte kände att vi direkt behövde reason till något då....

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

Skit bakom spakarna kanske ?

Postat

Intressant nog är att Squid säger sig vara mycket nöjd trots att Logic ska vara en dålig ReWire-värd och att han körde med Cubase innan som mig veterligen funkar bra med ReWire.. vore intressant att höra om han märkt någon större skillnad.

I övrigt skulle jag vilja säga att den där studentrabatten på Logic 7 är en jävligt bra affär faktiskt. Själv gillar jag inte Logic alls men funderar faktiskt på att köpa det ändå. Har man betalat för något ger man det en ärlig chans vilket jag inte gjort än(och så funkar det om man vill spela in med ett fireface vilket ProTools ju inte gör 🙂)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.