Jump to content
Annons

Mina bassljud låter kasst!

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Jag har ett återkommande problem i mina produktioner. Basen låter kasst rent ut sagt. När jag mixar hemma i både monitorhögtalare och hörlurar låter allt ok, men när jag sedan bränner låten på CD och spelar i t ex bilen låter det inte bra.

Basen blir alldeles för mörk och stark på fel sätt. Låter inte alls som i "riktiga" produktioner där basen är mörk, disktinkt och tydlig. Min bas blir bara blurrig, otydlig och det känns som högtalarna ska spricka 😆

Jag har testat att dra ner volymen men tappar då trycket. Jag har också testat flera olika basljud med samma resultat. Har också provat att ta bort de lägsta frekvenserna i basen via EQ och har testat att sidechaina basen och kicken så att basen duckar... men det låter fortfarande skit.

Uppenbarligen missar jag något... någon som har nåt bra tips hur jag kan få den där rena, distinka basen jag saknar?

BTW: jag producerar i första hand house (progressive).

Annons
Postat

Jag undrar om det inte är dina hörlurar som är kassa? För om du har eq:at och använt kompressor så finns det nog inte mycket kvar att prova.

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Jag har testat både hörlurar och mina monitorer. När jag lyssnar på andra produktioner i lurarna och sedan i bilen är balansen bättre... dvs det låter ungefär på samma sätt. Skillnaden i mina låtar är betydligt större...

Jag är ingen mästare på komprimering måste jag erkänna, rätt ny på banan. Förmodligen komprimerar jag på fel sätt. Några konkreta tips vid komprimering av just basljud?

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Jo, sen undrar jag om det är några speciella frekvenser som kan vara bra att dra ner via EQ för basljuden för att minska "mullret"? Är det bara att klippa allt under t ex 45?

Postat

Referenslyssna på andra låtar som BaldByChoice säger är ett måste!

Införskaffa även en spectrumanalysator om du tycker att öronen sviker för att se hur basen ligger till rent grafiskt, använd även den på referensmaterialet för att jämföra.

Postat
Jag har testat både hörlurar och mina monitorer. När jag lyssnar på andra produktioner i lurarna och sedan i bilen är balansen bättre... dvs det låter ungefär på samma sätt. Skillnaden i mina låtar är betydligt större...

Jag är ingen mästare på komprimering måste jag erkänna, rätt ny på banan. Förmodligen komprimerar jag på fel sätt. Några konkreta tips vid komprimering av just basljud?

Jag skulle säga att det är helt omöjligt att säga på rak arm vad du gör fel. Man måste ha ljuden framför sig. Det du skulle kunna göra är att posta resten av låten och basen för sig så kan vi på forumet testa oss fram och förklara!

Postat (redigerat)

Jag skulle nog vilja rekommendera http://www.har-bal.com/ i ditt fall.

Bara genom att titta på spectrum vyn med din låt jämfört med en annan kan avslöja en del, i de fall öronen / högtalarna inte räcker till.

Redigerat av moOd
Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Jag har klippt ihop ett några partier från en av mina låtar här. Jag har kört kompressor och EQ på separata kanaler + master i Cubase. Sen är den nermixad som mp3 direkt från Cubase. Ingen mastring gjord.

Saknar klarheten och trycket... kommentarer och tips välkomna! Om någon orkar och har lust vore det också kul att se vad som går att göra med klippet vid en mastring.

Postat (redigerat)

Skall göra ett försök imorrn. Just nu tittar ögonen i kors.. 😳

Redigerat av moOd
Postat

Ok, jag börjar fatta vad som är ditt problem. Tyvärr har jag inte mina monitorer här så jag kan bara ge några råd som kan låta bra. Det är också svårt när man inte har Cubase uppe och kanalerna framför sig. Det handlar ju tillslut om att vrida på rattarna tills det låter bra.

Du har tre basljud som jag kallar 1, 2 och 3. 1 är det basljud som kommer in direkt i introt, 2 är det som läggs på därefter och samverkar med 1. 3 är det som ligger ganska brett.

Jag tror att nummer 1 är mest problematiskt. Det ljudet känns som om det ligger helt rått rakt på mixen (det ligger liksom inte i mixen). Jag skulle nog prova att dra ned basfrekvenserna något, men även sänka volymen något. Prova också att eq:a så att basljudet och kaggen inte krockar. På ljud 2 skulle jag nog kanske lägga på en aning reverb eller ändra på delayet så att det hamnar bak i mixen (så att det inte hamnar rakt i ansiktet på en). Prova också med någon sorts kompressor. Detsamma gäller ljud ett. Dock gäller det att vara försiktig eftersom reverb kan göra att det låter sörja om det.

Dessutom märker jag när jag kollar på några analysatorer att du inte verkar ha mixat rätt eftersom mixen helt saknar bredd. Detta märker jag genom att vänster och höger signal är i princip identiska. Detta bidrar också till att känslan av att basen är fel. Har du mastrat överhuvudtaget?

Jag hoppas att det här hjälpte!

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Tack för bra feedback AndyPandy.

Jag har kört kompressor på alla tre basljuden, förmodligen inte tillräckligt (eller på rätt sätt) då.

Att mixen inte är bred beror på att samtliga baskanalerna går som mono. Jag har läst någonstans att just basen trivs bäst i mitten. Är det fel av mig?

Även kicken (två spår), komprimerade, ligger i mono. Vad är bäst, att låta baskaggen ligga i mono eller stereo?

Jag har testat att sidechaina bas 1 med baskaggen. Men mycket av den baseffekten försvinner då eftersom känslan i just den basen ligger i ögonblicket då baskaggen slår. När jag sidechainade kvävdes basen på fel sätt, kanske går det att göra på ett annat sätt dock?

Du säger att jag ska testa flytta delayet bak i mixen. Hur gör jag det rent konkret?

Och som svar på din sista fråga, nej jag har inte mastrat något. Detta är inspelat direkt från Cubase som mp3.

Postat
Jag har läst någonstans att just basen trivs bäst i mitten. Är det fel av mig?

Nej, inte alls! Håll bas och kick i mitten!

Men var inte rädd för att leka i stereobilden med allt annat. Nu har jag visserligen inte lyssnat på din mp3:a, utan utgår bara ifrån Andys recension.

Postat

Jag kan nog inte komma med fler konkreta tips; det jag säger kanske inte funkar i just ditt fall. Man måste ha grejerna framför sig. Det är som att förklara hur man snidar en trägubbe - helt omöjligt.

Postat
Jag kan nog inte komma med fler konkreta tips; det jag säger kanske inte funkar i just ditt fall. Man måste ha grejerna framför sig. Det är som att förklara hur man snidar en trägubbe - helt omöjligt.

Det är bara att ta en träbit och tälja bort det som inte är gubbe 😉

Skämt åsido.

Skulle vara kul med en fortsättning på denna tråd med ljudexempel och olika "lösningar" med förklaring till vad som gjorts.

Jag skulle kunna tänka mig en ny rubrik, där man kunde lägga upp problematiska mixar och få dem "bearbetade" av andra med förklaring, det hade varit jäkligt lärorikt. 🙂

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Jag håller med dig pwayne, genom att ha något konkret att gå på blir det lättare att hitta problemet.

Det finns många fina teorier och tips i detta forum. Problemet är bara att när man sätter sig själv och ska genomföra något praktiskt faller det lite grann om man inte har rätt kunskap.

Sen är det ju alltid kul att höra om det man gjort kan låta bra alls, dvs om man tänkt rätt men "genomfört" fel, eller om man ska gå längre tillbaka och tänka om... hmm... blev lite rörigt det där :rolleyes:

Hur som helst, jag efterlyser också mer praktik/workshops... skulle som sagt vara mycket lärorikt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.