Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jo det är såhär att runt 2003 / 2004 gjorde jag några låtar som blev rätt bra för att vara gjorda av mig. Dock skulle jag vilja göra om någon av dom men mina gamla reason filer försvann i en hårddiskkrasch och dum som jag var hade jag överhuvudtaget ingen backup. Dumt, jo jag vet.

Jag HAR försökt planka mig själv men mitt gehör är inte så tränat åt "andra hållet" så jag lyckas inte, eller jag lyckas inte bra. Det enda jag har kvar är en .mp3 fil, så jag undrar om någon av er kunde återskapa melodislingan som ligger underst i låten och som börjar allra först. (inte pianot, det klarar jag av 😕. Sedan ge mig en .mid fil.

Jag förväntar mig egentligen inte att någon orkar göra detta för mig, men det är iallafall värt ett försök. Den som orkar kan få en liten symbolisk donation på hela $5 så har du råd med en snusdosa 😆

Melodin

Orginallåten

Om du använder reason så kommer jag ihåg att melodislingan spelades på en rätt simpel inställd subtractor.

Redigerat av Strukt
Annons
  • 3 veckor senare...
Postat

Hur mycket har du försökt? Ge dig inte förrän du har lyckats!

Själv behöver jag nån som kan renskriva alla mina texter. Nån som har lust? 😛

Postat

Äsch, låter som ett vanligt uppåtgående arpeggio? Lyssna efter vad det är för ackord, vilken ton som ligger överst (är lätt att höra) och räkna baklänges för att få fram de andra två tonerna. 😛

Kollade snabbt här och första och sista tonen i varje uppgång ligger i oktaver, och sen ligger det olika toner mellan, ibland ters, ibland kvint. Låter som Bb Db Bb i första, Ab Eb Ab i andra och typ Eb Bb Eb i sista? Sen ändras visst ordningen på ackorden lite. Tänker inte göra nån midifil av det. 😆

Postat
Melodin

Ehh... vilken melodi? Det där är ju bara ett arpeggio som går i A# G# D# D#, A# G# G# D#.

Och sen ligger det nåt piano-pad-liknande ljud med en massa tempo-pan-delay och studsar lite ovanpå, men det följer i princip arpeggiot bortsett från lite slumpartade skalenliga tangentslag här och var.

Postat (redigerat)
Det är väl bara samma ton i 3 olika oktaver? Eller är jag helt morgontrött??

Ja, du är nog lite trött. 😕

Arpeggiot går som jag skrev och det där piano-pad-pan-delay ljudet spelar Strukt lite sporadiskt på alla de svarta tangenterna, men inte en enda vit. En lycklig nybörjare helt enkelt. 🙂

Det här påminner mig om när man köpte sin första synth och aldrig tryckt på ett klaviatur innan. Man behövde inte kunna ett jutta för att det skulle låta okej, det var bara att hålla sig på de svarta tangenterna. :rolleyes:

Det här bevisar oxå att man inte behöver kunna något om toner och harmonier för att göra musik i den här genren. Inget fel med det, mycket innovation uppstår av de som varken vet möjligheterna eller begränsningarna. 😱

Redigerat av hackeman
Postat

Vi måste lyssna på olika saker.. "bara-melodi"-mp3an är:

Bb1, Bb2, Bb3, Bb1, Bb2, Bb3, Bb1, Bb2, Bb3, Bb1, Bb2, Bb3, Bb1, Bb2, Bb3, Bb1

Ab1, Ab2, Ab3 ..... osv

Eb1, Eb2 ..... x2

Sen vänder han på det

Bb1...

Ab1.. x2

Eb1...

Blir konstig period.

Det är väl själva arpeggiot han vill planka?

Postat (redigerat)

Haha... ja, vi måste nog f-n lyssna på olika saker. 🙂

Jag vetefan vilket det är han kallar melodi... jag trodde det var det där pianoljudet och inte arpeggioljudet.

Jag skrev inte de olika oktaverna i arpeggiot eftersom han inte trycker det själv, utan det ligger i ljudet i sig.

edit: pianoljud är inte helt sant, men ni förstår nog vilket jag menar.

Redigerat av hackeman
Postat
Pianot hade han ordnat redan ju... Jaja, jag vet inte..

Ja, titta! Sorry, det såg jag inte. Nä då vet fan inte jag heller vilket det är han kallar melodi. 🙂

Postat
några låtar som blev rätt bra för att vara gjorda av mig

Rätt bra? Var är melodin? Studsandet på pianot?

Nej, lägg det här bakom dig...

Postat
Det här bevisar oxå att man inte behöver kunna något om toner och harmonier för att göra musik i den här genren.

eJay-generationen växer upp... 😆

Nämen, jag tror inte att dansgenrer är speciellt utsatta.

Jag tror att det finns lika många sjundeklassare som tror sig kunna gitarr när han/hon lär sig två ackord i soffan på fritidsgården. Gärna ackord som är långt ifrån varandra, t.ex. E och G7. Sen vill de börja spela punkmusik. Fast de kan inte spela in sig själva och lägga upp på internet - så de märks inte lika mycket 😄

Postat
Det här bevisar oxå att man inte behöver kunna något om toner och harmonier för att göra musik i den här genren.

eJay-generationen växer upp... 😄

Nämen, jag tror inte att dansgenrer är speciellt utsatta.

Jag tror att det finns lika många sjundeklassare som tror sig kunna gitarr när han/hon lär sig två ackord i soffan på fritidsgården. Gärna ackord som är långt ifrån varandra, t.ex. E och G7. Sen vill de börja spela punkmusik. Fast de kan inte spela in sig själva och lägga upp på internet - så de märks inte lika mycket 🙂

Mmm. Men skillnaden mellan punkaren som kan E och G7 på sin gura och nörden som inte kan nåt ackord alls men har tankat ner eJay (eller liknande), är att nörden kan ha välljudande "egenproducerade" färdiga låtar med sig i sin mp3-spelare och impa på polarna, brudarna, föräldrarna och alla möjliga offer. Normala dödliga tror ju faktiskt att nörden varit duktig och gjort nåt svårt. 😆

Postat

Vadå, ser ni sånna personer som ett problem eller tolkar jag inläggen fel?? Alla måste väl börja nånstans.

Postat (redigerat)
Vadå, ser ni sånna personer som ett problem eller tolkar jag inläggen fel?? Alla måste väl börja nånstans.

Nej, Nej, Nej. Som jag skrev några inlägg längre upp:

"Det här bevisar oxå att man inte behöver kunna något om toner och harmonier för att göra musik i den här genren. Inget fel med det, mycket innovation uppstår av de som varken vet möjligheterna eller begränsningarna".

Jag menar; det är inte ett måste att kunna "spela" enligt traditionella mått för att göra musik inom techno/trance/dance/club/etc, men som jag precis skrev till Linus via msn; om endast traditionella musikkompositörer skulle få göra musik hade utvecklingen stannat och många av det senaste decenniets genrer hade aldrig uppstått.

Så nej, jag ser det inte som ett problem. Kanske smått överskattad talang, men bra för utvecklingen. 😆

edit: och jag syftade inte heller på att Strukt skulle vara nörden i mitt exempel... 😄

Redigerat av hackeman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.