Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar kring ljudkort.

Hittade inget ämne om vad som är fördelar och nackdelar när det kommer till pci kontra firewire/USB.

Någon som kan tipsa?

Annons
Postat

Har man firewire och behöver ett externt ljudkort, finns det många fördelar att välja fw framför usb. Lägre processorbelastning, till exempel. Pci har också lägre processorbelastning än usb.

Flyttar tråden från Allmänt.

Postat

OK.

Men om man funderar mellan PCI och FIREWIRE?

De mobila fördelarna med FIREWIRE vet jag ju, men rent prestandamässigt?

Postat

Vad ska du använda kortet till? Hur kommer du använda kortet och var? Hur många kanaler kommer du behöva spela in/upp?

Vid in- och uppspelning av uppskattningsvis 8-16 kanaler så ligger flaskhalsen inte i kortet (eller anslutningstypen) utan snarare på hårddisken och kraften i datorn.

Postat

Det är ju främst audioinspelning, ofta med ca 10 kanaler när jag spelar in trummor eller livesituationer. Sedan kommer jag att spela upp någonstans mellan 20-60 kanaler.

Har ett Echo LAYLA 20-bitars ljudkort (PCI) nu, som jag är nöjd med, men tänkte gradera upp mig till en nyare modell. Mitt är ju 6 år nu, men det har tickat som en klocka och det vill jag jua tt det skall fortsätta med:-)

Kommer även att uppgradera all annan hårdvara också.

Postat

Men hur många separata kanaler kommer du att behöva spela upp ut? 20-60 kanaler förutsätter jag handlar om projektet i datorn 😕

Jag kan naturligtvis inte säga hur du ska göra, men personligen skulle jag inte byta ett och bra ljudkort om det fungerar stabilt. Kanske fundera på det om den övriga datormiljön ska bytas ut - eller om ditt nuvarande kort helt enkelt inte räcker till. Min filosofi är "rör inte den uppsättning som fungerar tillfredsställande". 😉

Har du bra Firewire-kretsar som Texas Instruments, ser jag inte att prestanda är ett problem jämfört med pci.

Postat

"Men hur många separata kanaler kommer du att behöva spela upp ut? 20-60 kanaler förutsätter jag handlar om projektet i datorn"

Helt korrekt:-) Mixar helt i datorn och kör ut för mastring i analogt sedan.

"Har du bra Firewire-kretsar som Texas Instruments, ser jag inte att prestanda är ett problem jämfört med pci. "

Kan man tolka att PCI är att föredra då rent prestandamässigt? Det är väl det det lutar åt, men så blir man lite fundersam när det finns så mycket firewireenheter ute nu.

Tack för hjälpen! :-)

Postat (redigerat)

Hej!

Vet inte särskilt mycket men... det finns USB som är att föredra framför PCI m.a.o. det är ljudkortet som är det enda viktiga!

Som fram/bak/fyr-hjulsdrift ungefär :rolleyes:! "Bak"hjulsdriven pansarvagn är kanske att fördedra framför samtliga fyrhjulsdrivna bilar?

Redigerat av Hans
Postat
Vet inte särskilt mycket men... det finns USB som är att föredra framför PCI m.a.o. det är ljudkortet som är det enda viktiga!

Det är sant. Man måste ju som sagt fråga sig vilka behov man har. Är ljudkvalitet det enda viktiga och man inte behöver många samtidiga in- och utkanaler, bör man kanske titta på ett Apogee Mini Me, en usb-enhet för (vill jag minnas) runt 13 000 kronor.

Postat

Hej!

Precis 🙂!

Det jag menade var just att det nog är väldigt svårt att besvara frågan om man inte vet vilken prisklass och lite annat, som det gäller!

(Jag kan inte besvara frågan i.v.f.s.h, men i sådant fall kanske andra kan det !)

Postat

OK.

Det jag vill ha är ca 8 inkanaler + digitala ingångar. Utkanaler behövs max 8, minst 4. Jag vill ha hög ljudkvalle och även MIDI in- och utgångar...

PCI, USB eller FW? :-D

Postat (redigerat)

Hej!

Det bästa som finns lär vara RME Fireface 800 (FW) à 11895:- ! EMU 1820 (PCI) à 3495:- är nog fenomenalt fynd! Men som sagt mest gissningar 😆!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

RME korten finns ju även som PCI och är bland det bästa man kan köpa.

Dock ligger dom ju i en lite högre prisklass med å andra sidan håller dom

betydligt högre kvalitet.

Vi har både Fireface och Pci kort av RME och har hittintills inte haft några som helst problem med något av dom.

Visserligen spelar vi sällan in mer än 4 kanaler åt gången men som det har sagts

har det mer med datorn att göra än med ljudkortet.

Men för bästa möjliga kvalitet ligger valet mellan RME och Apogee.

Och om man ska vara riktigt petig så är AD/DA omvandlarna bättre i Apogee men

Hantering av Audio stabilare i RME.

Så en kombination av båda är ju givetvis att föredra.

Eller Universal Audio 2192 AD/DA som är snäppet bättre än Apogee.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)
OK.

Det jag vill ha är ca 8 inkanaler + digitala ingångar. Utkanaler behövs max 8, minst 4. Jag vill ha hög ljudkvalle och även MIDI in- och utgångar...

PCI, USB eller FW? :-D

Ja med dom kraven så kan du ju stryka USB på en gång.

Kolla in den här: Motu 896 eller den här som är lite billigare: Presonus Firepod

Redigerat av Phobos
Postat

Jag skulle nog satsa på nån kombination från RME Audio deras produkter är erkänt stabila och låter bra och också kan expanderas med t.ex extra in/ut gångar. Är det en stationär dator det handlar om så skulle jag också välja ett PCI-kort. FW-portarna skulle jag nog hellre ha exeterna hårddiskar på... Då blir det enklare att ta med sig sina projekt till annan studio/hem etc.

Använder själv ett RME Hammerfallkort med ADAT kopplat mot en DDX3216 digitalmixer... 16 kanaler är inga problem och det blev en prisvärd löning för oss..

Postat

För att använda Fireface till sin fulla potential Måste du dock ha FW 800 portar.

FW 400 är ju teoretiskt sett slöare än USB 2 fast i praktiken Vete f.n.

Nu börjar ju FW 800 dyka upp allt mer i olika produkter så om du avaktar till jul eller så

kommer säkert fler tillverkare ha lanserat Ljudkort med FW 800 portar.

Postat

Hej!

Om jag kör min externa hd med FW 400 går det märkbart snabbare att ladda än via USB 2 så det där med enbart i teorin, kan nog stämma ganska bra!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.