Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

spelar det någon större roll om jag tar en dynamisk eller kondensator mic när jag micar gitarren? Min musiklärare i skolan sa att det är en dynamisk som gäller.. men skillnaden är att jag har en Studio Projects B1 och om jag ska köpa en dynamisk då blir det för 300 spänn typ.. så det borde väl vara att byta ner sig?

Tacksam för snabbt svar!

// Furstan

Annons
Postat

Jag e ingen hjälte på mictyper, men det går finemang med både dynamisk eller kondensator för gitarr. Beror på vilket ljud du vill komma åt.

Postat (redigerat)

Dynamisk mikrofon, t.ex. en sm57 funkar bäst när du mickar upp en förstärkare då den är riktad. Kondensatormikrofon funkar bra till akustisk gitarr när man vill ha lite rumskänsla men den är främst avsedd för sång. Det funkar ju naturligtvis bra att köra med en sm57:a till akustisk inspelning oxå men om du bara har 300 spänn att lägga på en dynamisk mikrofon vilket förmodligen innebär dålig kvalité och det är akustisk gitarr du ska spela in tycker jag att du ska köra på din Studio Projects B1.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

Så här gör jag:

Elgitarr: Shure SM 57 (Dynamisk)

Ak. Gitarr: AKG 3000 (Kondensator)

Det funkar för mig iaf...

Lycka till

Postat

Utgår från att du menar akustisk gitarr.

Det går alldeles utmärkt att spela in med din B1:a.

Var noggrann med avstånd och vinklar när du mickar upp då det har en avsevärd inverkan på resultatet.

Och glöm inte att vända "loggan" mot ljudkällan... 😉

Postat

glömde säga att det är elgitarr det handlar om.. om jag ska mica min aukustiska kör jag på min Studio Projects mic.. får se om jag kan samla ihop några slantar till en shure sm57.. har kollat på den förut men trodde inte jag skulle ha råd.. =(

Postat

fungerar den micen även att mica baskagge med? hur låga frekvenser tar den?

Postat

hmm.. kollat lite på det där och kommit fram att det blir för dyrt.. blir nog en t.bone MB85 beta istället.. ganska mkt billigare och det får fungera.. men min B1:a kommer inte fungera några bra med gitarren eller?

• 2 veckor senare...
AndersL (oregistrerad)
Postat
fungerar den micen även att mica baskagge med? hur låga frekvenser tar den?

Jodå, den funkar. Man får inte den där riktigt feta botten som i en riktig baskaggemic, men man får ett skönt "klipp" i kaggen. Släng up din B1:a en bit framför fronskinnet på kaggen också vettja´, så kommer du få med det mesta du behöver för att få det att låta bra i mixen. 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.