Jump to content
Annons

Digital punkpop


tbruce

Recommended Posts

Verkar lite oschysst att lägga upp en remix på tbuce:s låt som medvetet låter skit. Skulle den vara rolig eller jag kanske inte fattat humorn hos vissa. 😆 .Nåja.

Om jag förstod det rätt var ju poängen med viss musik att det skulle låta skit. Då har jag ju lyckats! Tack för att du tyckte att det lät skit, det värmde! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om jag förstod det rätt var ju poängen med viss musik att det skulle låta skit. Då har jag ju lyckats! Tack för att du tyckte att det lät skit, det värmde! 😆

Där skulle jag släppa det om jag vore du...

T Bruce: Bra låt! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ändock obegripligt varför man vill att det ska låta som att man har pluggat in sin Commodore 64 i sin diktafon när man spelar in.

Det tycks råda en del missförstånd om vad jag vill säga. Jag säger inte att TBruce ska sluta med ditt sound, däremot säger jag att det kan låta precis likadant fast med mer dynamik, krispighet, tryck och kraft. Men om jag har förstått herrskapet rätt så vill ni alltså att det ska låta illa.

Vidga vyerna lite tack. Det finns en anledning till att folk som är hur grymma som helst på mixning och mastring använder odynamiska och primitiva ljud ibland.

Det handlar om vad som tilltalar en själv och/eller en individuell grupp och vad som ger en viss känsla, skulle man ändra ett platt ljud till ett fylligt välmixat och dynamiskt skulle allt förlora sin poäng i vissa låtar. tbruce försöker inte och påstår sig inte försöka göra låten till något annat än vad den är, iallafall inte från början. Ändå blir han antagligen osäker på soundet efter all kritik när han igentligen borde bevara det efter vad han själv tycker, för det enda som kan förstöra värdet med den här låten är om han lyssnar och följer alla andras råd som antagligen inte vet något alls om tbruce´s vision, hur enkel och operfekt den än må framstå för vissa som inte fattar den igentliga poängen, risken är ju att han själv glömmer av poängen med låten i alla röster. Allt handlar inte om att få en så väl avvägd ljudbild som möjligt, all musik behöver inte "räddas" av en överlägsen produktion, speciellt inte när hela låten går ut på att häckla det som du verkar förespråka, så i det här fallet har låten verkligen hävdat sig för det den är ämnad för, humor. Den är ett skämt, och skämtet är på din bekostnad Andy Dandy.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Vidga vyerna lite tack. Det finns en anledning till att folk som är hur grymma som helst på mixning och mastring använder odynamiska och primitiva ljud ibland.

Det handlar om vad som tilltalar en själv och/eller en individuell grupp och vad som ger en viss känsla, skulle man ändra ett platt ljud till ett fylligt välmixat och dynamiskt skulle allt förlora sin poäng i vissa låtar. tbruce försöker inte och påstår sig inte försöka göra låten till något annat än vad den är, iallafall inte från början. Ändå blir han antagligen osäker på soundet efter all kritik när han igentligen borde bevara det efter vad han själv tycker, för det enda som kan förstöra värdet med den här låten är om han lyssnar och följer alla andras råd som antagligen inte vet något alls om tbruce´s vision, hur enkel och operfekt den än må framstå för vissa som inte fattar den igentliga poängen, risken är ju att han själv glömmer av poängen med låten i alla röster. Allt handlar inte om att få en så väl avvägd ljudbild som möjligt, all musik behöver inte "räddas" av en överlägsen produktion, speciellt inte när hela låten går ut på att häckla det som du verkar förespråka, så i det här fallet har låten verkligen hävdat sig för det den är ämnad för, humor. Den är ett skämt, och skämtet är på din bekostnad Andy Dandy.

Öhh ... du verkar inte ha läst eller förstått det jag har skrivit. Eller så vill du missförstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju bra! Första versionen var bättre än den andra.(även om sången passar bättre i mitten) Och då måste jag säga att jag är otroligt gnällig i denna genren, tycker att det mesta är tråkig och meningslös psedu-intellektuell prettomusik.. Men inte här.

Dock kan du gott platta ihop det ännu mer. Basen är för stark och den fina orgeln kan du gott och väl lyfta fram. Lyft fram sången mer. Förmodligen mer ett eq-jobb än att ändra hela volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

y4r0ze (oregistrerad)

Riktigt go låt! Kanske beror på att jag är glad i TV-spels musik utav den gamla typen...😆

Känns som om den skulle passa som intro låt i något TV-spel...vet inte vilket dock.

Att det låter TV-spel är enbart positivt enligt mig, känns som om det är lite för sällan som man hör dom trallvänliga ljusa mellodierna i dagens spel...(hur många TV-spels melodier kommer du ihåg spel som är nyare än 4år?)

Link to comment
Dela på andra sajter

lowlife (oregistrerad)

tummen upp...med lite tweakning på sångbiten (kanske dubbla med "vanlig" röst över?) så kan den mycket väl bli en hit.

Tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sagt från början så är planen att få till lite bimbo-/bäbis-kör på slutet, om nu nån förstår vad jag menar med det, som typ kommer sjunga "you can be a popstar" i stämmor... Två kompisar kommer sjunga detta, förmodligen kan vi spela in det nu på fredag (inte bombsäkert dock). Isåfall skulle man eventuellt kunna lägga på lite "vanliga" röster på andra och tredje refrängen också, och få lite diskret allsångskänsla.

Jag har spelat den på lite andra anläggningar nu och konstaterade att sången försvann ganska mycket, sitter och sliter med den nu för att få den tydligare. Den är liksom lite såsig, som det ju lätt kan bli med vocoder... Sitter också och experimenterar med basen, är skitsvårt att få fram mer kropp i den utan att den förlorar sin karaktär eller bara blir burkig... gah.

Slog mej också att man kanske skulle försöka få fram lite bas ur själva bastrumman, som den är nu så har den ju ingen basfunktion alls... men återigen så ska den ju ha just mer smatter-karaktär, så det får inte bli för mycket. Känsligt.

Angående hela den här diskussionen så är det väl så att man måste sära på vad som hör till den kreativa visionen och vad som hör till hantverksskickligheten. För jag är, som sagt, inte världens mest rutinerade mixare, så relevanta och konkreta tips på vad jag kan göra för att förbättra mixen tas tacksamt emot, men samtidigt vill jag ju inte ha tips som får det att låta Bruce Swedien om det liksom... 😄 Men det har ni väl fattat vid det här laget. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att första mixen låter mycket bättre, version 2 bottnar eller distar, låter verkligen "boostad" i botten.

Basljudet har karaktär och känns viktig för låten, testa att dubba med en riktig subbas istället.

Den kick du har låter som en slapp 808 kick, tycker inte du ska slänga på nån 909 kick då kommer det låta för standard utan lyssna på Depeche modes "Speak & Spell" -1981. Kick o snare ljuden är helt underbara. Har fått för mig att det är en Korg Kpr-77, ganska rejält komprimerat o Eq:at.

Vet inte, men får du till basen så tror jag en sån klickig kick skulle sitta fint i din låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Olsberg att detta verkligen sticker ut. 😮

Skitcoolt...tycker du har fått till en schysst blandning av dataspel, pop och rock (nästan) med en klyschig refräng. 😛

Hade varit kul att höra den som en radiodänga på NRJ eller MIX Megapol.

Hade dock velat ha lite mindre vocoder på rösten (lite svårt att urskilja texten)...det känns lite som att du drar på för fullt med den nu genom hela låten förmodligen pga, som du säger, att det är första försöket. 😮

Känns om du skulle göra en liten finputsning på mixen för att få mer ljud i ljudbilden....låter lite torrt nu.

Bra jobbat! 😮

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade dock velat ha lite mindre vocoder på rösten (lite svårt att urskilja texten)...det känns lite som att du drar på för fullt med den nu genom hela låten förmodligen pga, som du säger, att det är första försöket. 😎

Uhm... går det att göra på nåt annat sätt än att vrida på den hela vägen? Man kan ju mixa in brus i carriersignalen... eller mixa in lite av modulatorsignalen efteråt, men iochmed att jag snarare pratar än sjunger så skulle det ju bara låta konstigt.

Tack förresten alla för all feedback, roligt att höra att så många gillar det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"you don't need chaaaarm"

😉

Gillar den frasen som fan, den och den helt suveräna inräkningen.

Låten får mig och tänka på ett gammalt Amigaspel som hette "chuck-rock". Det kanske var mer rock än pop i den, men den var lika "hitvänlig".

Får en att vilja dansa och lira tv-spel. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena tbruce!

Vill bara säga att jag är FULLSTÄNDIGT förälskad i den här sköna, poppiga, tv-spelsaktiga trudelutten! Jag lyssnar inte på sån här musik annars och har aldrig gjort, därmed har jag ingen erfarenhet nog att ge dej tips på vad du kan göra med mixen för att förbättra den.

Men vad finns det att förbättra? Version 2 som du lade upp tycker jag känns helt onödig. Snälla ändra inget! Den är så bra för att den är så lättsam och "o-basig". Är det inte så här sån musik ska vara?

Jag har låten uppe i Winamp på Loop-läge. Älskar den så jävla mycket!!! Vill ha den här på nästa fest jag anordnar. Får jag? :rolleyes:

Nej vänta, jag ångrar mej. Jag har något att säga till om. Lyft fram baskaggen lite och snärta till den lite extra. Låt den underbart sköna basgången sköta basen. Och lyft fram "xylofonen" som spelar melodin när du du inte sjunger refrängen.

I övrigt kan du ignorera alla andra tips! 😆

Keep it up!

Nä, nu ska jag tralla vidare! "Anyone can be the popstar, anyone can be the star..." 😲

Hare bra!

//iHz

Ps. Vad använde du för grejer till den här låten? DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj. Sån respons blir man mkt glad av. 😄 Framförallt om du är typ "ovan" vid sån här musik och ändå gillar det liksom.

Är det en privatfest så får du såklart spela den, förmodligen annars också men om det är nåt "större" så kan du väl bara säga till först? 🙂

Jag gjorde den här låten som jag gör det mesta, sequenceade o programmerade först nästan alla synthar o trummorna på en Korg Electribe EMX-1 (hårdvarumodul som typ har trummaskin o grejer inbyggt), och när jag fått det att svänga så spelade jag över det till datorn, där jag mixade och arrade upp det. Orgelljudet la jag också på i datorn, samt vocodern (Zerious Vocoder, ett otympligt men gratis standalone program... knappast den bästa vocodern som finns men den gör jobbet och gratis är gott 😉 ).

Förresten... texten ska vara "Anyone can be a popstar"... 😉 Är tydligen fler som hört fel på det också. Får väl helt enkelt döpa låten till det så ingen missar det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, den där EMX1:an verkar ha en rätt så hög vill-ha-faktor! Vart köpte du den?

Förresten, kan du lägga ut sångtexten? Hade vart jättekul att kunna den utantill 😉 hehe

Hare bra!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte den på Jam för snart två år sen... drygt nio tusen kostade den då, borde ha gått ner i pris för det var en hyfsat ny modell då. Finns mer info om den här: http://www.korg.co.uk/products/dance_dj/mx1/dj_mx1.asp

Här finns lite av Korgs demo-patterns att lyssna på: http://www.korg.com/EMX1/EMX_Patterns.htm (är gjorda med endast den burken och inget annat typ).

Finns förmodligen en hel del andra apparater som är liknande, men jag gillar denna och den kan det mesta jag behöver. 😉 Den känns lite mindre leksaksaktig än typ microkorgen eller vad den heter t ex.

Innan detta börjar likna reklam allt för mkt så ska jag dra texten istället. 😉

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar, popstar, popstar, popstar, pop-pop-pop-pop-pop-popopopopopopopopo /

you don't need talent / you don't need skills /

you don't need good looks, not even a voice that fulfills /

you don't need lyrics / you don't need notes, don't even need to try /

you know the only thing you need is something anyone can buy /

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar /

you don't need money / you don't need no work at all /

you do-do-don't need to strain yourself even with as little as a phone call /

you don't need charm / you don't need attitude, don't need appeal /

bu-bu-buy a drummachine and all your daydreams will be real /

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar / anyone can be a star / just buy a drummachine / 'cause you know /

anyone can be a popstar /

anyone can be a popstar /

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurre (oregistrerad)

Hahaha, jag var djävligt skeptisk först.... men nu har jag lyssnat lite... och jag måste fasimej erkänna, den är skööön!!! :rolleyes:

Slår vad om att du blir popstar på den 🙂

Mumsigt och roligt med nåt annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha fan va bra... denna skulle funka med "riktig" sång, om någon klarar att ta alla snabba småtoner. 😛

om det skulle vara riktig sång skille jag lite lite extra dist på sången i refrängen för att feta upp.

eller va fasen. skit i det. låten är grym. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...