Jump to content
Annons

Vill lära mig spela trummor.


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Har köpt ett trumset som jag spöar skiten ur så mycket jag bara kan! Och undrar om ni har några bra övningar eller tipps på böcker eller multimedia som är bra för att lära sig ifrån. Har märkt att det inte är någe bra att tappa stockarna hela tiden. *har träningsvärk av allt plocke-pinn*

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en svensk serie instruktions-DVD:er som heter Plej! varav den ena är för trummor (finns även gitarr, keyboard m.fl). Den bör din musikaffär kunna ta in om de inte har den. Har för mig att de kostar 299 kronor. Sedan vet jag att vi säljer ganska bra av en bok m. tillhörande CD-skiva av Per Lindwall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova "gratis-metoden". Anvand ett par bra hørlurar som stanger ljud ute, o spela efter så mycket musik du kan- i alla genrer - o forsøk att kopiera allt vad dom gør. Lyssna på samspelet mellan basen o bastrumman. "lock yourself into" trumslagarns feeling/time/groove.

Det fins mycket att lara utan bøcker, men sjalvklart kan du kjøpa bøcker/cd/dvd for att lara mer- framfor allt lesa noter.

"bankar sk.." av trummorna. Inte konsentrera deg på att spela hårdt,hårdt,hårdt - hitta feeling og groove først, sedan kommer hårdtspelandet av sig sjalv.

Som 4 åring, larde jag meg sjalv at spela trumset på ett hemlagat trumsett bestånde av fargburkar og kartonger o hemlagad bastrummepedal. Det ar over 30 år sedan.....

lycka til:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har spelat å hållt på med musik så länge så vet du nog hur du tycker att en trummis ska spela.

Svårigheten blir att utföra de, på vic firth's hemsida finns många gratislektioner som täcker en stor del av slagverk.

Det som jag rekommenderar är att lära sig "rudiments" (har ingen aning om vad de kallas på svenska, som de flesta trummisar får lära sig.

http://www.vicfirth.com/education/technique/wessels.html

Dessa övningar går igenom alla rytmiska mönster..

Om du lär dig alla så kan du spela allting, i princip :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

har spelat trummor i snart 10 år nu och har spelat mycket ur en bok som heter peter fältskogs trumskola. den är mycket bra, börjar med basic-grejer och blir svårare och svårare till medel nivå. kolla in den. kan nog köpas eller lånas på de flesta bibliotek å musik affärer (tex buller & bång i gbg, mycket bra affär)

mvh daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...