Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vet att liknande frågor har vart uppe förut, men min fråga är väl kanske en aning mer specifik:

Jag behöver rekommendationer på lurar som är:

- Stängda

- Kostar mellan 800-1400:-

- Färgar ljudet så lite som möjligt

- Är av god kvalitet överlag, inget dist vid höga volymer e.tc!

- Har en impedans på högst 55ohm

/Macke

Annons
Postat (redigerat)

Varför så lågt som 55 Ohm?

Edit: Har du kollat in Fostex T40RPMK2? De är slutna, lågohmiga och har rätt pris. Vad gäller kvalitet och omdöme så vet jag för lite. Men jag vet en studio som använder dom.

Redigerat av joachime
Postat

HD280 är 63 ohm, men annars klart attraktiva. Ligger runt 1200 kr om jag minns rätt.

Samma sak gäller Beyerdynamics DT-250 som är 80 ohm. Mycket prisvärda, 995 kr streetprice idag (listpris 1995 kr)

Jag har både HD280 och DT-250 i min ägo - till och med 2 st DT-250.

Föredrar DT-250 för rak frekvensåtergivning och detaljerat ljud. Föredrar HD280 när jag vill ha extra bra isolering från yttre ljud, de är extremt täta, 32 dB, litet mera "hängmatta" jämfört med Beyerdynamicslurarna, men helt OK. Litet mjukare ljud inte lika avslöjande.

Men som sagt, ingen av dem klarar 55 ohmsgränsen om den är absolut...

Postat

Sony MDR7506. Lite hängmatta där också, saker tenderar att låta väl bra. Men himla tydliga i detaljer och knäppar och sånt. 24 Ohm om jag minns rätt. Rätt vanliga i studios till sångarna.

Gunnar

Postat

som en fattig man har jag den senaste tiden blivit tvungen att jobba med beyer dynamics DTX700 (de lurar man fick med som premie vid helårsprenumeration av studio förut) och dom funkar faktiskt rätt bra. (slet sönder sladdkopplingen in i lurarna på mina sennheiser 😕 )

en länk till lite spec: klicka

Postat (redigerat)

Jag lyssnar i ett par JVC HA-D95. Riktigt hyfsade faktiskt! Den enda nackdelen jag kan komma på just nu är att den är rätt så basig. Väldigt billiga också!

Vad säger ni andra?

Redigerat av iHz
jonathan j (oregistrerad)
Postat

Tja.

Har ett par koss pro4aa som sägs vara studio-standard sedan 70-talet typ, men dom var för tunga. Visst låter dom bra och sluter som inga andra jag testat.

Köppte för något år sedan audio-techica athm40 och dom är, förutom otroligt sköna väldigt välljudande och raka. Kan varmt rekommendera dom i 1000 kronorsprisklassen.

mvh jonarhan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.