Björn Olsberg Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 Sedan några dagar finns nya versionen av Lame 3.96. Lame har gjort sig känd för att vara den bästa mp3-kodaren i fråga om kvalitet, men också för att den är gratis att ladda hem. Observera att du behöver en licens för att kunna använda kodaren lagligt. Om du redan har en laglig inhandlad mp3-kodare (som exempelvis medföljande i Cubase) men vill kunna producera bättre kvalitet med Lame, borde allt vara grönt - om vi tolkar lagen på rätt sätt. Missa förresten inte Studios stora ljudkodartest som startar i nummer 4-04! Länkar: mitiok.cjb.net Rarewares Skal: Razorlame
Björn Olsberg Postat 15 april 2004 Trådstartare Postat 15 april 2004 Hmm varför döpa en produkt till Lame? 😳 Klassisk nördig Unix-vits 🙂 Gnu-licensen skriv ut "Gnu's not Unix". Lame skrivs ut "Lame ain't an mp3 encoder" Har alltså inget att göra med snygg namngivning eller ens en tanke på marknadsföring. Snarare tvärtom.
Utan Namn Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 Hmm varför döpa en produkt till Lame? 🙂 Klassisk nördig Unix-vits 🙂 Gnu-licensen skriv ut "Gnu's not Unix". Lame skrivs ut "Lame ain't an mp3 encoder" Har alltså inget att göra med snygg namngivning eller ens en tanke på marknadsföring. Snarare tvärtom. Så mp3-kodaren är inte anpassad för Lamers då 😳
patrik Postat 16 april 2004 Postat 16 april 2004 Klart uppskattad info, ska genast tanka denna och testa!
Mattis Postat 16 april 2004 Postat 16 april 2004 ett litet MAD-test: http://www.underbit.com/resources/mpeg/audio/compliance/
Björn Olsberg Postat 19 april 2004 Trådstartare Postat 19 april 2004 Finns den för Macos 10eller? Den senaste versionen har jag inte hittat, men version 3.91 finns här. Är du lagd åt det hållet, kan du lada ner källkoden från Sourceforge och kompilera programmet själv. Kompilator ingår såvitt jag vet i installationen till OS X. Observera att Lame inte är optimerat för PowerPC från början och att den bästa prestandan uppnås med Intel/AMD-processorer. Dock blir ju ljudkvaliten förstås densamma! En Lame-kodare är iTunes Lame Encoder - och Ripbreak är ett grafiskt gränssnitt för Lame om du inte använder Itunes.
MusikMakaren Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 Bra encoder...men...kan man skriva in info som artist, låtnamn m.m. eller är det bara jag som inte hittat den funktionen...eller är för korkad för att begripa hur man gör? /Jan Olof
patrik Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 Bra encoder...men...kan man skriva in info som artist, låtnamn m.m. eller är det bara jag som inte hittat den funktionen...eller är för korkad för att begripa hur man gör? /Jan Olof Nej det kan du inte. LAME gör bara .wav till .mp3 vill du ha ID3 taggar och motsvarande får du skriva in dem via Winamp eller använda något Tag program.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.