musik (oregistrerad) Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 Hej! En ny tråd i ämnet musik och ljudskapande. Jag var på konsert igår med brorsan och en kompis. Konserten var fenomenal, den var helt fantastisk! Och alla som var där tyckte likadant. Och alla som varit på denne artist med bands helt fullsatta konserter i USA och Canada runt innan trippen till lilla Sverige och Danmark lär ha tyckt likadant, enligt amerikansk press... 140 guld- och platinaskivor talar sitt egna språk. Men nu kommer jag till frågan: Igår var där kanske 80-90 pers (!!!). Det är faktiskt sant. Iofs har marknadsföringen varit så minimal det bara går. Inte en enda riktig annons har jag sett. Inte ens pressen var där, så inga recensioner finns nånstans. Kompisen tyckte det var skämmigt, som han uttryckte saken. Min fråga är alltså: Var går gränsen för en inställd konsert? De lär inte ha fått täckt kostnaderna. 😛 :musik
Egghuvud Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 Vem var det du såg? Inte för att det är viktigt för din fråga, men man blir nyfiken. Jag har varit på sådana konserter där jag tyckt att det var mer eller mindre pinsamt att inte fler människor bevistade en konsert som jag tyckte var helt fantastisk. Mest tydligt i minnet är Fläskkvartetten på en klubb i Malmö. Kanske femtio betalande för ett band som jag tycker höll/håller världsklass. Det blev en otrolig konsert i vilket fall som helst. Bandet gav verkligen järnet. Svettigt tight och t o m min hårdrockskompis "dansade" loss (fast först efter några stadiga vodkashots) Annonsering är nog så viktigt. En del arrangörer vet inte vad de pyssalar med helt enkelt. 😛
denton (oregistrerad) Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 Jag var på Van Halen en gång i globen och då var det "bara" ca 4000 besökare där, och jag kan säga att globen såg väldigt tom ut då. Den konserten kan ju inte heller har gått ihop, mendet måste väl vara arangörren som får stå för smällen bandet lär ju få betalt. Sen har jag varit på Louise Hoffsen när det var 12 betalande, men hon körde ändå. Mitt eget band spelade på en krog då det kom 3 st varav en blev utslängd, då fick man betalt för att packa upp och packa ner utrustningen.
monkeystrike Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 (redigerat) vilken artist? supernyfiken. tja 80-90 pers är ju ingenting, men å andra sidan är det ju relativt. det är ju inte ovanligt att även stora artister spelar i mindre lokaler. det beror ju helt och hållet på "credden" på och i lokalen. edit: för att svara på din fråga jag tycker det beror helt och hållet på artisten, hurpass "vardagsrums-mys" det är. men en megastjärna med en halvfull lokal är nog dödskyssen för artisten, hur bra konserten än må vara. Redigerat 30 september 2005 av monkeystrike
mornel Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 Det beror ju jättemycket på vilken artist det är, som flera redan har skrivit. Om Slaskhinken och hans fulla hejdukar, ett lokalt fritidsgårdspunkband, har spelning och 90 personer kommer tror jag att de är jättenöjda, medan U2 nog skulle bli lite besvikna med de siffrorna.
Bebopkeys Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 Jag har själv spelat inför 10 personer i Örebro en gång med ett, på den tiden, relativt känt band. Fantastisk upplevelse. Det visade sig ganska snart att personalen på rockklubben i fråga tyckte hjärtligt illa om bandets musik och därför inte hade satt upp några affisher på stadens gator och torg. Vi fick ingen mat heller När det gäller stora band så är det mycket underligt om bokningsbolag och arrangörer inte gör allt dom kan för att få folk till konserten eller ställer in arrangemanget när man ser att det inte går ihop.
Stinkey (oregistrerad) Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 En riktigt bra artist ger ju järnet ännu mer om det är folktomt. Ryktet om "den där jävla bra konserten" som nästan ingen såg, är nog rätt bra reklam inför nästa gång. Sen om man älskar att spela gör man ju det vare sig nån annan lyssnar eller ej. Och jag är oxå nyfiken vem det var du såg!
musik (oregistrerad) Postat 30 september 2005 Postat 30 september 2005 (redigerat) Hej Gubar! Klart jag ska säga vem det var. Medvetet höll jag undan den info:n från början för att få en liten diskussion i tråden. Tackar för det. Randy Bachman med band, den ledande låtskrivaren i Guess Who och Bachman-Turner Overdrive, sedermera producent och gästmusiker åt ett flertal band och artister. Bland annat Soundtrack of our lives. En av deras gitarrister, Mattias, gästspelade för övrigt på slutet på en och annan låt. Platsen var Stenhammarsalen, Göteborgs Konserthus, 410 platser bara. Konsertturnén denna gång är en varierad konsert med en massa bakgrundshistorier mellan låtarna. Trevligt grepp. Autografbord och sedvanlig försäljning var det efter konserten. Fick tag på senaste plattan som är en renodlad jazzplatta faktiskt, där han spelar med en del andra kända namn också. Men jag fick även tag på en speciell begränsad numrerad utgåva (LP + cd) av sammankomsten mellan Soundtrack och R Bachman i Vancouver, plus skaka hand, få den signerad och växla några ord med idolen. Kändes mäktigt. De lovade dyka upp igen på Sweden Rock Festival. Det är väl i juni 2006? Har aldrig varit på den. Är det kanon eller? Såg nån spellista från vad jag tror var förra året om jag inte missminner mig, och då spelade tydligen t.ex. Kansas, Nazareth och Candlemass...som exempel bara. 😏 :musik Redigerat 30 september 2005 av musik
Emil Postat 1 oktober 2005 Postat 1 oktober 2005 Måste faktiskt erkänna att trots att jag oavsiktligt sysslar en del med namedropping aldrig har hört talas om den där snubben, kanske inte är min musik bara. Dock så tror jag inte heller att någon alls av mina vänner känner till honom varför antalet besökare blir lätt att förstå (dock inget sagt om hans begåvning). 😏
Stinkey (oregistrerad) Postat 1 oktober 2005 Postat 1 oktober 2005 Hans publik börjar bli så gamla att dom sitter på en massa huslån och barnbarns passningar och där går både pengar och ork att vara uppe och lyssna på buller. När jag låg i lumpen 74-75, spelade vi sönder deras plattor i jukeboxen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.