phod (oregistrerad) Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 Undrar ifall någon har tips och erfarenheter av remastring av gamla demokassetter. Det bör påpekas att det främst handlar om rock och punk demos. Även äldre liveinspelningar distribuerade på kasett. Är det någon som har tips på hur jag minskar bumligheten i ljudet, vilket utöver kassetten som medium förmodligen är orsakat av dålig rumsaukustik och eventuellt halvt rundgång, stående vågor i replokalen och andra galna artefakter här och var. Tror mig kunna få ett lite bättre ljud genom att sänka de lägre frekvenserna med EQ, notcha vissa frekvenser där det ligger instrument samt eventuellt lägga på lite spectralizing. Men främst är det nog rumsaukustiken som kommer ge problem. Någon som har fler tips? Har aldrig greppat exakt vad "TapeHiss" är för något, kan någon förklara vad som kännetecknar detta och ge något förslag på plugin för detta som är beprövat bra?
Claes Holmerup Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 (redigerat) Dålig rumsakustik är våldsamt svår att göra något åt i efterhand. Du måste nog helt enkelt prova dig fram med en svepbar eq tills du hittar rätt frekvenser att dämpa... "Tape hiss" är helt enkelt bandbrus. Om du har ett parti där ingen musik spelas, så kan du använda en de-noiser som analyserar det "tysta" stället och sedan filtrerar bort ljudet som är likadant genom hela låtarna. Det kan bli ett hyggligt resultat (hyggligt, men inte jättebra....), men om man överdriver inställningarna, så försvinner mycket diskant på köpet - och då blir det mindre kul. Arboretum Restoration-NR ( http://www.arboretum.com/products/plugins/...ation_main.html ) är ett exempel på en brusborttagare med analysfunktion - men det finns säkert fler... Redigerat 15 april 2004 av Claes
phod (oregistrerad) Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 ok, ja det verkar som att det är galet EQ:ande som gäller samt noise-reduction givetvis. Tack så mycket för tipset om Arboretum Restoration-NR pluggen, ska ta och testa demon. Är väldigt glad annars för Cool Edit / Audition när det gäller noisereduction. Lite off-topic, men de som läser detta och rippar vinyler bör läsa följande artikel Effective Decrackling. Det är knappast en trivial arbetsmetod, fast det är extremt effektivt och man förstör inte transienterna på samma sätt som när man kör decrackling över ljudet rakt upp och ner. Finlir för finsmakare med andra ord 😳 Någon mer som har tips när det gäller restaurering av bumliga/burkiga demoinspelningar?
spaceman Postat 15 april 2004 Postat 15 april 2004 ok, ja det verkar som att det är galet EQ:ande som gäller samt noise-reduction givetvis. Tack så mycket för tipset om Arboretum Restoration-NR pluggen, ska ta och testa demon. Är väldigt glad annars för Cool Edit / Audition när det gäller noisereduction. Lite off-topic, men de som läser detta och rippar vinyler bör läsa följande artikel Effective Decrackling. Det är knappast en trivial arbetsmetod, fast det är extremt effektivt och man förstör inte transienterna på samma sätt som när man kör decrackling över ljudet rakt upp och ner. Finlir för finsmakare med andra ord 😳 Någon mer som har tips när det gäller restaurering av bumliga/burkiga demoinspelningar? Testa T-Racks demo på http://www.t-racks.com/Main.html?TRDownload Finns som plugin eller standalone. Ska du använda standalone varianten som filtrerar en låt från en fil i T-racks så måste du ha ett tredje medium som spelar in den remastrade låten från datorn...
Kill All Autotuner Postat 17 april 2004 Postat 17 april 2004 Hejsan, Tänkte tipsa härmed om en burk som Behringer har gjort och som heter Ultrafex Pro. Översatt från manualen så genererar burken ett öppnare sound i allt musikmaterial som man kan tänkas slänga i den, genom att den selekterar frekvenser i materialet som behöver fasskiftningar för att höras bra i lyssningen. Tänkte på din Bummelbas där, ocg framförallt att du vill remastra kassettmedium, som i sig själv har problem att låta bra. Jag äger själv en som jag använder i det mesta. Jag kan intyga att det inte är en hokus-pokus burk utan ett seriöst verktyg för all sorts mastering. Har glottat i manualen just nu och det står till och med att Behringer lovar : "Superkopior av kassettmedium som låter bättre än originalet " Jag har kopplat min Ultrafex till tape-monitorn till förstärkaren, då kan jag lyssna och jämföra med originalljudet när jag vill och varje gång frågar jag mig varför det låter så platt och intetsägande när den inte är ikopplat - den är numera ikopplat för jämnan , allting låter så mycket klarare och luftigare också på mycket lägre volym än vanlig monitorlyssning. Vill du mastra kassetter med den så kopplar man Ultrafexen mellan kassettdäck och till det medium du vill mastra. Någon nämnde Behringer Edison ochså. Det är egentligen en avancerat stereobreddare som kan lite enkla fasförskjutningar. I en Ultrafex så har du möjlighet att förutom kontrollera stereobredden också avgöra hur mycket fasriktig bas du vill ha (bummelbas adjö) och samtidigt välja om du vill ha med Exciter effekter (genererar harmoniska övertoner - kan vara bra ibland vid speciellt livlösa inspelningar) Om du har material där allt ljud verkar drunkna i nån sorts kakafoni och kör den genom en Ultrafex så kommer du att häpna 😆
Kill All Autotuner Postat 18 april 2004 Postat 18 april 2004 Hej igen...... Kom att tänka på ytterligare ett tips ....... Om du kör från ett kassettdäck och spelar av din kassett , försök att ta bort själva luckan medans den går, ta fram en liten ficklampa och leta efter en skruv som sitter jättenära tonhuvudet, skruven är med vilje lätt att nå med en liten elektronikmejsel, därför att skruvandet justerar avspelningsvinkeln till bandet. Sätt en elektronikmejsel och skruva försiktigt medans du spelar, i vissa fall hör man en dramatisk förbättring av diskant , då har du hittat rätt ! Anledningen är nämligen att om du spelat in en kassett på en bandare och sedan spelar av den i en annan så kan kalibreringen av vinklar vara helt annorlunda mellan bandare 1 och 2. Vissa kassettdäck har ett speciellt reglage för detta änamål, man slipper pilla då, t.ex. så har NAD alltid haft reglaget på frontpanelen i sina kasettdäck. Lycka till med pulandet.
Fierze Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Ett enkelt handfast tips är att sänka EQ runt 250Hz, i detta spektrum finns mycket av det man kallar "bumlighet". Om elbas el. dylikt ligger i dessa frekvenser får man experimentera, oftast ligger den ju betydligt lägre, liksom kicktrumma. 😛
phod (oregistrerad) Postat 4 maj 2004 Postat 4 maj 2004 Tack så mycket för era tips. Ultrafexen låter mycket lovande. Ska läsa lite mer om den och när ekonomin tillåter blir det nog att jag köper en. Rimligt pris på den begagnad. Ska prova de andra tipsen också så fort jag får tid. Läste en intressant sak i senaste nummret av Studio. Jag citerar från sidan 46 och punkt nummer 17 i Per Boysens Logicartikel: "Vid inspelningen komprimerade jag lite, klippte bort rumsaukustik med en mjuk expander.." Artikeln gällde ett ljudspår med inspelad sax. Är det möjligt att använda en expander på en färdig mix som i mitt fall en demoinspelning för att få bukt på rumsaukustik? Eftersom det i mitt fall då blir ett "kirurgiskt ingrepp" bör jag nog hålla mig till vissa frekvenser och säkerligen ganska speciella inställningar. Någon som kan tipsa lite?
gcs (oregistrerad) Postat 22 maj 2004 Postat 22 maj 2004 Man kan nog inte säga precis hur man ska göra om man vill renovera en gammal dålig inspelning. Men en sak är säker och det är att man behöver ett parametriskt filter och då minst ett fyrbands med variabelt Q-värde. Att ta bort bandbrus är ingen lätt sak med analoga hjälpmedel. Jag bruka använda mig av en trebands expander från dbx för att åtminstonne bli av med den brusförhöjningen som kommer från användningen av det parametriskafiltret. Jag har försökt att använda mig av den brusreduceringen som finns som plugg till Protool men den är inge bra. Det bästa som jag vet heter Cedar den tar bort brus, skrap, knäppar och eventuella stereo azimut problem som kan uppstå med gamla band. Det finns två andra som också är bra men det handlar nu tyvärr om en annan division av grejor. Men som sagt ett bra parametriskt filter och ett gott öra det är en bra hjälp.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.