Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejhej!

Jag kan riktigt, riktigt lite om studios, inspelning m.m, men jag funderar på att skaffa mig en liten hemmastudio, främst ämnad för hiphop. Nu är det så att jag inte vet vad som behövs för att få fram bra, rent ljud, och vad man använder olika saker till.

Tex. om det kommer ett svar "Du är i behov av en kompressor!" - Det säger mig ingenting.

Jag vet att det är vanligt med topics om studiohjälp, men när jag har sökt så hittar jag nästan bara folk som behöver hjälp med studios med gitarr och allt möjligt.

Jag ska bara sjunga och rappa, har en dator, inget annat.

Och det är ingen lyx-studio jag är ute efter, utan en bra, relativt billig sådan.

Vore riktigt schysst om ni kunde hjälpa mig!

Om det nu finns någon annan bra, informativ tråd så får ni gärna länka den.

Tack på förhand/ Huuuz

Annons
Postat

Jag har inte släppt något, har inte spelat in något, har inget speciellt namn än.

Det kommer med studion 😆

Själv då?

Postat

Om går igenom dina gamla papperstidningar så har Studio skrivit en hel del bra nybörjarguider. Ditt lokala bibliotek borde ha dem om du inte själv har köpt Studio tidigare. En bra bok om just det tekniska är "Digital ljudinspelning i ett nötskal" (Dummies serien på svenska) som du bör kunna få på biblan när du ändå är där. Be om fjärrlån om de inte har den själva - kostar en tia eller så. Den är som sagt tekniskt orienterad och fixar så att du kan få koll på kompressorer och annat jox. Inte helt nödvändig, men bra läsning om du orkar.

Vad behöver du då för prylar?

Jo:

Rap:

1 st. Mick.

1 st preamp för att förstärka signalen från micken så den passar ihop med ditt:

1 st ljudkort.

Lyssning:

1 st hörlurar (ett måste vid sånginspelning - kör du i högtalare får du med ljudet du sjunger till)

ev. 1 par studiomonitorer (högtalare alltså). Dessa får gärna vara aktiva (dvs ha inbyggda förstärkare). Monitorer är inte absolut nödvändigt och i början kan du kanske klara dig med din vanliga stereo, men när du säger rent ljud så är det en signal att du behöver ett par högtalare som inte färgar ljudet. Monitorer är byggda för att ge en så ärlig bild som möjligt.

Beats/syntar:

Antingen kör du helt med hårdvara och köper syntar, keaboards och trummaskiner för glatta livet eller så använder du program och nöjer dig med en midi-klaviatur som ger dig möjlighet att spela på syntarna som finns i dina program.

Mjukvara:

För att spela in så behöver du ett sequenserprogram. Ett populärt program är Cubase som finns i många versioner med varierande priser. Tracktion 2 är en uppstickare som jag gillar eftersom det är så enkelt, men ändå kraftfullt. Det finns hur som helst mängder. Det populäraste inom elektronisk musik är Reason, men där kan du inte spela in din rap på ett vettigt sätt. Syntarna i Reason är väldigt bra, men för att fixa problemet med att spela in sång så får du köra Reason tillsammans med exempelvis Tracktion eller Cubase och koppla ihop programmen med en teknik som heter ReWire.

Mitt tips är att ladda ned demon på Reason och se om du gillar programmet. Finns iofs demo på Tracktion också, men det ingår inte lika mycket syntar där - särskilt inte i demon. Gillar du Reason så går det att köpa det ihop med ljudkortet audiophile 2496 för samma pris som bara Reson (3895kr), och då är du en bra bit på väg. Ljudkortet går bra ihop med vilken mick och preamp som helst.

Tyvärr finns det hur mycket som helst att skriva, så säg till vad som är mest akut så utvecklar vi resonemangen. Ett hett tips är väl annars att börja med att testa demoprogram för att se vad du gillar. Ofta finns det bra paket att köpa med vissa program. Själv köpte jag först och lärde mig sedan, vilket göra att jag måste köpa nytt och byta upp mig en del fortfarande.

Lycka till!

/Dagon

Postat

det bästa är att börja med musiken. Testa demoprogram. Kom in i hur det funkar. Sen känner du hur du vill jobba och vad du saknar. Man lär sig hela tiden mer och mer och förstår vad man saknar och vad man vill ha.

En bra budget för hårdvara är kanske 4000:- för ljudkort/mic/mixer(preamp)/hörlurar.

Mjukvara kostar ju en hel del, så testa demoversioner först.

Allt som allt kanske kalaset kostar 10.000:-

Postat

Tackar ! Måste bara checka, är preamp och mixerbord samma sak? Om inte, hur viktigt är mixerbordet?

Sen så finns det ju en jävla massa olicka mickar, dynamiska, kondensator m.m

Vad är jag är ute efter?

Rekommenderar ni någon speciell mick och preamp och dylikt?

Ännu en gång, tack för all hjälp! 😕

Postat

Nu ska vi se här. till ljudkort så skulle jag nog rekomendera

audiophille 2496, det är ett kort som många undergrowrappare använder och kostar runt 1000 kr

sen mikrofon finns det massor att välja mellan, men till att börja med kansek du skulle kunna titta på Studio Projects B1 som också kostar runt 1000 kr

Postat

preamps (förförstärkare) finns både separata, i mixerbord och i vissa ljudkort.

det behöver du för att förstärka signalen från micen till ljudkortet.

audiophile 24/96 har bara rca in/ut gångar (såna där röda/svarta som sitter på steron,tv´n mm.) så du måste ha en sladd som passar mellan ljudkort och preamp/mixer.

vissa micar kräver fantommatning och det brukar finns på de flesta mixerbord och preampar.

som nybörjare vill man för det mesta hålla nere utgifterna till man vet hur mycket man kommer att hålla på.

därför bör du kolla tex. Behringers prylar, billiga och helt ok.de har nån preamp för ca 995:- som fick bra kritik i studio förut (kvalitet jämfört med priset).

förslag på prylar:

audiophile 2496 995:-

behringer mixerbord eurorack UB802 568:-

mic: behringer b1 och studio projects b1 ca 950:- (båda fick bäst betyg i studios test av billiga micar)

Postat

De flesta tipsar om B-1, men är det verkligen vettigt att köra på en kondensatormick när man vill rappa? De är ju lite känsligare för stötar m.m. och går inte att köra handhållet.

Postat (redigerat)
De flesta tipsar om B-1, men är det verkligen vettigt att köra på en kondensatormick när man vill rappa? De är ju lite känsligare för stötar m.m. och går inte att köra handhållet.

tror du att man går runt i rummet och håller i micken när man reccar rap eller? 😄

"Edit: förstår faktiskt inte alls vad som kan vara bättre med en dynamisk mik för just rap inspelningar..

Redigerat av MickeMikrofon
Postat

tror du att man går runt i rummet och håller i micken när man reccar rap eller? 😎

Ja, det trodde jag faktiskt. 😄

Men då lärde jag mig nåt idag också! 😄

Postat

När jag ändå håller på, hur viktigt är mixerbordet? Är det värt att satsa på ett mixerbord istället för preamp ? Eller man kanske behöver preamp även fast man har mixerbord..

Postat (redigerat)
När jag ändå håller på, hur viktigt är mixerbordet? Är det värt att satsa på ett mixerbord istället för preamp ? Eller man kanske behöver preamp även fast man har mixerbord..

Jag ger mig inte utan försöker mig på ett svar till... 😮

Du behöver ingen preamp om du har mixer, eftersom de flesta mixers har inbyggda preampar, men det kan ju bli bättre ljud om du har en extern preamp. Se bara till att välja en mixer med fantommatning om du ska köra en kondensatormick utan preamp.

Jag skulle nog säga att mixerbordet inte är så viktigt i början. Så länge du inte ska göra några avancerade prylar så räcker det långt med ljudkort + preamp + mick.

Edit: Mick bör man ha också... 🙂

Redigerat av Gote
Postat

tror du att man går runt i rummet och håller i micken när man reccar rap eller? 😮

Ja, det trodde jag faktiskt. 🙂

Men då lärde jag mig nåt idag också! 😮

haha coolt 😄

ja man kan inte veta allt här i världen inte ;]

Postat

tror du att man går runt i rummet och håller i micken när man reccar rap eller? 😮

Ja, det trodde jag faktiskt. 🙂

Men då lärde jag mig nåt idag också! 😄

haha coolt 😄

ja man kan inte veta allt här i världen inte ;]

Nej, det hade ju inte blivit mycket till forum... 😄

Vilket ljudkort ska jag köpa?

M-audio audiophile.

Vet jag väl 😮

• 2 veckor senare...
tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog välja en stormembrans mick till rapp. Den ger en krispigare diskant och en tydligare bas generellt sätt i jämförelse med en dynamisk. Jag skulle också råda till ett billigt ljudkort (audiophile 2496 t.ex.) och en mick preamp. ART tube MP är väl en av de billigere mic.preamparna. Vidare vill du garanterat ha ett puffskydd till din mick. (Du vet en sån ring men nylonstrumpetyg!).

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag skulle nog välja en stormembrans mick till rapp. Den ger en krispigare diskant och en tydligare bas generellt sätt i jämförelse med en dynamisk. Jag skulle också råda till ett billigt ljudkort (audiophile 2496 t.ex.) och en mick preamp. ART tube MP är väl en av de billigere mic.preamparna. Vidare vill du garanterat ha ett puffskydd till din mick. (Du vet en sån ring men nylonstrumpetyg!).

Fast dynamiska mickar ger ofta bättre tryck. Krispig diskant är oftast inte så där jätteviktigt när det gäller rap.

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat
Fast dynamiska mickar ger ofta bättre tryck. Krispig diskant är oftast inte så där jätteviktigt när det gäller rap.

Tja...

Det är väll en smaksak. Själv tycker jag att fet rapp ska ha en "in your face" närhet, vilket kan vara svårt att skapa med en dynamisk mick.

/tRasH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.