monkeystrike Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 (redigerat) hej! jag har stött på problem med min musikdator. jag upplever knaster om vissa vstinstrument, och jag har en relativt bra dator så jag antar att det handlar om att nån hårdvara kanske inte är kompatibel(??) här är min uppsättning: Grafik: MSI GeForce FX5900XT 128Mb DDR TV-out DVI VIVO RETAIL AGP Moderkort: ASUS P4C800-E Deluxe i875P SATA RAID Audio GB-LAN Firewire Socket478 ATX Processor: P4S478P8-28R Intel Pentium 4E Prescott 2.8GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 Ram-minne: TwinMOS Original 1024Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz HD: Maxtor DiamondMax Plus9 6Y080M0 80Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA Ljudkort: Audiophile 24/96 Cubase SX 2.2 Halion 2 Kontakt 2 (demo) Jag själv gissar på att det kanske kan vara mitt grafikkort, att det helt enkelt är för resusrskrävande å starkt? 😕 Är det något här som är ökänt? andra tips eller idéer? tacksam fär all tänkbar hjälp! Redigerat 29 september 2005 av monkeystrike Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 (redigerat) Ofta när det handlar om knaster så är det latencyn som spökar, men om du har ASIO drivrutiner till ditt ljudkort (antar att det är ett m-audio du har) så ska det troligen fungera. Är det resurskrävande pluggar som sprakar, sprakar hela projekten när det är mycket i dem? Om så är fallet, testa att öka din latency i din sequencer och se om det hjälper. Redigerat 29 september 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
monkeystrike Postat 29 september 2005 Trådstartare Dela Postat 29 september 2005 japp, ljudkortet är ett m-audio delta audiophile 24/96. jag har asio-drivrutiner, och latencyn är ganska hög ja. mja, jag öppnar ett nytt projekt, öppnar halion, slänger in lite samplingar (inga stora alls), börjar leka med filter å så: tadaaa! knaster.. speciellt när jag tweakar med filterknobarna. trodde först det var någon bugg i halion, men så testade jag ett kontaktdemo å samma sak där.. *drömmer tillbaks till stunderna med min aka s1100* Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Du har ett riktigt bra ljudkort (som bland annat brukar användas av vissa "musikdatortillverkare"). Om du vill göra något för att snabba upp din dator så kan det vara att byta minnen. Ditt ljudkort klarar snabbare minnen, PC3200, 400MHz. Jag skulle dessutom välja något annat än Twinmos. T ex Kingston, Corsair etc. Du bör också fördela minnet på två likadana "sticks" alltså två minnen i var sin sockel (2 x 512 MB) , det framgår inte om du har det idag. Om det sedan löser ditt problem med knaster är en annan sak. Men du får i alla fall bättre minnesbandbredd så det bör göra skillnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PBM Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Har hört från flera audiophile-användare att de har problem med knaster. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
monkeystrike Postat 29 september 2005 Trådstartare Dela Postat 29 september 2005 jag tror inte det är minnet som spökar. med tanke på att det börjar knastra om filtrerna direkt, med endast några samplingar inladdade. ja audiophile är ju gjort för musik, men det är kanske inte ett top of the line-kort. dock är ju ljudkortet från 2001 om jag inte minns helt fel (hängde med datoruppgraderingen förra året). det kanske inte pallar med cubase sx2 å halion2.. å kontakt 2. men ändå, det är ju gjort för musik..... dock trist att behöva köpa nytt ljudkort å upptäcka att det var t.ex hd:n som inte var kompatibel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Det är möjligt. Men det är i alla fall ganska stor skillnad på minneshastighet. OM det dessutom är så att du har bara ett minneschip i stället för två så begränsar du bandbredden ganska avsevärt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
monkeystrike Postat 29 september 2005 Trådstartare Dela Postat 29 september 2005 (redigerat) det är 512x2. ok må så vara. men 1024 i ramminne måste väl ändå klara av EN sampling med ETT filter på? 😆 snart sparkar jag sönder mitt helvete till dator å köper en frost 😉 då kan inget eller ingen hindra mig från att bara göra musik å slippa teknologidjunglen... har inga problem med att skuldsätta mig ett år framöver om jag bara får göra musik! 🙂 .......... 😉 ......... Redigerat 29 september 2005 av monkeystrike Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 det är 512x2. ok må så vara. men 1024 i ramminne måste väl ändå klara av EN sampling med ETT filter på? 😆 snart sparkar jag sönder mitt helvete till dator å köper en frost 😉 då kan inget eller ingen hindra mig från att bara göra musik å slippa teknologidjunglen... har inga problem med att skuldsätta mig ett år framöver om jag bara får göra musik! 🙂 .......... 😉 ......... Visst säkert. Jag ville bara peka på en grej som borde leda till bättre fart på datorn eftersom du frågade om just hårdvaran i din första post... Jag skulle uppgradera minnet. Du borde dock kunna få den här burken helt OK, det är som sagt ett mycket bra moderkort som brukar sitta i flera s k "musikdatorer". Tanka hem några testprogram - om du inte har redan - och kolla hur datorn mår. http://download.guru3d.com/sandra/ Och detta för att kolla om minnena är OK: http://www.memtest86.com/ Då ser du i alla fall om datorn verkar ha den kapacitet den bör ha och kan utesluta det problemet du frågade om från början. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Dina minnen ska palla, 1gb räcker långt. Försök snoka i enhetshanteraren efter konflikter (sånt är ju inte ovanligt). Annars så kan du ju testa ett annat ljudkort om du har nån polare som sysslar med musik, eller så kanske du kan höra i butik (men då får du väl räkna med att de vill sälja ett till dig också...). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 (redigerat) Dina minnen ska palla, 1gb räcker långt. Det gäller tydligen att vara tydlig. Det år inte mängden minne jag pratar om. Utan hastigheten. Han har gamla DDR333-minnen i maskinen. Men i övrigt är Nekos förslag helt OK. Redigerat 29 september 2005 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
monkeystrike Postat 29 september 2005 Trådstartare Dela Postat 29 september 2005 tackar innerligt för era tips. allt som får att felsökningen att fortskrida är uppskattat. jag tror jag först å främst ska låna en polares firewirekort å se om det blir bättre då. om det inte är ljudkortet så vet jag inte vad jag ska ta mig till...... eller just det ja, skuldsätta mig.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 (redigerat) När vi nu börjar närma oss helheten och inte bara pratar kapacitet på hårdvara så finns det massor som du kan titta vidare på. Förutom konflikter och delade IRQ, till exempel vad du har i övrigt i datorn som kan ta kraft. Vilka pluggar det eventuellt verkar vara som skapar problem. Drivrutiner. En helt ny installation av allt i datorn kan till exempel vara en idé, från scratch med nyinstallation av operativsystemet och uppdatering av detta på en nyformaterad hårddisk. Defragmentering av hårddisk. Optimera operativsystemet. Och så vidare. Listan kan bli ganska lång... Du har en bra grund att stå på redan! Det väsentliga som skiljer dig från en bra musikdator inköpt så sent som i våras (!) är minnena som är för långsamma och något större hårddiskar! Och det är enkelt och relativt billigt att åtgärda. Köper du en ny "musikdator" så måste du i alla fall konfigurera dina program och ett ljudkort. Så du kan stå och stampa på samma fläck som idag, fast ett antal tusenlappar fattigare... Om du skall testa ny hårdvara så tycker jag i så fall, liksom Neko, att du skall låna ett annat ljudkort. Men se då också till att du verkligen har rent på drivrutinsfronten så att det får jobba i bra miljö mjukvarumässigt. edit: Vilken latency kör du på förresten? Redigerat 29 september 2005 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Dina minnen ska palla, 1gb räcker långt. Det gäller tydligen att vara tydlig. Det år inte mängden minne jag pratar om. Utan hastigheten. Han har gamla DDR333-minnen i maskinen. Men i övrigt är Nekos förslag helt OK. Ok, då är jag med igen. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Kolla för säkerhets skull inställningarna i Cubase också. Vissa VST/VSTi/Rewire-enheter är t ex kinkiga med multithreading-alternativet under advanced (expert?) settings. Pröva att inaktivera ifall det skulle råka vara igång. Har hjälpt mig i vissa fall. Jag har svårt att tro att ditt ljudkort skulle vara "för gammalt" för din mjukvara. Testa olika drivrutiner. Har du de senaste, testa med någon äldre version och vice versa. Testa också att köra dina projekt med olika latencyinställningar på ljudkortet. Och varför inte testa att köra projekten med MME eller Direct-drivers? Om det funkar kan du isolera problemet till just kommunikationen mellan mjukvara och ljudkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dr. D Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Håller med om det som andra redan sagt: din hårdvara är inte för kass! Det har byggt bra musikdatorer i många år nu, det är inte 333 eller 400Mhz på minnet som gör skillnaden. Jag spelar in och mixar på en 1Ghz PIII:a, 2*256Mb 133Mhz SDRAM minne, och en 60 Mb HD. Har inga problem att köra en massa (typ 30) audio kanaler, tunga samplingar (Boesendorfer) med flera pluggar utan knaster på 3 eller 6ms latency. Detta med ett RME hammerfall DSP kort. Så kolla in de vanliga tipsen; latency setting i ASIO drivrutinerna, att bakgrundsprocesser är prioriterade etc. Standardlistan finns på http://www.musicxp.net/tuning_tips.php . Om de inte hjälper så gå vidare med IRC konflikter, flytta på PCI kort och andra mer drastiska saker. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rapid Wanker Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Har du disablat moderkortets inbyggda ljudkort i BIOS? Om inte kan det vara orsaken till knaster. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 IRQ-problem kan ta sig rätt skumma uttrycksformer. Gräv lite i det och testa ev. olika PCI-platser för ljudkortet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
real_matteus Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Fick en gång tipset att låta ljudkortet ha så lågt IRQ som möjligt. Jag har nämligen haft samma problem, dvs knaster. Har ett Audiophile 2496. Nu fungerar det... vet i och för sig inte vad jag gjort, men det kan vara att jag köpt mer minne, så nu kör jag på 2*512 Mb, 333 MHz. Har inte följt upp så noga. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Kolla för säkerhets skull inställningarna i Cubase också. Vissa VST/VSTi/Rewire-enheter är t ex kinkiga med multithreading-alternativet under advanced (expert?) settings. Pröva att inaktivera ifall det skulle råka vara igång. Har hjälpt mig i vissa fall. Där tror även jag problemet kan vara. Exempelvis SFZ trivs inte alls när det körs i multithreading läge. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
monkeystrike Postat 29 september 2005 Trådstartare Dela Postat 29 september 2005 ok. nu är allt skitskumt och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. knastret sa yadayapp å försvann. nu funkar det fint men det är ju det som är skumt. vad hände egentligen? men jag har nått skumt på spåret iaf, därför att när jag kollade i aktivitetshanteraren så stod cubases minnesanvändning på allt mellan typ 50000 å 300000 kb. typ. gissa när det knastrade.. så nu ska jag spendera ytterligare några timmar på att felsöka å se om problemet dyker upp igen.. var hittar jag detdär multithreading? det enda liknande jag hittar är multi processing, å det har jag ej aktiverat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 (redigerat) Kolla för säkerhets skull inställningarna i Cubase också. Vissa VST/VSTi/Rewire-enheter är t ex kinkiga med multithreading-alternativet under advanced (expert?) settings. Pröva att inaktivera ifall det skulle råka vara igång. Har hjälpt mig i vissa fall. Där tror även jag problemet kan vara. Exempelvis SFZ trivs inte alls när det körs i multithreading läge. Tack Majken! Jag hade det på tungan. Kör just nu ett projekt med flera SFZ-enheter igång. Samtidigt passade jag på att köra skarpt med lite nya pluggar (poshifopit, TLs Pocket Limiter mm...). Det sprakade och knastrade så jag testade utan multiprocessing och problemet försvann. Har haft samma problem tidigare när jag körde Reason. Jag misstänkte SFZ, men orkade inte gräva djupare i det. Edit: var hittar jag detdär multithreading? det enda liknande jag hittar är multi processing Multiprocessing, multithreading, hyperthreading... De syftar alla på samma sak, att arbeta i parallella processer med en eller flera cpu's. Redigerat 29 september 2005 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 30 september 2005 Dela Postat 30 september 2005 Multi hit och multi dit,,, men svaret på frågan om var man hittar detta...? Vad står SFZ för? Jag antar att jag har samma strul. Min pc är dock lite vassare, mer och snabbare minne, snabbare CPU o.s.v. Jag kör Cubase SX2.2, och under inspelning, eller uppspelning, så "hackar" det till, rätt långt hack, kanske 0.5 sekund. Då blir allt tust, och sedan fortsätter upp/inspelningen. Har installerat om rubbet! Och testar med enbart Cubase och två-tre mjukvarusyntar installerade. Samma sak.... Ljudkortet? ESI1010. Vad tusan kan man göra mer? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
monkeystrike Postat 30 september 2005 Trådstartare Dela Postat 30 september 2005 Och testar med enbart Cubase och två-tre mjukvarusyntar installerade. Samma sak.... ja antalet synthar/samplingar/röster osv har ingen som helst betydelse för mig heller. knastret lever liksom sitt eget lilla liv utan någon som helst logik. har även upptäckt att det knastrar när jag justerar volymkontrollen i mediaplayer.. börjar alltså misstänka att ljudkortet har typ pajat. har testat att flytta ljudkortet till annan pci-plats.. men senare idag ska jag göra ren installation osv. samt testa min polares ljudkort. funkar det inte då så börjar jag misstänka en mikroskopisk bugg. följer upp med resultat efter helgen 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 30 september 2005 Dela Postat 30 september 2005 en fundering,, knaster och hack är det samma sak? Knastrar det som om det låter elektriskt? Mitt hackande är verkligen ett hack, som på den gamla goda tiden när nålen på vinylsvarven hoppade till. Angående hacket, så har jag funderingar på om det hela har att göra med cache till minne, eller mest troligt till hårddisken?? Det som är helt obegripligt är att jag kan köra med enbart midispår och det är ändå samma hack. Givetvis verkar det vara helt slumpmässigt... Jag fortsätter att spåna vidare,, tänker högt s.a.s. Knastrandet, är det när det handlar om saker som händer på ljudkortet eller är det något som sker i mjukvaran? Eller är det samma sak? Händer det i mjukvara så händer det på kortet, typ. Hacket är ungefär som om du, medans du lirar på din synt, drar lite i kabeln och får en del glapp. Men det "lustiga" (hehe vad kul det är..) är ju att detta kommer med på inspelningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.