Jump to content
Annons

Disc load 100%

Sunseeker (oregistrerad)

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Jag har ett problem. När jag laddar min senaste låt i Cubase SX3 slår disc load mätaren i taket. Den visar fullt utslag och jag kan därmed inte göra någonting, programmet låser sig efter någon minut. CPU usage ligger också ganska högt, men inte på max.

Jag har ett antal audiospår med effekter (inte extremt på något sätt, min dator bör klara det) och ett antal midispår med VSTi. Alla midispåren är mutade och frysta för att spara processorkraft.

Det är alltså bara mina audiospår som är aktiva. Vad kan det vara som orsakar den höga belastningen på disken? Jag har provat att plocka bort audiospår för att se vad som händer, men kan inte se någon skillnad på mätaren.

Lite frustrerande att inte kunna justera det sista i låten och köra audio mixdown på den. Så hjälp uppskattas verkligen!

Annons
Postat (redigerat)

Är det kanske så, att det är en VSTi-sampler som streamar ljudbibliotek...? I så fall beror det antagligen på att alla samplingar i det biblioteket måste mappas upp innan det är klart...

Ditt minne kanske tar slut, så att datorn börjar köra med virtuellt minne på hårddisken? Då blir det katastrof - och enda sättet är att bygga på med mer minne.

Redigerat av Claes
Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Hmm... Jag har testat att ta bort alla midikanaler och därmed alla VST-intrument (och bara köra ljuden som audio efter audio mixdown från midi), men det verkar inte påverka belastningen på disken. Är det något mer jag behöver göra för att rensa projektet helt från VSTi?

Finns det olika sätt att arbeta med audiofilerna i ett projekt? Jag har nu mestadels korta sekvenser audio som repeteras/kopieras under hela arrangemanget. Jag har helt enkelt kört audio mixdown på respektive kanal från midi (VSTi).

Med minne menar du RAM misstänker jag? Jag har 1,25Gb RAM och Cubase CPU-mätare visar omkring 60 % belastning... Om minnet var slut borde väl CPU-mätaren slå i taket, eller?

Postat

Hej!

Jag har ju som bekant haft en massa dator/Cubase-strul så är kanske inte rätt person att svara men min disc load-mätare har

nog aldrig ens rört på sig mer än ngt enstaka ögonblick! Hur pass full är själva hårddisken? Har du prövat att defragmentera?

Postat
Hmm... Jag har testat att ta bort alla midikanaler och därmed alla VST-intrument (och bara köra ljuden som audio efter audio mixdown från midi), men det verkar inte påverka belastningen på disken. Är det något mer jag behöver göra för att rensa projektet helt från VSTi?

Finns det olika sätt att arbeta med audiofilerna i ett projekt? Jag har nu mestadels korta sekvenser audio som repeteras/kopieras under hela arrangemanget. Jag har helt enkelt kört audio mixdown på respektive kanal från midi (VSTi).

Med minne menar du RAM misstänker jag? Jag har 1,25Gb RAM och Cubase CPU-mätare visar omkring 60 % belastning... Om minnet var slut borde väl CPU-mätaren slå i taket, eller?

Har du också tagit bort dina VSTi från listan över inladdade VSTi också? Om de ligger kvar där, så kommer de fortfarande att käka upp minne - så det räcker alltså inte att ta bort midispåren i arrange-fönstret...

Har du många plugin-effekter, så blir det förstås också högre belastning, men det borde inte påverka diskmätaren så mycket...

Som Hans nämnde, så kan det absolut vara idé att defragmentera.

Vad har du förresten för prestanda på datorn - och hur många audiospår/plugineffekter (Send- och Insert-...)/VSTi kör du samtidigt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.