Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

(Obs! - Antagligen korkad fråga, men svara ändå på...) Hur gör man om man vill utjämna olika starka sångpartier?

Kompressorn är redan pålagd utan pratar om när inspelningsnivåerna är olika! Har klippt upp sången i sjuttioelva olika delar

och höjt och sänkt respektive del och på så vis åstadkommit hyffsad nivåutjämning men nu går det inte att göra det bättre!

Känns lite som att sitta med fingret på volymratten och försöka agera själv-kompressor 🥰! Det måste väl finnas en "plugg" för

detta ändamål? Betvivlar att proffs orkar göra detta på mitt sätt, eller 😕?

Redigerat av Hans
Annons
Postat (redigerat)

Hej!

"Automation"? Vad är det?

("proffs" spelar in så jämnt de kan

- Ååhmäh, "proffset" och vokalisten är ju inte samma person, juh 😲!)

Det gör jag med men mikrofonen är så kanslig att det blir olika hela tiden och jag vill heller inte komprimera/limitera sönder sången!

Prova att normalisera alla tagningar till tex 0db.

I och med att jag redan höjt och sänkt delarna så blir det bara mer olikt om jag nu skulle normalisera dom, men bra idé annars, tack!

Redigerat av Hans
Postat

Men det är väl det du använder kompressorn till? du får väl pusha den lite hårdare (så kommer du tillsist få jävligt coola andningseffekter innan å efter du sjunger, tar sats med andra ord, som man hör i var å varrannan indiedänga nu för tiden).

automation: du ritar (eller styr med nån kontroll) ut volymen längs med audio-spåret (kan fällas ut under själva audio-spåret i cubase). antagligen den funktion du letar efter..

Postat (redigerat)
Prova att normalisera alla tagningar till tex 0db.

I och med att jag redan höjt och sänkt delarna så blir det bara mer olikt om jag nu skulle normalisera dom, men bra idé annars, tack!

Att normalisera skulle antagligen göra att de svaga partierna upplevdes starkare än de starka partierna.

Jag skulle gjort som du gjorde, dvs klippa ljudfilen där du upplever att nivån ändras och justera manuellt.

Men det låter märkligt att du behöver justera sjuttioelva gånger under låtens lopp. Nån gång varje vers och refräng låter rimligare.

Edit: Automation av nivåer brukar ligga efter insert-pluggar i signalkedjan. Du underlättar alltså inte för kompressorn ifall du automatiserar regeln för spåret.

Jag brukar göra eventuella nivåjusteringar först (som Hans beskrev), sedan kompression och sist automatisering.

Redigerat av joachime
Postat

Det är en fråga om sångvana och inget annat.

Du måste lära dig att sjunga likadant (eller rimligt lika åtminstone) varje tagning - annars kommer det alltid att bli olikheter som inte går att få bort oavsett hur mycket du processerar. Om du har gått lite längre från micen en tagning, så hörs mer rumsljud - och det följer med ända till mixen om du inte gör om tagningen. Om du slänger på kompression eller normaliserar spelar ingen roll då, utan du har fått ett annat sound på tagningen - och då finns det ingen återvändo. Vill du få samma sound på allt, så måste det vara rimligt lika från början.

Jag tycker att det brukar bli bäst att sjunga genom hela låten i en tagning eftersom den som sjunger har lättare att få rätt känsla och frasera bättre då - och kanske köra igenom så några gånger, så att man har flera tagningar att välja på. Om det behövs, så kan man då klippa någon fras som blev bättre i en tagning, så att man får en riktigt bra till slut. Om man sedan har fått precis rätt känsla i en tagning, men har råkat få en eller ett par sura toner, så plockar man fram Melodyne och fixar det - eller om man tycker att det fungerar som det är trots missarna, så låter man det vara...

När jag hade mitt sista band för 100 år sedan eller något, så gjorde vi i början misstaget att spela in en vers i taget eller ibland t o m bara en textrad i taget - och då var det riktigt svårt att hantera, eftersom sångaren inte får någon kontinuitet, utan allt känns till slut som om det är helt ryckt ur sitt sammanhang...

Postat

Hej!

", så gjorde vi i början misstaget att spela in en vers i taget eller ibland t o m bara en textrad i taget"

- Vafalls, kallar du min arbetsprocess för misstag :rolleyes:! Jo, jag får väl lära mig helt enkelt!

Tack för allas tips, jag ska använda dem så gott jag kan!

(PS Melodyne är doping/fusk, aja baja 😏!)

Postat

Alla jobbar olika. Tänk på det. Hitta ett sätt som funkar för dig. Allt beror på genre, vem man spelar in och vad som funkar bäst för stunden.

Postat

Visst ska man jobba på ett sätt som man trivs med, men uppenbarligen fungerar inte Hans' arbetssätt något vidare, eftersom han får så stora problem vid mix - och då behöver man ändra till något som fungerar bättre... 😏

Det är dessutom bättre att i början köra på ett sätt som fungerar för väldigt många - för att sedan kanske experimentera när man vet mer om vad man måste tänka på och hur man ska kunna få till det man är ute efter.

Postat
Hej!

", så gjorde vi i början misstaget att spela in en vers i taget eller ibland t o m bara en textrad i taget"

- Vafalls, kallar du min arbetsprocess för misstag 😆! Jo, jag får väl lära mig helt enkelt!

Tack för allas tips, jag ska använda dem så gott jag kan!

(PS Melodyne är doping/fusk, aja baja 😆!)

:rolleyes:

Som jag ser det, så är det ett misstag att göra så, eftersom man tappar det naturliga flyt i text och frasering, som man får genom att sjunga hela låten i ett svep. Det finns säkert andra som tycker annorlunda, men jag är övertygad om att det blir bäst så med de flesta... Man kan ju välja att komprimera sönder allt och på så sätt tvinga ihop det till ett riktigt hemskt sound som låter som en jämn smet - men man vill ju ha lite dynamik i sången... 😏😆

-och Melodyne ser jag bara som fusk om man använder det till någon som inte alls kan ta en ton, utan borde börja med sånglektioner i stället. Om man korrigerar enstaka sura toner, så ser jag inget fel i att använda det på en i övrigt bra tagning. 😄

Postat (redigerat)

Hej igen!

Hmmmen då kom jag just på en plugg som skulle spara "proffsen" en massa tid, den automatiska automatiseraren!

Först delar man in ex då sång i valfritt antal delar (ex vers, stick, o.s.v.) sen kan man via pluggen (som inte finns...

... än) dra i regel (ifrån 1-100%) såtillvida att vid värdet 100% har alla delarna (ex vers, stick...) nu fått samma nivå

i genomsnitt, med utgång ifrån vald del (mätt i antingen rms eller peak). Skulle kunna spara en hel del tid ibland!

PS Smart va? Fast, förstod... ngn 😉?

PS 2 Melodyne är inte fusk - bara smart, jag skojade bara på ett retsamt men ändå kärleksfullt sätt!

Redigerat av Hans
Postat

melodyne.. kan det fixa till några sura toner? det är en mjukvara eller? Vart får man tag i det? Jag brukar nämnligen få det problemet.. när jag gör de bästa inspelningarna så missar jag nästan alltid någon enstaka ton.. så irriterande.. vore underbart om jag kunde korrigera det.. skulle spara timmars omtagningar =)!

Tack på förhand!

Postat

Alltså.. Problemet som jag förstår är att sångaren varierar avståndet till micen vid sjungandet.. Som sångare måste man lära sig att hantera sitt instrument (rösten+micen). Tar man i får man backa lite.. ska man sjunga mer sensuelt får man luta sig fram lite.

Själv brukar jag göra så här för att tackla problemet (efter att ha fått nån bra tagning av sångaren)...

1. kompressor direkt på utgång före eq och regel i mixen. Sen automatiserar jag volymförändringarna på regeln.

2. I bland brukar jag göra 2 mixdown. 1 med bara musiken i stereo och en med bara sången i stereo. Sen plockar jag in det som ett audiomontage i Wavelab och ritar volymkurvorna där och gör eventuell efterbearbetning med lite "finare" effekter. Plockar in rubbet som ett stereospår samt mastrar och bränner CD direkt från Wavelab.

Postat (redigerat)
melodyne.. kan det fixa till några sura toner? det är en mjukvara eller? Vart får man tag i det? Jag brukar nämnligen få det problemet.. när jag gör de bästa inspelningarna så missar jag nästan alltid någon enstaka ton.. så irriterande.. vore underbart om jag kunde korrigera det.. skulle spara timmars omtagningar =)!

Tack på förhand!

Melodyne är ett program som är mycket bra på att fixa till sura toner. Man kan också trixa med vibrato och formanter om man vill laborera lite mer. Ett mycket trevligt program, helt enkelt. Du kan läsa lite mer om det och hämta demoversion på http://www.celemony.com . 😉

Den minsta versionen (som nog räcker till för de flesta) heter Melodyne Uno. Listpriset för den är 1895:- - men vissa har ett introduktionspris på 1650:- för stunden... 😕

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.