Jump to content
Annons

Svart Stiger Solen - Vallhagen


Vallhagen

Recommended Posts

EDIT 2005-10-29, mer bas mer bas mer bas??!!

Ny mix nedan. Tredje gången gillt. eller 5-e... eller nåt

Jag har bytt baskagge och rattat en del på den samplade elbasen för att få lite botten. Men jag behöver hjälp/bekräftelse på om det funkar bättre nu.

Om det fortfarande är för mjättigt med bas tar jag gärna emot handfasta tips på hur jag bör gå tillväga. Som mixhalvnybörjare sitter jag och tokchansar.

Sen det där med sången 😆 ... Ett ofta återkommande tips är ju "lyssna med ett smalt EQ-band efter frekvenser som låter illa/låter bra..." Problemet - när jag gör det på sången - är att det inte händer nånting... Slutsatsen av det är väl att jag sjunger för bredspektralt för att EQ-n ska hitta rätt 😆

...så skäll ut mig igen, eller lär mig att mixa.

hellngore

Bengan

*****

EDIT 1 okt kl. 19.20, NY MIX NY MIX:

Tackar för alla glada tillrop kring denna. Den självklart återkommande kommentaren har varit "sång-i-mix-dilemmat". Jag tycker det är fan så svårt att fixa, men här är ett nytt försök. Jag har torkat bort reverbet ganska rejält, dock är det inte helt borta; sen har jag sänkt gurorna ett par dB och försökt EQ-a gitarr mot sång.

Åsså har jag boostat basen lite, men inte lirat in elbas än; men jag ska nog göra det.

Jag är faktiskt inte säker på att denna mix är bättre än den förra, jag tycker faktiskt att sången ligger FÖR högt nu (men det kanske är klasiskt, att försöka mixa sina egna ord i hörlurar ... ) , så jag tar tacksamt emot kommentarer.

Tjing

Bengan

*******************************

Här ska städas bland surdegarna... Denna har säkert legat ett halvår i min projektmapp utan att bli helklar, och fragment av den har varit här tidigare för sångbedömning etc....

Nåväl; problemet har varit sången, och att sätta rösten i mixen. Här är så mitt senaste tappra försök att grejja detta. Funkar / funkar inte?

***

Låten är ett gammalt mästerverk som vi åstadkom i bandet Fehtara mitt i nittiotalet. Tanken är väl stenhård spikrak skit (i eventuellt struttigt tempo :rolleyes: ?) med känsla för detaljer. Men det avgör ni.

Alla kommentarer är välkomna.

Mästerverk: Svart Stiger Solen

Medverkande: Bengt Vallhagen

Musik skriven av Löfgren Svensson Brüde Fägerstam Vallhagen (Fehtara)

mp3

knappt 5 minuter

***********

Alternativlänk::

http://web.telia.com/~u13107495/ssslask5b.mp3

************

Edit igen: På publikens begäran finns texten här:

http://web.telia.com/~u13101607/SVARTSO2.DOC

**************

Länken nedan är den senaste mixen!

Redigerat av Olsberg
Filer raderade, se //forum.studio.se/index.php?showtopic=39482
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker faktsiskt det är svinbra,.Trodde Bengan var en hårdrockare i raden som diskuterade 😉 tonkontroller. Nu vet jag bättre. I nästa liv vill jag vara med i det här bander!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite skepstisk. Inte till hur du sjunger för det är naturligtvis skitbra. Men det låter inte som att sången komer in riktigt i ljudbilden. Min första asociation var att det var lite för övertydligt reverb. Korta lite så att det blir tydligare?

Jag gillar verkligen låten. Det är asfräckt med svensk sång och lite halvgrowl. 🙂

(Jag fick av någon konstig anledning asociationer till bandet Riot, om någon mot all förmodan minns dem. De gjorde en snorbra skiva som hette "Fire Down Under" låten jag minns tydligast var låten "Outlaw" som hade ett otroligt fett sångljud med mycket delay. Detta är en väldigt underlig parantes..men av någon anledning så ville jag höra det sångljudet. ...äh glöm det förresten...)

edit: en mer riktig associtaion vore väl kanske Megadeath typ "Symfoni of destructtion", men det sångljudet står inte riktigt lika klart för mig hur det lät.

egghuvudet svammlar lite idag. Beror nog på sömnbrist.... 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste hålla med egghuvud om sångljudet. Man hade gärna elat ha fram det en bit. Lite FÖR ycket reverb nu. Blir för odistinkt och otydligt.

Gillar gitarrljudet dock 🙂 det var fett. Och koolt med growl på svenska! Bas och trumbreaket var jävligt koolt.

jag diggar detta. minus för odistinkt sångljud bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön titel.

Gillar growlet "svart, svart", och desperationen i sången.

Skulle vilja ha en dist som ger lite mer strängseparation och är "grövre". Annars händer det mycket kul på gurorna.

Håller med föregående talare om att sången känns lite brevid hela paketet.

Stort + för svenskan. Svårt som fan att skriva texter på modersmålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Grötig sångeffekt

Plus: Drivig och kul vikingrock! Bra stick, snyggt sångarr!

Gött mos som han sa pizzabagaren!

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Endera får jag lämna in mina lurar på service snart eller så är det som så att just i dag så är alla demolåtar som är postade på forumet totallt befriade från dynamik.. Platt ljud.. Var är bastrycket för bövelen? 😕 Sen hör jag tamme tusan inte vad som sjungas.. Låter väldigt surealistiskt.. Sången är väldigt difuss.. Hmm.. ska genast in i badrumet å peta med tops i mina öron.

Kul låtidé i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör inte heller vad som sjungs menn tycker att sången fungerar som instrument, expressivt. Vill du att sången ska flyta in bra är det ju bara att producera den som allt annat i låten och utgå från det, jag tycker dock det fungerar som det är. Trevligt grötigt. 🙂

..gillar verkligen andra halvan. Sticket och biten därefter är sketagôttiga (ursäkta 😛).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla goa Kommentarer!

BROJD: Din önskan är hörsammad, se alternativlänk i första posten! eller här:

http://web.telia.com/~u13107495/ssslask4.mp3

DEDE: Tack som fan! Verkligen! ...jo det är säkert så att jag gjort sken av att vara en rak hårdrockare 🙂 , och helt fel är det väl inte, 95% av skivhyllan är metal. Däremot har jag nog egentligen aldrig spelat något som enkelt kan kategoriseras under hårdrock eller heavy/thrash whatever... Rötterna ligger väl i en korsning mellan Megadeth, KSMB och Stefan Sundström (?). Sen är jag inte ensam författare/skapare till den här låten.

EGGHUVUD: "...Inte till hur du sjunger för det är naturligtvis skitbra..." Tack för det! Och ja, som sagt, jag håller på att pilla på sångljudet. Jag förstår av din kommentar att det inte är färdigrattat än. För mcket reverb vill jag inte ha, det måste vara nåt tinnitusrelaterat hjärnsläpp från min sida 🙂 ... VEM MINNS INTE GAMLA RIOT!!! "Swords and tequila/carry me through the night" Right? Jag får plocka fram den ur vinylhylla och se om jag kan hitta samma association som du!

CLAYPOOL: Tack för kommentaren! Jag vet faktiskt inte om jag vill ändra gitarrljudet, möjligen EQa en del för sångens skull... Jag noterar även din kommentar om sången!

THIMMIE: Vikingrock? Allright 😛 ... och ännu en kommentar om sångljudet... Jag lyssnar ännu en gång och noterar åtmintone att det lågmälda partiet (vers 3) behöver torkas till rejält...

HEGOBALD: Återkom gärna med rena öron 😄 , och verifiera om du har rätt. Den här gången har jag använt en samplad elbas, och hela paketet är rätt komprimerat. Man kanske får mer totalbotten om man sänker gitarrerna, och lyfter sång och bas? Din kommentar är värdefull!

***

Jag ska se om jag kan pilla ett varv till i kväll/natt. Jag kanske till och med behöver skaffa mig vettig lyssning... eller lära mig mixa 😛

Tack för kommentarerna som sagt!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

THIMMIE: Vikingrock? Allright 🙂 ... och ännu en kommentar om sångljudet... Jag lyssnar ännu en gång och noterar åtmintone att det lågmälda partiet (vers 3) behöver torkas till rejält...

Ja, vikingrock! 😉 Men jag tycker att det är rätt bra förutom sångeffekten, men det har du redan fattat. Skruva på! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bra Vallhagen!

Jag gillar den diffusa och lite uppgivet desperata känslan i låten. Håller med Hegobald, bastrycket + att jag inte hör vad du sjunger, (när det är på svenska är det ju extra viktigt (min uppfattning)) Jag har bestämt mig för att du ligger till vänster politiskt sett i alla fall 😕 Det vore ascoolt med en helt torr röst på denna typ som System of a Down.

Rocka på!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart bra Vallhagen!

Jag gillar den diffusa och lite uppgivet desperata känslan i låten. Håller med Hegobald, bastrycket + att jag inte hör vad du sjunger, (när det är på svenska är det ju extra viktigt (min uppfattning)) Jag har bestämt mig för att du ligger till vänster politiskt sett i alla fall 😆 Det vore ascoolt med en helt torr röst på denna typ som System of a Down.

Rocka på!!!

Tack Rian! Kul att du gillar!

... Vi fortsätter väl kasta kommentarer om politik på varann 😆

Får väl se vad jag kan göra åt bastrycket... Kanske lägga riktig elbas, det rukar hända lite mer då, men jag vet faktiskt inte om jag ids, låten har legat halvfärdig så länge nu.

JA, du har rätt, orden "måste" gå fram, och jag provar kanske att torka bort ALL reverb. Jag kanske lär mig 😆

Och yep Thimmie... får väl krypa till korset som vikingarockare då 🥰 ... skruvar vidare.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du inte klart denna kommer jag aldrig mer prata med dig! 😆

Vilken fullständigt sanslös blandning mellan Kräldjursanstalten/Cosmic Overdose/Nu-metall och gud vet vad 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör du inte klart denna kommer jag aldrig mer prata med dig! 🙂

Vilken fullständigt sanslös blandning mellan Kräldjursanstalten/Cosmic Overdose/Nu-metall och gud vet vad 🙂

whaaaaa.... nu har jag äntligen en anledning att fixa åbäket då 😄 ... Jag märker dock att jag är ohyggligt trött i skallen och öronen för tillfället; det får vila en dag eller två.

Kräldjursanstalten/Cosmic Overdose låter ju som fullt friska referenser, även om jag aldrig hört talas om dem. Värt att kolla upp?

tack igen!

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör inte heller vad som sjungs menn tycker att sången fungerar som instrument, expressivt. Vill du att sången ska flyta in bra är det ju bara att producera den som allt annat i låten och utgå från det, jag tycker dock det fungerar som det är. Trevligt grötigt. 😎

..gillar verkligen andra halvan. Sticket och biten därefter är sketagôttiga (ursäkta 🙂).

Jag måste vara trött; jag såg inte ditt inlägg förrän nu, 🙂 när jag skannade tråden igen... ursäkta.

Jag tackar myket! Kul att du gillar! Men jag tänker nog skärpa sången i mixen.. är det "bara att..." som du skriver 😄 ?? Fan, jag som pillat o skruvat å....

***

Tack också Eliasson, för glada tillrop!

Baldbychoice: OKOKOKOKOK jag skaaa 😄 .. tack!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att du absolut ska berika låten med en riktig bas!

Kan du inte slänga upp texten också? Så man vet om man nynnar rätt... 😄

Tjata mer så kanske jag orkar 😉 ... Mina projekt med riktig bas (t.ex https://www.studio.se/index.php?showtopic=15670 oahaaaa smygreklam...) har en bättre botten tror jag. Alltid trevligt med riktigt lir oxå. Men jag kanske kan mixa till basfetma ur samplen oxå... får se.

Visst, här är texten:

http://web.telia.com/~u13101607/SVARTSO2.DOC

Nynna på!

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Ahhh! 😎🙂😎😮😆 Grymt fet låt!

Kan väl inte säga så mycket mer än så för jag är inte så bra på hårdrock men det låter i mina öron mycket bra och välgjort. Lite otydlig sång kanske men det är ju redan kommenterat.

Absoluta favoriter:

1.Riden som ligger mittimellan vid 2:15..haha, så jäkla smutsigt snygg!

2.Refrengerna med kontrasten mellan "mördaren i gränden"-rösten och den cleanare vallhagen..haha!

3. Vid 3:09 när det helt plötsligt blir nån mysko mörk synth-grej med elektroniska trummor..oj va coolt!

Från en som mig som sagt inte är så inne på denna musikstil så får du full pott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pete, det var inget dåligt omdöme. Tackar. Och ok... sången är FORTFARANDE otydlig? Noterat.

Jo synthploppsticket är faktiskt lite kul. Jag funderade på om nån skulle föreslå att jag skulle köra hela låten på det viset, men det förslaget har inte dykt upp än.

******

Fler kommentarer om mixen? Eller nåt annat?

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hävdar fortfarande att det tydligt går att höra Thåströminfluenserna. 😆

Hårt på ett trevligt sätt. Inte så "svettigt" som sån här musik lätt kan bli. "Vikingarock"? Nja, måste nog till mer än bara att sjunga på svenska, tycker jag.

Härligt att höra de galna Vallhagen-gitarrerna slå till igen. Kan rekommendera samtliga att leta upp en studiostafett från i våras som gick under namnet "Studiotango", för att få höra Bengan i sitt esse! 😛

Edit: Hittade Tangon!

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Albert: Tack för kritik. Jo, jag har nog förstått att det måste till en riktig elbas här, för att jag ska lyckas fläska till nån botten. Jag sitter med bara lurar för tillfället, och är väl dessutom hemmadöv.

Ett annat klipp jag lagt upp nyss här på forumet; "KFD, klipp", är inspelat med i princip samma inställningar och arr, men med Elbas i.st.f simpel sampel. I den tråden har ingen påpekat just "platthet utan bas". Min slutsats: Elbas saknas här.

***

Hallå Signert! Javisst, bumpa upp tangon! Jag vill påminna mig att sånginsatsen på den var rätt hygglig oxå😆 ! Och så var där en fantastisk text 😄

Tack för glad kommentar! Och jovisst, alla associationer till Thåström tar jag som positiv kritik. Och i ärlighetens namn tycker inte jag heller att det är vikingarock.

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Åsså tar man sig äran att bûmpa sin egen låt igen;

ny mix. påpeka, beröm och tipsa. Mer bas och mindra platthet var efterfrågat. Är det bättre nu? Hör nån sången? osvosvosvosvosv

länk här:

http://web.telia.com/~u13107495/ssslask5b.mp3

...svart svart....stiger solen...

Jag vill också lyssna! Det här verkar spännande! Jag har ingen schysst lyssning här, får bli på jobbet. Jag noterar med förtjusning Din lilla "line" längst ner i Dina inlägg, Mallfager! Korrekt är dock "with" istället för "on". Sen tror jag inte att tonkontroll heter "tonkontroll" på engelska, men va f-n?! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den samplade basen är okej. Det är trummorna som känns helt livlöst komprimerade. Släpp "gruppkompressorn" om trummorna. Låt dem få andas lite. Ge dom rum, ge dom lite kraft.

Sedan tycker jag sången känns stressad. Som att du har energi, men saknar fokus. Gör en omtagning, försök få rösten att hamna i arrangemanget, inte utanpå/ovanpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den samplade basen är okej. Det är trummorna som känns helt livlöst komprimerade. Släpp "gruppkompressorn" om trummorna. Låt dem få andas lite. Ge dom rum, ge dom lite kraft.

Sedan tycker jag sången känns stressad. Som att du har energi, men saknar fokus. Gör en omtagning, försök få rösten att hamna i arrangemanget, inte utanpå/ovanpå.

Noterat Joachime! Då kikar jag ett varv till på trummorna. Som det är nu så skickar jag virvel o baskagge genom en kompressor, dessutom skickar jag baskaggen på en egen okomprimerad kanal bredvid.

Att sången känns stressad vet jag faktiskt inte om jag håller med om, men din åsikt är värdefull. Jag får grubbla på det. Nån form av problem har jag ju att sätta sången i mixen, och det KAN ju bero på framförandet. Eller min mix-o-kompetens 😱

Tack för åsikterna!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...