Fred Postat 14 april 2004 Postat 14 april 2004 För flera år sedan hörde jag en skivproduktion mixad i en lokalstudio i Östergötlan baserad på rullbandare vid namn FOSTEX R8 och ett enklare mixerbord med två effekttappningar och bra reverb. Finns det någon här på forumet som kan mixa en tre-dimensionellt på det sättet. Vad jag menar med tre-dimensionell ljudbild är att man kan höra djupet, bredden och allting i princip som du kan höra i en stereo. Jag vet att det är flera proffsljudtekniker och producenter som har gapat när de har hört den skivproduktionen på det sättet. Fred
Rygge Postat 14 april 2004 Postat 14 april 2004 Av intresse..... Vad är det för produktion?...i vilken studio spelades den in? Är själv från östergötland
Henrik Andersson Vogel Postat 16 april 2004 Postat 16 april 2004 För flera år sedan hörde jag en skivproduktion mixad i en lokalstudio i Östergötlan baserad på rullbandare vid namn FOSTEX R8 och ett enklare mixerbord med två effekttappningar och bra reverb. Finns det någon här på forumet som kan mixa en tre-dimensionellt på det sättet. Vad jag menar med tre-dimensionell ljudbild är att man kan höra djupet, bredden och allting i princip som du kan höra i en stereo. Jag vet att det är flera proffsljudtekniker och producenter som har gapat när de har hört den skivproduktionen på det sättet. Fred Det sitter inte i prylarna, det sitter i ljudteknikerns kunskaper. Om jag och Michael B Tretow skulle mixa samma material, och jag hade tio gånger större budget än han, skulle hans mix ändå vara tio gånger bättre än min. Att mixa in djup i ljudbilden handlar framförallt om att använda reverb och delay på ett klokt sätt. Det behöver inte vara dyra burkar, men man måste veta hur man gör. Hälsningar /Henrik
Mattis Postat 16 april 2004 Postat 16 april 2004 Precis som Vogel säger handlar det om kunskaper att använda reverb osv rätt, men det finns genvägar(sen hur bra de är vet jag, troligen sämre men enklare). t.ex. behringers edison EX1
Lundin Postat 17 april 2004 Postat 17 april 2004 ...och att Micke tretow förmodligen skulle blanda in vanlig mickning av äkta rum oxå...för att få en mer "melerad" mix...som han själv uttrycker det ibland... /D
Henrik Andersson Vogel Postat 18 april 2004 Postat 18 april 2004 En melerad mix är alltsomoftast en bra mix...
Mac Postat 19 april 2004 Postat 19 april 2004 M-S? Vet inte om det är den typen av effekt du far efter. Om så... ...skaffa en billig Phonic mixer så har du "3d tvåvägs-stereo". I vanliga fall behöver man 2 st mickar för att kunna göra en M-S inspelning. En cardioid för M-signalen och en 8:a för S-signalerna. För att mixa behövs 3 kanaler Mic in. En för M-signalen och två för S-signalerna. Den cardioida micken riktas mot ljudkällan. 8:an riktas så upptagning sker 90 grader höger/vänster från den cardioida mikrofonens riktade upptagning. 8:ans signaler är kontra-fas. En mixer med M-S funktion klarar sig med två kanaler. Den jämna kanalen motsvarar S-signalen (omvandlar en monosignal till S- och S+, fas-skiftade signaler) medan den udda kanalen går som M-signal. Med M-S skapar man "en ytterligare dimension" och hanteras mixen rätt så kan man skapa ett grymt rum i mixen. Hur man använder M-S funktionen begränsas av fantasin. Man kan tex koppla syntens R-signal till kanal 1 och L-signal till kanal 2 och slå på M-S... Lek och lär! Välljudande och rätt använt reverb i sin tur gör det ju inte värre direkt... Att Phonic har funktionen är förvånande då många av dyrare mixrar saknar funktionen. Visst kan man göra det á traditionella metoden med tre kanaler men... Varför? Vill man enkelt testa så köper man en Phonic MM1002 med rek utpris 695:- ink moms. Det kan man f-n både mista och ha. Kanske inte detta du far efter?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.