Jump to content
Annons

tunebite.com går runt drm-skydd


Thimmie

Recommended Posts

De nya tjänsterna för försäljning av digitaliserad musik innehåller i stort sett alltid någon form av kopieringsskydd eller en begränsning för hur många gånger man kan kopiera en fil till en digital musikspelare eller till andra datorer. Debatten har gått het kring detta förfarande och många är besvikna över att låtar som man köper i en viss onlinebutik t.ex. inte går att spela upp i en iPod. En del menar att det är i konflikt med den paragraf i upphovsrättslagen som tillåter privata kopior, eller kopior för "enskilt bruk" som det hette tidigare. Rättighetshavarna till musiken hävdar dock sin rätt att införa tekniska åtgärder för att skydda sitt material mot piratkopiering. Därför är det intressant att Tunebite har släppt en programvara som gör det möjligt att kopiera sina köpta DRM-skyddade låtar till "rena" filer som t.ex. mp3 eller WMA. Mer information finns på www.tunebite.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cool. Det måste sägas för tydlighetens skull:

Vad man bör ha i åtanke, är att det åtminstone i USA är betraktat som ett brott att kringgå kopieringsskydd eller krypteringar - vilket drm är. Hur det ligger till i Sverige/EU i praktiken vågar jag faktiskt inte uttala mig om, men jag skulle inte bli förvånad om Tunebite bites the dust. Oavsett vad de säger själva. Någon mer uppdaterad inom upphovsrätt får gärna komplettera.

Det finns flera liknande produkter, om än inte lika sofistikerade, exempelvis Total Recorder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg//

Det är ännu oklart om det är lagligt eller olagligt. Det ska provas i domstol först. Det är allt jag vet. Men jag ska forska lite i det.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, men vad det där programmet gör verkar ju vara att spela upp filen och spela in den till en ny fil. Det kan jag göra utan någon speciell programvara med ljudkortets directwire-teknik (ESI WamiRack) och Wavelab.

Jag har faktiskt inte provat programet ännu. Du menar att det är så illa? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar lite så, eller om det använder någon slags hi-speed-dubbing (om du minns när man kopierade band en gång i tiden :rolleyes:) för att göra processen snabbare...

Simply play copy-protected WMA and M4P music files in the Windows Media Player as usual. Using High Speed Digital Dubbing, Tunebite records them at ultra-high speed while you listen. Tunebite then saves the new recordings on your hard drive as unprotected MP3, WMA and OGG files

Hehe... det låter det. Jag får kolla in det. Jag har bara läst om det än så länge. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det fanns ju en gratisversion att testa där på sidan. Dock vet jag inte om jag har några drm-skyddade filer på hårddisken att testa på, hmm...

Kanske är läge att prova med en drm-skyddad fil innan man vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte igår att några mp3:or på min media server verkar vara DRM-skyddade. Har rippat CDn från original med WMP 9.x eller 10.x och nu går det inte ens att FLYTTA filerna från en mapp till en annan - inte ens på samma disk. Helt hopplöst.

Högerklickar jag på en av filerna får jag en helt annan context-meny än normalt. Kan välja Add to Playlist och lite annat, men kan inte ens välja Egenskaper. Har inte hunnit luska mer ännu, men jag borde kunna testa tunebite på nämnda filer.

Den nya upphovsrättslagen som trädde i kraft den 1 juli i Sverige innebär även att utrustning eller mjukvara som kringgår skydd mot upphovrätten är olaglig. Kommer inte ihåg den exakta fraseringen, men det är t.ex olagligt att chippa Xboxar nu. Rimligen borde tunebite oxå bita i gräset, som Olsberg säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte igår att några mp3:or på min media server verkar vara DRM-skyddade. Har rippat CDn från original med WMP 9.x eller 10.x och nu går det inte ens att FLYTTA filerna från en mapp till en annan - inte ens på samma disk. Helt hopplöst.

Högerklickar jag på en av filerna får jag en helt annan context-meny än normalt. Kan välja Add to Playlist och lite annat, men kan inte ens välja Egenskaper. Har inte hunnit luska mer ännu, men jag borde kunna testa tunebite på nämnda filer.

Den nya upphovsrättslagen som trädde i kraft den 1 juli i Sverige innebär även att utrustning eller mjukvara som kringgår skydd mot upphovrätten är olaglig. Kommer inte ihåg den exakta fraseringen, men det är t.ex olagligt att chippa Xboxar nu. Rimligen borde tunebite oxå bita i gräset, som Olsberg säger.

Prova gärna programet.

Jag ska försöka luska ut vad som gäller. Jag har hört att man tex inte ska få gå runt en kopieringsskyddad CD. Men jag har även hört att det inte är spikat ännu, det ska provas i domstol. :rolleyes:

Jag kollar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Näää, vad dum jag är. Problemet med mina mp3-filer kan ju inte bero på DRM - mp3 stöder ju inte DRM. Doh! 😕 Tunebite kan såklart bara dubba wma och m4p. Undrar varför de där mp3:orna inte går att kopiera... 🥰

Men Tunebite verkar rätt smidigt annars. Kräver Lame Mp3 encoder och kan "dubba" upp i x4 hastighet med WMP och x2 med iTunes (iaf just på den datorn jag testade på). Trial-versionen dubbar dock bara de 30 första sekunderna.

Ok, nån annan som har DRM:ade låtar att testa med? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns förstår inte för mac, annars hade jag kunnat testa med någon av mina DRM-skyddade AAC-filer från iTunes Music Store (fick presentkort när jag slutade på mitt förra jobb, annars hade jag lagt pengarna på fysiska skivor, jag gillar inte begränsningarna. Alls.).

Link to comment
Dela på andra sajter

Näää, vad dum jag är. Problemet med mina mp3-filer kan ju inte bero på DRM - mp3 stöder ju inte DRM. Doh! 😕 Tunebite kan såklart bara dubba wma och m4p. Undrar varför de där mp3:orna inte går att kopiera... 😄

Men Tunebite verkar rätt smidigt annars. Kräver Lame Mp3 encoder och kan "dubba" upp i x4 hastighet med WMP och x2 med iTunes (iaf just på den datorn jag testade på). Trial-versionen dubbar dock bara de 30 första sekunderna.

Ok, nån annan som har DRM:ade låtar att testa med? 🥰

hehe... sant, det finns inget till mp3! 🥰

Har du inte handlat något på tex cdon? De har DRM-skyddade wma-filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näää, vad dum jag är. Problemet med mina mp3-filer kan ju inte bero på DRM - mp3 stöder ju inte DRM. Doh! 😲 Tunebite kan såklart bara dubba wma och m4p. Undrar varför de där mp3:orna inte går att kopiera... 😲

Men Tunebite verkar rätt smidigt annars. Kräver Lame Mp3 encoder och kan "dubba" upp i x4 hastighet med WMP och x2 med iTunes (iaf just på den datorn jag testade på). Trial-versionen dubbar dock bara de 30 första sekunderna.

Ok, nån annan som har DRM:ade låtar att testa med? 😕

hehe... sant, det finns inget till mp3! 😄

Har du inte handlat något på tex cdon? De har DRM-skyddade wma-filer.

Har inte DU handlat nåt på CDON? 😉

Jo, jag har ett par låtar, men jag vägrar ladda ner "säkerhetsfixen" för att kunna spela DRM-licensierat material. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Näää, vad dum jag är. Problemet med mina mp3-filer kan ju inte bero på DRM - mp3 stöder ju inte DRM. Doh! 😲 Tunebite kan såklart bara dubba wma och m4p. Undrar varför de där mp3:orna inte går att kopiera... 😲

Men Tunebite verkar rätt smidigt annars. Kräver Lame Mp3 encoder och kan "dubba" upp i x4 hastighet med WMP och x2 med iTunes (iaf just på den datorn jag testade på). Trial-versionen dubbar dock bara de 30 första sekunderna.

Ok, nån annan som har DRM:ade låtar att testa med? 😕

hehe... sant, det finns inget till mp3! 😄

Har du inte handlat något på tex cdon? De har DRM-skyddade wma-filer.

Har inte DU handlat nåt på CDON? 😉

Jo, jag har ett par låtar, men jag vägrar ladda ner "säkerhetsfixen" för att kunna spela DRM-licensierat material. 😏

Hehe... Moi? Nono... 🙂

Ok, jag är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, men vad det där programmet gör verkar ju vara att spela upp filen och spela in den till en ny fil. Det kan jag göra utan någon speciell programvara med ljudkortets directwire-teknik (ESI WamiRack) och Wavelab.

Jo, och det har ju alla hemma.. 😏

Verkar som sagt som om vad programmet gör är att helt enkelt spela upp musiken och spela in den till en annan fil samtidigt. Det borde ju kunna jämställas med att göra som Stefan E och spela in en egen mp3 genom extern ljudutrustning, vilket än så länge är fullt lagligt eftersom man inte rör drm-skyddet. Så har jag iallafall uppfattat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, men vad det där programmet gör verkar ju vara att spela upp filen och spela in den till en ny fil. Det kan jag göra utan någon speciell programvara med ljudkortets directwire-teknik (ESI WamiRack) och Wavelab.

Jo, och det har ju alla hemma.. 😉

Verkar som sagt som om vad programmet gör är att helt enkelt spela upp musiken och spela in den till en annan fil samtidigt. Det borde ju kunna jämställas med att göra som Stefan E och spela in en egen mp3 genom extern ljudutrustning, vilket än så länge är fullt lagligt eftersom man inte rör drm-skyddet. Så har jag iallafall uppfattat det.

Japp, fast Tunebite gör det snabbare (2-4 ggr), enklare och automatiskt till förvalda format.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns förstår inte för mac, annars hade jag kunnat testa med någon av mina DRM-skyddade AAC-filer från iTunes Music Store (fick presentkort när jag slutade på mitt förra jobb, annars hade jag lagt pengarna på fysiska skivor, jag gillar inte begränsningarna. Alls.).

Till det kan du använda programmet JusteTune som helt enkelt rensar ur DRM-skyddet och lämnar kvar filerna 🥰

Som förresten skapades av DVD-Jon från Norge. Är det olagligt? Ingen aning, så därför postar jag en länk och hoppas på att moderatorerna ger mig en tillrättavisning om det skulle vara fallet 😉

http://www.nanocrew.net/software/justetune/

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg//

Det är ännu oklart om det är lagligt eller olagligt. Det ska provas i domstol först. Det är allt jag vet. Men jag ska forska lite i det.

🥰

Ett tag var det ju snack om att själva kopieringsskydden skulle vara olagliga eftersom de hindrar privatkopieringen, men det behövs väl prejudikat för att se var det här landar. Nån som vill statuera exempel? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns förstår inte för mac, annars hade jag kunnat testa med någon av mina DRM-skyddade AAC-filer från iTunes Music Store (fick presentkort när jag slutade på mitt förra jobb, annars hade jag lagt pengarna på fysiska skivor, jag gillar inte begränsningarna. Alls.).

Till det kan du använda programmet JusteTune som helt enkelt rensar ur DRM-skyddet och lämnar kvar filerna 🙂

Som förresten skapades av DVD-Jon från Norge. Är det olagligt? Ingen aning, så därför postar jag en länk och hoppas på att moderatorerna ger mig en tillrättavisning om det skulle vara fallet 🙂

http://www.nanocrew.net/software/justetune/

/Majken

Åh, schysst. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg//

Det är ännu oklart om det är lagligt eller olagligt. Det ska provas i domstol först. Det är allt jag vet. Men jag ska forska lite i det.

🙂

Ett tag var det ju snack om att själva kopieringsskydden skulle vara olagliga eftersom de hindrar privatkopieringen, men det behövs väl prejudikat för att se var det här landar. Nån som vill statuera exempel? 🙂

Precis som jag skrev, upp i domstol för att få ett prejudikat. Men jag är inte heeeelt säker. Jag måste verkligen få svar på det - nu! 😎

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg//

Det är ännu oklart om det är lagligt eller olagligt. Det ska provas i domstol först. Det är allt jag vet. Men jag ska forska lite i det.

🙂

Ett tag var det ju snack om att själva kopieringsskydden skulle vara olagliga eftersom de hindrar privatkopieringen, men det behövs väl prejudikat för att se var det här landar. Nån som vill statuera exempel? 🙂

Precis som jag skrev, upp i domstol för att få ett prejudikat. Men jag är inte heeeelt säker. Jag måste verkligen få svar på det - nu! 😎

Men det måste väl ändå vara så att så länge det inte är olagligt så är det ...lagligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg//

Det är ännu oklart om det är lagligt eller olagligt. Det ska provas i domstol först. Det är allt jag vet. Men jag ska forska lite i det.

🙂

Ett tag var det ju snack om att själva kopieringsskydden skulle vara olagliga eftersom de hindrar privatkopieringen, men det behövs väl prejudikat för att se var det här landar. Nån som vill statuera exempel? 😕

Precis som jag skrev, upp i domstol för att få ett prejudikat. Men jag är inte heeeelt säker. Jag måste verkligen få svar på det - nu! 🙂

Men det måste väl ändå vara så att så länge det inte är olagligt så är det ...lagligt?

Njae... Jag tror att så länge det inte finns något prejudikat på det så är det upp till varja domstol att avgöra saken. Det blir olika i olika län som man brukar säga... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, jag vet inte riktigt vad ett drm-skydd är eller vad det gör. antar att det har med uppspelningen i olika hårdvara ( 😕 ) att göra eller något liknande. 😉

men, alltså.. alla ljudkort med mer än en ingång kan ju spela in samtidigt som man spelar upp. så alltså för att kringå kopieringsskyddet, är det väl bara att ställa in "what you hear" i recordern och trycka på play? då spelas ju allt ljud som spelas upp på datorn, in i en .wav fil. så brukar jag göra för att sampla filmljud, webradio från SR's hemsida, allt möjligt.

kan kopieringsskyddet hindra det?

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, jag vet inte riktigt vad ett drm-skydd är eller vad det gör. antar att det har med uppspelningen i olika hårdvara ( 😛 ) att göra eller något liknande. 🙂

men, alltså.. alla ljudkort med mer än en ingång kan ju spela in samtidigt som man spelar upp. så alltså för att kringå kopieringsskyddet, är det väl bara att ställa in "what you hear" i recordern och trycka på play? då spelas ju allt ljud som spelas upp på datorn, in i en .wav fil. så brukar jag göra för att sampla filmljud, webradio från SR's hemsida, allt möjligt.

kan kopieringsskyddet hindra det?

Alltså, Digital Rights Management. Man kan vattenmärka filer, och/eller se till att man bara kan använda låten på en enhet (inte kopiera), och/eller se till att man kan kopiera filen X antal gånger, och/eller att man kan bränna en fil X antal gånger osv... Är du med? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om man använder Tunebite eller spelar in själv kommer man behöva komprimera låten igen till OGG/WMA/MP3, vilket kommer att drabba kvaliteten. Med tanke på att WMA-filer redan har begränsad kvalitet försvinner lite av poängen med digital musik när det börjar låta som kasett... Nä, vore bättre om det fanns något i stil med JustTune, fast för WMA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om folk accepterar hejdlös komprimering (i meningen dynamikdödande) av kommersiell musik, lär de inte gnälla över en omkodning från ett format till ett annat. Den sistnämnda effekten är försvinnande liten jämfört med den förra. Jag är långtifrån en försvarade av omkodningar, men i dessa fall och med moderna kodare tror jag mer det sitter i huvudet.

EDIT: För terminologins och förståelsens skull, skiljer vi på komprimering och kodning (ovan destruktiv kodning).

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om folk accepterar hejdlös komprimering (i meningen dynamikdödande) av kommersiell musik, lär de inte gnälla över en omkodning från ett format till ett annat. Den sistnämnda effekten är försvinnande liten jämfört med den förra. Jag är långtifrån en försvarade av omkodningar, men i dessa fall och med moderna kodare tror jag mer det sitter i huvudet.

De flesta musiklyssnare accepterar det ju absolut, jag tror att det är en försvinnande liten procent av alla i världen som hör någon skillnad och framförallt som bryr sig om skillnaden. Den mesta musiken spelas nog dessutom upp i kassa hemstereoapparater med dåliga och illa placerade högtalare eller värdelösa hörlurar som följer med mp3spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta musiklyssnare accepterar det ju absolut, jag tror att det är en försvinnande liten procent av alla i världen som hör någon skillnad och framförallt som bryr sig om skillnaden.

Skillnaden mellan hårt komprimerad och inte, eller skillnad mellan exempelvis en mp3:a och en omkodad mp3:a?

Nåväl, de flesta bryr sig nog inte om något av det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta musiklyssnare accepterar det ju absolut, jag tror att det är en försvinnande liten procent av alla i världen som hör någon skillnad och framförallt som bryr sig om skillnaden.

Skillnaden mellan hårt komprimerad och inte, eller skillnad mellan exempelvis en mp3:a och en omkodad mp3:a?

Nåväl, de flesta bryr sig nog inte om något av det 😄

Båda två. Eller hårt och hårt; CD-skiva och mp3fil i 160kbit eller omkodad mp3-fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda två. Eller hårt och hårt; CD-skiva och mp3fil i 160kbit eller omkodad mp3-fil.

Du missförstår mig, med komprimering menar jag komprimering med kompressor och inte kodning som exempelvis wav till mp3/vorbis/aac/mpc/wma. 😄 Vi på forumet, om några, måste skilja på termerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda två. Eller hårt och hårt; CD-skiva och mp3fil i 160kbit eller omkodad mp3-fil.

Du missförstår mig, med komprimering menar jag komprimering med kompressor och inte kodning som exempelvis wav till mp3/vorbis/aac/mpc/wma. 😄 Vi på forumet, om några, måste skilja på termerna.

Aha!

Tja, de kommersiella radiostationerna är ju ett underbart exempel på att folk verkligen inte bryr sig om hur hårt musiken komprimeras.

edit: Nu ser jag att du faktiskt hade petat in "i meningen dynamikdödande" i ditt inlägg. Jag får öva på min läsförståelse :rolleyes:

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...