Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hjälp! Det finns ju hur många program som helst o köpa... Jag sitter hemma o skriver rock och pop låtar och behöver fler loopar. Vilket program passar mig bäst? Är det Stylus RMX eller Drumkit from hell eller??? Ska helst vara gratis... 😕

Annons
Postat

Drumkit from hell innehåller inga loopar.

Samplingsskivor/pluggar som bygger på samplingar är oftast inte gratis.

Det finns flera trådar på det här temat här på forumet, så om du söker lite kan du säkert få tips på vad du kan ta dig en titt på.

Postat

Okey, menar inte gratis, gratis. Menar bara att det helst inte får kosta hur mycket som helst... Kan tänka mig o lägga ett par tusen ungefär.

Postat

hhmm.....well......Stylus RMX med typ, Backbeat-expansionen....finns nån till rockig expansion också......

nu gör inte jag så mkt rock, men ett sätt jag arbetar på är att man slänger upp en loop från tex RMX, som man tycker låter juste, sen byter man ut dom flesta ljuden i den loopen till ljud i diverse andra bibliotek...som kanske passar bättre i själva låten....och pillar och trixar i själva beaten också......men, var t jag ville komma var:

Om du tex kör stylus och expansioner, och hittar bra grund"beats", kan du ju senare byta ut ljuden till några som kanske låter bättre, tex DFH eller nått....

Fast det blir ju inte så billig lösning direkt....finns kanske billigare varianter....Bornemark har väl nån trumgreja också....vad den nu heter!?!?

Postat

Hur byter du ut ljuden, Mr Keys? Det går väl inte att ladda in andra ljud (t.ex. DFH) i Stylus? Och midi-filerna som Stylus genererar är väl bara såna där kromatiskt uppåtgående som slicade loopar får...

Postat

Jag brukar pilla en del......det skiljer sig lite i stylus...ibland finns det bara hela loopen som en enda midi-fil, och ibland har dom ju snällt nog lagt upp alla trummor för sig.....

Men...jag brukar plocka ut kicken ur midifilen(och flytta den till ett eget spår), sen virveln, sen hihatsen osv osv...lägga ut dom på olika spår....oftast behålla "groovet" (kvantiseringen)

och sen finns det en smidig funktion i logic (listedit tror jag den heter), så man med en knapptryckning kan dra ihop alla, tex virvelslag till en enda tangent på klaviaturet(finns säkert i cubase också)....istället för att det ligger på en trappa på olika tangenter......

När man gjort det är det ju bara att skita i stylus(eller om man nu vill använda stylus som ljudbank), och hitta egna ljud att lägga in istället...ladda in en kickbank på spåret för kicken, och bläddra tills man hittar passande kick....sen hugger man in på vriveln...osv...

Det hela låter omständigt, men det brukar inte ta mer än 5-10 minuter att göra....sen kan man ju ägna en hel dag till att leta bra ljud och pilla med velocityn i och för sig......

Postat (redigerat)

Aha, ok!

Har funderat på hur du menat länge. :rolleyes:

Edit: Till ämnet förresten. Ska du ha elektroniska trummor så är Stylus RMX kungligt. Med svinmycket loopar och ljud. Loopar med akustiska trummor vet jag inga direkt, förutom att det finns expansioner till Stylus som Mr Keys nämner.

Vad som dock ger bra resultat om man är haj på trumprogrammering är pluggar som DFHS, BFD (finns ju även i mastodontversion - XFL) och Reason Drum Kits (om du kör Reason).

Länkar:

DFHS

BFD

Stylus + expansioner

Reason Drum Kits

Redigerat av Jocke
Postat

Kan tillägga att....om man arbetar på det sätter jag nämner ovan, och har tillgång till Propellerhead Recycle, så kan man ju plocka precis vilket trumloop som helst, vartifrånsomhelst, och slica upp i recycle och sen ladda in i sin sequencer för att där byta ut ljuden....

sen kan vissa säkert tycka att det är att "sno" saker osv osv....kanske kan vara lite kontroversiellt....men det är väl upp till var och en för sig att avgöra vad man känner att man kan göra och inte göra....

själv kan jag tänka mig att göra det utan dåligt samvete så länge man byter ut ljuden och så, sen pillar man ju alltid om loopen här och där ändå....osv osv...oftast är det ju bara kicken man är ute efter, eller virvelslagen....eller så....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.