Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN:Another saturday night

ARTIST/GRUPP:Slowmoboy

GENRE:pop

LÅTLÄNGD:4.33

KOMPOSITÖR:Rikard Sandberg

PRODUCENT:Rikard Sandberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.16MB

STATUS: vet ej..

Hallo boyz! Har hållit på och spelat in och mixat med studio monitorer och en sub sedan början av sommaren och köpte nu behringer 2030A monitorer och till min förvåning lät det burkljud om allting. 😛 Så har nu EQ:at om en låt som jag var nöjd med ljudet på och låter er säga hur det låter.. Så tänk gärna på EQ:n på mixen.. 😉

Redigerat av Richie76
Annons
Postat

Sitter med dålig lyssning nu, men reagerar på jobbig diskant. Känns som om du multibandskomprimerat mellan 6kHz och 10kHz rejält och det blir jobbigt att lyssna på.

Postat

Hejsan!

Tycker det låter väldigt bra....

Men du har inget eget sound *tyvärr*

Det låter som om du försöker låta som Keane.

Versen låter som en långsammare version av

Keane - Somewhere Only We Know... 😛

MEN du har en mycket bra röst.. 😉

PS: Det tar ett tag innan man lär sig arbeta med ett par

nya monitorer...

Mvh

Sonefors

Postat

Tack ska du ha Sonefors!

Ja, jag tycker Keane är bra och det har nog avspeglat sig i denna låt, har dock lite annat sound på andra låtar, så jag jobbar på det.. 😆

Jag tycker ju att dessa monitorer som jag fick levererade idag borde låta bättre än datorhögtalare och de har fått fina betyg, men känns som att när jag skruvar till bra ljud enligt mig i monitorerna så blir det lite skarpt i lurarna.. Kan ingen som känner sina monitorer komma med sina åsikter om ljudbilden.. please! 😕

Postat (redigerat)

Låter som du Eq:at upp pianot en aning för mycket, utan att sänka det i volym, klangen känns lite onaturligt.

Tycker sången känns lite instängd/kvävd/nasal i vissa partier. Men har samtidigt en del skärande "S"-ljud. Annars tycker jag soundet är riktigt snyggt. kanske komrimerar du Leaden lite för hårt? Eller har rattat bort lite frekveser som ger närhet.

Virveln har något störande ljud uppe i toppen, men extra slagen och en del av fillen har inte den bieffekten.

Tycker även att HH och ride känns för diskantiga framförallt i refr och stick när det är mycket metall.

Reagerade på en grej i basspelet. Basen lirar legato i hela låten men på ett enda ställe i låten så gör den inte det (bryggorna). Är det en tanke bakom eller "bara blivit så". Skulle vara intressant att höra vad som händer om du ändrade basen lite mer till att släppa in lite luft, kanske funkar suveränt??

Känner igen låten, så jag har väl hört din tidigare version. Ska se om jag hittar den skulle vara intressant att höra skillnaderna.

Om du känner dig osäker på dina nya burkar, och för att lära känna dom bättre så kan det kanske vara idé att skaffa en bra spektrumanalysator. Då har du dels koll på vad det "egentligen" är vad du hålller på med i ljudspektrat. Och du kan lära dig mycket genom att både lyssna men även titta på hur "köpeplattor" låter.

Glömde säga att rösten är mkt fin, ljudbilden och arret låter bra. Låten rätt trevlig oxå.

Redigerat av xarl
Postat (redigerat)

Lite för skarpa S-ljud i sången och

för skarp diskant på Open HH slag samt.

Annars relativt bra balans på låten.

Jävligt snygg låt förresten och bra röst.

Snyggt proddat i övrigt men lite Mix missar som du kommer att kunna fixa

när du lärt dig dina högtalare.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Låter jättebra! Skön röst.

Håller med VacUm om att det är lite störande och hög diskant i låten! (Det behövs lite mer burkljud(!), och bas. Det här var ju nästan bara diskant) 😕 ... 😆

Redigerat av Danabacken
Postat

Tack Xarl, picasso och Danabacken för att ni tog er tid.. 😕

Ska se över det ni tog upp. Även om Xarl ligger lite ovanför min nivå, tex med spektrumanalysatorn som jag måste läsa in mig på..

Väldigt bra tips som sagt och tack för responsen på sång och arr. det uppskattas verkligen.. Har tagit bort den gamla versionen av låten men ska genast kolla om det går att lägga upp den på samma ställe om du var sugen på att jämföra Xarl.

Nu blir det grejer.. 😆

Postat

Varför gör du bara bra låtar för? Det här är ju orättvist! 😕

Tänker inte kommentera allt det där som alla andra redan har sagt, för det är ju redan sagt.

Däremot så tänker jag klaga på sången... den måste upp i volym, det är en underbar melodi och röst. Göm den inte bakom alla instrument!

När du tycker att sången låter för hög så ligger den kanske rätt 😆

Postat
Väldigt bra tips som sagt och tack för responsen på sång och arr. det uppskattas verkligen.. Har tagit bort den gamla versionen av låten men ska genast kolla om det går att lägga upp den på samma ställe om du var sugen på att jämföra Xarl.

Jag hittade din nya tråd där du lagt upp den gamla versionen.

Gamla versionen av låten

om någon annan är intresserad att lyssna.

Jag tycker du har tappat en hel del kropp (fyllighet, närvaro) framförallt i sång och trummor i din nya mix. Samtidigt så låter den gamla mixen grötig i jämförelse!!! Knepigt men du får försöka uppnå ett mellanting.

(Sången va ju aldeles för låg på gamla versionen)

Postat

inte för att mina demolåtar har speciellt bra ljud men den "gamla" versionen lider åxå (tycker jag) av lite väl mycket diskant, bättre men ändå lite vasst

Postat

Ja, men det känns som att det finns hopp för mixning i de nya monitorerna alltså.. 😉 Bör väl kolla upp alla ljud var för sig och få dem fylliga fast inte för vassa.. och gå igenom nivåer.

Tack Xarl, osiris och Altzi för responsen.. Kul att höra positiva grejer och nyttigt med kritik, ljudmässigt och musikmässigt. Och du Xarl, tack för alla detaljerade beskrivningar och tips, ska ta och kolla upp den där spektrumanalysatorn så fort det går! 😉

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Slår ihop ett annat inlägg av Richie med hans gamla version:

LÅTNAMN:Another saturday night

ARTIST/GRUPP:Slowmoboy

GENRE:pop

LÅTLÄNGD:4.20

KOMPOSITÖR:Rikard Sandberg

PRODUCENT:Rikard Sandberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4.16MB

STATUS: ej färdig

Detta är den mix som gjordes från mina datorhögtalare och som jag i mina amatör-öron tyckte lät bra. Köpte Studiomonitorer Behringer 2030A och tycker att när jag Eq:ade efter dom blev det för vasst i lurarna.. Men svårt att säga. 🙁

La ut den versionen nyss och här är alltså den gamla versionen.

EDIT: Fil borttagen på trådstartarens begäran.

Redigerat av Neko
Postat

Hmm..

Har inte hunnit lyssna än, men en fråga bara.. Låter låtar du själv inte gjort burkigt i monitorerna också? Isåfall kanske du borde trixa med inställningarna på baksidan av monitorerna..

Jag upplever inte mina 2031A som burkiga på något sätt. De är iofs något större än 2030A, men det borde inte göra de mindre burkiga för det.

Ska lyssna på din låt alldeles strax 😆

/Daniel

Postat

Till att börja med är låten jätteskön..

Skillnaden mellan den gamla och den nya är att mellanregistret minskat; kanske en aning för mkt t.o.m...

Dock är det för mkt diskant istället. Låter nästan som det är resonans på hihaten t.ex. 😆..

/Daniel

Postat
Det tar ett tag innan nya monitorer är inspelade.

Det där har jag aldrig fattat...

Inspelade?! Innebär det alltså att monitorerna får ett bättre ljud efter ett tag, eller innebär det helt enkelt att man lär känna monitorerna såsmåningom? 😛

/Daniel

Postat (redigerat)

Mixen är för vass, det låter exciter och digitalt. Kolla i en analysator, speciellt på 10 khz och uppåt. Där har du mer än du behöver.

För övrigt gissar jag att du lyssnar i monitorer med överdriven mid, eftersom din mix har ett stort hål i mitten.

Låten är inte dum, sången är fin. Lite för fin kanske. 😛

.....skrev fel siffra...

för övrigt är låten 1 minut för lång.

Redigerat av Demomannen
Postat

Go Ritchie !! 😏

Jattebra låt !! Den kommer jag att lyssna på många gånger. Jag har bara høgtalare typ pc ( Creative Soundworks 2.1 Digital ), dar diskanten inte ar sarskilt skarp, men jag hør att hihaten ar lite "hård". Jag tycker - som andra - att vokalen ar mycket bra - bra røst - som måste få komma fram i mixen.

Instrumenterna tycker jag spelas bra.

Ser fram emot att få høra mer 🙂

Postat

Diskanten låter fin tycker jag. Väldigt brilligt utan att vara vasst. Möjligen blir Hihaten lite påträngande. Och visst är det lite tomt i mellanregistret. Fast jag gillar hängmattor. Särskilt i den här genrén. Jag gillar den här låten.

Bra jobbat Richie! Du har helt sjuk snygg röst!

Postat

Inspelade?! Innebär det alltså att monitorerna får ett bättre ljud efter ett tag, eller innebär det helt enkelt att man lär känna monitorerna såsmåningom? 😱

/Daniel

Både och faktiskt.

När jag jobbade i en stereobutik så va det någon som sa att det va bra att "spela in" nya högtalare med vitt brus. Så vi drog på en skön brusmatta på halvhög volym på kvällen så fick dom stå hela natten. 🙂

Vet inte om det funkar eller inte.

Å andra sidan så sålde vi även en speciell penna med en särskild grön färg som man skulle måla kanten på CD skivorna med för att få bättre ljud. 🤪 Sålde som bara den 😉 99:- tror jag den kostade !

Postat

Inspelade?! Innebär det alltså att monitorerna får ett bättre ljud efter ett tag, eller innebär det helt enkelt att man lär känna monitorerna såsmåningom? 😆

/Daniel

Både och faktiskt.

När jag jobbade i en stereobutik så va det någon som sa att det va bra att "spela in" nya högtalare med vitt brus. Så vi drog på en skön brusmatta på halvhög volym på kvällen så fick dom stå hela natten. 🙂

Vet inte om det funkar eller inte.

Å andra sidan så sålde vi även en speciell penna med en särskild grön färg som man skulle måla kanten på CD skivorna med för att få bättre ljud. 😱 Sålde som bara den 😉 99:- tror jag den kostade !

De där cd-pennorna måste vara den största hoaxen i audiohistorien 🤪

Men nu hamnade vi offtopic.

Postat

Inspelade?! Innebär det alltså att monitorerna får ett bättre ljud efter ett tag, eller innebär det helt enkelt att man lär känna monitorerna såsmåningom? 🙂

/Daniel

Vissa högtalar kan behövas spelas in.. När dom är helt nya och "oinspelade" så är dom aningen styva i upphängningen och den blir mjukare efter ett tags spelande.. Men att spela in med vitt brus tror jag inte spelar nån roll... Bätre att dra på lite diskodunk då så att dom får sträcka på sig 😉

Sen ligger det mycket i att man själv ska lyssna in sig på nya högtalare också.. Det kan minsan ta ett bra tag innan man lär sig att mixa på nya "bättre" och mer avslöjande högtalare. Helt plötsligt hör man en massa saker man inte hört förut och så fastnar man i ett evigt pillande med EQ 😉

Hade en livlig diskussion i en annan tråd om detta angående dom hatälskade Yamha NS10M som man kunde hitta i var och varannan studio under 80-90 talet. Dom är inte alls bra men dom var en viktig referens då många ljudnissar var "inlyssnade" på dom.

Postat

Tackar så mycket för alla inlägg, synpunkter och tips, boyz.. 😛

Trevliga inlägg angående sången, vet dock inte hur jag ska tolka dig demomannen men ska kanske försöka sjunga manligare eller nåt.. 🥰

Känns som att trixet för mig är att lyssna på mycket referensmusik i mina monitorer så att man vänjer öronen vid dem.. Har gjort en ny mix nu men känner att ni får slippa få låten upplagd en tredje gång! 😱

Kommer med manligare material om några veckor 🥰 Nu blir det nån veckas avhållsamhet p.g.a. studier.. brrrr.. 🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.