Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Har precis kopplat in en extra skärm till mitt ATI Radeon 9600. Den nya skärmen går via en VGA-adapter in i AVI-uttaget på grafikkortet. Mitt problem är skärmbilden är lite skakig (väldigt lite) och det går en smal nästan igenomskinlig rand nerifrån och upp kontinuerligt.

Någon som vet hur jag kan råda bot på detta?

/Micke

Annons
Postat

Är det två CRT-monitorer som står nära varandra, så brukar det vara en linje som går upp på den ena och en linje som går ner på den andra. Inget att göra åt - annat än att skaffa TFT-skärmar i stället, eller ställa in en jordad järnplåt (skärmar av magnetfälten) mellan monitorerna...

Möjligen kan det hjälpa att flytta dem lite längre ifrån varandra, men det är ju inte särskilt kul eftersom man ju vill ha allt som en helhet...

Postat

Kanon.

Tack för det snabbar svaret och jag är övertygad om att du har rätt.

Det är som sagt inte så störande så jag får leva med det.

Tack igen 😛

Postat

Testa att ha en bit foile mellan som du jordar. Smidigare än koppar- eller järnplåt, men ser kanske lite dumt ut...

Postat

Aluminium har lyckligtvis den förmågan.

Alltså, inte platsfolie. Förlåt om jag var otydlig, men fick för mig att det var underförstått.

Postat

Mm.. det är som Claes säger.. dock hade jag samma problem och löste det på ett annat sätt.. Jag skruvade helt sonika av höljet på mina 21" CRT och sprayade insidan med ledande grafitspray och jordade med självhäftande koppartejp..

Fanns tidigare att köpa hos Elfa.

Postat

Aluminium har väl aldrig varit magnetiskt...? Det är lika omagnetiskt som plast.

Är det någon annan egenskap i aluminium som fångar upp magnetfältet då - eller så är jag snett på det så att det inte alls är magnetfältet som stör? Det kanske räcker med den halvbra elektriska skärmningsförmågan i aluminiumfolien...?

Postat

Aj, jag har fel..

Men hursomhelst ska det enl. utsago funka med aluminiumfolie mellan. Har inte testat själv (har inte problemet) men gör gärna det och berätta hur det gick.

Postat

Detta var mycket konstigt men problemet är borta.

Jag flyttade skärmarna 3cm från varandra (mer har jag inte att undvara:) och vips var allt ok igen. Vred dem dessutom lite på snedden. Bilden är nu precis som den skall vara på båda skärmarna.

Tack för era svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.