Jump to content
Annons

Basgitarrs VSTi?


hobbex2004

Recommended Posts

Annons

Sven Bornemarks Broomstick Bass är ett lysande koncept som är både självspelande och kan spelas manuellt.

Steinbergs Virtual Bassist är också ett alternativ.

Annars finns också Hardcore Bass från EastWest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat både Trilogy och Broomstick.

Trilogy är riktigt fin på akustisk bas men betydligt sämre på "rockbas".

Broomstick är betydligt bättre som rockbas och har också fler uttrycksmöjligheter som "glide down", "damp" m.m.

Skulle helt klart valt Broomstick.

Kör den sedan tillsammans med nån "rör"-plugg-förstärkare så blir det rätt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en riktig elbas. Thats the real thing istället för att fjolla med en plugg.

Tack för era svar. Det låter som om Broomstick är det som jag ska köra med.

Spaceman: Självklart skulle det vara det ultimata. Är ju gitarrist eg, så kan då "automatiskt" spela bas åxå, men det är så mkt smidigare eftersom jag redan har basgången på midi. Sen är inte basljudet så jätteviktig, inte jämfört med gitarren och Trummorna iaf..

Är det nån som är fjolla så är det alla som spelar bas .... fjollor som inte kan hålla reda på 6 strängar, så de håller sig till EN 😎

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en riktig elbas. Thats the real thing istället för att fjolla med en plugg.

Tack för era svar. Det låter som om Broomstick är det som jag ska köra med.

Spaceman: Självklart skulle det vara det ultimata. Är ju gitarrist eg, så kan då "automatiskt" spela bas åxå, men det är så mkt smidigare eftersom jag redan har basgången på midi. Sen är inte basljudet så jätteviktig, inte jämfört med gitarren och Trummorna iaf..

Är det nån som är fjolla så är det alla som spelar bas .... fjollor som inte kan hålla reda på 6 strängar, så de håller sig till EN 😛

Det är nog snarare så, att gitarrister är mer fjolliga. de behöver ju 6 strängar för att de ska ha en chans att låta bra, medan en bassist inte behöver fler än 4 strängar för att uträtta underverk... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...sen är inte basljudet så jätteviktig...är det nån som är fjolla så är det alla som spelar bas ....😏

hm...vi ses väl på någon IRL... 😉

HAHA....bring it on "boy"... 😎

En Basgitarr är den perfekta penisförlängaren. Bassister har en förmåga att känna sig stora och manliga när de väl får hänga på sig sina basar. Annars syns/hörs de knappast, gäller både på scen och i vardagslivet...

Håller fortfarande fast vid att ju fler strängar, desto svårare. För att inte nämna alla j**a effekter vi gitarrister vi måste hålla reda på... 😄

Jag kan lätt dra ett solo på en bas, fastän jag inte äger en själv. Man får bara tänja lite mer på fingrarna...

Slå den om du kan.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Firefighter (oregistrerad)
...sen är inte basljudet så jätteviktig...är det nån som är fjolla så är det alla som spelar bas ....😉

hm...vi ses väl på någon IRL... 😛

HAHA....bring it on "boy"... 😎

En Basgitarr är den perfekta penisförlängaren. Bassister har en förmåga att känna sig stora och manliga när de väl får hänga på sig sina basar. Annars syns/hörs de knappast, gäller både på scen och i vardagslivet...

Håller fortfarande fast vid att ju fler strängar, desto svårare. För att inte nämna alla j**a effekter vi gitarrister vi måste hålla reda på... 😎

Jag kan lätt dra ett solo på en bas, fastän jag inte äger en själv. Man får bara tänja lite mer på fingrarna...

Slå den om du kan.... 😄

Ap, ap, ap! Nu tar ni det jäääääävligt lugnt! 😏

Vi vill inte ha något flamewar här inte, serrööö!

_716609_napalm300.jpg

För övrigt säger FireFighter att program som virtual bassist är fusk, fusk, fusk.

Redigerat av Firefighter
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill faktiskt hävda det ömvända!

En billig elgitarr/akustisk gitarr slår lätt alla gitarr-pluggar i världen, bas däremot är en helt annan femma!

Det är skitsvårt att få till ett bra basljud, i synnerhet om basen inte är svindyr samtidigt som bas-pluggarna

är mycket mycket bättre än gitarr-pluggarna! Köp en bas-plugg men behövs vanlig gitarr använd gitarrist!

Nu gäller ju inte ovanstående rock men så länge rock-bas inte är mycket enklare än R&B-bas så, låt stå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill faktiskt hävda det ömvända!

En billig elgitarr/akustisk gitarr slår lätt alla gitarr-pluggar i världen, bas däremot är en helt annan femma!

Det är skitsvårt att få till ett bra basljud, i synnerhet om basen inte är svindyr samtidigt som bas-pluggarna

är mycket mycket bättre än gitarr-pluggarna! Köp en bas-plugg men behövs vanlig gitarr använd gitarrist!

Nu gäller ju inte ovanstående rock men så länge rock-bas inte är mycket enklare än R&B-bas så, låt stå!

Sen så är ju att spela bas väldigt enkelt... det svåra är att lägga shyssta bas-gånger rent melodiskt och rytmiskt!

Alltså, spela bas efter noter klarar ju alla hyffsade gitarrister men som sagt lägga bra bas-gång bara bra bassister bemästra!

Vet flera keyboard-killar som bara kan plocka upp en bas och spela värsta Level-42-basen men att lägga ens den enkelaste

bas-gång är de inte alls lika skickliga på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, hur svårt kan det vara att svara på en fråga ?

Jag frågade om det fanns några bra bas-pluggar och genast är det ett gäng som börjar skriva att man ska köpa och lära sig spela bas.

Vem har sagt att jag inte kan spela bas? Jag spelar ju gitarr fö**an.. Hade jag velat fråga hur man lär sig spela bas hade jag inte skrivit i denna tråd... O vill jag köpa en bas så går jag till gulasidorna, söker på tex musikbörsen och åker dit o köper en .. eller hur?

Trilogy: är inte den megastor? Jag vill ha ngt litet och enkelt. Den inbyggda i cubase är dock lite väl kass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara nån som inte fått sitt kaffe idag. ååååh...

Helt klart.

Duger ingen av föreslagna VSTi:s för herrn?

I fortsättningen kan du i förväg berätta vad du har för krav på de som försöker hjälpa dig så att du kan bli riktigt, riktigt nöjd. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, hur svårt kan det vara att svara på en fråga ?

Jag frågade om det fanns några bra bas-pluggar och genast är det ett gäng som börjar skriva att man ska köpa och lära sig spela bas.

Vem har sagt att jag inte kan spela bas? Jag spelar ju gitarr fö**an.. Hade jag velat fråga hur man lär sig spela bas hade jag inte skrivit i denna tråd... O vill jag köpa en bas så går jag till gulasidorna, söker på tex musikbörsen och åker dit o köper en .. eller hur?

Trilogy: är inte den megastor? Jag vill ha ngt litet och enkelt. Den inbyggda i cubase är dock lite väl kass...

"Litet och enkelt" innebär oftast att kvaliteten också är "liten och enkel". Vill du ha något litet och enkelt, så blir det inte bättre än det du redan har, eftersom det nog inte finns särskilt många som sätter ribban så lågt... 🙁

Alla pluggarna som du har fått förslag på, är sådana som det är lönt att lägga pengar på. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den här tråden visar på ett tydligt tema som går igen hela tiden här på forumet: någon vill ha hjälp med en pryl som fixar basljud, men får rådet att börja spela riktig bas. Snacka om goddag yxskaft. Det är som att fråga efter vilken tandläkare man ska gå till och bli rekommenderad att börja plugga själv till tandläkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den här tråden visar på ett tydligt tema som går igen hela tiden här på forumet: någon vill ha hjälp med en pryl som fixar basljud, men får rådet att börja spela riktig bas. Snacka om goddag yxskaft. Det är som att fråga efter vilken tandläkare man ska gå till och bli rekommenderad att börja plugga själv till tandläkare.

Jaha.

Om vi ska hålla på med dumma liknelser så kan man ju lika gärna säga att det är som att fråga efter vilket knark som är roligast att använda och bli rekomenderad att sluda punda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska hålla på med dumma liknelser så kan man ju lika gärna säga att det är som att fråga efter vilket knark som är roligast att använda och bli rekomenderad att sluda punda.

Jaha.

Problemet är i alla fall att många diskussioner här på forumet aldrig löser personens problem. Man får oftast en massa råd om annat som inte har med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den här tråden visar på ett tydligt tema som går igen hela tiden här på forumet: någon vill ha hjälp med en pryl som fixar basljud, men får rådet att börja spela riktig bas. Snacka om goddag yxskaft. Det är som att fråga efter vilken tandläkare man ska gå till och bli rekommenderad att börja plugga själv till tandläkare.

Goddag yxskaft!

Den här tråden har genererat bra, konkreta och koncisa svar på frågan och dessutom tagit upp en diskussion huruvida det kan vara lämpligt att titta på den riktiga varan och jämfört för- och nackdelar med det.

Hur kan man inte vara nöjd? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en bassist som - enligt egen och andras utsago - var väldigt duktig en gång i tiden. Jag har fortfarande två basar (en Rickenbacker 4001 och en Yamaha RBXnågonting...). Trots det använder jag hellre pluggar. Förklara gärna för mig varför jag tycker så, när det nu är så otroligt viktigt att spela på ett "riktigt" instrument i stället för att använda mjukvara... 😛

Enligt min bok är det resultatet som räknas - och inte hur man nådde dit.

Om jag kan spela bas, så kommer jag att spela bas lika bra med en plugg - och det kommer att låta precis lika äkta som en hårdvaru-bas - men jag slipper hudförhårdnader på fingertoppar och tumled. Jag ser inga nackdelar alls med mjukvaran där. Enda anledningen till att jag skulle spela på "på riktigt", är om jag skulle spela live - och det gör jag inte längre, eftersom jag inte känner för att fixa ihop ett band. Ok - jag fick en bas i nävarna på senaste VST-forumträffen för ett par veckor sedan (senast jag tog i en bas innan dess, var troligen något år tidigare...), och det gick väl hyggligt - men det tillhör undantagen att jag spelar på äkta vara... 😕😆

Jag har otroligt svårt att förstå folks aversioner mot mjukvaru-instrument. Det handlar ju om att få ett ljud som man vill ha för att göra sin musik mer komplett - och ofta kanske ljud från ett instrument som man inte kan spela själv och som man behöver lång tids träning för att kunna spela det som behövs i låten som man håller på med just NU... 😆

Jag tycker exempelvis att kompen i Virtual Guitarist och VGEE duger finfint för det lilla gitarrkomp som jag behöver i mina låtar. Att en gitarrist inte tycker att det duger, kan jag förstå - men det räcker till för mina behov och jag skulle aldrig drömma om att lära mig spela gitarr bara för att få in gitarrljud på mina låtar då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag ser det som en helt ekonomisk fråga. En fullt funktionduglig elbas är billigare än vilken som helst av de förslagna pluggarna. Fast... har man inget intresse av att lära sig spela riktiga instrument så har man inte.

Att bli sur över svaren i den här tråden är dock bara fånigt, det finns föreslaget åtminstonde tre bra pluggar bland allt prat om riktiga basar. Förväntar man sig en tråd där alla bara namedroppar produkter rakt upp och ner utan diskussion kan man ju lika gärna Googla på det och hålla käften.

Jag har aldrig sagt att de förslag jag fått är dåliga... Har kollat upp de flesta av dem.

Det jag nämnde i mitt senaste inlägg var det som flera andra också påpekat: att folk istället för att hålla sig till saken kommer med andra egna lösningar på att "gå runt problemet".. Kan du inte svara på en konkret fråga, så Håll käften och ge fan i att skriva (för att citera dina egna ord). OM du ändå väljer att skriva för att bevisa din besserwisserhet för andra, så får du skylla dig själv..

Som jag sa tidigare, ville jag fråga om var man köper en bas hade jag gjort det. Tro mig, jag var mkt väl medveten om möjligheten att spela in med en riktig bas, med tanke på att det är precis så jag lägger gitarrerna. Hade det funnit riktigt grymma VST-pluggar för att simulera gitarrer hade jag använt dem. För det är såååå mkt enklare att ändra en enda not när det är i Midi.. än att behöva spela in hela riffet på nytt igen.

Sådeså..

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...