Jump to content
Annons

Söker tips och trix hur sång skruvas bäst!

Recommended Posts

granis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag undrar om ni har har några bra tips hur man mixar sång bäst.

Jag sjunger själv i en sånggrupp och är lite ljudansvarig i den. Vi har har köpt bra mickar, AKG C 5900 M, och är pg med att skaffa en mixer. Det blir troligen en Mackie.

Vi är uppdelade i typisk körsättning, sopran alt tenor och bas, och vi är två i varje stämma.

Så, hur kan man tänka i mixandet, vilka frekevnser ska man skruva och vilka ska man ge tusan i. Självklart så ska man lyssna, men tips är ju bra att ha. Även bra siter önskas!

:rolleyes:

Redigerat av granis
Annons
Postat

Vilka frekvenser du ska röra eller inte beror ju helt på om micen färgar på önskat sätt eller inte. Har du micar som färgar "perfekt" enligt din smak, så behöver du inte använda eq alls vid mix... :rolleyes:

Som regel är det annars bäst att dra ner i frekvensområden som låter dåligt än att förstärka i områden som låter bra.

Postat
Vilka frekvenser du ska röra eller inte beror ju helt på om micen färgar på önskat sätt eller inte. Har du micar som färgar "perfekt" enligt din smak, så behöver du inte använda eq alls vid mix... :rolleyes:

Som regel är det annars bäst att dra ner i frekvensområden som låter dåligt än att förstärka i områden som låter bra.

precis som claes sa så ska du sänka freqs istället för att höja... blir bättre resultat då... angående vilka du ska röra får du helt enkelt lyssna dej till...

välkommen till forumet förresten...

hmm.. vänta lite.... granis.. heter/hette du granis/ på icq elller nåt sånt? tror ja har dej där isf 🙂

granis (oregistrerad)
Postat

Tackar !

Har inte tänkt så, jag menar med att dra ned istället för att dra upp.

Mickarna vi har är kondare, och jag upplever dom ganska rena i upptagningssynpunkt. Så man ska kanske ge f*n att skruva alls.. :rolleyes:

Har ni några tips på siter? Mixning är ju lite religion ju, och lite skumt sådär.

Och, granis, jag var på ICQ förut, men under hubba. Nån annan kanske?!

Postat

Jag trodde att de flesta ändå skar lite till höger och vänster på de flesta kanaler (inte bara sång) - har jag fel? Typ skära bas på sång och cymbaler och sånt tjosan. Skära lite mellanregister i basen och så vidare. :rolleyes:

Postat

Förresten,

är det för inspelning eller för PA. Du har köpt handhållna kondingar tror jag, hur många? Vad har ni för grejer i övrigt -- planerar att skaffa?

När det gäller inspelning av körer, barbershop och liknande, kan det ibland vara bäst att spela in med bara två mikar i stereo. Sjung i en bra lokal, ställ upp bekvämt. Mikarna kanske två meter framför och tre meter upp. De tre vanligaste mikuppställningarn då är:

- XY, mikarna korsade, så där 90 grader vinkel. Helst så att mikarna är ovanför varandra, membranen i mikarna (som sitter ungefär mitt i kulan) skall vara rakt ovanför varandra.

- ORTF, som är mikarna riktade utåt. Skall man vara exakt så skall det vara 110grader vinkel mellan mikarna, och 17 cm mellan membranen. Exakt så här är det nästan omöjligt att sätt upp mikar på (prova får du se varför), man behöver speciella hållare, men det är inte så där jätteblodigt med exakta mått.

- A/B, som är två mikar riktade rakt fram, så där 30 till 60 cm emellan.

Var man ställer upp mikarna spelar stor roll för ljudet. Prova att flytta fram och tillbaka och upp och ner.

Det andra alternativet är att spela in varje stämma med varsin mik. Eller till och med varje person med egen mik. Den gamla 3:1 regeln gäller då om man har flera mikar samtidigt, dvs det skall vara minst 3 gånger så långt mellan två mikar som det är mellan miken och det man spelar in.

En modell som kan vara intressant är att panorera stämmorna lite olika om man har flera mikar. En del provar att dubblera, dvs spela in varje stämma 2 gånger och kanske lägga dem på lite olika ställen i panoreringen.

Och när det gäller EQ så är det ju mycket så att när man har bra mikar och rätt placering så behövs det vanligen inte så där himla mycket EQ. Om man sjunger för nära en "riktad" mik så blir det lätt lite för mycket bas, så det kan man behöva skära lite. Nästan alltid är det bra att lägga på ett högpassfilter (=tar bort låga frekvenser).

Lite komprimering brukar vara bra, men det är lätt att det blir för mycket.

Är inspelningen i en bra lokal, så får man reverb från lokalen. Är det en död lokal, eller varje person har en egen mik så brukar det vara bra med lite reverb. Lagom är bäst.

Spelar man in digitalt, så brukar det vara finess att ha så lite grejer på som möjligt vid själva inspelningen. Sen kan man leka fritt i mixningen. Till exempel är det lätt att lägga på mer komprimering, men ursvårt (=omöjligt?) att ta bort den som finns.

T.

Postat

Jag fick kika i skolans studio för någon månad sen då min ljudteknik lärare mixade en inspelning han hade gjort av en acappela grupp. Denna gruppen var inte särskilt bra. Men ljudet han fixade var väldigt snyggt.

Som nämnt tidigare är det bättre att sänka "fel" frekvenser än höja övriga. Men något som brukar funka bra är att ha mer diskant på sång. Det som är bäst med detta är inte bara att det blir distinktare i själva tonen utan att även orden kommer fram mycket tydligare. Dock när han mixade baskillen (var bara en sån där) så vräkte han på mer högt basregister-låg mellan. För den sköna basfeelingen i rösten. Fuskade även med effekter och använde proximityeffekten (typ 2 cm från micken). Det som jag dock tycker funger generelt bra på alla inspelningar är att lägga "instrumenten" i olika register och även panorera för att få en klarare och bredare ljudbild.

Kanske bara lät flummigt... Men, ändå... :rolleyes:

granis (oregistrerad)
Postat

Jo, vi har handhållna kondare, AKG C 5900 M, superkardiod. Det är visst en ny modell som man kan byta ut innehållet i till trådlöst, mycket fiffigt! Vi fick förresten de första 8 som kom till svearike, lite kul!

Vi har tänkt att använda dessa live, så jag frågar mest i PAväg. Mixern vi ev skaffar oss är en Mackie CFX16 eller 20.

Har nån erfarenhet av Mackies XDR preampar? Mackies VLZ pro modeller har visst dom. Men det är ju bra med den inbyggda effektenheten som CFXmodellerna har. Hmm svårt det här... :rolleyes:

Bra med tipset med basarna, låg och mellan basregistret, tackar för det!

Postat

Du kan vara lugn med Mackies Preampar så även den nya XDR-serien ( som ska vara ännu lite bättre än gamla VLZ-seriens ) dom låter väldigt bra och du kan gasa på ganska hårt innan det börjar låta konstigt..

/D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.