Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag "kör" min nyinköpta Cort Actionbas (?) genom mitt E-MU 1820 ljudkort. Jag använder Cubase SX 2.

Rummet jag är i är inte jordat, dock har jag datorn i ett skarvat jack från köket. Det är som bekant bara datorn som har egen strömsladd eftersom ljudkortet strömförsörjs genom datorn. Alltså är datorn jordad.

Dock dyker det upp ett litet brum/brus när jag rör vid någon strömförande del av basen, tex strängarna. Släpper jag den är den knäpptyst.

Bruset minskar markant om jag ställer mig i tvättunnan som är av plast. Men det försvinner då inte helt. Dock försvinner brum/bruset HELT om jag samtidigt som jag har ena handen på strängarna även sluter handen runt det lilla strömförande "stålgrejset" av sladden:

<|:::|::::::::::|||||||||============

___________alltså här

Om ni fattar..

Annons
Postat

Mm.. du har fått en "jordslinga".. 2 lösningar..

1. Jorda chassit (jorden) på den enhet du har kopplat in basen till.. Jorda t.ex mot ett element, vattenkran, diskbänk eller i jorden i ett eluttag (riskabel lösning om man inte vet vad man gör men det kan funka)

2. Om du inte har en knapp som heter "groundlift" på den pryl du kopplat in din bas till så kan du skaffa en sån här Behringer ULTRA-DI DI100 för 450:-, trots att Behringer verkar har ett oförskyllt dåligt rykte på det här forumet så funkar den prylen bra.. Och den har en utgångstransformator som isolerar basen galvaniskt från resten av din prylar 🙂

ostkrokar (oregistrerad)
Postat

testa att sätta dig längre från datorn. har haft samma problem men så fort jag flyttar bort från dator o skärm så försvinenr det. misstänker att det kan vara magnetfältet i skärmen som påverkar mickarna i basen

Postat
Bruset minskar markant om jag ställer mig i tvättunnan som är av plast.

Hur kom du på det? 😉

Postat

Haha, alltså jag har ju försökt gått runt i lägenheten, stängt av skärm, lampor, övrig elektrisk utrustning osv. Så jag tänkte att om jag ställde mig i tvättunnan som är av plast kanske jag jordlyfter mig själv eller nåt sånt. Det funkade ju någorlunda iaf. 😛

Nu har jag iallafall varit och köpt en DI100 och allt funkar perfa nu. Inget brus, inga problem!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.