Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi hade tänkt spela in en låt eller två i replokalen. Tänkte höra om nån kunde ge förslag på enklaste och bästa sättet att göra detta?

Det ska inte vara värsta studioinspelningen, bara så att man hör vad som spelas helt enkelt 😆

Annons
Postat

Vad gäller för trummorna då? lite svåra att koppla in hehe och vi har dessutom en massa trumm-micar

hur funkar det med en mic>mixer>dator>cubase då och sen spela in allt på en och samma mic? går det att få det lyssningsbart?

Postat

ska vara "INTE en massa trumm-micar"

Postat

Jag tänkte mer med hela köret, rubbet med bara en mick hehe

Postat

testa med minidisc och en mock, kolla bara så att alla nivåerna är bra innan då ni bara har en kanal.

ev så kopplar ni minidiscen till line out på ett mixerbord och kopplar in en mick för varje instrument och mickar upp.

Det räcker med en mick över trummorna. sätt den framför eller över en bit ifrån.

Försök sprida ut allting så mycket som möjligt i lokalen.

Postat
Jag tänkte mer med hela köret, rubbet med bara en mick hehe

njae det blir betydligt sämre... Som att spela in en livekosert på en mp3spelare... fast utan publiken då

Postat

vad är rekommenderat då om man inte har tillgång till porta, utan bara mixer, ett par mickar och en dator?

Postat (redigerat)

du får nog svara på lite frågor innan man kan ge nån detaljerad hjälp

vad är sättningen på bandet ? hur många o vilka mickar har du. vad har du för ljudkort?

edit... glömde vad för slags mixer är oxo bra att veta

Redigerat av Audiorent
Postat

Det är, en trummis, en bas, en gitarr och sång. Vet inte exakt vad det är för mickar, bara en hel drös sångmickar iaf 🙂

ljudkortet är ett M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496

Postat

o vad var det för mixer ??

om du vill kära in allt live på två kanaler så är ju enklaste utförandet en mic på bastrummen och ett som överhäng vilken helst skall var en kondensatormic. En mic på gitarrförstärkaren såvida ni inte har typ en POD eller dylikt för då är det ju enklare att lajna. Basstärkaren kan man oftast lajna. Och så en sångmic förstås. Har ni fler mickar så kan du sätta en på virvel oxo och kanske ett stereopar till OH. Sen handlar det bara att ställa nivåer och eq. Det blir lite pillande men det går att få till det. Har själv gjort ett antal såna inspelningar.

Postat

Det är nån behringer med två mic ingångar och fyra tele.

Det jag var ute efter var faktiskt att kunn spela in med så få mickar som möjligt, och få ett ljud som är "lyssningsbart". Har inga fetehöga krav på ljudet, bara man hör vad som spelas 🙂

Postat

Pröva att spela in rubbet med två mickar. Då blir det ju stereo iallafall. Det gjorde jag med ett band. Det lät ok.

Postat

Jepp det är en hyfsad lösning. Ni måste laborera lite så att sångaren står närmare än resten, annars dränks denne såvida ni inte spelar endast zelmani-covers. En annan variant är att sätta en mick på sångaren och en på resten av bandet. I detta fallet måste ni panorera ut mickarna fullt åt höger respektive vänster för att få dom som separata spår ut från mixerns stereoutgång.

Det går att få det lyssningsbart så här, dvs att få alla inblandade att höras i någon mån, men ni måste nog laborera en del innan det blir bra(bättre).

Ni känner ingen med lite mer inspelningsutrustning? Bara ni får fram ett par få mickar till och något slags inspelningsinterface eller mixer kan ni förbättra kvaliten ganska ordentligt.

Postat

ja det är nåogot i den stilen jag hade tänkt mig 😮

jo, jag känner en kille med en del utrustning, men den är inte tillgänglig förräns om ett par månader så vi ville ha en snabb tillfällig lösning

Postat

Varför inte spela in En och En

Eller Basen + trummor , sedan gitarr , sedan sång ?

Då får ni bäst resultat med den begrändsade utrustningen ni har.

Eller

Spela låten två gången

Första gången mickar ni Bas och trummor

Andra gången sång och gitarr , Då behåller ni live känslan och kan få en

Realtivt bra balans mellan nivåerna.

Postat
Varför inte spela in En och En

Eller Basen + trummor , sedan gitarr , sedan sång ?

Håller med. Om möjligt spela in bas & trummor och micka upp. Det är den svåra biten. Gura och sång mm kan man göra separat. Grunden är alltid viktigast.

Fourplay (oregistrerad)
Postat

Eftersom att ni tycks ha få tillgångar känns det som att ni bör välja en A/B eller X/Y uppmickning. För att på så sätt klara er med endast två mickar.

Kommer kanske inte leda till något mästerligt resultat men huvudsaken var ju för er att man kunde höra vad ni spelade.

y4r0ze (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Såhär spelade jag in för ett tag sedan:

Kabel direkt ifrån elgitarr och bas stärkare direkt in i mixern.

Kabel ifrån sång micens stärkare rakt in i mixern.

En mic i mitten av trumsettet strax ovanför (använd stativ eller häng den i taket) trumsettet.

(har ni två kan ni sätta en i varje hörn ungefär ovanför)

Ifrån mixerns Tape-UT kopplade jag in min lilla mini-disc och tryckte på rec.

(Hadde bara RCA>miniTele)

Har ni många micar rekomenderar jag att ställa mikrofon framför dom istället.

Redigerat av y4r0ze
Postat

I mitt gamla band spelade vi alltid i repningar med en vanlig gammal kassettbandspelare (en philips) den var guld värd, ljudet blev muggigt men det distade aldrig och man kunde (med god vilja) urskilja vad som brötade i bakgrunden. Senare spelade vi in med en minidisc placerad nära sånganläggningen, det funkade kanon för det ändamålet du efterlyser.

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Spelar ingen större roll vad för format du kopplar till Tape-UT, bara du kopplar något där.

Det kan gå till en MD, kassette band spelare, datorns ljud ingång eller något annat som man bara kan trycka på REC med och spela in direkt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.