Jump to content
Annons

Lurad på tåget!


eddde

Recommended Posts

Jag satt idag på ett tåg som jag vanligtvis åker med på fredagar, då jag satt där så kom jag på att mitt halvårskort som jag nu skulle visa upp inte började gälla för än 16:00 dvs om 7 minuter. Men jag bestämde mig för att visa upp det iallafall, när konduktören kom och såg att jag försökte åka på ett kort som inte var giltigt för än om 7 minuter blev hon skogstokig och rykte kortet ur handen på mig och beslagtog det, fast jag gärna betalade resan kontant! jag fick höra att jag skulle få skicka efter det om jag ville ha tillbaks det, å detta betyder att jag i ett par dagar kommer få betala dyrt för resor jag egentligen betalt när jag köpte kortet!

är det någon som vet om konduktörer får göra såhär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som du beskriver det låter det helt orimligt.

Känner du för det så borde det inte vara omöjligt att få en tidning intresserad av att skriva om det här. Bor du i Stockholm så ring Aftonbladet eller Expressen, bor du ute i landet så ring största lokaltidningen och berätta.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

det som var värst var ju att jag skulle byta tåg vid en tidpunkt som kortet gällde så jag fick betala två biljetter på två olika tåg å det blir ju ganska dyrt, hade jag inte haft några pengar (som jag eg inte skulle behövt ha) så skulle jag blivit fast på bytesplatsen utan möjlighet att ta mig vidare. Jag lämnade ifrån mig kortet frivilligt enbart i tron om att de har rätt å göra såhär. Och det kan väl knappas räknas som fusk eller liknande? jag trodde att det värsta som kunde hända var att man var tvungen att betala eller stiga av, inte att de tog mitt kort TROTS att jag utan minsta motvilja betalade resan

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Alltså - grymt taskigt och totalt fel och maktmissbruk, men hur kunde du låta en kvinna ta kortet ifrån dig?

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså gamla tiders konduktörer på Statens Järnvägar hade en del befogenheter enligt Järnvägslagen. T.ex att låsa in folk i ett obevakat utrymme. Nu är det så att ingen (som inte är statligt anställd) har några befogenheter utöver de som gäller mellan privatpersoner. Numer är det ju oxå en massa privata företag som anställer så kallade "ombordansvariga", betalar usel lön men igengäld inte utbildar sin personal. Å andra sidan är det nog billigare att åka tåg än det någonsin varit.

Ring SJ och ge dig inte. Om det var SJ du åkte med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt idag på ett tåg som jag vanligtvis åker med på fredagar, då jag satt där så kom jag på att mitt halvårskort som jag nu skulle visa upp inte började gälla för än 16:00 dvs om 7 minuter. Men jag bestämde mig för att visa upp det iallafall, när konduktören kom och såg att jag försökte åka på ett kort som inte var giltigt för än om 7 minuter blev hon skogstokig och rykte kortet ur handen på mig och beslagtog det, fast jag gärna betalade resan kontant! jag fick höra att jag skulle få skicka efter det om jag ville ha tillbaks det, å detta betyder att jag i ett par dagar kommer få betala dyrt för resor jag egentligen betalt när jag köpte kortet!

är det någon som vet om konduktörer får göra såhär?

Du har helt rätt i rubriken. Konduktören har faktiskt STULIT från dig. Ett fullständigt övergrepp.

Jag tycker - allvarligt talat - att du ska polisanmäla. Och ring tidningen, och Aschberg.

Stå på dig!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Allvarligt talat! Jag blev sketförbannad när jag läste det här! E hon inte klok den djäveln?? Påminner mig om en radiohandlare som slängde mitt kvitto på en reparation de utfört helt icke fackmannamässigt. Fick rätt till slut, men...

Försök få reda på vem det var som tog kortet, alla namnen, genom att kolla med SJ vem som jobbade på tåget gällande den turen när du åkte! Du skall kräva kortet tillbaka och ersättning för alla merkostnader detta orsakat. Plus eventuellt skadestånd.

Sedan tycker jag du ska kontakta tidningen, oavsett om du får det ovanstående eller ej!

Lycka till för helvete!

🥰

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde till Värmlandstrafik (som jag åkte med) och jag kommer få tillbaka kortet via posten tillsammans med en straffavgift på 400:- !! detta för att de anser att jag försökte fuska och åka på ogiltigt kort. Trots att det handlade om minuter, de sa att sånt händer så ofta så konduktörskan antagligen var trött och grinig eftersom det var sent på dagen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde till Värmlandstrafik (som jag åkte med) och jag kommer få tillbaka kortet via posten tillsammans med en straffavgift på 400:- !! detta för att de anser att jag försökte fuska och åka på ogiltigt kort. Trots att det handlade om minuter, de sa att sånt händer så ofta så konduktörskan antagligen var trött och grinig eftersom det var sent på dagen!

Du ska naturligtvis inte ha en straffavgift på 400 kr.

Du ska ha ett 4-siffrigt ersättningsbelopp och en enorm ursäkt.

Konduktörjävelhäxan ska bli av med jobbet.

Ring polisen. Egenmäktigt förfarande och stöld. Häng dom jävlarna.

***

En kort paralellstory:

Min son - då 13 år - skulle åka buss hem från skolan. Det gör han ibland när han inte cyklar. Bussen kostar 14 kr. Sonen hade 13:50 i fickan. Chauffören vägrade därför låta honom åka med. "Ha en trevlig dag du med då", sa sonen och gick hem.

Jag ringde trafikbolaget och skällde ut dom utav helvete. Tips: Alla såna här bolag har ett växelnummer med 00 på slutet (eller hur!). Ring 01 i stället så kommer du till sekreteraren. Kräv att prata med chefen. Gjorde jag. Finns han inte där? Kräv mobilnumret. I "mitt fall" ringde chefen upp mig efter 10 minuter. Jag accepterade inga ursäkter. Efter två dagar kom ett brev med två biobiljetter.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

...tillsammans med en straffavgift på 400:- !! detta för att de anser att jag försökte fuska och åka på ogiltigt kort.

Men nu tycker jag verkligen att du ska polisanmäla saken!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade ringt, skrivit och krånglat ihjäl mig om jag råkat ut för samma sak.

dock tror jag att det blir svårt att vinna fighten. kortet va ju trots allt inte giltigt. 😏😲😉

sen om konduktörer verligen får beslagta kortet är ju tveksamt.

jag brukar skriva ett personligt brev (inte mail) till chefen när jag råkar ut för något, då brukar man vanligtvis få något fint tillbaka dom t ex biobiljetter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det största felet ÄR, nu när jag sett ordentligt och läst om tråden, att du faktiskt försökte tjuvåka på tåget utan att ha giltigt färdbevis! Hur kunde du vara så dum?

Jag tycker du ska vara glad att straffavgiften bara var 400 kr. Här måste man punga ut med 900 kr enligt det nya förslaget om man sitter på en spårväg från en hållplats till en annan och då ha färdats endast kanske 400 meter...

Jag vet ju å andra sidan inte hur diskussionen mellan dig och denna sexbomb har gått till, men... det är åt helsicke fel att hon tog kortet ifrån dig, för precis som du skrev så kan det ju innebära/innebär det att du får en massa merkostnader p.g.a. detta. De uppväger nog förmodligen mer än väl de stackars 400 kronorna...

Att hon var trött efter en lång dag är en förklaring till att hon tog kortet, men är det inte deras policy? Jag menar, det vore väl ett smidigt sätt för dem att få in de 400 kronorna. Pengarna in - kortet ut! Gör de inte alltid så? Vad kostar kortet förresten?

Konklusion: I slutändan borde du inte få betala nånting netto. 400 kr till dem visst, men du bör ha ersättning för att du inte kan använda kortet på ett par-tre dagar också. Plus till dig!

Lycka till!

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det största felet ÄR, nu när jag sett ordentligt och läst om tråden, att du faktiskt försökte tjuvåka på tåget utan att ha giltigt färdbevis! Hur kunde du vara så dum?

Jag förstår inte om du försöker vara rolig eller om du faktiskt håller med Stalinisterna på järnvägen. Jag håller mig för skratt, musik.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde trafikbolaget och skällde ut dom utav helvete. Tips: Alla såna här bolag har ett växelnummer med 00 på slutet (eller hur!). Ring 01 i stället så kommer du till sekreteraren. Kräv att prata med chefen.

Fast smarta företag sätter faxen på 01 för att slippa sånt 😏 Jag jobbade på ett sånt företag. Det var ganska lustigt när försäljare ringde alla nummer de kunde komma på för att komma till rätt person när jag hade nekat dem i växeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nej, Vallhagen och alla andra, jag är inte Stalinist. Men såhär ligger det till beträffande vad som var fel och rätt i denna saken:

FEL:

* edddddddeee försöker tjuvåka på tåget utan giltigt färdbevis.

* konduktören beslagtar edddeeees tågkort så han inte kan komma nånstans!

RÄTT:

* eeeddddeeeee betalar för tågresan.

* Värmlandstrafik tar ut 400 kr tjuvåkningsförsöket i straffavgift.

Men återigen, eftersom de snor ett kort som ska börja gälla (utan förklaring egentligen), så är det edddeeee som ska ha ersättning faktiskt! De kan ju inte veta hur mycket eeeeeddeeeee behövde ha det kortet under de dagarna. Det är ju bara att kräva för utebliven arbetsinkomst och allt möjligt! Stå på dig eeeeeeeeeddeeee.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de sakerna som stör mig mest är att Hon kunde iallfall ha varnat mig å sagt att "nästa gång blir det böter" jag hade INGEN aning om att sånthär kunde förekomma ens

i lumpen hade vi Skyddsvaktutbildning och där var det noga med att vi skulle lära oss att Varna Först och skjuta om personen i fråga struntade i varningen

på värmlandstraffik verkar det som de tar första bästa chansen att sätta dit en. Jag sa också att "Jag tänkte betala om det var så att jag inte fick åka på kortet" för jag hade pengar, men då sa hon bara "det hade du inte alls tänkt" i en mkt otrevlig ton

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Musik.

Eddde, du försökte tjuvåka. Då blir det problem. That´s life.

Vad du skulle ha gjort var att förklara situationen från början...Då kanske hon till och med hade visat välvilja tillbaka och låta dig åka på ditt ogiltiga kort. Eller så skulle du ha fått betala kontant för resan.

Misstag accepteras oftast men inte medvetet fusk.

För övrigt, var ärligt nu, var det inte så att du visste att kortet inte gällde redan när du klev på tåget? 😮

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

i lumpen hade vi Skyddsvaktutbildning och där var det noga med att vi skulle lära oss att Varna Först och skjuta om personen i fråga struntade i varningen

Anledningen till detta är att man har att göra med skarpa vapen. Det kan handla om polska bärplockare eller vad som helst.

I krig tvekar jag dock på att man varnar först 😮

Du var ju medveten om att du gjorde fel. Det är inte de polska bärplockarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång jag pratar/träffar min polare som jobbar som lokförare på SJ om han vet något om sånt här; om de får göra så. Dock så är han naturligtvis inte helt insatt i hur konduktörerna jobbar.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

såhär hade jag gjort.

medveten om att kortet inte börjar gälla förrän om 7 minuter traskar jag charmigt fram till kvinnan i uniform innan tåget börjat åka, frågar henne snällt om det är ok att åka på kortet eftersom det snart börjar gälla eller om det helt enkelt är så att jag måste betala. Under sammtalet kopplar jag dessutom in mina sorgsna hundögon --> 😮

hade du gjort så hade du garderat dig för:

1. att du är ärlig

2. att du inte alls hade tänkt att tjuvåka

3. att du kan betala om det krävs

4. att du kanske får ligga med henne

Link to comment
Dela på andra sajter

såhär hade jag gjort.

medveten om att kortet inte börjar gälla förrän om 7 minuter traskar jag charmigt fram till kvinnan i uniform innan tåget börjat åka, frågar henne snällt om det är ok att åka på kortet eftersom det snart börjar gälla eller om det helt enkelt är så att jag måste betala. Under sammtalet kopplar jag dessutom in mina sorgsna hundögon --> 🙂

hade du gjort så hade du garderat dig för:

1. att du är ärlig

2. att du inte alls hade tänkt att tjuvåka

3. att du kan betala om det krävs

4. att du kanske får ligga med henne

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...