Jump to content
Annons

Lag om filmröster i musikskapande?


feffe (oregistrerad)

Recommended Posts

feffe (oregistrerad)

Jag läste i en studio tidning för ett tag sedan om lagar och dylikt vad gällande att "ta" melider et.c

Men hur är det om man vill "ta" en cool röst från någon film med någon fras eller liknande, hur lagligt är det?

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men hur är det om man vill "ta" en cool röst från någon film med någon fras eller liknande, hur lagligt är det?

/Feffe

Lika icke lagligt som att sampla från någon annans produktion. Filmbolagen med underbolag äger ju även ljudmaterialet i en film.

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Fast skit i det, sampla på bara. Blir det ingen miljonsäljare är det väl ingen som bryr sig, och det blir det ju sällan. 🙂

😳 det är iof sant! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt idiotisk lag ändå. Om jag lägger in en kort sampling i en låt så förstår jag inte hur upphovsmännen kan få för sig att jag tjänar pengar på deras bekostnad.

Så var ska man dra gränsen? Det är lättare att säga att ingenting är okej utan upphovsmannens godkännande än att allt måste prövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt idiotisk lag ändå. Om jag lägger in en kort sampling i en låt så förstår jag inte hur upphovsmännen kan få för sig att jag tjänar pengar på deras bekostnad.

Så var ska man dra gränsen? Det är lättare att säga att ingenting är okej utan upphovsmannens godkännande än att allt måste prövas.

Om vi säger att jag samplar en replik, eller en hel scen ur Titanic, och lägger in det i en låt, tror du då att det finns folk som avstår från att se filmen bara för att de hört låten? Snarare är det tvärtom, de blir sugna på att kolla upp filmen.

Samma med musik, till exempel hiphopen har alltid varit samplingsbaserad och det bidrar bara till att man blir sugen på att höra originalet som samplingen i ens favoritlåt kommer från.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt idiotisk lag ändå. Om jag lägger in en kort sampling i en låt så förstår jag inte hur upphovsmännen kan få för sig att jag tjänar pengar på deras bekostnad.

Så var ska man dra gränsen? Det är lättare att säga att ingenting är okej utan upphovsmannens godkännande än att allt måste prövas.

Om vi säger att jag samplar en replik, eller en hel scen ur Titanic, och lägger in det i en låt, tror du då att det finns folk som avstår från att se filmen bara för att de hört låten? Snarare är det tvärtom, de blir sugna på att kolla upp filmen.

Samma med musik, till exempel hiphopen har alltid varit samplingsbaserad och det bidrar bara till att man blir sugen på att höra originalet som samplingen i ens favoritlåt kommer från.

Lagen finns inte där för att man tror att upphovsmannen ska förlora intäkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Mornel säger, det handlar inte om stålar i första hand.

Lagstiftningen är till för att ge upphovsmannen kontroll över hur verken används.

Skulle Surikatmamman uppskatta om hans hip hop-låtar användes som soundtrack till en reklamfilm för Nazistiska Förbundet, eller skulle han då önska att beslutet var hans att fatta?

På samma sätt ser upphovsrätten till att den som skapat Titanic (eller äger rättigheterna till, snarare) får bestämma om du får använda dialogen i din låt.

Rätt fiffigt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur är det om man vill "ta" en cool röst från någon film med någon fras eller liknande, hur lagligt är det?

1. Kontakta rättighetshavaren av filmen, dvs. filmbolaget.

2. Gör en licensieringsdeal, sk. "sample clearance" så du får rättigheten att använda samplingen i din låt.

3. Sedan är det fullt lagligt och sälj din nya hitlåt med Leonardo diCaprio var du vill 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast i verkligheten kommer Universal inte ens att svara på ditt brev.

😄

Schhhh! 😆

Men säg att Universal/Stockholm Records vill ha låten, så sköter kanske Universal kontakten med mamma Universal. Haha! 😄

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast i verkligheten kommer Universal inte ens att svara på ditt brev.

🙁

Schhhh! 😕

Men säg att Universal/Stockholm Records vill ha låten, så sköter kanske Universal kontakten med mamma Universal. Haha! 🙁

Precis. Och i de flesta andra fall är det ingen som kommer att bry sig om man använder samplingen utan att fråga om lov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle Surikatmamman uppskatta om hans hip hop-låtar användes som soundtrack till en reklamfilm för Nazistiska Förbundet, eller skulle han då önska att beslutet var hans att fatta?

Tja, personligen skulle jag inte bry mig om nazister använde sig av min musik (varför de nu skulle göra det), jag skulle bara behöva skriva på min hemsida att jag tar avstånd från det och sen är det upp till andra att bedöma om jag är nazist eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...