Jump to content
Annons

Min hemsida är klar!


The Edge

Recommended Posts

Jag har gjort en hemsida i frontpage som jag nu skulle vilja lägga upp på internet. Men hur gör jag? Finns det något gratis alternativ? Har fått tips om gratis .tk domän, men jag behöver väl något sorts webbhotell eller vad det heter också. Hjälp! 😕

Tack på förhand

Redigerat av The Edge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

.. Skaffa inte .tk-domän! Det kommer bara upp massa popups och grejer, och om du inte har tillräckligt med hits så måste du börja betala för domänen. (Japp, jag har fått två domäner jag hade under .tk borttagna för att jagi nte hade tillräckligt med hits, de skickade ett mail till mig..).

Och sen när du tröttnat så kommer folk inte fatta att du bytt domän, och du måste ha omdirigering och grejer.

Bättre att betala för en domän; kanske en .se-domän? De kostar inte alls mkt nuförtiden; runt 130 spänn per år.

Loopia jag har till min domän funkar bra tycker jag; http://www.loopia.se .. de har även webhotellspaket om du behöver det.

Har du förövrigt inte fått webspace med ditt internetkonto?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för tipsen!!

Vet inte om jag har något webspace. Hur kan jag kolla det? Men det där Loopia du pratar om är det gratis?

Är det något annat man behöver veta? Jag har gjort en hemsida som funkar bra när man öppnar index filen. Är det sedan svårt att lägga upp den på ett webhotel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för tipsen!!

Vet inte om jag har något webspace. Hur kan jag kolla det? Men det där Loopia du pratar om är det gratis?

Är det något annat man behöver veta? Jag har gjort en hemsida som funkar bra när man öppnar index filen. Är det sedan svårt att lägga upp den på ett webhotel?

Loopia är som sagt inte gratis, men för en .se-domän betalar du 130 (plus moms tror jag) spänn om året, vilket torde vara överkomligt? Dessutom har de t.ex. .com/.org-domäner för 49 spänn om året...

Om du har en webspace så lägger du upp alla html-filer och grafikfiler där (obs! se till att bildlänkar och fillänkar stämmer rätt med både stora och små bokstäver, eftersom de flesta ftp-servrar körs på unix/linux; och de känner skillnad på stora och små bokstäver), med hjälp av lämpligt ett FTP-program (inloggningsdata får du av webhotellet/din internetleverantör).

Index.html kommer alltid att komma upp om man bara skriver själva adressen i webbrowserns adressfält, och inte vad den ska ladda för fil.

Domänens adress dirigerar du sen enklast mot din webadress.

Kolla på dina papper du fick när du skaffade ditt internetkonto, det lär väl stå där om du har webspace inkluderat; och hur mkt space det egentligen är.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

OK tack så mycket. Det börjar bli lite klarare nu...men känner på mig att jag kanske får återkomma när jag kommit lite längre. Men nu vet jag i alla fall hur det ligger till med webspace, domän o.s.v.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns billigare.

I forumet finns många trådar i ämnet "Vilket webbhotell ska jag välja?".

Aleborg, Box och Surftown brukar få goda omdömen här i forumet.

Varningar utfärdas för B-One. :rolleyes:

99kronor.com har jag läst ledsna kommentarer om också...

Glömde jag säga att jag själv har Loopia och är hur nöjd som helst! 😛

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...