Diwic Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Om jag inte är alldeles felinformerad var det Bach som uppfann den jämnt temperade skalan, dvs den skala som funkar hyfsat i alla tonarter. Innan var man tvungen att stämma om instrumenten när man skulle byta tonart. Utan detta - inga tonartshöjningar. Och utan tonartshöjning - ingen melodifestival. Slutsatsen blir således att utan Bach - ingen melodifestival! Så nu vet ni det. // David
MusicGene Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 (redigerat) det går ju alldeles utmärkt att spela i flera tonarter med trumpet, fiol, trombon, saxofon, sång......... Men skönt är det för gitarrister och pianister Redigerat 25 september 2005 av MusicGene
Diwic Postat 26 september 2005 Trådstartare Postat 26 september 2005 Fiol och trombon köper jag, men trumpet? Den stämmer man väl, och trycker ner knappar för att få olika toner? // David
MusicGene Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Fiol och trombon köper jag, men trumpet? Den stämmer man väl, och trycker ner knappar för att få olika toner? // David du intonerar såpass mycket så att det är lätt möjligt att spela alla skalor
D Vibe Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Mitt Euphonium (som funkar som en trumpet vad gäller grepptabeller), kan man iallafall spela i olika skalor. Den är grundstämd i B dock.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.