Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag inte är alldeles felinformerad var det Bach som uppfann den jämnt temperade skalan, dvs den skala som funkar hyfsat i alla tonarter. Innan var man tvungen att stämma om instrumenten när man skulle byta tonart.

Utan detta - inga tonartshöjningar. Och utan tonartshöjning - ingen melodifestival.

Slutsatsen blir således att utan Bach - ingen melodifestival!

Så nu vet ni det. :rolleyes:

// David

Annons
Postat (redigerat)

det går ju alldeles utmärkt att spela i flera tonarter med trumpet, fiol, trombon, saxofon, sång......... Men skönt är det för gitarrister och pianister :rolleyes:

Redigerat av MusicGene
Postat

Fiol och trombon köper jag, men trumpet? Den stämmer man väl, och trycker ner knappar för att få olika toner?

// David

Postat
Fiol och trombon köper jag, men trumpet? Den stämmer man väl, och trycker ner knappar för att få olika toner?

// David

du intonerar såpass mycket så att det är lätt möjligt att spela alla skalor

Postat

Mitt Euphonium (som funkar som en trumpet vad gäller grepptabeller), kan man iallafall spela i olika skalor. Den är grundstämd i B dock.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.