Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar hur alla ni här lägger trummor på era spår? har bara lagt in loopar hittills men det känns så sterilt. Har inte direkt förutsättningar att dra in ett trumset till hemmastudion... Är digitaltrummor något att satsa på? En sådan trummaskin kanske? hur fungerar en sån? Att göra trummor med midikeyboard kan väl inte låta så bra?

Annons
Postat
Jag undrar hur alla ni här lägger trummor på era spår? har bara lagt in loopar hittills men det känns så sterilt. Har inte direkt förutsättningar att dra in ett trumset till hemmastudion... Är digitaltrummor något att satsa på? En sådan trummaskin kanske? hur fungerar en sån? Att göra trummor med midikeyboard kan väl inte låta så bra?

Jag har gjort trummor bara i datorn ett tag nu, och jag gillar att göra det. Det låter bra också! Det är väl inget fel med det... :rolleyes: (Att kombinera både loopar och "egna" trummor kan ju vara ett sätt att få det att låta bättre också), alla gör ju på sitt sätt, men så gör jag oftast. 🙂

Postat

jag kör groove agent, det är ganska smidigt till grund kompet.

sen har jag en yamaha dd-55 som man med lite välvija kan kalla ett digitalt trummset, fast det är som en bricka med ett gäng kaffe fat som motsvarar trummor och cymbaler.

det använder jag mest till fills, speciellt cymbalerna är svåra att träffa eftersom allt är i samma höjd.

är sugen på riktiga digitala trummor.

Postat

okay, du "programmerar" trummor alltså? Det verkar ju komplicerat=P det finns ju såna trummoduler eller trummaskiner, ser ut som en liten platta med en massa pads på, ingen som använder såna och har några åsikter om detta?

Postat

sixties: ah just en sådan jag menade, hann inte se ditt inlägg. men det låter schysst tycker du? e ju lite billigare än ett digitalt set också. nåt o slå till på kanske. groove agent är något trumprogram alltså?

• 4 år senare...
klauskalas (oregistrerad)
Postat
Att göra trummor med midikeyboard kan väl inte låta så bra?

Använder du t.ex addictive drums eller liknande låter det oftast bättre än digitaltrummsetens innbyggda ljud. Det man brukar göra med digitaltrummor är just att köra dem i midi, så skillnaden mellat ett set och midiklaviatur blir helt enkelt att det är skönare att spela på ett set. Sen förutsätter ju det oxå att midiklaviaturen är anslagskänslig.

Postat

Jag kör en blandning mellan EZDrummer och diverse samplingar som jag har tagit från olika inspelningar jag har fått tillgång till. EZDrummer rakt av låter tråkigt och onaturligt. Jag brukar behålla hihats och cymbaler från EZDrummer, och använda egna baskagge- och virvelsamplingar. Ibland händer det att jag kör EZDrummers virvel i lager med en egen sampling.

Postat

Kör alltid addictive drums med mitt digitalset när jag lirar in jazz/fusion-tunes med bandet i min etta. Blir förvånansvärt bra.

Kan du spela så kör på ett digitalt set som triggar bra.

Postat

Jag använder BFD 2 och jag är sjukt nöjd med det. Spelar ibland in med midikeyboard och ibland klickar jag med musen.

Postat

Då en uppsjö trummisar ändå tycks ha problem med tiden (i låten) gör fem år till eller från ingen nämnvärd skillnad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.