Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

letar efter hårdvara som fungerar precis som guitarrig å amplitube. alltså nån slags stärkarsimulator/preamp med lite effekter. det ska vara bra kvalité men kanske inte behöver vara top of the line. jag vill köra min elgitarr (och ev. sång å annat) genom denna in i datorn.

tips å råd uppskattas! tack på förhand

Annons
Postat

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut på det+

Billigaste är väl en v-amp sen har vi dyrare modeller som POD samt ngn. grej som VOX har gjort.

Postat

tackar för tipsen.

jag är ute efter något som ger ett bra cleant sound. något som värmer upp signalen. å det hade varit en fördel om jag kunde få ett skönt sångljud med. distar å dyl. är inte alls viktigt..

jag kan tänka mig att gå upp till 5000kr

Postat

Om du nu inte var ute efter en POD...

Det finns många mikpreampar som även har en hög-impedans-ingång som du kan lajna en gitarr till.

Cleant sound och värme? Låter som en rörpreamp då? 😲

Postat

Är inte själv gitarrklinkande men en vän är det och han kör en BOSS GS-10. Liten låda med effekter å grejer som han kör sin gura genom. USB in i datorn. Kanske kan vara något att kolla på?

Postat

KORG Ampworks finns för gitarr och bas och kostar 895 kr/st på Börsen.

För lite mer får du en V-Amp2.

Line 6 Guitarport...

Sen finns ju poddar och Valvetronix i spannet 3-4 tusen.

Ja och Behringer har några nya burkar för runt 500 kr. DI-någonting.

Kanske kan någon av dessa passa men jag vet inte hur de fungerar med t ex en dynamisk sångmikrofon.

Postat

nåt som fixar både gitarr och sång finns nog inte men visst kan man ha en POD för att skita till sången lite men man bör nog blanda den med den rena signalen oxo då.

Jag har en POD av den gamla modellen o enligt mig så låter den mkt bättre än VOX:s variant. en POD 2.0 kostar 2000:- POD XT 4000:-

rekomnedrar nog att köpa en seprat rörpreamp till micken istället. Finns ju billiga typ studioprojects....

Mr Underhill (oregistrerad)
Postat

Till sång kan du prova ART's TUBE MP 595:- på Estrad t.ex.

Håller nog med om att du inte ska använda samma effekt till gitarr som sång men om du inte är ute efter dist mm och vill lägga uppåt 5.000 :- så varför inte slå till på en Focusrite voicemaster eller liknande. Deras strippar har HiZ ingångar för det mesta kolla på hemsidan.

annars som sagt en pramp till sången typ ART och en gitarreffekt typ POD. Själv tycker jag att PODEN slår V-amp med hästlängder, men Tonelab från VOX verkar riktigt bra då man lyssnar på hemsidan deras. Tonlab innehåller ju förvisso oxo ett rörförsteg av samma sort som i ART-en så det är möjligt att den funkar för sång.

Tonelab kostar ca 3.000 i butik. Jag har dock sett flera gå för 2.000 på Vendolin.

ROCK ON / Mr U. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.