Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har nu påbörjat mitt första Cubase-projekt och har hittills lagt in 2 audiospår gitarr, ett sångspår, ett midispår med trummor (DFH Custom & Vintage), ett midispår med bas (Broomstick bass) och lite effekter.

När jag spelar upp låten så får jag ett knaster på ungefär 2 av 3 scrollövergångar vilket blir grymt störande. När jag tystar några av spåren så blir det färre knaster och solar jag ett spår så hör jag inget knaster.

Är det någon som vågar sig på en gissning av orsak?

Själv tänker jag grafikkort/internminne.

Utrusning: Frost ACM-10 med 1gb RAM, Delta 1010 ljudkort och Cubase SE.

Väldigt tacksam för svar.

Herman

Annons
Postat (redigerat)

Förmodligen att datorn inte klarar av så låg latency du har ställt in. Höj den, eller gör som det står t.ex på musicxp, ställ in processoranvändingen för bakgrundstjänster (ASIO-drivrutiner).

Redigerat av johlin
Postat

Tack för hjälpen johlin.

Idag fick jag äntligen tid att sätta mig vid datorn igen och när jag höjde DMA buffer size från 256 till 512 så fungerade det perfekt så nu är det bara att lägga på fler spår så får vi se hur länge jag klarar mig.

Mvh

Herman

Postat

Ljudkortet är ett Delta 1010. Huruvida maskinen borde klara 256 skall vet jag inte men det är minstingen i Frostfamiljen (ACM-10) dock dubblade Frost internminnet till 1gb.

Postat

Jag testade nu för skojs skull att "bounca" trumspåret och fick därmed ytterligare 17 audiospår och jag hör fortfarande inget knaster så då är jag nöjd.

Tack igen för hjälpen, detta är ett underbart forum. 😆

Herman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.